آیا استفاده از روغن زیتون به عنوان روان کننده جنسی خطرناک است؟

استفاده از روغن زیتون در روابط زناشویی
استفاده از روغن زیتون در روابط زناشویی

روان کننده یا لوبریکانت نوعی ماده تسهیل کننده رابطه جنسی است که باعث احساس لذت بیشتر در زوجین شده و از درد و اصطحکاک آزاردهنده حین رابطه جنسی جلوگیری می کند.

اگر به دنبال روان کننده های کاملا طبیعی هستید یا فرصت رفتن به فروشگاه و خرید لوبریکانت را ندارید توصیه می کنیم روغن زیتون را امتحان کنید.

خوشبختانه استفاده از روغن زیتون به عنوان روان کننده در حین رابطه جنسی معمولا بی خطر است، با این وجود برخی نکات منفی درباره روغن زیتون و سایر روغن ها وجود دارد که ممکن است باعث شود از استفاده از آن ها منصرف شوید.

مهم ترین ایراد روغن زیتون این است که می تواند اثر منفی روی کاندوم های لاتکس گذاشته و با پارگی کاندوم به بارداری ناخواسته یا انتقال عفونت های منتقله از راه جنسی منجر شود، ایراد دیگر این روغن ها لکه دار کردن لباس و ملحفه می باشد.

آیا می توان از روغن زیتون به عنوان لوبریکانت استفاده کرد؟

به طور کلی سه نوع اصلی لوبریکانت وجود دارد:

لوبریکانت های آبی
لوبریکانت های روغنی
لوبریکانت های سیلیکونی

روغن زیتون به گروه روان کننده های روغنی تعلق دارد. این گروه اغلب غلیظ تر از سایر انواع بوده و مدت زمان طولانی تری در ناحیه باقی می مانند در حالی که لوبریکانت های آبی سریع خشک می شوند اما برای کاندوم ضرری ندارند.

از سوی دیگر لوبریکانت های سیلیکونی اگرچه از لوبریکانت های آبی اثر طولانی تری داشته اما لوازم سیلیکونی مورد استفاده در رابطه جنسی را از بین می برند.

همانطور که قبلا اشاره کردیم مشکل اصلی استفاده از روغن زیتون به عنوان روان کننده آن است که این روغن باعث تضعیف لاتکس شده و ممکن است در کمتر از 1 دقیقه کاندوم یا سایر ابزار جنسی لاتکس را از بین ببرد به همین دلیل نباید همراه کاندوم از آن استفاده شود زیرا خطر بارداری ناخواسته و سرایت عفونت های منتقله از راه جنسی را افزایش می دهد.

لازم به ذکر است استفاده همزمان روان کننده های روغنی همراه با کاندوم های مصنوعی مانند پلی اورتان خطری به دنبال نخواهد داشت.

از سوی دیگر استفاده از روان کننده روغن زیتون برای افراد مستعد آکنه چندان مناسب نیست زیرا این روغن، روغن سنگینی است که به راحتی جذب پوست نمی شود، باعث مسدود شدن منافذ، تحریکات پوستی و عفونت شده و جوش های ناحیه تناسلی را بدتر می کند به خصوص اگر بعد از استفاده، ناحیه شستشو داده نشود.

روغن ها همچنین باعث تجمع باکتری ها در واژن و مقعد شده و زمینه کافی برای عفونت را فراهم می کنند.

مطالعه ای نشان داده استفاده از روغن زیتون به عنوان لوبریکانت باعث تضعیف مانع پوستی در شرکت کنندگان سالم شده و به تحریکات پوستی خفیف منجر شود.

اگرچه اغلب مردم به روغن زیتون آلرژی ندارند اما توصیه می شود قبل از استفاده از این روغن، ابتدا مقدار کمی از آن را روی پوست بازو اعمال و منتظر بمانید، اگر بعد از مدتی با واکنش های آلرژیک مانند خارش یا جوش مواجه شدید از استفاده آن اجتناب کنید.

هشدار: مطالعه کوچکی نشان داده استفاده از روغن زیتون در واژن خطر ابتلای زنان به عفونت مخمری را افزایش می دهد، در این مطالعه به نوع روغن اشاره نشده اما حتما در این مورد احتیاط لازم را داشته باشید.

جایگزین های روغن زیتون

هنگام انتخاب روان کننده های جنسی به سه مورد زیر توجه داشته باشید:

1. چک کنید که آیا شما یا همسرتان به آن محصول خاص حساسیت دارید یا خیر
2. مطمئن شوید که محصول مورد نظر حاوی مواد قندی یا گلیسیرین نباشد زیرا این مواد خطر ابتلای زنان به عفونت مخمری را افزایش می دهند.
3. از استفاده همزمان محصولات روغنی همراه کاندوم لاتکس خودداری کنید.

همچنین توجه داشته باشید:

اگر قصد استفاده از کاندوم ندارید روغن زیتون احتمالا گزینه مناسبی خواهد بود اما مراقب باشید لباس و ملحفه ها لکه دار نشود.

انتخاب بهتر محصولات آبی هستند که با کاندوم های لاتکس سازگار بوده و باعث لکه دار شدن لباس نخواهند شد. همچنین برخی انواع آن ها حاوی کلرهگزیدین گلوکونات هستند که خواص ضد باکتری دارد و از سوی دیگر هزینه خرید آن ها نیز احتمالا کمتر از هزینه روغن زیتون مرغوب خواهد بود.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا