هر آنچه لازم است در مورد روانشانسی رنگ ها در طراحی سایت بدانید

روانشانسی رنگ ها در طراحی سایت
روانشانسی رنگ ها در طراحی سایت

خوب به اطرافتان نگاه کنید. چه می بینید؟ بله دنیایی از رنگ های مختلف و جذاب. به هر سمتی که سرتان را بچرخانید با طیفی از رنگ های شاد یا حتی غمگین مواجه می شوید که قسمت های مختلف را پر کرده اند. هر کدام از این رنگ ها زبانی دارند. این ها بر روی احساسات، رفتارها و افکاری که در سر می پرورانیم تاثیر می گذارند.

به گزارش استارت؛ در دنیای طراحی وب هم، استفاده از رنگ ها اهمیت زیادی دارد. رنگ بر روی جایی که نگاه می کنیم، جایی که بر روی آن کلیک می نماییم و تعاملی که با عناصر سایت داریم اثر گذار خواهد بود. به همین خاطر است که شما به عنوان طراح سایت باید کارکرد رنگ ها و تاثیری که بر روی روح و روان انسان ها دارد را درک کنید و در طراحی هایتان به درستی از آن ها استفاده نمایید.

شاید مثل خیلی از افراد اطلاعات جزئی درباره روانشناسی رنگ ها داشته باشید. مثلا خیلی ها می دانند که رنگ قرمز در فرهنگ غربی به معنای خطر و در فرهنگ ما به معنای شادی و هیجان است. اما یک نکته مهم در این حوزه وجود دارد که قبل از ورود به بحث اصلی باید به آن اشاره کنیم. درک افراد از رنگ ها بسیار متفاوت است و هر فردی رنگی را به معنای متفاوتی درک می کند.

وقتی صحبت از رنگ به میان می آید افراد اولویت ها و علایق شخصی خودشان را خواهند داشت که این اولویت ها تحت تاثیر جایی که بزرگ شده اند، تجاربی که از زندگی کسب کرده اند و پس زمینه فرهنگی که دارند قرار می گیرد. با وجود همه مواردی که بیان کردیم هنوز هم پاسخ دادن به رنگ ها یک سری الگوی عمومی دارد که در این مقاله سعی می کنیم به همین موضوع بپردازیم.

رنگ های اطراف مان چه معنایی دارند؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که هر رنگی در فرهنگ های مختلف معنای خاص خودش را دارد. درک این موضوع به شما کمک می کند از بروز سوء تفاهم ها پیشگیری کنید و افراد را آزرده خاطر نسازید. به عنوان مثال در فرهنگ غربی ها، رنگ سفید به طور سنتی همان رنگ لباس سفید عروس است و رنگ سیاه برای مراسم تدفین به کار می رود. با اینحال در کشوری همچون هند که عروس معمولا لباس قرمز می پوشد رنگ سفید معنایی که در فرهنگ غربی وجود داشت را ارائه نمی کند. هندی ها در مراسم تدفین شان از رنگ سفید استفاده می کنند. می بینید هر فرهنگی درک متفاوتی از معنای رنگ ها دارد. پس به عنوان طراح این وظیفه شماست که قبل از هر چیزی معنای رنگ در فرهنگ تان را خوب بشناسید. در ادامه سعی می کنیم این موضوع را با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.

رنگ قرمز

در فرهنگ غربی ها رنگ قرمز نمادی از گرما، خطر، خون و علامت ایست است. در فرهنگ هندی، رنگ قرمز یک رنگ قدرتمند محسوب می شود که معنایی مثل ترس، آتش، ثروت، قدرت، خلوص، باروری، عشق و زیبایی دارد. در افریقای جنوبی قضیه کمی متفاوت است. در این فرهنگ رنگ قرمز به عزاداری و سوگواری مربوط است و علامت قرمز در پرچم آن نماد خشونت و قربانی هایی است که در طول مبارزه برای رسیدن به استقلال فدا شده اند. در سنت تایلندی ها، هر روزِ هفته رنگ خاص خودش را دارد و به خدای خاصی مربوط می شود. رنگ قرمز برای روز یک شنبه در نظر گرفته شده و با خدای خورشید ارتباط دارد.

در فرهنگ چینی ها، رنگ قرمز نمادی از جشن هاست و به معنای خوش شانسی، خوشحالی و عمر طولانی است. در ایران هم رنگ قرمز به معنای امید به زندگی، شجاعت، اراده قوی و گرمی است.

رنگ آبی

در فرهنگ غربی ها، رنگ آبی به معنای احساس ناراحتی یا غمگین بودن است. رنگ آبی همچنین رنگ مردانه در فرهنگ غربی ها محسوب می شود و نشان دهنده تولد نوزاد پسر است. این موضوع در چین کاملا متفاوت است. در این کشور رنگ آبی رنگ زنانه است. در کشورهای اسیای شرقی رنگ آبی به عنوان رنگ امنیت، محافظت است و نشان دهنده بهشت، معنوی بودن و ابدی بودن است. در ایران رنگ آبی به معنای جاودانگی و ماندگاری است.

رنگ سبز

رنگ سبز یک رنگ ملی در ایرلند محسوب می شود و با خوش شانسی،پاتریک مقدس و لپرکان (موجود خیالی در اساطیر سنتی ایرلندی) مرتبط است. در کشورهای غربی رنگ سبز نشان دهنده بهار،پول، خام بودن، حسادت و حرص و طمع است. در بیشتر فرهنگ های اسیایی این رنگ با زندگی لایزال، آغاز جدید، باروری، جوانی، سلامت و موفقیت مرتبط است.

رنگ زرد

در فرهنگ فرانسوی ها، رنگ زرد نشان دهنده حسادت، ضعف، خیانت و مخالفت است. در قرن دهم فرانسوی ها درب خانه تبهکاران و خیانتکاران را به رنگ زرد در می آورند. در المان رنگ زرد نشان دهنده حسادت است. این در حالیست که در فرهنگ چینی ها رنگ زرد با پورنوگرافی مرتبط است. در ملت های آفریقایی، رنگ زرد با افرادی که رتبه های بالای اجتماعی دارند مرتبط است. در ژاپن رنگ زرد نشان دهنده شجاعت، ثروت و تهذیب است.

رنگ صورتی

در فرهنگ غربی ها رنگ صورتی به عنوان رنگ زنانه، عشق و رمانتیک بودن شناخته می شود و نشان می دهد فردی قرار است نوزاد دختر به دنیا بیاورد. در بیشتر کشورهای شرقی هم رنگ صورتی همین معنا را دارد. با اینحال در ژاپن رنگ صورتی بیشتر از اینکه رنگ زنانه باشد، رنگ مردانه است. در چین، رنگ صورتی تا زمانی که فرهنگ غربی وارد این کشور نشده بود، اصلا به عنوان رنگ شناخته نمی شد. به همین خاطر واژه ای که در چین برای توصیف این رنگ به کار می رود به معنای رنگ خارجی است.

خیلی راحت می توان رنگ ها را با درک شخصی و فرهنگی که داریم ارتباط دهیم اما اگر می خواهید سایتی ایجاد کنید، تصویری طراحی کنید یا محصولی تولید کنید باید ببینید در چه کشوری زندگی می کنید و در این کشور رنگ های مختلف چه معنایی دارند. به عنوان مثال اگر می خواهید محصول یا طرحی را برای مشتری چینی طراحی کنید بهتر است از رنگ قرمز یا سبز به جای صورتی استفاده کنید. در این میان مشتریانی که در کشورهای اسیای شرقی زندگی می کنند رنگ آبی را دوست دارند و ژاپنی ها بیشتر رنگ زرد را ترجیح می دهند.

اولویت های رنگی برای مردان و زنان

وقتی صحبت از اولویت های رنگی به میان می آید، تحقیقات موجود نشان می دهد مردان و زنان اولویت های رنگی مختلفی دارند. یکی از این تحقیقات که تفاوت ها و شباهت های فرهنگی را بر اساس ارتباط رنگی، اولویت ها و فعالیت های اینترنتی افراد مورد بررسی قرار داده است نشان می دهد هر فردی اولویت های رنگی مختلفی دارد. این پروژه نشان می دهد مردان و زنان رنگ آبی را دوست دارند. با اینکه 23 درصد از زنان عاشق رنگ بنفش هستند مردان اصلا علاقه ای به این رنگ از خود نشان نمی دهند.

مطالعه دیگری که بر روی درک رنگ ها و اولویت های رنگی انجام شده نشان می دهد مردان رنگ های بولد را بیشتر دوست دارند. این در حالیست که زنان رنگ های نرم تر و آرام تر را بیشتر ترجیح می دهند.

رنگ در دنیای بازاریابی آنلاین

رنگ بر روی گشت و گذار افراد در دنیای آنلاین اثر می گذارد. در مطالعه ای با عنوان تاثیر رنگ در بازاریابی، محققان دریافتند بیش از 90 درصد قضاوت های انجام شده درباره محصولات بر پایه رنگ است (هر چند این موضوع به نوع محصول هم ربط دارد).

مطالعه دیگری هم نشان می دهد برای 85 درصد خریداران، رنگ اولین دلیل برای خرید محصول است. نیل پاتل یکی از وبلاگ نویسان معروف در حوزه بازاریابی و سئو دریافت زمانی که رنگ دکمه call to action در صفحه اصلی از آبی به زرد تغییر می کند نرخ تبدیل تا 38 درصد افزایش می یابد. برخی از مطالعات هم تلاش کرده اند کلمات و عباراتی که افراد به کلمه خاصی نسبت می دهند را مورد کاوش قرار دهند. این مطالعات نشان می دهد:

  • اعتماد: بیشتر شرکت کنندگان این مطالعه رنگ ابی که در کنار سفید قرار می گیرد را انتخاب می کنند.
  • امنیت: بیشتر افراد (28 درصد) رنگ آبی و سپس سیاه(16 درصد) را انتخاب می کنند.
  • سرعت: قرمز یکی از برنده های اصلی این مسابقه بود.
  • کیفیت بالا: در این شرایط می توان از رنگ سیاه و سپس آبی استفاده کرد
  • ارزان بودن: رنگ نارنجی در بالا که به همراه رنگ زرد می آید بیشترین تاثیر را بر روی این جمله دارد.
  • با فناوری بالا: در ابتدا رنگ سیاه و سپس رنگ ابی و در جایگاه بعدی رنگ خاکستری بیشترین تاثیر را دارد.
  • قابل اعتماد بودن: در این شرایط رنگ آبی و سپس رنگ سیاه برنده میدان خواهد بود.
  • تشویق: بنفش(29 درصد) و سپس رنگ قرمز(28 درصد)
  • ترس: رنگ قرمز به همراه سیاه
  • سرگرمی: رنگ برتر رنگ نارنجی است که به همراه رنگ زرد می آید

خوب از این احساسات چه نتیجه ای می توان گرفت؟ وقتی می خواهید سایت جدیدی طراحی کنید یا سایت فعلی تان را مجددا طراحی نمایید، باید درک درستی از بازار هدف یا جمعیت مخاطبان تان داشته باشید. اگر کاربر شما بیشتر از جمعیت مردان است رنگ هایی را در طراحی هایتان به کار ببرید که مردان بیشتر ترجیح می دهند (آبی، سبز و سیاه). در این شرایط باید بر روی رنگ هایی تمرکز کنید که نوع قالبی که با سایت تان مرتبط است را به تصویر می کشد.

اگر مخاطبان هدفتان بیشتر از جمعیت زنان هستند و محصولاتی با فناوری بالا به فروش می رسانید باید از رنگ هایی استفاده کنید که زنان دوست دارند (آبی، بنفش و سبز).

در پروژه بعدی تان بیشترین استفاده را از رنگ ها ببرید

همانطور که مشاهده کردید رنگ ها تاثیر زیادی بر روی احساسات و افکار ما دارند. به همین خاطر وقتی می خواهید سایتی طراحی کنید یا آن را مجددا بازطراحی نمایید باید از قدرت رنگ ها به درستی بهره ببرید. با اینکه همه ما اولویت های شخصی مان را در دنیای رنگ داریم اما پس زمینه فرهنگی و حتی جنسیت هم نقش مهمی در تفسیر رنگ ها ایفا می کند. پس باید این ملاحظات عمومی را به هنگام برنامه ریزی برای طراحی سایت در نظر داشته باشید.

منبع: روانشناسی رنگ در طراحی سایت

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا