آیا روشی دائمی برای رفع سیاهی زیر چشم وجود دارد؟

رفع قطعی سیاهی دور چشم
رفع قطعی سیاهی دور چشم

آیا سیاهی دور چشم یک مشکل جدی برای سلامتی است؟ خیر، اما بسیاری از مردم احساس می کنند که سیاهی دور چشم آن ها باعث می شود که خسته، مسن و بیمار به نظر برسند.

چندین روش درمان خانگی و پزشکی برای رفع سیاهی و تیرگی دور چشم وجود دارد، اگرچه این روش های درمانی دائمی نیستند اما به کاهش تیرگی دور چشم کمک می کنند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با درمان های خانگی و پزشکی سیاهی دور چشم بیشتر آشنا شوید؛

سیاهی دور چشم ناشی از چیست؟

اگرچه سیاهی دور چشم بیشتر در اثر خستگی ایجاد می شود اما علل دیگری هم دارد که پیشنهاد می کنیم مقاله سیاهی دور چشم نشانه چیست را حتما بخوانید.

  • آلرژی و حساسیت
  • تب یونجه
  • اگزما
  • وراثت
  • خاراندن یا مالیدن چشم ها
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • سن؛ با افزایش سن تمایل به از دست دادن چربی و کلاژن در پوست بیشتر می شود، این عامل باعث می شود که رگ های خونی زیر چشم برجسته تر شده و تیرگی دور چشم ایجاد شود.

درمان های طبیعی و خانگی سیاهی دور چشم

1. خواب کافی داشته باشید

خستگی و کمبود خواب می تواند باعث ایجاد سیاهی زیر چشم شما شود. همچنین می تواند باعث رنگ پریدگی و ظاهر شدن تیرگی دور چشم ها شود به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که هر شب هفت تا هشت ساعت خواب کافی داشته باشید.

2. هنگام خواب سر را بالا قرار دهید

هنگام خواب بالش خود را بلند تر انتخاب کنید تا سر بالاتر قرار گیرد و مانع از احتباس آب و ایجاد پف و سیاهی دور چشم شود.

3. کمپرس آب سرد استفاده کنید

گاهی اوقات رگ های خونی گشاد شده می توانند زیر چشم شما را تیره کنند. کمپرس سرد می تواند باعث انقباض رگ های خونی شده و سیاهی دور چشم ها را کاهش دهد.

4. کمتر در معرض نور خورشید قرار گیرید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید با افزایش تولید ملانین باعث سیاهی دور چشم می شود پس از قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید خودداری کنید.

5. مرطوب کننده بمالید

تعدادی مرطوب کننده هستند که حاوی مقادیر قابل توجهی کافئین، ویتامین E، هیالورونیک اسید و رتینول هستند و باعث رفع سیاهی دور چشم می شوند.

6. ماسک استفاده کنید

برخی ماسک های طبیعی هستند که برای رفع سیاهی دور چشم موثر می باشند؛

خیار

در طب سنتی از خیار برای درمان سیاهی دور چشم استفاده می شود؛ خیار را به صورت حلقه حلقه برش بزنید، در یخچال قرار دهید تا سرد شوند، این برش ها را به مدت 10 دقیقه بر روی چشم ها بگذارید و سپس با آب بشویید.

این ماسک را دو بار در روز استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

روغن بادام

هر شب مقادیر مساوی روغن بادام و ویتامین E را مخلوط کرده و قبل از خواب به آرامی زیر چشم ها ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب بشویید.

ویتامین K

مطالعات در سال 2015 نشان داده که قرار دادن یک پد پنبه ای حاوی کافئین و ویتامین K در زیر چشم باعث کاهش چین و چروک و رفع سیاهی دور چشم ها می شود.

چای سیاه یا سبز

در طب سنتی توصیه می شود که دو چای کیسه ای (چای سیاه یا سبز) را به مدت 5 دقیقه در آب گرم بگذارید، سپس برای چند دقیقه در یخچال قرار دهید تا سرد شوند، حالا هر کدام از کیسه ها را بر روی یک چشم قرار دهید، بگذارید پنج دقیقه بماند و سپس با آب خوب بشویید.

روش های پزشکی برای درمان قطعی سیاهی دور چشم

1. کرم روشن کننده پوست استفاده کنید

برای درمان قطعی سیاهی دور چشم، متخصص پوست و زیبایی ممکن است کرم روشن کننده ی پوست که حاوی آزلائیک اسید، کوژیک اسید، گلیکولیک اسید یا هیدروکینون است را تجویز کند.

2. لیزر درمانی کنید

در لیزر درمانی از انرژی گرما برای از بین بردن سلول های آسیب دیده (رنگدانه های تیره تر زیر چشم) استفاده می شود.

همراه با روشن شدن رنگ های تیره پوست، لیزر درمانی ممکن است باعث ایجاد کلاژن جدید در پوست زیر چشم شود.

3. پوست را لایه برداری کنید

یک متخصص پوست ممکن است یک لایه بردار شیمیایی سبک را برای رفع سیاهی زیر چشم پیشنهاد کند. این لایه بردار ها معمولا شامل گلیکولیک اسید، رتینوئیک اسید یا هیدروکینون هستند.

4. بلفاروپلاستی انجام دهید

چربی زیر چشم را می توان طی یک جراحی بلفاروپلاستی که بیشتر توسط جراح پلاستیک، جراح اوکولوپلاستیک یا جراح پوست انجام می شود، برداشت.

این روش می تواند سایه های زیر پلک شما را کاهش داده و باعث رفع سیاهی دور چشم شود.

5. از فیلر ها استفاده کنید

یک فیلر پوستی حاوی هیالورونیک اسید توسط یک چشم پزشک، متخصص پوست یا جراح پلاستیک به بافت زیر چشم تزریق می شود. فیلر ها می توانند به درمان سیاهی دور چشم کمک کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر تورم و تغییر رنگ فقط در زیر یک چشم وجود دارد، باید در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید به خصوص اگر با گذشت زمان بدتر شود.

منبع : healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی