5 روش برای از بین بردن بوی بد دهان ناشی از سیگار کشیدن

از بین بردن بوی بد دهان ناشی از سیگار کشیدن
از بین بردن بوی بد دهان ناشی از سیگار کشیدن

شاید تا به حال نشنیده باشید اما سیگار حاوی 600 ماده مختلف است که با سوختن آن ها هزاران ماده شیمیایی تولید می شود که برخی از آن ها سرطان زا بوده و می توانند باعث بروز مشکلات جدی برای سلامتی بدن شوند.

با این وجود اگر سیگاری باشید یا با افراد سیگاری سر و کار داشته باشید حتما می دانید بوی بد دهان از پیامدهای ناخوشایند سیگار کشیدن است و علاوه بر این که نشانه مشکلات بهداشتی و سلامتی در ناحیه دهان و دندان می باشد اطرافیان از جمله دوستان و همکاران فرد سیگاری را فراری خواهد داد!

افراد سیگاری معمولا به بوی سیگار عادت کرده و متوجه تاثیر بد سیگار روی بوی دهان خود نمی شوند اما این به معنای بد بو نبودن دهان این افراد نمی باشد!

پیش از این در مورد روش های از بین بردن بوی سیگار از نفس و خانه و ماشین مطلبی برای شما منتشر کرده ایم.

در ادامه این مقاله نیز با 5 راه موثر برای از بین بردن بوی بد دهان ناشی از سیگار آشنا خواهیم شد، روش هایی که هر فرد سیگاری برای حفظ سلامت دهان و دندان و بهبود روابط اجتماعی خود باید به آن ها توجه داشته باشند. با کوکا همراه باشید.

1. دندان های خود را به صورت مرتب و کامل مسواک بزنید

فراورده های تنباکو از جمله سیگار از یک سو از عوامل اصلی بد بویی دهان یا هالیتوز می باشند و از سوی دیگر می توانند زمینه ساز مشکلات بهداشتی و سلامتی متعددی برای دهان و دندان شوند.

بدون شک رعایت بهداشت دهان و دندان روش خوبی برای مقابله با بوی بد دهان ناشی از سیگار کشیدن می باشد که به معنای مسواک زدن حداقل 2 مرتبه در روز و استفاده منظم از نخ دندان می باشد.

همچنین توصیه می شود دهان خود را مرتب با دهانشویه بشویید و از پاک کننده زبان نیز استفاده کنید.

لازم به ذکر است خمیر دندان های مخصوص افراد سیگاری نیز می توانند در کاهش بوی بد سیگار از دهان مفید باشد، اغلب این خمیر دندان ها نسبت به خمیر دندان های معمولی خاصیت سایشی بیشتری داشته و ممکن است به مینای دندان آسیب برسانند اما به پیشگیری و کاهش لکه های تیره ناشی از سیگار روی دندان ها کمک خواهند کرد.

با این وجود استفاده از این محصولات در طولانی مدت به اندازه ترک کامل سیگار و دخانیات مفید نخواهد بود.

2. به آبرسانی بدن توجه داشته باشید

بزاق دهان نقش حیاتی در سلامت و بهداشت عمومی دهان ایفا کرده و به پاکسازی دهان از مواد غذایی و ذرات غذا که به دندان و لثه ها می چسبند کمک می کند.

به همین دلیل نوشیدن مقدار فراوان آب در طول روز اهمیت زیادی دارد زیرا باعث افزایش بزاق دهان و کاهش ذرات غذا از لابه لای دندان و لثه ها می شود، ناگفته نماند این ذرات منبع تغذیه بالقوه خوبی برای باکتری های عامل بوی بد دهان محسوب می شوند.

اگر اغلب اوقات احساس می کنید دچار کمبود بزاق دهان هستید ممکن است به عارضه خشکی دهان یا زروستومی مبتلا شده باشید. بد بو شدن دهان یکی از عوارض خشکی دهان می باشد، از دیگر عوارض این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گلو درد دائمی
  • احساس سوزش در ناحیه پشت گلو
  • مشکل در صحبت کردن
  • مشکل در بلع

در صورت عدم درمان خشکی دهان، کمبود بزاق می تواند باعث پوسیدگی دندان ها شود بنابراین اگر به خشکی دهان مشکوک هستید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

پزشک به شما کمک می کند تا با استفاده از محصولاتی همچون شوینده های دهانی، رطوبت از دست رفته دهان را تامین کرده و خشکی دهان را درمان کنید.

همچنین می توانید از محصولات بدون نسخه همچون دهانشویه و خمیر دندان های مخصوص برای درمان خشکی دهان استفاده کنید.

3. بیماری های دهان و دندان را درمان کنید

بیماری لثه باعث می شود بین لثه و دندان های شما فاصله افتاده و فضاهای خالی ایجاد شده با باکتری های عامل بوی بد دهان پر شود که بوی بد دهان را تشدید خواهد کرد.

دندانپزشک می تواند در تشخیص و درمان هر گونه بیماری لثه و مشکلات دهان و دندان که باعث بوی بد دهان می شوند به شما کمک کند.

از نشانه های هشدار دهنده بیماری لثه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرمزی یا تورم لثه ها
  • حساس شدن یا خونریزی لثه
  • درد هنگام جویدن غذا
  • لق شدن دندان ها
  • حساس شدن دندان ها

بیماری لثه زمانی شروع می شود که باکتری ها به ناحیه زیر لثه نفوذ کرده و برای مدت طولانی روی دندان ها باقی بمانند، در این صورت لایه هایی از پلاک و تاتار – پلاک سخت شده که به مینای دندان و زیر خط لثه می چسبد – در این نواحی ایجاد می شود که در نهایت می تواند به بیماری لثه منجر شود.

بیماری لثه خفیف یا اولیه که به نام ژنژیویت نیز شناخته شده معمولا با تمیز کردن منظم دهان و دندان ها به علاوه مسواک زدن و استفاده روزانه از نخ دندان برطرف می شود، دندانپزشک ممکن است تمیز کردن عمقی نواحی زیر خط لثه را نیز توصیه کند.

در موارد شدیدتر بیماری لثه، نیاز به جراحی برای پاکسازی تاتار از لثه یا بهبودی استخوان و لثه های از بین رفته به دلیل بیماری می باشد.

اگر بیماری لثه دارید ترک سیگار در کنار اقدامات درمانی لازم می تواند به بهبود لثه ها کمک کند.

4. اگر نمی توانید مسواک بزنید آدامس بدون قند بجوید

اگر خارج از منزل هستید و نمی توانید دندان های خود را مسواک بزنید سعی کنید بعد از سیگار حدود 5 دقیقه آدامس بدون قند بجوید. آدامس با افزایش تولید بزاق به پاکسازی ذرات غذا و عوامل ایجاد کننده بو از دندان ها کمک کرده و بوی بد دهان را کاهش می دهد.

حتما از آدامس های بدون قند استفاده کنید زیرا باکتری های دهان عاشق قند هستند و از آن برای تولید اسید استفاده می کنند. اسید بیش از حد داخل دهان، روی دندان ها را پوشانده و باعث بوی بد شود.

5. سیگار کشیدن را کنار بگذارید

به طور کلی کشیدن سیگار و سایر فراورده های تنباکو از عوامل بد بو شدن دهان هستند، علاوه بر این همان طور که قبلا اشاره کردیم سیگار می تواند رنگ دندان ها را تیره کرده و باعث بروز مشکلاتی در سلامتی شود.

همچنین افرادی که از دخانیات استفاده می کنند بیشتر در معرض بیماری لثه قرار دارند که به صورت بالقوه باعث بد بو شدن دهان می شود.

از سوی دیگر سیگار کشیدن حس بویایی را مختل کند، به عبارت دیگر فرد سیگاری معمولا از بوی بد دهان خود خبر ندارد.

با توجه به موارد ذکر شده بی شک ترک سیگار تاثیر خوبی روی سلامتی و روابط اجتماعی فرد به جا گذاشته و به کاهش بوی بد دهان کمک شایانی می کند.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا