چگونه ناخن های سفید، زیبا، بلند و محکم داشته باشیم؟

ناخن های سفید و محکم
ناخن های سفید و محکم

اگر از ضعیف و شکننده شدن ناخن های خود کلافه شده اید و به دنبال روش های موثر برای سفید و محکم کردن ناخن های خود هستید و دوست دارید ناخن های بلند، خوش فرم و زیبا داشته باشید در ادامه مطلب با کوکا همراه شوید تا با تکنیک های ساده و موثر برای مراقبت صحیح از ناخن ها آشنا شویم.

چگونه ناخن های سفید داشته باشیم؟

گاهی به دلایل مختلف از جمله استفاده بیش از حد لاک یا لاک پاک کن، ناخن ها شفافیت و رنگ سفید طبیعی خود را از دست داده و زرد و لکه دار می شوند، در این صورت برای سفید شدن ناخن ها می توان از روش های خانگی زیر استفاده کرد:

روش اول: استفاده از پر اکسید هیدروژن، سرکه یا آب لیمو

این سه ماده برای سفید کردن ناخن ها بی خطر هستند – اگر در استفاده از آن ها زیاده روی نکنید – و می توانید از هر یک از آن ها که اثر بهتری روی ناخن های شما دارد استفاده کنید.

1. 44 تا 59 میلی لیتر پر اکسید هیدروژن را با 120 میلی لیتر آب مخلوط کنید. به جای آن می توانید آب 2 عدد لیمو  یا حدود 120 میلی لیتر سرکه سیب استفاده کنید.

2. انگشت های خود را به مدت حداکثر 10 دقیقه داخل محلول قرار دهید و منتظر بمانید تا سفید شوند. اگر از محلول پر اکسید هیدروژن استفاده می کنید احتمالا بعد از 2 دقیقه نتیجه را مشاهده خواهید کرد. اگر در طول این مدت احساس کردید پوست دچار سوزش یا تحریک شده فورا آن را از محلول خارج کنید.

3. در پایان دست ها را با آب گرم و صابون ملایم بشویید تا محلول کاملا پاک شود.

نکته 1: اگر از نتیجه راضی نبودید حداقل یک روز صبر کنید و سپس گزینه دیگر را امتحان کنید.

نکته 2: توصیه می شود بعد از پایان کار، برای حفظ رطوبت دست از لوسیون دست استفاده کنید.

نکته 3: گاهی لکه ها به راحتی از بین نمی روند و لازم است چندین بار این روش را تکرار کنید، در این صورت 2 تا 3 بار در هفته از این تکنیک استفاده کرده تا ناخن ها به مرور سفید شده و آسیبی به پوست وارد نشود.

نکته 4: اگر می خواهید برای مراسم خاصی آماده شود حداکثر سه روز پشت سر هم این کار را تکرار دهید تا ناخن ها زودتر سفید شوند، اگرچه ممکن است پوست نوک انگشت ها دچار خشکی، قرمزی و سوزش شود.

روش دوم: استفاده از خمیر دندان سفید کننده

مقداری خمیر دندان سفید کننده روی ناخن ها بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند. سپس با استفاده از یک مسواک قدیمی خمیر دندان را به مدت 1 تا 2 دقیقه روی ناخن ها بمالید. در پایان دست ها را با آب گرم شسته تا خمیر دندان کاملا از روی آن پاک شود.

نکته 1: بهتر است از خمیر دندان سفید کننده حاوی پر اکسید هیدروژن و جوش شیرین استفاده کنید.

نکته 2: احتمالا ناخن های شما بعد از یک بار استفاده سفید می شود اگر این طور نشد می توانید هفته ای 1 یا 2 بار از این روش استفاده کنید.

روش سوم: استفاده از جوش شیرین

مقدار مساوی آب گرم و جوش شیرین را مخلوط کرده و خمیر حاصل را با کمک یک برس ناخن یا مسواک روی ناخن های خود بمالید. بعد از گذشت 30 دقیقه ناخن ها را با آب گرم و صابون ملایم بشویید.

نکته 1: آب کمتر باعث غلیظ شدن خمیر شده و بهتر روی ناخن ها بماند.

نکته 2: می توانید به جای آب از آب لیمو استفاده کنید. برای این کار 15 میلی لیتر آب لیمو را با 2 تا 3 قاشق غذاخوری (30 تا 45 گرم) جوش شیرین ترکیب کرده و خمیر را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی ناخن ها قرار دهید.

چگونه ناخن های محکم داشته باشیم؟

ناخن های ضعیف و شکننده زودتر شکسته، معمولا لبه های آن ها شکاف خورده یا نا هموار به نظر می رسد و حتی می تواند باعث درد و ناراحتی در ریشه ناخن ها شود.

رژیم غذایی سالم، حفظ رطوبت ناخن ها و مراقبت صحیح از آ ها می تواند به تقویت و محکم شدن ناخن ها کمک کند. برای این منظور پیشنهاد می شود:

1. برای جلوگیری از خشک شدن و شکستن ناخن ها هر روز از کرم مرطوب کننده یا روغن زیتون روی کوتیکول یا پوستک ناخن ها – قسمت سفید رنگ در محل ابتدای رویش ناخن – بمالید. روغن وازلین یا لوسیون چرب نیز می تواند برای این کار مناسب باشد.

2. کمبود بیوتین یا ویتامین B7 می تواند باعث شکننده شدن ناخن ها شود، گفته شده مصرف روزانه 30 میکرو گرم بیوتین برای جلوگیری از کمبود این ماده در بدن کافی است. حتما قبل از مصرف هر گونه مکمل ابتدا با پزشک مشورت کنید.

3. مواد غذایی حاوی بیوتین از جمله تخم مرغ، بادام و سیب زمینی شیرین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

4. هنگام سوهان کشیدن به موارد زیر توجه کنید:

  • از سوهان ناخن با زبری کم (حداقل 180 گریت) استفاده کرده و از سوهان های فلزی و خشن اجتناب کنید.
  • سوهان را تنها در یک جهت بکشید و هرگز آن را جلو و عقب نبرید.
  • صاف کردن قسمت های شکسته و لبه های خشن و تیز ناخن می تواند از شکستگی های دوباره آن جلوگیری کند.
  • قبل از سوهان کشیدن ناخن ها را کاملا خشک کنید.
  • سعی کنید شکل بیضی شکل به ناخن ها بدهید نه مربعی شکل.
  • هرگز سوهان را به سمت پایین طرفین ناخن ها نکشید این کار باعث عفونت و تضعیف ناخن ها می شود.

5. استفاده از رژیم غذایی متعادل و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از تضعیف ناخن ها جلوگیری می کند. برخی افراد برای محکم شدن ناخن به مصرف مکمل های کلسیم، آهن، روی یا ویتامین B روی می آورند اما این کار باید زیر نظر پزشک و در صورت نیاز بدن انجام شود.

6. پروتئین برای رشد ناخن ها لازم است، اگر دچار کمبود پروتئین هستید به این مسئله توجه داشته باشید.

7. برای محکم شدن ناخن باید با روش های زیر از آسیب دیدن آن ها جلوگیری کنید:

  • عدم استفاده از ابزارهای مانیکور یا برس ناخن یا سوهان مشترک؛ این کار خطر بروز عفونت و قرمزی ناخن را افزایش می دهد
  • پرهیز از جدا کردن کوتیکول ناخن؛ کوتیکول از ناخن در برابر قارچ ها و باکتری ها محافظت می کند
  • اجتناب از سفت کننده های ناخن؛ این محصولات حتی اگر به طور موقتی موثر باشند در نهایت باعث شکنندگی ناخن ها می شوند

8. استفاده بی رویه از لاک می تواند ناخن ها را خشک و شکننده کند. همچنین برخی برندها به خصوص لاک های حاوی فرمالدئید نیز باعث شکننده شدن ناخن ها می شوند.

9. برای پاک کردن لاک – به جز لاک های اکریلیک – از لاک پاک کن های غیر استونی استفاده کنید و برای جلوگیری از خشکی ناخن بعد از استفاده لاک پاک کن، مقداری کرم مرطوب کننده یا روغن وازلین یا روغن زیتون به ناخن ها بمالید.

10. هنگام انجام کارهای روزانه، شستن مکرر دست ها و استفاده از پاک کننده های شیمیایی در صورت امکان از دستکش استفاده کنید.

چگونه ناخن های بلند داشته باشیم؟

ما نمی توانیم رشد ناخن های خود را بیش از حد معمول افزایش دهیم اما با برخی تکنیک ها و توصیه ها می توانیم آن ها را تقویت کرده تا در سریع ترین زمان ممکن رشد کنند. از جمله:

1. مصرف مکمل بیوتین؛ بیوتین برای تقویت ناخن ها مفید است اما همان طور که قبلا گفته شد قبل از مصرف باید با پزشک مشورت شود.

2. مصرف مواد غذایی حاوی بیوتین مانند جو، ذرت، زرده تخم مرغ، شیر، سویا، آووکادو، کلم بروکلی، پنیر، ماهی

3. خودداری از قرار دادن بیش از حد ناخن ها در معرض آب؛ در این موارد از دستکش استفاده کنید تا از شکستن زود هنگام ناخن ها جلوگیری شود.

4. اجتناب از لاک پاک کن های حاوی استون؛ استون ناخن ها را خشک و ضعیف کرده و از رشد سریع آن ها جلوگیری می کند.

5. زندگی در آب و هوای گرم؛ ناخن افرادی که در مناطق با زمستان های معتدل و تابستان گرم زندگی می کنند رشد سریع تری دارد، اگر امکانش نیست حداقل تعطیلات خود را در چنین مناطقی بگذرانید.

6. پوشاندن دست ها در هوای سرد؛ این کار از شکنندگی ناخن جلوگیری می کند.

7. بهره مند شدن از نور خورشید؛ ویتامین D موجود در نور خورشید به رشد سریع تر ناخن ها کمک می کند.

8. مراقبت صحیح از ناخن ها؛ به طور منظم و هفته ای یک بار ناخن های خود را با سوهان – به شیوه ای که در بالا به آن اشاره شد – مرتب کنید.

9. مرطوب کردن ناخن؛ این کار از ترک خوردن و شکستن ناخن جلوگیری می کند.

10. اجتناب از جویدن ناخن ها؛ کسانی که عادت به جویدن ناخن دارند هرگز نمی توانند داشتن ناخن های بلند و زیبا را تجربه کنند.

چگونه ناخن های زیبا و تمیز داشته باشیم؟

برای این که ناخن های خود را سالم و زیبا جلوه دهید به چند ابزار ساده نیاز دارید. هزینه این ابزار بسیار کمتر از هزینه هر بار آرایشگاه رفتن و مانیکور ناخن ها می باشد.

لوازم مورد نیاز شامل موارد زیر می باشد:

  • ناخن گیر
  • سوهان ناخن
  • لاک پاک کن
  • توپ پنبه
  • بافر ناخن
  • لوسیون دست
  • پوشر کوتیکول

مراحل کار به صورت زیر است:

1. ابتدا با کمک لاک پاک کن اثر لاک قدیمی را از روی ناخن خود پاک کرده و با توپ پنبه آن را تمیز کنید.

2. انگشت ها را به مدت 5 دقیقه داخل کاسه آب گرم قرار دهید، این کار باعث نرم شدن ناخن و کوتیکول ها شده و پیرایش را ساده تر می کند، سپس دست ها را با حوله خشک کنید.

3. از ناخن گیر برای شکل دادن ناخن ها استفاده کنید، ناخن ها را خیلی کوتاه نکنید و بگذارید یک هلال سفید بالای ناخن ها باقی بماند، این کار علاوه بر محافظت از ناخن ها به زیباتر شدن آن ها نیز کمک می کند.

4. برای یک دست شدن و صاف شدن لبه های ناخن از سوهان استفاده کنید. این کار را به شیوه ای که در بالا توضیح داده شد انجام دهید. سوهان صرفا برای هموار کردن است نه برای کوتاه کردن ناخن ها.

5. ناخن ها را خشک کرده و مقداری کرم مخصوص کوتیکول روی این نواحی بمالید. بعد از 3 دقیقه با پوشر کوتیکول به آرامی کوتیکول ها را به سمت عقب بکشید. این کار باعث می شود شکل ناخن ها زیباتر شده و هنگام لاک زدن، لاک یک دست تر روی ناخن ها بنشیند. بعد از پایان کار کرم را پاک کنید. از جدا کردن یا فشار بیش از حد به کوتیکول پرهیز کنید.

6. برای استفاده از بافر ناخن، ابتدا با لبه زبرتر آن شروع کرده و آن را به آرامی و در یک جهت روی ناخن ها بکشید. سپس این کار را با لبه کمتر زبر و در پایان با صاف ترین لبه بافر انجام دهید تا در نهایت ناخن ها درخشنده و براق شوند.

نکته: استفاده بیش از حد از بافر باعث نازک شدن ناخن ها می شود، هدف از این کار تنها صاف و براق کردن سطح ناخن است.

7. در پایان دست های خود را شسته و لوسیون استفاده کنید.

منابع: wikihow1wikihow2wikihow3wikihow4

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا