بهترین دمنوش های گیاهی برای درمان خانگی حالت تهوع

دمنوش های ضد حالت تهوع
دمنوش های مناسب برای درمان حالت تهوع

حالت تهوع با ناراحتی معده و میل به استفراغ مشخص می شود. نوشیدن یک فنجان چای یا دمنوش داغ یکی از موثرترین راه های رفع ناراحتی معده در افرادی است که حالت تهوع دارند.

برخی از این دمنوش ها حتی به درمان حالت تهوع دوران بارداری و حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی هم کمک می کنند. برخی از آن ها حتی ممکن است سایر مشکلات گوارشی مانند درد و ناراحتی معده و نفخ شکم را هم بهبود ببخشند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با انواع دمنوش های مناسب برای درمان حالت تهوع و استفراغ بیشتر آشنا شوید؛

دمنوش های مناسب برای رفع حالت تهوع

1. چای زنجبیل

چای زنجبیل یک دمنوش گیاهی است که از ریشه زنجبیل تهیه شده است.

این گیاه دارویی هزاران سال است که به عنوان داروی طبیعی برای درمان تهوع مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا به صورت آب نبات، قرص و آدامس برای درمان ناراحتی معده مصرف می شود.

با بررسی 9 مطالعه مشخص شده که زنجبیل حالت تهوع و استفراغ ناشی از بارداری، شیمی درمانی، دارو های خاص و جراحی را برطرف کرده است.

یک مطالعه بر روی 576 نفر که تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند نشان داده که خوردن 0/5 تا 1 گرم زنجبیل به طور قابل توجهی شدت تهوع را کاهش می دهد.

اگرچه بیشتر مطالعات بر روی عصاره و مکمل های زنجبیل که بسیار غلیظ هستند متمرکز شده اما به احتمال زیاد همین مزایا در مورد چای و دمنوش زنجبیل نیز وجود دارد.

برای تهیه دمنوش زنجبیل، کافی است یک بند انگشت زنجبیل تازه پوست کنده شده را رنده کنید و آن را به مدت 10 تا 20 دقیقه در آب بجوشانید تا عصاره ی آن خارج شود سپس از صافی کرده با مقداری عسل و دارچین یا لیمو ترش تاز ترکیب کرده و میل کنید.

2. دمنوش بابونه

دمنوش بابونه در طب سنتی برای آرامش عضلات دستگاه گوارش و معالجه شرایطی مانند بیماری حرکتی، حالت تهوع، استفراغ و سو هاضمه استفاده می شود.

طبق یک مطالعه 4 ماهه بر روی 65 زن که تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند، نشان داده که مصرف 500 میلی گرم عصاره بابونه دو بار در روز تعداد دفعات استفراغ را کاهش داده است.

در همین حال یک مطالعه بر روی 105 زن نشان داده که مصرف عصاره بابونه نسبت به زنجبیل در کاهش حالت تهوع و استفراغ ناشی از بارداری مؤثرتر است.

با این حال توجه داشته باشید که زنان باردار قبل از نوشیدن چای بابونه باید با پزشک خود مشورت کنند چون برخی دمنوش های گیاهی ممکن است خطرات جدی برای بارداری ایجاد کنند.

برای تهیه دمنوش بابونه کافی است 1 قاشق غذا خوری (2 گرم) گل های بابونه خشک شده را در 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب گرم بریزید و بگذارید به مدت 5-10 دقیقه بماند تا عصاره آن خارج شود.

3. چای لیموترش و عسل

چای لیموترش و عسل یک دمنوش محبوب است که طعم مرکبات تازه را با طعم شیرین عسل ترکیب می کند. مطالعات متعدد نشان می دهد که عطر و رایحه ی لیمو ترش به تنهایی می تواند حالت تهوع را تسکین دهد.

به عنوان مثال یک مطالعه 4 روزه بر روی 100 زن باردار نشان داده که بو کردن اسانس لیمو ترش باعث کاهش چشمگیر در حالت تهوع و استفراغ می شود.

در همین حال عسل می تواند حالت اسیدی لیمو ترش را متعادل کند. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند خطر ابتلا به عفونت هایی که می توانند در حالت تهوع نقش داشته باشند را کاهش دهد.

برای تهیه چای لیمو ترش و عسل می توانید 2 قاشق چای خوری (10 میلی لیتر) آب لیمو ترش تازه و 2 قاشق چای خوری (15 میلی لیتر) عسل را به 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب داغ اضافه کرده، هم بزنید و بنوشید.

4. چای رازیانه

چای رازیانه مدت هاست که به عنوان داروی طبیعی برای طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله معده درد، اسهال و یبوست مورد استفاده قرار می گیرد.

یک مطالعه بر روی 80 زن نشان داده که مصرف کپسول های حاوی 30 میلی گرم رازیانه قبل از قاعدگی به کاهش علائمی مانند حالت تهوع و ضعف کمک می کنند.

از این گذشته، یک مطالعه بر روی 159 نفر نشان داده که نوشیدن 1 فنجان (240 میلی لیتر) چای رازیانه در روز برای بهبود سلامت دستگاه گوارش و بهبود حرکات روده مفید است.

برای تهیه چای و دمنوش رازیانه 1 قاشق چای خوری (2 گرم) دانه های رازیانه خشک را به 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب گرم اضافه کنید، بگذارید 5-10 دقیقه بماند تا دم بکشد، سپس صاف کرده و بنوشید.

5. چای نعناع

چای نعناع یکی از محبوب ترین دمنوش های گیاهی برای درمان درد معده و حالت تهوع است.

در مطالعات حیوانی مشخص شده که روغن نعناع باعث کاهش درد و آرامش عضلات دستگاه گوارش می شود.

یک مطالعه دیگر بر روی 123 نفر نشان داد که استنشاق روغن نعناع حالت تهوع بعد از جراحی را کاهش می دهد.

برای تهیه چای و دمنوش نعناع 10-15 برگ نعناع تازه ی خرد شده را در 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب گرم بریزید، بگذارید به مدت 10-15 دقیقه بماند تا دم بکشد، از صافی رد کرده و بنوشید.

6. چای شیرین بیان

در طب سنتی از دمنوش شیرین بیان برای درمان ناراحتی های گوارشی استفاده می شود.

یک مطالعه یک ماهه بر روی 54 نفر نشان داده که مصرف 75 میلی گرم عصاره شیرین بیان دو بار در روز باعث کاهش علائم سو هاضمه از جمله حالت تهوع، استفراغ، درد معده و نفخ می شود.

تحقیقات دیگر نشان داده است که عصاره شیرین بیان می تواند به بهبود زخم معده کمک کرده و علائمی مانند نفخ، ناراحتی معده، تهوع و استفراغ را درمان کند.

توجه داشته باشید که زیاده روی در صورت شیرین بیان با عوارض جانبی مانند فشار خون بالا همراه است. به همین دلیل بهتر است میزان مصرف خود را فقط به 1 فنجان (240 میلی لیتر) در روز محدود کنید.

همچنین مانند بقیه ی انواع دمنوش های گیاهی زنان باردار قبل از استفاده از چای شیرین بیان بهتر است با پزشک خود مشورت کنند.

در ادامه بخوانید : دمنوش های گیاهی برای رفع نفخ معده

منبع : healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا