بهترین دمنوش های گیاهی برای هضم سریع غذا

دمنوش مناسب هضم غذا
دمنوش مناسب هضم غذا

بسیاری از ما در طول زندگی خود حداقل یک یا چند دمنوش گیاهی را امتحان کرده ایم!

برخی افراد عاشق طعم گیاهی دمنوش های مختلف هستند و برای نوشیدن آن به دنبال دلیل خاصی نمی گردند و برخی دیگر اگرچه طعم دمنوش های گیاه چندان باب میل آن ها نیست اما به دلایل مختلف از جمله آرامش اعصاب، رفع نفخ، لاغری و غیره ممکن است به سراغ دمنوش های گیاهی رفته باشند.

دمنوش های گیاهی نه تنها در ایران بلکه در نقاط مختلف دنیا طرفداران زیادی دارند و در طب سنتی از آن ها برای درمان مشکلات سلامتی و بیماری های مختلف استفاده می شود.

پس از معرفی بهترین دمنوش های ضد نفخ؛ در این مطلب از سایت کوکا قصد داریم به معرفی بهترین دمنوش های گیاهی برای معده، هضم غذا و گوارش بپردازیم.

این دمنوش ها از هزاران سال گذشته برای درمان مشکلات گوارشی از جمله تهوع، یبوست، سوء هاضمه و غیره مصرف می شده اند؛ با ما همراه باشید.

بهترین دمنوش گیاهی برای بهبود هضم

1. دمنوش نعناع

نعناع گیاهی سبز و معطر است که از دیرباز به دلیل طراوت، طعم فوق العاده و فواید آن برای درمان ناراحتی های معده شناخته شده است.

مطالعات متعدد نشان داده منتول موجود در نعناع مشکلات هضم را بهبود می بخشد.

از روغن نعناع نیز برای درمان سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شود، این بیماری التهابی روی روده بزرگ اثر گذاشته و با علائمی همچون درد معده، نفخ، گاز و غیره همراه است.

اگرچه مزایای دمنوش نعناع برای هضم در انسان بررسی نشده اما به نظر می رسد مزایای مشابه روغن نعناع داشته باشد.

برای تهیه دمنوش نعناع 7 تا 10 برگ نعناع تازه یا 1 عدد دمنوش کیسه ای نعناع را در 1 فنجان (250 میلی لیتر) آب جوش بریزید و بعد از 10 دقیقه بنوشید.

2. دمنوش زنجبیل

زنجبیل از گیاهان گلدار آسیایی است و از ریشه آن در سراسر دنیا به عنوان ادویه استفاده می شود.

ترکیبات موجود در زنجبیل از جمله گینجرول و شوگائول برای هضم بسیار مفید هستند، باعث تحریک انقباضات معده شده و به تخلیه آن کمک می کنند، به همین دلیل از این ادویه برای درمان حالت تهوع، گرفتگی، نفخ، گاز و سوء هاضمه استفاده می شود.

یک مطالعه بزرگ نشان داده مصرف روزانه 1.5 گرم زنجبیل به درمان حالت تهوع و استفراغ دوران بارداری، شیمی درمانی و بیماری ماشین کمک می کند.

اگرچه بیشتر تحقیقات روی مکمل های زنجبیل انجام شده که به مقایسه اثر دمنوش و مکمل ها نپرداخته اند اما به نظر می رسد فواید مشابهی داشته باشند.

برای تهیه دمنوش زنجبیل 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) قطعات کوچک ریشه زنجبیل را به 2 فنجان آب (500 میلی لیتر) اضافه کرده و بگذارید 10 تا 20 دقیقه بجوشد، در پایان آن را صاف کرده و بنوشید.

همچنین می توانید 1 عدد دمنوش کیسه ای زنجبیل را به مدت چند دقیقه داخل 1 فنجان آب جوش قرار دهید.

3. دمنوش ریشه کوشاد

کوشاد از گیاهان گلداری است که در سراسر دنیا رشد کرده و ریشه آن از صدها سال پیش برای افزایش اشتها و درمان بیماری های معده استفاده می شده است.

اثربخشی ریشه کوشاد از ترکیبات تلخی به نام ایریدوئید نشات می گیرد که باعث افزایش تولید آنزیم ها و اسیدهای گوارشی می شود.

علاوه بر این مطالعه ای نشان داده نوشیدن ترکیب آب و ریشه کوشاد باعث افزایش جریان خون به سیستم گوارشی شده و هضم را بهبود می بخشد.

برای تهیه دمنوش ریشه کوشاد کافیست نصف قاشق چای خوری (2 گرم) ریشه خشک کوشاد را به مدت 5 دقیقه در 1 فنجان آب جوش دم کنید و در پایان آن را از صافی عبور دهید. برای بهبود هضم این دمنوش را قبل از وعده غذایی میل کنید.

4. دمنوش رازیانه

رازیانه گیاه گلدار دیگری است که طعم شبیه شیرین بیان داشته و هم به صورت خام و هم پخته مصرف می شود.

رازیانه به رفع یبوست و بهبود حرکات روده نیز کمک می کند، اگرچه هنوز علت این که چرا رازیانه خاصیت ملین دارد مشخص نشده است.

برای درست کردن دمنوش رازیانه کافیست 1 فنجان (250 میلی لیتر) آب جوش را روی 1 قاشق چای خوری (4 گرم) تخم رازیانه بریزید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه دم بکشد، سپس آن را از صافی عبور داده و میل کنید.

از دمنوش کیسه ای رازیانه یا ریشه رازیانه تازه نیز می توان برای این کار استفاده کرد.

5. دمنوش قاصدک

قاصدک نوعی علف هرز با گل های زرد است که در نقاط مختلف جهان و اغلب در علفزارها رشد می کند.

مطالعات حیوانی نشان داده عصاره قاصدک حاوی ترکیباتی است که با تحریک انقباض عضلانی و بهبود جریان غذا از معده به روده کوچک به عمل هضم کمک می کند.

قاصدک با مقابله با التهاب و کاهش تولید اسید معده از زخم معده پیشگیری می کند.

برای تهیه دمنوش قاصدک 2 فنجان گل قاصدک را با 4 فنجان آب مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید، سپس از روی حرارت برداشته و بعد از 5 تا 10 دقیقه صاف کنید و بنوشید.

6. دمنوش برگ سنا

سنا گیاهی گلدار است که به خانواده گیاهان کاسیا تعلق داشته و حاوی ماده شیمیایی به نام سنوزوئید است که در روده بزرگ تجزیه شده و به آرام سازی عضلات و بهبود حرکات روده کمک می کند.

مطالعات نشان داده مصرف سنا چه در کودکان و بزرگسالان برای درمان یبوست مفید است و از دمنوش آن نیز معمولا برای درمان یبوست استفاده می شود، اگرچه مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث بروز اسهال شود.

برای تهیه دمنوش برگ سنا 1 قاشق چای خوری (4 گرم) برگ سنای خشک را در 1 فنجان (250 میلی لیتر) آب جوش بریزید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. برای این کار می توانید از دمنوش کیسه ای سنا نیز استفاده کنید.

حتما بخوانید : خواص دمنوش برگ سنا

7. چای سیاه

چای سیاه دارای ترکیبات سالم متعددی می باشد که از آن جمله می توان به تروبیگین و تئوفلاوین اشاره کرد، تروبیگین برای درمان سوء هاضمه مفید است و و تئوفلاوین ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و از زخم معده جلوگیری می کنند.

برای تهیه چای سیاه 1 عدد چای کیسه ای را در 1 فنجان (250 میلی لیتر) آب جوش بریزید و به مدت 5 تا 10 دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد، همچنین می توانید از برگ های چای سیاه برای این کار استفاده کنید.

نکات احتیاطی

اگرچه مصرف دمنوش های گیاهی معمولا برای افراد سالم بی خطر است اما هنگام اضافه کردن هر نوع دمنوش جدید به رژیم غذایی خود باید احتیاط لازم را داشته باشید.

در حال حاضر درباره بی خطر بودن برخی انواع دمنوش برای کودکان، زنان باردار و مادران شیرده مطالعات کافی انجام نشده است.

برخی دمنوش ها ممکن است با بعضی از داروها تداخل داشته باشند.

مصرف بیش از حد دمنوش های گیاهی ممکن است با عوارضی همچون اسهال، حالت تهوع یا استفراغ همراه باشد.

برای شروع بهتر است از مقادیر کم دمنوش شروع کرده و به واکنش بدن نسبت به آن توجه داشته باشید. همچنین اگر از بیماری خاصی رنج می برید یا داروی خاصی مصرف می کنید قبل از مصرف دمنوش با پزشک مشورت کنید.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا