چگونه سیاهی دور لب ناشی از سیگار کشیدن را از بین ببریم؟

رفع تیرگی لب ها بر اثر سیگار کشیدن
رفع تیرگی لب ها بر اثر سیگار کشیدن

سیگار کشیدن علاوه بر سلامتی روی ظاهر و زیبایی افراد نیز تاثیر منفی به جا می گذارد و افراد سیگاری به مرور دچار تغییراتی در چهره می شوند که باعث می شود به راحتی از افراد غیر سیگاری تشخیص داده شده و همین مسئله اثر ناخوشایندی روی روابط اجتماعی آن ها می گذارد.

یکی از شایع ترین تغییرات ظاهری در افرادی که سیگار می کشند اثرات منفی سیگار روی لب ها و اطراف دهان می باشد، حتما دیده اید که بسیاری از افراد سیگاری لب و لثه های تیره تر از دیگران داشته و چین و چروک و خطوط عمودی واضحی در اطراف دهان آن ها ظاهر شده است.

این تغییرات آزاردهنده روی لب ها و دهان ممکن است چند ماه یا چند سال بعد از شروع سیگار کشیدن یا سایر فراورده های تنباکو رخ دهد.

اگر سیگاری هستید و این مسئله روی ظاهر لب های شما تاثیر بدی گذاشته بهترین کاری که می توانید برای بهبود آن انجام دهید ترک سیگار است، اگرچه روش های دیگری نیز برای کاهش و رفع سیاهی دور لب ها و چین و چروک اطراف دهان ناشی از سیگار وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

با کوکا همراه باشید.

روش های موثر بهبود ظاهر لب ها و دهان

به طور کلی و در اغلب موارد ترک سیگار مانع صدمات بیشتر به لب ها و دهان می شود.

اما چه سیگار را ترک کرده باشید یا نه، لازم است مقدار فراوانی آب بنوشید تا سموم سیگار را از بدن خود خارج کرده و حتما از لب های خود در مقابل اشعه خورشید محافظت کنید.

درمان تیره شدن لب ها

روش های متعددی برای درمان هیپرپیگمانتاسیون یا افزایش رنگ پوست وجود دارد که می تواند به طبیعی شدن دوباره رنگ لب ها کمک کند.

می توانید از موارد زیر برای روشن شدن لب ها استفاده کنید:

1. لایه برداری

پوست لب ظریف است و باید با ملایمت و احتیاط با آن رفتار کرد. برای لایه برداری لب ها می توانید از لایه بردارهای خانگی استفاده کرده یا یک لایه بردار مناسب از داروخانه خریداری کنید.

برای تهیه لایه بردار خانگی توصیه می شود نمک یا شکر را با مقداری روغن بادام یا روغن نارگیل ترکیب کرده و هر روز یک مرتبه آن را به آرامی روی لب های خود ماساژ دهید.

همچنین می توانید از برس مویی نرم یا پارچه آغشته به این ترکیب روغن برای لایه برداری استفاده کنید.

توجه: بعد از هر بار لایه برداری لب حتما یک مرطوب کننده یا مومیایی لب روی لب ها بمالید.

حتما بخوانید : نحوه ساخت ماسک لایه بردار لب خانگی

2. ماسک لب

شواهد نشان داده استفاده از ماسک های لب حاوی زردچوبه، لیمو یا آب لیمو ترش به روشن شدن لب ها کمک می کند.

بهتر است یک یا چند ماده از مواد ذکر شده را با ویتامین A یا ویتامین E ترکیب کرده و هر روز به مدت 15 دقیقه لب های خود را با آن بپوشانید.

3. لیزر درمانی

در این روش از پالس های متمرکز نور در لایه های پوستی استفاده می شود که به از بین رفتن لکه های تیره پوست، کاهش ملانین اضافی پوست، تحریک تولید کلاژن و از بین رفتن چروک های اطراف دهان کمک کرده و باعث روشن شدن لب ها می شود.

برای لیزر درمانی حتما به متخصص پوست یا جراح پلاستیک مراجعه کنید.

درمان چین و چروک لب ها 

چین و چروک لب ها ناشی از سیگار کشیدن که به نام خطوط رژ لب نیز شناخته شده با نوشیدن الکل، کمبود خواب، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و رژیم غذایی نامناسب بدتر خواهد شد.

روش هایی برای کاهش یا از بین بردن خطوط عمودی اطراف دهان وجود دارد، برخی از این درمان ها به خصوص برای کاهش چین و چروک لب و هیپرپیگمانتاسیون نیز مفید هستند.

می توانید از موارد زیر برای رفع چروک لب ها استفاده کنید:

1. مرطوب کردن و آبرسانی پوست

استفاده از یک مرطوب کننده غنی حاوی ترتینوئین مانند رتین آ به تولید کلاژن کمک کرده و خطوط ریز و چین و چروک اطراف دهان را کاهش می دهد.

یک مرطوب کننده روزانه که حاوی SPF با قابلیت طیف گسترده باشد نیز از لب ها در مقابل نور UVA و UVB محافظت خواهد کرد.

2. لایه برداری اسید ماندلیک

اسید ماندلیک نوعی آلفا هیدروکسی اسید است که از بادام تلخ مشتق شده و به روش های مختلف می توان از آن در لایه برداری خانگی و حرفه ای استفاده کرد.

بسیاری از این روش ها برای کاهش خطوط و چین و چروک اطراف و روی لب ها و روشن شدن لکه های تیره مفید هستند.

3. تزریق ضد چروک

پزشک ممکن است برای صاف کردن چین و چروک و استراحت عضلات صورت از تزریق دارو مانند بوتاکس استفاده کند.

4. پر کننده های پوست

پر کننده ها اغلب حاوی اسید هیالورونیک هستند که با پر کردن چین و چروک و خطوط ریز اطراف دهان ظاهر آن را بهبود می بخشند.

5. ترمیم پوست با لیزر

روش های لایه برداری لیزری توسط متخصص پوست یا جراح پلاستیک انجام می شود که سطحی ترین لایه آسیب دیده پوست را از بین برده و برخی از این روش ها ممکن است بعد از سایر تکنیک ها از جمله تزریق پر کننده موقت یا پیوند چربی در چین و چروک های عمیق انجام می شود.

سرطان دهان و لب

سرطان دهان از انواع سرطان است که می تواند در لب ها، لثه ها، زبان و داخل دهان ایجاد شود.

سیگار کشیدن و استفاده از انواع دیگر تنباکو از عوامل تشدید کننده خطر ابتلا به سرطان دهان هستند، در حالی که ترک سیگار تاثیر بسزایی در کاهش آن خواهد داشت.

برای درمان سرطان دهان یا لب اغلب نیاز به عمل جراحی برای از بین بردن تومورها و سلول های سرطانی که به نواحی دیگر بدن گسترش پیدا کرده اند می باشد و گاهی شیمی درمانی یا پرتودرمانی بعد از عمل نیز انجام می شود.

چرا سیگار کشیدن برای لب ها مضر است؟

سیگار کشیدن خطر ابتلا به برخی بیماری های دهان و دندان و انواع مختلف سرطان دهان را افزایش دهد، علاوه بر این روی ظاهر فرد نیز تاثیر بدی گذاشته و می تواند به شل و چروکیده شدن پوست اطراف دهان و تیره شدن و سیاهی لب ها و لثه های فرد سیگاری منجر شود.

سیگار کشیدن روند پیری را تسریع کرده و باعث بروز چین و چروک روی پوست می شود که یکی از دلایل آن ماده نیکوتین می باشد.

نیکوتین باعث انقباض و باریک شدن عروق خونی شده و جریان خون را کاهش می دهد که در نتیجه آن، اکسیژن رسانی و تغذیه پوست از طریق خون – که برای سلامت پوست و زیبایی حیاتی می باشد – دچار اختلال خواهد شد.

کاهش جریان خون و قرار گرفتن در معرض تار (قطران سیگار) و نیکوتین باعث تیره شدن ملانین در لب ها و لثه ها شده و رنگدانه های ناهمواری روی پوست ایجاد می شود که ظاهری لکه دار، بنفش، قهوه ای تیره یا سیاه به آن می بخشد.

مواد شیمیایی داخل سیگار نیز ممکن است اثر منفی روی پوست بگذارند، جالب است بدانید برای هر سیگار بیش از 4 هزار ماده شیمیایی در دود تنباکوی آن وجود دارد، این مواد شمیایی روی کلاژن و الاستین پوست – پروتئین هایی که برای حفظ خاصیت ارتجاعی و ساختار پوست ضروری هستند – تاثیر منفی خواهند گذاشت.

کمبود کلاژن و الاستین باعث تضعیف فیبر پوستی شده و چین و چروک پوست را افزایش می دهد. همه این عوامل به همراه جمع شدن مکرر لب ها هنگام سیگار کشیدن و عوارض منفی گرمای تولید شده با سوختن سیگار باعث تغییر ظاهر لب ها و نواحی اطراف آن خواهد شد.

عواقب آتی سیگار کشیدن روی لب ها 

اگرچه تغییرات ظاهری روی لب ها ممکن است طی چند ماه یا چند سال بعد از شروع سیگار کشیدن ایجاد شود اما چین و چروک و سیاهی لب ها مدت ها قبل از این که متوجه آن ها شوید شروع شده اند.

زمان مورد نیاز برای این تغییرات به چند عامل مختلف از جمله تعداد سیگار مصرفی روزانه، مدت زمانی که فرد سیگاری شده، سن، نوع پوست و دیگر عادات زندگی او بستگی دارد.

اگر سیگار باعث ایجاد چین و چروک خفیف و لکه های کمرنگ روی پوست لب و اطراف دهان شما شده ممکن است استفاده از روش های خانگی برای رفع آن ها موثر باشد اما برای از بین بردن چین و چروک های عمیق و تیره شدن بیش از حد لب ها نیاز است به پزشک مراجعه شود.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا