15 روش خانگی و گیاهی برای درمان سریع قارچ پوستی بدن

قارچ پوستی چیست؟

قارچ پوستی یا درماتوفیتوز یک نوع بیماری قارچی واگیر دار است که با علائم جوش های دایره ای قرمز، پوسته پوسته شدن و خارش در پوست تشخیص داده می شود.

عکس و درمان گیاهی و طبیعی قارچ پوستی
درمان های گیاهی و طبیعی قارچ پوستی

این بیماری پوستی اگر به درستی از آن مراقبت شود قابل درمان می باشد. در ادامه این مقاله می خواهیم شما را با بهترین روش های درمان طبیعی قارچ پوستی با استفاده از گیاهان دارویی آشنا کنیم. همراه ما باشید :

درمان های گیاهی و طبیعی قارچ پوستی

توجه : پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است و به دلیل مقادیر بالای کورکومین دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی می باشد به همین دلیل می توان گفت یکی از بهترین گیاهان دارویی برای رفع قارچ پوستی محسوب می شود.

دو قاشق غذا خوری پودر زردچوبه را با نصف فنجان روغن نارگیل مخلوط کنید تا خمیری به دست آید، این خمیر را بر روی قارچ پوستی بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند سپس با آب ولرم بشویید.

توجه : استفاده از زردچوبه می تواند پوست شما را زرد کند، اما نگران نباشید چون بعد از چند روز از بین می رود.

2. سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد قارچی قوی بوده که رشد قارچ را متوقف کرده و می تواند به درمان خارش قارچ های پوستی کمک کند.

روزی سه بار مقداری سرکه سیب سیب را با یک پد پنبه ای بر روی قارچ های پوستی بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

3. روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی مقادیر قابل توجه اسید های چرب است که غشای سلولی قارچ را احاطه کرده و آن را از بین می برد اما فراموش نکنید که روغن نارگیل تنها برای درمان عفونت های قارچی ملایم مفید می باشد.

روزی سه بار مقداری روغن نارگیل را با یک پد پنبه ای بر روی قارچ پوستی بمالید تا با رطوبت رسانی به پوست، بعد از چند هفته بیماری را درمان کند.

4. روغن مرزنگوش

روغن مرزنگوش به دلیل مقادیر بالای تیمول و کارواکرول دارای خواص ضد قارچی قوی بوده که می تواند رشد قارچ را متوقف کرده و به درمان قارچ پوستی شدید کمک کند.

مقداری روغن مرزنگوش را در روغن نارگیل یا روغن زیتون به عنوان حامل بریزید و روزی سه بار آن را به یک پد پنبه ای بر روی قارچ های پوستی بمالید.

5. سیر

سیر به دلیل خواص ضد قارچی قوی که دارد یکی از بهترین روش طبیعی درمان برای قارچ پوستی محسوب می شود.

دو تا 3 حبه سیر را رنده کنید و با مقداری روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید، این خمیر را با استفاده از یک پد پنبه ای بر روی قارچ پوستی بمالید و بگذارید 2 ساعت بماند سپس با آب گرم خوب بشویید.

این روش را روزی 2 بار به کار ببرید تا زودتر نتیجه بگیرید.

6. روغن درخت چای

استرالیایی های بومی روغن درخت چای را به دلیل خواص ضد باکتری و ضد قارچ که دارد برای درمان سریع عفونت قارچی استفاده می کنند.

5 تا 10 قطره روغن درخت چای را در نصف فنجان روغن نارگیل رقیقی کنید و روزی سه بار به یک پد پنبه ای بر روی قارچ پوستی بمالید.

توجه : اگر پوست حساس ندارد، می توانید روغن درخت چای را بدون رقیقی کردن بر روی قارچ پوستی بمالید.

7. آلوئه ورا

آلوئه ورا به عنوان یک درمان طبیعی برای عفونت های باکتریایی و قارچی شناخته می شود، آلوئه ورا همچنین به دلیل خواص ضد التهابی خارش پوست را کاهش می دهد.

روزی سه بار ژل آلوئه ورا را مستقیما بر روی قارچ پوستی بمالید و بگذارید بماند تا خشک شود.

8. شیرین بیان

شیرین بیان به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان قارچ های پوستی شناخته می شود.

هشت قاشق چای خوری پودر شیرین بیان را با یک فنجان آب مخلوط کنید و به جوش آید، وقتی که جوشید از روی حرارت بردارید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد. بگذارید تا سرد شود و روزی دو بار این محلول را بر روی قارچ پوستی بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب خوب بشویید.

9. چای سیاه

تانن های موجود در چای سیاه دارای خواص ضد قارچی هستند که می توانند به درمان قرمزی و خارش پوست ناشی از قارچ پوستی کمک کنند.

چای سیاه دم کشیده را به مدت 30 دقیقه در یخچال بگذارید تا سرد شود سپس روزی سه بار آن را بر روی قارچ پوستی بمالید و بگذارید بماند تا خشک شود.

10. برگ زیتون

برگ زیتون دارای خواص ضد قارچی و ضد میکروبی قوی که با تقویت سیستم ایمنی بدن به درمان قارچ پوستی کمک می کند.

چند برگ تازه زیتون را خرد کنید و عصاره آن را به طور مستقیم بر روی قارچ پوستی بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید و پوست را خشک کنید.

علاوه بر این شما می توانید روزی دو تا سه فنجان چای برگ زیتون را بنوشید تا قارچ پوستی زودتر درمان شود.  یک یا دو قاشق چای خوری برگ های خشک زیتون را در نصف فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 15 دقیقه بماند تا دم بکشد.

11. کرانبری یا زغال اخته

زغال اخته دارای خواص ضد قارچی است که به طور موثر به درمان قارچ پوستی کمک می کند.

پیشنهاد می کنیم که تا یک ماه روزانه یک لیوان آب زغال اخته بنوشید.

12. ماست

ماست حاوی باکتری های مفیدی است که به راحتی قارچ ها را از بین برده و به درمان طبیعی قارچ پوستی کمک می کند.

روزی دو بار مقداری ماست را با یک پد پنبه بر روی قارچ پوستی بمالید، بگذارید 30دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید و خوب خشک کنید.

توجه داشته باشید که از ماست های پروبیوتیک استفاده نکنید چون اسید لاکتیک موجود در آن باعث افزایش فعالیت قارچ ها می شود.

13. بابونه

بابونه به دلیل خواص ضد قارچی و ترکیبات ضد قارچ موجود در آن یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان قارچ پوستی می باشد.

2 قاشق چای خوری بابونه خشک را در یک فنجان آب گرم بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد، دمنوش بابونه را می توانید روزی سه بار بنوشید یا روزی سه بار به طور موضعی بر روی قارچ پوستی بمالید تا درمان شود.

14. زنجبیل

زنجبیل به دلیل مقادیر بالای گینجرول، خواص ضد التهابی و خواص ضد قارچی قوی که دارد یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان سریع قارچ پوستی می باشد.

برای یک هفته روزی 3 تا 4 فنجان دمنوش زنجبیل و عسل بنوشید تا قارچ پوستی زودتر درمان شود.

راه های پیشگیری از قارچ پوستی

  1. پوست خود را همیشه تمیز و خشک نگه دارید
  2. کفش هایی بپوشید که جریان هوا را در اطراف پای شما به گردش در می آورد
  3. سعی کنید از مکان هایی مانند حمام های عمومی دوری کنید و اگر راه دیگری ندارید حتما کفش مناسبی بپوشید
  4. روزانه جوراب و لباس های خود را عوض کنید
  5. روز های گرم لباس های تنگ نپوشید
  6. هیچ وقت از حوله، جوراب، لباس زیر و تختخواب دیگران استفاده نکنید
  7. حتما بعد از ورزش دوش بگیرید
  8. همیشه انگشتان دست و پای خود را تمیز کنید

راه های جلوگیری از انتقال قارچ پوستی

سعی کنید پوست خشک و تمیز نگه دارید، برای تمیز کردن از یک حوله نرم استفاده کنید و مطمئن شوید که از همان حوله برای قسمت های دیگر بدن استفاده نمی کنید.

لباس های جذب و تنگ نپوشید، بیشتر از لباس های راحت و نخی استفاده کنید که پوست را به ویژه در زیر بغل و کشاله ران تحریک نکنند. پیشنهاد می کنیم که برای جلوگیری از اصطکاک پوست زیر بغل و کشاله ران از یک پارچه تمیز نخی استفاده کنید.

سعی کنید قسمتی که دچار قارچ پوستی شده کمتر بخارانید چون احتمال عفونت را بیشتر می کند.

اگر دچار قارچ پوستی شده اید به هیچ وجه از عطر و یا مواد شوینده در آن ناجیه استفاده نکنید چون ممکن است پوست شما را تحریک کند.

لباس های خود را هر روز عوض کنید و قسمتی که دچار عفونت قارچی شده را با روش های نام برده تمیز کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

قارچ های پوستی در موارد شدید بعد از 14 تا 20 روز درمان می شوند اما اگر دوره بیماری از این مدت بیشتر شد حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

در ادامه بخوانید : درمان عفونت قارچی ناخن دست

منابع : brightsidehealthlinetop10homeremediestrueremedies

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا