10+ درمان سریع خانگی برای رفع خارش و سوزش واژن

درمان های خانگی برای رفع خارش و سوزش واژن
درمان های خانگی برای رفع خارش و سوزش واژن

خارش و سوزش واژن و نواحی اطراف آن از مشکلات شایع و آزار دهنده زنان است که در هر دوره ای ممکن است رخ دهد.

این عارضه معمولا نگران کننده نیست اما گاهی نشان دهنده عفونت یا اختلالاتی همچون بیماری های رابطه جنسی (STD)، عفونت مخمر، اسکلروز واژن، کاهش استروژن و غیره می باشد که لازم است نسبت به درمان آن اقدام کرد.

اگر از خارش و سوزش واژن به ویژه در دوران بارداری، پریود یا یائسگی رنج می برید در ادامه مقاله با کوکا همراه شوید تا با تعدادی از روش های خانگی، گیاهی و دارویی برای درمان خارش و سوزش واژن آشنا شویم.

هشدار: در صورت طولانی شدن دوره خارش، توصیه می شود قبل از هر اقدام درمانی خانگی یا بدون نسخه حتما به پزشک زنان مراجعه کنید تا پزشک با تشخیص علت دقیق، نسبت به تجویز داروهای مناسب اقدام کند.

درمان گیاهی و طبیعی خارش و سوزش واژن

توجه : پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضدباکتری و ضد قارچی است و از موثرترین درمان های طبیعی خارش و سوزش واژن به شمار می رود. سرکه سیب برای حفظ تعادل PH طبیعی واژن نیز مفید است.

2 قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص را با 1 لیوان آب گرم مخلوط کرده و روزانه دو بار و به مدت چند روز از آن برای شستن واژن استفاده کنید.

روش دیگر: 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص را با 1 قاشق غذاخوری عسل طبیعی و 1 لیوان آب گرم مخلوط کرده و دو بار در روز بنوشید.

2. کمپرس سرد

برای درمان سریع خارش یا سوزش واژن از کمپرس سرد استفاده کنید زیرا این کار باعث بی حس شدن ناحیه شده و به کاهش التهاب و خارش آن کمک می کند.

چند قطعه یخ را داخل پارچه تمیزی پیچیده و روی واژن قرار دهید. چند دقیقه بعد آن را برداشته، 30 ثانیه صبر کنید و مجددا این کار را تکرار کنید تا زمانی که خارش تسکین پیدا کند.

همچنین می توانید ناحیه واژن را چند بار در روز با آب سرد بشویید.

3. حمام نمک

حمام نمک نیز روش موثر خانگی برای درمان خارش و سوزش واژن و اطراف آن می باشد زیرا نمک رشد میکروب های عامل عفونت را متوقف کرده و خارش و ناراحتی های دیگر را برطرف می کند.

وان حمام را با آب گرم پر کرده و نصف فنجان نمک به آن اضافه کنید و هم بزنید. 10 تا 15 دقیقه در وان به حالت چمباتمه بنشینید. برای بهترین نتیجه دو یا سه بار در روز و به مدت چند روز این کار را انجام دهید.

روش دیگر: 1 قاشق غذاخوری نمک به 1 لیوان آب اضافه کرده و هر زمان احساس خارش داشتید واژن را با آن بشویید.

هشدار: اگر در ناحیه واژن یا اطراف آن دچار زخم و خراش هستید از این روش استفاده نکنید.

4. سیر

سیر دارای خاصیت ضد باکتری و آنتی بیوتیک است که به از بین رفتن باکتری های مضر و مخمرهای ناحیه واژن کمک کرده، سیستم ایمنی بدن را تقویت و با عفونت مقابله می کند.

چند قطره روغن سیر را با 1 قاشق چایخوری روغن ویتامین E مخلوط کرده و به ناحیه واژن بمالید. بعد از 10 دقیقه با آب گرم بشویید. دو بار در روز و به مدت چند هفته از این روش استفاده کنید.

روش دیگر: هر روز 3 حبه سیر خام میل کنید.

5. عسل

عسل خام طبیعی و غیر پاستوریزه از راه های طبیعی درمان خارش واژن است زیرا حاوی خواص ضد باکتری و ضد قارچی است که به درمان عفونت های میکروبی کمک می کند.

عسل را به ناحیه مورد نظر مالیده و بعد از 30 دقیقه حمام آب گرم بگیرید. دو بار در روز از این روش استفاده کنید.

روش دیگر: 1 یا 2 قاشق غذاخوری عسل را با 1 لیوان آب گرم مخلوط کرده و دو بار در روز بنوشید.

6. آب زغال اخته

نوشیدن آب زغال اخته به درمان خارش و حساسیت های ناحیه واژن کمک می کند و یک محیط اسیدی ایجاد می کند که باعث مهار رشد مخمرها و باکتری های مضر می شود و از عفونت های دستگاه ادراری و سایر عفونت های مثانه کمک می کند.

هر روز 2 لیوان آب زغال اخته شیرین نشده میل کنید تا خارش متوقف شود.

7. چای شیرین بیان

ریشه شیرین بیان خاصیت استروژنی دارد و ترکیبات موجود در آن برای درمان خشکی واژن که از عوامل بروز خارش و سوزش است مفید می باشد.

15 گرم ریشه شیرین بیان را با حدود نیم لیتر آب مخلوط کرده و به مدت 15 دقیقه بجوشانید و بنوشید.

هشدار: چای شیرین بیان برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مضر است. همچنین نباید بیش از دو هفته مصرف شود.

8. تخم کتان

تخم کتان حاوی استروژن گیاهی است که به بهبود علائم یائسگی از جمله خشکی و خارش واژن کمک می کند.

تعدادی تخم کتان را آسیاب کرده و همراه مقدار زیادی آب میل کنید. توجه داشته باشید که تخم کتان باید در مدت 24 ساعت بعد از آسیاب کردن مصرف شود تا اثر آن از بین نرود.

توصیه می شود ابتدا با مصرف حدود 9 گرم تخم کتان در روز شروع کرده و به تدریج دوز آن را افزایش دهید.

هشدار: در صورت بارداری یا شیردهی از مصرف تخم کتان خودداری کرده و در صورت ابتلا به آندومتریوز، انسداد روده، سرطان سینه، رحم یا تخمدان حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

9. سویا و محصولات سویا

سویا نیز منبع غنی استروژن های گیاهی است که برای خشکی و خارش واژن مفید می باشد.

توجه: از آن جایی که سویا دارای فیبر زیاد است ممکن است باعث ایجاد نفخ شود، توصیه می شود ابتدا با مقادیر محدود شروع کرده و به تدریج مصرف آن را افزایش دهید. همچنین بهتر است از شیر سویا و توفو به جای پروتئین سویا استفاده شود.

10. روغن های طبیعی

اگر خشکی و خارش واژن به دلیل واژینیت آتروفیک (کاهش استروژن در دوران یائسگی) ایجاد شده از روغن نارگیل و روغن بادام برای مرطوب کردن واژن استفاده کنید.

کافیست مقداری روغن نارگیل یا روغن بادام را در داخل و اطراف واژن بمالید.

این روغن ها از روغن های ترکیبی مانند وازلین بهتر است زیرا خود به خود جذب بدن می شود در صورتی که روغن های ترکیبی مانند وازلین مدت زمان بیشتری روی سطح پوست باقی مانده و با ایجاد تغییرات PH واژن، باعث افزاش رشد و نمو میکروب های مضر در این ناحیه خواهد شد.

هشدار: از روغن های مرطوب کننده به همراه کاندوم استفاده نکنید زیرا باعث آسیب کاندوم خواهد شد.

11. روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضدقارچی و ضدباکتری است و برای درمان عفونت های مخمر و باکتریایی مفید می باشد.

مقداری روغن چای را با آب رقیق کرده و واژن را با آن بشویید.

12. جوش شیرین

اسیدی شدن واژن از عواملی است که به خارش و سوزش واژن منجر خواهد شد که با تست PH می توان از ابتلا به آن اطمینان حاصل کرد. این عارضه معمولا با علائمی همچون خارش و قرمزی ناحیه بیرونی واژن، ترشحات رقیق آبکی یا غلیظ و ناراحتی هنگام رابطه جنسی و ادرار کردن اشاره کرد.

در این موارد بهتر است از جوش شیرین برای درمان استفاده کنید.

1 یا 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 4 فنجان آب گرم مخلوط کرده و واژن را با آن بشویید.

حتما بخوانید : علت سوزش و خارش واژن

درمان خانگی خارش لبه های بیرونی و داخلی واژن

  • از صابون ها و محصولات معطر برای شستشوی واژن و اطراف آن استفاده نکنید.
  • هرگز از پودر تالک استفاده نکنید.
  • حمام نمک برای درمان خارش مفید است اما از آب خاوی کلر اجتناب کنید.
  • از پوشیدن لباس های تنگ، شلوار جین و جوراب شلواری اجتناب کنید.
  • تا حد امکان ناحیه واژن را خشک نگه دارید زیرا رطوبت این ناحیه، خارش را تشدید می کند.
  • همواره ناحیه را از جلو به عقب بشویید و خشک کنید.
  • از لباس زیر پنبه ای استفاده کنید و دو بار در روز آن را تعویض کنید.
  • در صورت امکان تا زمانی که خارش برطرف شود بدون لباس زیر بخوابید.
  • از خارش و خراشیدن ناحیه واژن اجتناب کنید.
  • تا زمانی که خارش برطرف شود از رابطه جنسی خودداری کنید.
  • بعد از تمرینات ورزشی یا شنا سریع دوش بگیرید.
  • مواد غذایی سرشار از ویتامین C مصرف کنید زیرا سیستم ایمنی بدن را تقویت و خطر بروز عفونت را کاهش می دهد.
  • اگر به علت عفونت مخمری به خارش مزمن واژن دچار شده اید از مصرف شکر خودداری کنید.

درمان خارش و سوزش واژن قبل، بعد و در طول دوران پریود

برای درمان خارش واژن در دوران قاعدگی و پریود، قبل و بعد از آن از روغن نارگیل استفاده کنید، روغن نارگیل طبیعی و خام دارای خواص ضد باکتری و ضدقارچی بوده و برای نواحی حساس بدن کاملا بی خطر است. روغن نارگیل از بهترین داروهای درمان خشکی واژن است.

برای درمان خارش، مقداری روغن نارگیل را به نواحی داخلی و بیرونی واژن بمالید. اضافه کردن روغن نارگیل به رژیم غذایی نیز برای درمان عفونت های مخمری مفید است.

عدم رعایت بهداشت در دوران پریود از مهم ترین علل بروز خارش و سوزش واژن است. توصیه می شود در این دوران به رعایت نکات بهداشتی و تعویض سریع لباس زیر توجه کافی داشته باشید.

درمان خارش واژن در بارداری

توصیه می شود قبل از خود درمانی و مصرف داروهای بدون نسخه برای خارش واژن در دوران بارداری، ابتدا آزمایش های لازم از جمله تست بیماری های STI را انجام داده و در صورت ابتلا نسبت به درمان آن اقدام کنید.

یکی از شایع ترین علل بروز خارش واژن در زنان باردار، تغییرات طبیعی سطح PH واژن باشد که در دوران بارداری رایج است. در این صورت انجام اقدامات زیر به کاهش خارش و سوزش کمک شایانی خواهد کرد:

  • از حمام جوش شیرین استفاده کنید.
  • مقداری جوش شیرین و آب را مخلوط کرده و خمیر حاصل را در ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
  • رابطه جنسی به متعادل سازی PH واژن کمک می کند.
  • با کمپرس سرد می توان خارش واژن را کاهش داد.

درمان خارش واژن بدون ترشح

علت خارش واژن در انتخاب روش درمان آن تاثیر زیادی دارد. خارش واژن بدون ترشح ممکن است به علل مختلف ایجاد شود. پزشک بعد از تشخیص علت بروز خارش، درمان های زیر را تجویز خواهد کرد:

درمان خارش واژن پس از یائسگی: این مسئله معمولا به دلیل کاهش استروژن در بدن رخ می دهد. پزشک ممکن است کرم استروژن تجویز کند که با مصرف روزانه و پس از 2 تا 3 هفته علائم به مرور کاهش می یابد. در صورتی که فرد همزمان دچار عفونت های قارچی نیز باشد از قرص های واژینال یا پمادهای ضدقارچ مانند میکونازول یا کلوتریمازول استفاده می شود.

معمولا مصرف قرص های استروئیدی خوراکی نیاز نیست مگر آن که خارش به قدری شدید باشد که با کرم واژینال درمان نشود.

عفونت انگلی: گاهی برخی انگل ها باعث ایجاد عفونت و خارش واژن بدون ترشح می شوند. برای درمان این عفونت ها از داروهای ضدانگلی مانند پیرانتل پاموات استفاده می شود که بدون نسخه قابل تهیه هستند.

بیماری های پوستی: ابتلا به پسوریازیس و اگزما عامل دیگر ایجاد خارش واژن هستند که نیاز به درمان پزشکی دارند. خارش شدید را می توان با پماد هیدروکورتیزون و مرطوب کننده ها تسکین داد و در موارد شدیدتر پماد تاکرولیموس تجویز می شود.

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی: در این صورت نیاز است مکمل های مورد نیاز مصرف شود که از آن جمله می توان به کپسول های ب کامپلکس و مولتی ویتامین، قرص اسید فولیک و کپسول آهن برای درمان کم خونی اشاره کرد.

قرص های ویتامین C نیز برای افزایش سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز عفونت مفید هستند. قرص های اسیدوفیلوس نیز برای گسترش رشد باکتری های مفید لاکتوباسیلی در واژن و افزایش اسیدیته واژن و جلوگیری از عفونت موثر هستند.

بیماری ولوودینیا: این بیماری معمولا با داروهای مرتبط با اعصاب مانند گاباپنتین درمان شده و گاهی نیاز به تجویز داروهای آنتی هیستامین و آرامبخش مانند آمیتریپتیلین می باشد.

لیکن اسکلروز / لیکن سیمپلکس: هر دو بیماری از عوامل غیر معمول خارش واژن بدون ترشح می باشند اگرچه می توانند منجر به خارش های شدید شده و برای درمان نیاز به تجویز پماد مناسب برای مدت طولانی می باشد.

قند در ادرار: خارش و التهاب واژن به خصوص در زنان بالای 35 سال می تواند به علت قند زیاد در ادرار ایجاد شود و نیاز است با انجام آزمایش تشخیص و درمان شود.

درمان خارش واژن در دختر بچه ها

خارش، قرمزی و التهاب ناحیه واژن و اطراف آن ممکن است در دختربچه ها قبل از دوران بلوغ نیز رخ دهد که ممکن است با ترشح یا بدون ترشح بوده و به دلایل مختلف از جمله عفونت انگلی، محصولات بهداشتی حساسیت زا، نرم کننده های پارچه، اسپری های واژن و غیره رخ دهد.

برای درمان خارش و سوزش واژن در دختربچه ها به موارد زیر توجه کنید:

  • از صابون و دستمال توالت معطر استفاده نشود.
  • زمان حمام کردن به کمتر از 15 دقیقه محدود شود و کودک بعد از حمام ادرار کند.
  • هرگز موادی همچون جوش شیرین، جو دوسر و غیره به آب حمام اضافه نکنید.
  • اجازه ندهید دخترتان در وان پر از آب و صابون دراز بکشد، در مراحل آخر حمام از شامپو استفاده کنید.
  • هنگام پاک کردن ناحیه تناسلی دستمال را به آرامی و از جلو به عقب روی نواحی بکشد.
  • از لباس زیر پنبه ای استفاده کرده و هر روز آن را عوض کند.
  • شلوار تنگ و لباس های مرطوب نپوشد.
  • در صورتی که خارش یا سوزش به خاطر وارد شدن جسم خارجی به واژن می باشد هرگز اقدامی برای خارج کردن آن انجام ندهید بلکه هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

در ادامه بخوانید : تنگ کردن واژن

منبع: top10homeremedies gynaeonline curejoy jeanhailes pennstatehershey

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا