دانستنی های جالب درباره نهنگ قاتل

عکس و تحقیق در مورد نهنگ قاتل
همه چیز درباره نهنگ قاتل

مشخصات ظاهری | خصوصیات رفتاری | محل زندگی | غذا | دشمن | زاد و ولد | طول عمر | خطر انقراض | حقایق جالب

بسیاری از ما با شنیدن نام نهنگ قاتل وحشت می کنیم و به یاد موجودات درنده خوی فیلم های ترسناک می افتیم در حالی که این حیوان دریایی بر خلاف تصور بسیاری از افراد و با این که در راس زنجیره غذایی اش قرار دارد به ندرت به انسان ها حمله می کند.

ارکا که به نام نهنگ قاتل شهرت پیدا کرده از موجودات دریایی متعلق به خانواده دلفین ها با ظاهر و رفتاری جالب و شگفت انگیز است که تقریبا در همه اقیانوس های کره زمین زندگی می کند و هیچ موجود دیگری به جز انسان قادر به شکار آن نمی باشد.

برای آشنایی با نحوه زندگی، رفتار و دانستنی های جالب درباره نهنگ قاتل در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

انواع نهنگ قاتل

به طور کلی 3 شکل یا اکوتیپ نهنگ قاتل در جهان شناخته شده است که عبارتند از:

1. نهنگ های قاتل ساکن (resident): نوعی نهنگ قاتل که در آب های نزدیک ساحل زندگی و فقط از ماهی سالمون تغذیه می کند.
2. نهنگ های قاتل گذری (transient): نوعی نهنگ قاتل که تنها از پستانداران دریایی تغذیه می کند، اندازه آن کوچک تر از نهنگ قاتل ساکن و محدوده حرکتش بسیار وسیع تر می باشد.
3. نهنگ های قاتل دور از ساحل (offshore): این گونه برای اولین بار سال 1988 کشف شده است و همان طور که از نامش پیداست دور از ساحل حرکت کرده و اغلب از ماهی تغذیه می کند.

این سه اکوتیپ از نظر تغذیه، رفتار، ساختارهای اجتماعی، زیستگاه ها و همچنین ژنتیک، اندازه و ظاهر تفاوت هایی با هم دارند، به نظر می رسد طی سال های آینده گونه های جدید این حیوان نیز شناسایی شود.

مشخصات ظاهری نهنگ قاتل

بر خلاف تشابه اسمی و ظاهری نهنگ قاتل به نهنگ ها، این حیوان در واقع نوعی دلفین است نه نهنگ.

نهنگ قاتل ظاهری جالب و منحصر به فرد دارد، بدن استوانه ای شکل بزرگ که قسمت عمده آن سیاه رنگ است و تنها بخش هایی مانند بخش زیرین بدن، بالا و پشت چشم ها و پشت باله عقبی آن را به رنگ سفید می باشد.

این حیوان به داشتن باله ای در پشت خود و رنگ سیاه و سفیدش شناخته شده و بدنش در دو انتها ظاهر مخروطی شکل پیدا می کند.

نهنگ قاتل بزرگ ترین عضو خانواده دلفین ها محسوب می شود که وزنش به 6 تن رسیده و اندازه بدنش بین 7 تا 9.7 متر می باشد. ناگفته نماند نهنگ های نر بزرگ تر و سنگین وزن تر از ماده ها هستند.

نهنگ های قاتل برای شکار از دندان های بزرگ خود استفاده می کنند که می تواند تا 10 سانتی متر رشد کند.

بزرگ ترین نهنگ قاتل

بزرگ ترین نهنگ قاتل که تاکنون اندازه اش ثبت شده 9.8 متر طول داشته است.

خصوصیات رفتاری نهنگ قاتل

نهنگ قاتل موجودی بسیار اجتماعی است که معمولا به صورت گروهی در کنار حداکثر 40 عضو دیگر زندگی می کند.

گروه های نهنگ قاتل ساکن کمتر پرخاش گر بوده و به خوردن ماهی تمایل نشان می دهند در حالی که گروه های نهنگ قاتل گذری مانند گله های گرگ رفتار می کنند، آن ها بسیار پرخاش گر بوده و با همکاری هم پستانداران دریایی را شکار می کنند.

نهنگ قاتل علاوه بر شکار در مراقبت از بچه های گروه نیز با هم همکاری دارند و در اکثر موارد ماده های جوان به مادرها برای مراقبت از نهنگ های کوچک کمک می کنند.

محل زندگی نهنگ قاتل

نهنگ قاتل از نظر زیستگاه و محل زندگی پراکنده ترین پستاندار بعد از انسان محسوب می شود. این حیوان در اقیانوس ها و دریاهای اکثر کشورهای ساحلی زندگی می کنند و به خوبی با هر آب و هوایی سازگار می شود، به عنوان مثال می تواند در آب های گرم نزدیک استوا یا آب های یخی مناطق قطب شمال و قطب جنوب نیز زندگی کند.

برخی گونه های نهنگ قاتل در یک منطقه ساکن نمی شوند و مسافت های طولانی سفر می کند، دیده شده گروهی از نهنگ های قاتل تمام مسیر آب های خارج از آلاسکا به سمت مناطق نزدیک کالیفرنیای مرکزی که بیش از 2 هزار کیلومتر می باشد را طی کرده اند.

تنها آب هایی که نهنگ قاتل در آن ها دیده نشده شامل دریای سیاه، دریای بالتیک و برخی نواحی اقیانوس قطب شمال می باشد.

غذای نهنگ قاتل

نهنگ قاتل از شکارچیان راس زنجیره غذایی است و هیچ موجودی به جز انسان قادر به شکار آن نمی باشد.

تغذیه این حیوان غول پیکر به گونه آن بستگی دارد اما معمولا از پرندگان دریایی، ماهی های مرکب، هشت پاها، لاک پشت های دریایی، کوسه ها، ماهی ها و غیره تغذیه می کند. همچنین قادر به شکار بسیاری از پستانداران دریایی مانند فک ها و فیل دریایی می باشد.

نهنگ قاتل سایر دلفین ها را نیز شکار می کند اگرچه کار چندان ساده ای نیست، دلفین ها شناگران بسیار سریعی هستند در حالی که نهنگ قاتل در سرعت های بالا به دلیل کششی که در فک پایینش ایجاد می شود به راحتی نمی تواند دهان خود را باز کند.

این حیوان برای شکار طعمه از تکنیک های مختلف استفاده می کند، به عنوان مثال بعضی اوقات برای شکار فک ها خودش را از آب به خشکی پرتاب می کند، طعمه های بزرگ تر نیز معمولا با کار گروهی شکار می شوند.

دشمن نهنگ قاتل

همان طور که قبلا گفتیم نهنگ قاتل در راس زنجیره غذایی قرار دارد و به جز انسان ها موجود دیگری نمی تواند جان این حیوان را تهدید کند.

انسان ها در طول تاریخ به دلایل مختلف دست به شکار نهنگ قاتل زده اند و آلودگی های موجود در اقیانوس ها و دریاها از جمله مواد شیمیایی و روغن ها او را به کام مرگ کشانده اند.

زاد و ولد نهنگ قاتل

نهنگ قاتل ماده هر 3 تا 10 سال یک زایمان انجام می دهد و در هر بار زایمان یک بچه به دنیا می آورد. دوره بارداری نهنگ قاتل معمولا 17 ماه طول می کشد.

نوزاد نهنگ قاتل هنگام تولد 2.6 متر طول و 120 تا 160 کیلوگرم وزن دارد و تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شود به صورت شبانه روزی و چند بار در ساعت، هر بار 5 تا 10 ثانیه شیر می خورد.

بچه ها اغلب در سن یک سالگی از شیر گرفته می شوند.

طول عمر نهنگ قاتل

نهنگ قاتل معمولا بین 50 تا 100 سال عمر می کند.

خطر انقراض نهنگ قاتل

جمعیت نهنگ قاتل دقیقا مشخص نیست و نمی توان آن را از نظر جمعیتی دسته بندی کرد.

حقایق جالب درباره نهنگ قاتل

  • علت نام گذاری نهنگ قاتل مشخص نیست، یک نظریه این است که در گذشته به آن ها قاتل نهنگ ها گفته می شده و به مرور زمان این نام به نهنگ قاتل تغییر کرده است. نظریه دیگر می گوید از آن جا که نهنگ قاتل قادر به شکار هر موجود دریایی می باشد به این نام شهرت پیدا کرده است.
  • نام لاتین این حیوان Orcinus orca به معنای پادشاهی مردگان است.
  • نهنگ های قاتل برای ارتباط برقرار کردن با یکدیگر و شکار از شیوه خاصی استفاده می کنند، آن ها صدایی ایجاد می کنند که امواج آن از میان آب عبور کرده و بعد از این که به یک شی برخورد کرد دوباره به سمت نهنگ برمی گردد. با این روش فاصله نهنگ قاتل از شکار، اندازه و شکل آن مشخص می شود.
  • باله پشت نهنگ قاتل هنگام تولد بسیار منعطف است و با افزایش سن کم کم سفت تر می شود.
  • رنگ سیاه و سفید این حیوان به استتار در آب کمک می کند.
  • نهنگ قاتل به لطف اندازه بزرگ و قدرت عظیمی که دارد شناگر بسیار سریعی است و با سرعت حداکثر 33 کیلومتر در ساعت شنا می کند.
  • حمله نهنگ قاتل به انسان معمولا رخ نمی دهد، علت این مسئله مشخص نیست اما طبق یک نظریه لباس های غواصی به لطف حباب های نیتروژن عایق بندی شده می تواند انسان ها را از ردیاب آوایی نهنگ قاتل مخفی نگه دارد.
  • نهنگ های قاتل در بند بسیار متفاوت عمل می کنند و دیده شده در آکواریوم ها و باغ وحش به انسان ها حمله می کنند.
در ادامه : نهنگ نماد و نشانه چیست؟

منابع : discoverwildlife

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا