دانستنی های جالب درباره شاه کبرا

عکس مار شاه کبرا
اطلاعات جالب درباره مار شاه کبرا

دنیای خزندگان تعدادی از دلهره آورترین حیوانات دنیا مانند کروکودیل ها و مارها را در خود جای داده است، شاه کبرا در میان گونه های مار یکی از ترسناک ترین آن ها محسوب می شود که عنوان درازترین مار سمی جهان را نیز از آن خود کرده است.

جالب است بدانید شاه کبرا بر خلاف تصور بسیاری از مردم به خانواده کبراها تعلق ندارد. این حیوان گوشتخوار بوده و طول بدنش اغلب بین 3.6 تا 5.5 متر می باشد. شاه کبرا به نواحی جنوب چین، هند و آسیای جنوب شرقی تعلق دارد و معمولا در جنگل ها، کنار نهرها، لابه لای درختان بامبو و مرداب ها زندگی می کند.

در ادامه قصد داریم درباره نحوه زندگی و خصوصیات ظاهری و رفتاری این مار خوش خط و خال بیشتر صحبت کنیم، با کوکا همراه باشید.

مشخصات ظاهری شاه کبرا

شاه کبرا بدن هموار و صاف دارد که با فلس های زرد، قهوه ای، سبز و سیاه پوشیده شده و طرح پشت گردنش الگوی شورون می باشد.

برخی از شاه کبراها لیوسیسم هستند، به این معنا که بیشتر رنگدانه های پوست خود را از دست داده و سفید به نظر می رسند. ناگفته نماند لیوسیسم با آلبینیسم تفاوت دارد، شاه کبرای لیوسیسم به جای چشم های صورتی (در آلبینیسم) دارای چشم های آبی می باشد و به جز رنگ فلس، از نظر تمام خصوصیات شبیه شاه کبرای معمولی است.

این خزنده دو چشم تیره و دندان های نیش دارد که طول آن ها کمی بیش از یک سانتی متر می باشد. به نظر می رسد این طول دندان برای یک مار بسیار کوتاه باشد اما اگر طول دندان ها بلندتر بود فشار زیادی به فک حیوان وارد می شد

طول بدن شاه کبرا معمولا بین 3.6 تا 5.5 متر می باشد و به همین دلیل به عنوان درازترین مار سمی جهان شناخته شده است.

وزن این حیوان نیز اغلب بین 5 تا 9 کیلوگرم است اگرچه سنگین ترین شاه کبرای دنیا در یک پارک جانور شناسی در نیویورک زندگی می کرده و وزنش کمی کمتر از 12.7 کیلوگرم بوده است. ناگفته نماند شاه کبرای نر کمی بزرگ تر و سنگین تر از شاه کبرای ماده می باشد.

خصوصیات رفتاری شاه کبرا

گرچه شاه کبرا به رفتار پرخاشگرانه اش به شهرت رسیده اما در واقع طبیعت خجالتی دارد و ترجیح می دهد از مردم و سایر حیوانات دور باشد. این حیوان یک خزنده منزوی است و تنها در دوره تولید مثل با هم نوعانش دیده می شود.

فلس های قهوه ای تیره، سبز و سیاه شاه کبرا به او این امکان را داده است تا به راحتی در محیط اطراف خود استتار شود. این حیوان زمانی که توسط انسان یا حیوان دیگر احساس خطر کند تاج خود را باز کرده و نیمه بالایی بدنش را از زمین بلند می کند تا بتواند آزادانه حرکت کرده و به چشم های موجودی که او را تهدید کرده زل بزند.

این خزنده در حالت دفاعی دندان های نیش خود را در معرض نمایش قرار می دهد و صدای هیس مانندی از خود خارج می کند تا موجود مهاجم را بترساند، به همین دلیل شاه کبرا را پرخاشگر توصیف می کنند.

جالب است بدانید زهر شاه کبرا چندان قوی نیست اما مقدار سمی که در هر بار نیش زدن می تواند به بدن قربانی منتقل کند به قدری زیاد است که برای کشتن یک فیل یا 20 انسان کفایت می کند.

این زهر که مهم ترین ابزار دفاعی شاه کبرا محسوب می شود به سیستم عصبی قربانی حمله کرده و با ایجاد مشکلات تنفسی و نارسایی قلبی باعث مرگ او می شود.

شاه کبرا شناگر قابلی است و گاهی دیده شده برای جستجوی غذا در رودخانه ها شنا می کند.

این خزنده در اواخر پاییز و زمستان که هوا خنک می شود برای گرم نگه داشتن خود به غارها پناه می برد و در بهار دوباره به طبیعت بر می گردد.

شاه کبرا مانند سایر مارها از حس بویایی عالی برخوردار می باشد و بینایی بسیار خوبی دارد، به طوری که می تواند طعمه اش را در حالی که روی شاخه ای بلند روی یک درخت نشسته تشخیص دهد.

محل زندگی شاه کبرا

مار کبرا در مناطقی از جنوب شرقی آسیا، جنوب چین و هند زندگی می کند. زیستگاه این حیوان شامل جنگل ها، نهرها، باتلاق ها و درختان بامبو می باشد. این خزنده آب و هوای گرم و مرطوب را ترجیح می دهد.

شاه کبرا بیشتر وقت خود را در لا به لای درختان می گذراند و در شاخه های انبوه و پر برگ آن ها زندگی می کند، در این بین گاهی از شاخه درختان آویزان می شود تا مار دیگری را شکار کند و هر از گاهی از درخت ها پایین می آید تا روی زمین غذای خود را پیدا کند.

غذای شاه کبرا

شاه کبرا خزنده گوشتخواری است که معمولا از پرندگان، مارمولک ها و مارهای دیگر تغذیه می کند اما در صورت کمبود غذا سراغ جوندگان کوچک نیز می رود.

در صورتی که شاه کبرا در یک وعده غذایی بیش از حد نیاز غذا بخورد ممکن است تا چند ماه بعد از آن به دنبال شکار نرود.

دشمن شاه کبرا

انسان تنها شکارچی شاه کبرا می باشد که اغلب به صورت غیر قانونی و با درست کردن تله اقدام به شکار این حیوان می کند.

جذابیت های ظاهری شاه کبرا باعث شده در جنوب شرقی آسیا از این حیوان در نمایش های خیابانی استفاده کنند، برپا کنندگان این نمایش ها وانمود می کنن این مار عاشق موسیقی فلوت است.

از آن جا که شاه کبرا برای رشد و نمو به شرایط خاص محیطی نیاز دارد و به علاوه زهری دارد که می تواند به راحتی انسان را از پا در آورد قطعا نگهداری آن به عنوان حیوان خانگی ایده خوبی نخواهد بود.

از بین رفتن زیستگاه ها به دلیل جنگل زدایی از دیگر تهدیدهای زندگی شاه کبرا محسوب می شود.

زاد و ولد شاه کبرا

فصل تولید مثل شاه کبرا از ژانویه (دی ماه) تا آوریل (اواسط اردیبهشت) ادامه دارد. زمانی که شاه کبرا نر به کبرای ماده علاقه مند می شود بدن او را با سرش هل می دهد. اگر شاه کبرای نر دیگری نیز در منطقه حضور داشته باشد معمولا نرها با هم کشتی می گیرند و قوی ترین آن ها برای جفت گیری آماده می شود.

شاه کبرا تک همسر است یعنی همیشه با یک شاه کبرای ماده جفت گیری می کند.

شاه کبرای ماده قبل از تخم گذاری با هل دادن شاخه ها، علف ها و سایر پوشش های گیاهی سعی می کند لانه درست می کند. دمای این لانه حدود 26 درجه سانتی گراد است و فضای ایده آلی برای به دنبا آمدن بچه مارها محسوب می شود.

این خزنده مدتی بعد از لانه سازی 21 تا 40 (گاهی بیشتر) تخم در لانه اش می گذارد و بچه مارها بین 51 تا 79 روز بعد از تخم بیرون می آیند. مادر تمام مدت در لانه می ماند و به شدت از تخم های خود در برابر شکارچیان محافظت می کند، به همین دلیل معمولا همه بچه مارها سالم به دنیا می آیند.

وزن بچه مارها بعد از به دنیا آمدن بین 28 تا 42 گرم و اندازه آن ها بین 30 تا 74 سانتی متر می باشد. رنگ پوست آن ها روشن است که برای ترساندن دشمنان مفید است اما به مرور به فلس های قهوه ای تیره، سیاه و سبز تغییر می کند.

جالب است بدانید زهر بچه مار به اندازه یک شاه کبرای بالغ قوی است.

طول عمر شاه کبرا

طول عمر این حیوان در طبیعت حدود 20 سال و بیشترین طول عمر ثبت شده 22 سال می باشد.

خطر انقراض شاه کبرا

اگرچه تعداد دقیق جمعیت شاه کبرا مشخص نیست اما از آن جا که این جمعیت رو به کاهش می باشد وضعیت آن جزو گونه های آسیب پذیر دسته بندی شده است.

در هند این حیوان در لیست گونه های در معرض خطر انقراض قرار گرفته و این کشور به شدت از آن محافظت می کند.

تفاوت شاه کبرا و مار کبرا

اگرچه به نظر می رسد شاه کبرا و سایر مارهای کبرا در یک خانواده قرار دارند اما این طور نیست و تفاوت هایی بین این دو گونه جانوری وجود دارد.

شاه کبرا به تیره Ophiophagus تعلق دارد در حالی که مارهای کبرا همچون کبرا چینی، کبرا جنگلی و بسیاری از کبراهای دیگر در تیره ناجا دسته بندی می شوند.

تفاوت دیگر آن ها این است که سر شاه کبرا بزرگ تر از سایر کبراها بوده و تاجش بسیار باریک تر است. همچنین دو فلس بزرگ در پشت سرش دارد که سایر کبراها ندارند و به آن ها فلس اکسیپیتال گفته می شود.

مارهای کبرا معمولا در لحظات گرگ و میش هوا به دنبال شکار هستند در حالی که شاه کبرا در طول روز بیشترین فعالیت را دارد. علاوه بر این شاه کبرا طول بزرگ تری نسبت به مار کبرا داشته و به عنوان درازترین مار سمی دنیا شناخته شده است.

شواهد نشان می دهد شاه کبرا بیشتر از این که با مار کبرا خویشاوندی داشته باشد با مامباهای صحرای آفریقا رابطه دارد.

حقایق جالب درباره شاه کبرا

  • شاه کبرا تنها ماری است که برای تخم های خود لانه می سازد.
  • انسان تنها شکارچی این مار می باشد.
  • مطالعات علمی انجام شده روی سم شاه کبرا به تولید مسکن هایی برای تسکین درد شدید آرتروز منجر شده است.
  • شاه کبرا در برابر انواع مختلف قارچ های پوستی آسیب پذیر است.
  • گزش زهر دار این حیوان کشنده است و می تواند 20 انسان را از پا در آورد اما گزش خشک و بدون زهر آن سمی نیست با این حال می تواند خطرناک باشد زیرا دندان های نیش شاه کبرا بسیار تیز بوده و می تواند آسیب های جدی وارد کند.
  • مار کبرا در جنگ با شاه کبرا معمولا مغلوب می شود، در واقع شاه کبرا مارهای دیگر از جمله کبراها را می خورد.
  • برای زهر شاه کبرا پادزهر وجود دارد اما از آن جا که زهر این خزنده به مدت 30 تا 45 دقیقه بعد از گزش می تواند انسان را بکشد باید بلافاصله پادزهر به بدن قربانی تزریق شود.

منبع: a-z-animals

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا