دانستنی های جالب درباره شیببر یا لایگر

عکس حیوان لایگر شیببر
دانستنی در مورد لایگر

لایگر یا شیببر از حیوانات درنده و بزرگ ترین گربه سان دنیا است که از جفت گیری شیر نر و ببر ماده متولد می شود اما جثه اش به مراتب بزرگ تر از پدر و مادرش بوده و زمانی که روی دو پای عقبی اش می ایستد قدش به بیش از 3.5 متر می رسد.

شیببر چه از نظر ظاهری و رفتاری بیشتر شبیه شیر است تا ببر، اگرچه با هر دو گونه حیوانی شباهت هایی دارد. به دلیل عدم هم پوشانی زیستگاه شیرها و ببرها، شیببر معمولا در حیات وحش دیده نمی شود و تنها تعداد انگشت شماری از آن در باغ وحش های سراسر دنیا زندگی می کنند که نتیجه دخالت عمدی یا اتفاقی انسان ها می باشند.

اگر علاقه مند هستید درباره نحوه زندگی، خصوصیات ظاهری و سایر ویژگی های شیببرها بیشتر بدانید در ادامه مطلب کوکا را همراهی کنید.

مشخصات ظاهری شیببر

شیببر یک حیوان عظیم الجثه با بدن عضلانی و یک سر پهن است. خز بدن این حیوان به رنگ زرد تیره و ریگ مانند است که با نوارهای کم رنگی که از مادرش به ارث برده پوشیده شده است اگرچه شیببرهای با خزهای مختلف از جمله خز سفید (که مادرش ببر سفید است) نیز وجود دارند.

به طور کلی ظاهر شیببر به شیر شباهت بیشتری دارد، مثلا شیببرهای نر معمولا یال دارند اما یال آن ها در اکثر موارد به اندازه شیر بالغ برجسته نیست و دیده شده برخی شیببرهای نر فاقد یال هستند.

شیببر علاوه بر خطوط راه راه روی بدنش که بیشتر در ناحیه عقبی دیده می شود خال های پشت گوش و خز پرز دار اطراف چانه ببر را نیز به ارث برده است.

خصوصیات رفتاری شیببر

شیببر با وجود هیکل غول پیکر و این واقعیت که والدینش هر دو از وحشی ترین حیوانات درنده زمین هستند طبیعت نسبتا ملایم و مطیع به خصوص در تعامل با انسان هایی که از او مراقبت می کنند دارد.

رفتار این حیوان گاهی گیج کننده است و نمی توان تشخیص داد خصوصیات رفتاری اش بیشتر شبیه شیر است یا ببر.

یکی از گیج کننده ترین خصوصیات شیببر این است که اگرچه مانند مادرش عاشق آب است زیرا ببرها شناگران خوبی هستند و برای شکار یا خنک شدن در هوای گرم شنا می کنند اما مدت زمانی طول می کشد تا شیببر به آب تمایل نشان دهد شاید چون شیرها آب را دوست ندارند و شناگرهای خوبی محسوب نمی شوند.

همچنین به نظر می رسد شیببر صداهایی شبیه شیر و ببر ایجاد می کند اما غرش او بیشتر شبیه یک شیر است.

محل زندگی شیببر

در طول تاریخ در موارد کم دیده شده شیرهای نر و ماده ببرها به صورت طبیعی با هم جفت گیری کرده و شیببرها متولد شده اند، به عنوان مثال در دوره ای که شیرهای آسیایی در مناطق وسیعی از این قاره پرسه می زدند و به راحتی وارد قلمروی ببرهای می شدند شیببرهایی به دنیا آمدند.

اما امروزه ببرها فقط در جنگل های انبوه آسیا زندگی می کنند و زیستگاه طبیعی آن ها بسیار کم وسعت شده، در حالی که شیرها اغلب در مراتع آفریقا سکونت دارند، به غیر از چند شیر آسیایی که در جنگل دور افتاده ای در هند زندگی می کنند و در آن ناحیه نیز هیچ ببری وجود ندارد.

بنابراین در حال حاضر شیر و ببر هیچ هم پوشانی زیستگاهی با هم ندارند و به همین دلیل شیببرها در طبیعت متولد نمی شوند.

اگر این حیوان در طبیعت زندگی می کرد زیستگاهش شبیه زیستگاه ببر بود اما امروزه تنها تعداد معدودی شیببر در قفس های باغ وحش زندگی می کنند.

غذای شیببر

شیببر نیز مانند سایر گربه سانان جهان یک گوشتخوار است و این یعنی با شکار حیوانات دیگر غذای خود را تامین می کند.

رژیم غذایی شیببر بیشتر شبیه یک ببر است که معمولا شامل شکار گیاهخواران بزرگ تر از جمله گوزن، گراز وحشی و فیل های آسیایی کوچک یا آسیب پذیر می باشد.

این حیوان در باغ وحش به طور متوسط روزی 9 کیلوگرم گوشت مصرف می کند اما به نظر می رسد خوردن تا 45 کیلوگرم غذا در هر وعده برایش سخت نباشد.

شیببر فک بسیار قوی و بزرگ با دندان های تیز دارد که برای پاره کردن گوشت طراحی شده اند. همچنین بدن بسیار عضلانی و پنجه های تیزش به او در گرفتن و خوردن طعمه ها کمک می کند.

دشمن شیببر

اگر شیببر در طبیعت وحش زندگی می کرد با توجه به جثه و خصوصیات رفتاری اش جزو شکارچیان غالب در محیط زندگی اش محسوب می شد و مانند پدر و مادرش هیچ دشمن طبیعی به جز انسان برایش وجود نداشت.

در باغ وحش بسیاری از توله شیببرهای تازه متولد شده به دلیل نقص های مادرزادی کشنده خیلی زود از بین می روند.

زاد و ولد شیببر

بیشتر شیببرها به دلیل در کنار هم بودن و جفت گیری تصادفی شیر و ببر در یک محوطه به وجود می آیند اگرچه ممکن است یک سال طول بکشد تا یک شیر و ببر با هم جفت گیری کنند.

دوره بارداری ماده ببر حدود 100 روز طول می کشد و زایمانش معمولا نیاز به سزارین دارد زیرا توله شیببرها جثه بزرگ تری از توله ببرها دارند. در هر زایمان بین 2 تا 4 توله شیببر به دنیا می آید که مانند بچه سایر گربه سانان بزرگ، در ابتدای تولد نابینا و به شدت آسیب پذیر هستند.

توله ها طی 6 ماه اول زندگی کاملا به مادر خود وابسته هستند، آن ها مانند توله شیرها لکه های تیره روی خز خود دارند که به استتار بهترشان کمک می کند اما بر خلاف شیرها، به مرور زمان و با بلوغ این لکه ها باقی مانده و در نواحی زیرین بدن شان برجسته تر می شود.

متاسفانه بسیاری از توله ها با نقایص مادرزادی متولد شده و معمولا بیش از یک هفته زنده نمی مانند.

شیببرها مانند بسیاری از حیوانات دو رگه معمولا نازا هستند، در برخی موارد دیده شده شیببر ماده قادر به تولید مثل است اما برای شیببر نر تاکنون مورد باروری ثبت نشده است.

طول عمر شیببر

شیببر به دلیل ترکیبی بودن گونه اش، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارد و معمولا زیاد عمر نمی کند.

طول عمر این حیوان اغلب بین 13 تا 18 سال می باشد.

خطر انقراض شیببر

شیببر از دو گونه حیوانی مختلف و خارج از طبیعت وحش به وجود می آید و نام علمی واقعی به آن اختصاص داده نشده، به همین دلیل وضعیت حفاظتی برایش در نظر گرفته نشده است.

در حال حاضر تنها تعداد معدوی شیببر در نواحی حفاظت شده یا باغ وحش ها زندگی می کنند.

حقایق جالب درباره شیببر

  • شیببر ماده ممکن است با شیر نر یا ببر نر جفت گیری کرده و توله هایی به نام لای لایگر یا تای لایگر متولد شوند.
  • ببشیر یا تایگون حاصل جفت گیری شیر ماده و ببر نر است و از نظر خصوصیات بیشتر شبیه ببر است تا شیر.
  • امروزه تعداد ببشیرها کمتر از شیببرها است اما در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 تعداد آن ها بیشتر از شیببر بوده است. در حال حاضر پرورش شیببر در برخی کشورهای دنیا ممنوع اعلام شده است.
  • یکی از شیببرهای مشهور در هالیوود هرکولس نام دارد که از جفت گیری یک شیر نر و یک ببر ماده در موسسه ای در فلوریدا به وجود آمده است. این حیوان در سه سالگی نیم تن وزن داشت و وقتی روی پاهای عقب خود می ایستاد قدش به  3 متر می رسید.
  • یکی از دلایلی که معمولا شیببر در طبیعت به وجود نمی آید این است که وقتی یک شیر نر و ببر ماده با هم برخورد کنند احتمال این که برای دفاع از قلمروی خود بجنگند یا به طور کامل از هم دوری کنند تا آسیب نبینند بیشتر از این است که جفت گیری داشته باشند.
  • شیببر با سرعت 80 کیلومتر در ساعت می دود.
  • در فیلم ناپلئون دینامیت (2004) حیوان مورد علاقه ناپلئون شیببر می باشد.

منبع: a-z-animals

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا