نقد و بررسی فیلم میلیونر زاغه نشین + خلاصه داستان

داستان و نقد فیلم میلیونر زاغه نشین
داستان و نقد فیلم میلیونر زاغه نشین

خلاصه داستان فیلم میلیونر زاغه نشین | داستان کامل | نقد و بررسی | آمار فیلم و جوایز

میلیونر زاغه نشین فیلمی درام به کارگردانی دنی بویل – کارگردان انگلیسی – است. از ستارگان این فیلم می توان به دو پتل، آنیل کاپور و عرفان خان اشاره کرد.

داستان فیلم بر اساس رمانی از ویکاس سواروپ می باشد. صحنه های این فیلم بر خلاف اکثر فیلم های هندی در لوکیشن های واقعی فیلمبرداری شده که به دلیل جمعیت زیاد با سختی زیادی همراه بوده است.

درجه فیلم: R
ژانر: درام
زمان فیلم: 120 دقیقه
تاریخ اکران: 25 دسامبر 2008 (در آمریکا)
استودیو: Pathé Distribution

خلاصه داستان فیلم میلیونر زاغه نشین

فیلم روایت کننده تلاش جمال، پسر 18 ساله هندی، برای برنده شدن در یک مسابقه تلویزیونی است. جمال که گذشته ای سخت داشته اکنون تنها یک قدم با میلیونر شدن فاصله دارد …

داستان کامل فیلم

خطر اسپویل و لو رفتن داستان:

پسر هجده ساله ای به نام جمال مالک، یک مسلمان هندی، در برنامه تلویزیونی “کی می خواد میلیونر بشه؟” شرکت می کند و تنها یک سؤال تا جایزه بزرگ و پایانی این برنامه فاصله دارد.

قبل از سؤال 20 میلیون روپیه ای، جمال توسط پلیس بازداشت و شکنجه می شود، زیرا پلیس اعتقاد دارد او در این برنامه تقلب کرده و جمال از طریق یک سری فلش بک، حوادث زندگی خود را بازگو می کند و توضیح می دهد که چطور جواب سوال ها را می دانسته است.

فلش بک های جمال از پنج سالگی شروع می شود. جمال که به یک دستشویی صحرایی و بدون امکانات رفته متوجه می شود که هنرپیشه بزرگ هندی یعنی آمیتاب باچان با هلیکوپتر به آن منطقه آمده اما سلیم، برادر جمال در دستشویی را روی او می بندد و اجازه بیرون آمدن نمی دهد.

جمال که گویا دیدن آمیتاب برایش آرزو است به درون چاله دستشویی می پرد و در حالی که سر تا پایش را فضولات گرفته خودش را به آمیتاب باچان می رساند.

جمال موفق می شود امضای بازیگر بزرگ را بگیرد و بسیار خوشحال است اما سلیم بعداً امضا را می فروشد. از این فلش بک متوجه می شویم جمال آمیتاب باچان را می شناخته و این گونه سوال دوم برنامه را جواب داده است.

فلش بک بعدی درگیری های مذهبی در هند را نشان می دهد که در پی آن مادر جمال کشته می شود. هنگامی که جمال پنج ساله به همراه برادرش از این درگیری ها فرار می کند به طور اتفاقی دختربچه ای به نام لاتیکا را می بیند، لاتیکا در نقش یکی از نماد های مذهبی تیر و کمان به دست دارد و در این جا می فهمیم که جمال چطور سومین سوال برنامه را پاسخ داده است.

لاتیکا شبانه به دو برادر می پیوندد. سلیم تمایلی ندارد به او اجازه همراهی دهد، اما جمال به او می گوید که لاتیکا می تواند “سومین تفنگدار” آن ها باشد (اشاره به رمان “سه تفنگدار” اثر الکساندر دوما). برادران این رمان را در مدرسه خوانده بودند و خود را آتوس و پورتوس می نامیدند هرچند که اسم سومین تفنگدار را نمی دانستند.

این گروه سه نفره در میان زباله ها به زندگی فقیرانه خود ادامه می دهند تا این که ماما (یک گانگستر بی رحم) آن ها را به دار و دسته اش دعوت می کند.

ماما در گروهش به کودکان بی سرپرست آموزش می دهد تا گدا شوند و حتی برای این که بهتر گدایی کنند به برخی آسیب های جسمانی می رساند. وقتی ماما قصد دارد جمال را کور کند سلیم او را فراری می دهد، دو برادر به همراه لاتیکا سعی می کنند به طور غیر قانونی سوار قطار شوند اما لاتیکا جا می ماند و ماما او را می گیرد.

طی چند سال بعد سلیم و جمال در قطارهای مختلف مسافرت می کنند و با دست فروشی در قطار، جیب بری، ظرف شویی و کلاه برداری به عنوان راهنمای تور تاج محل، زندگی خود را می گذرانند تا این که با اصرار جمال برای یافتن لاتیکا به بمبئی باز می گردند.

جمال یکی از دوستان دوران بچگی اش را می بیند که قبلا توسط ماما کور شده و گدایی می کند. جمال برای کمک اسکناس صد دلاری که از کلاه برداری گردشگران خارجی به دست آورده به او می دهد و در این جا متوجه می شویم که جمال چطور در مسابقه، سوال مربوط به اسکناس صد دلاری را جواب داده است.

دوستش به او می گوید که لاتیکا هنوز پیش ماما است. دو برادر لاتیکا را پیدا می کنند و سلیم ماما را می کشد. آن ها با هم فرار می کنند و سلیم برای این که از دست افراد ماما نجات پیدا کند به سراغ رقیب او، یعنی جاوید می رود.

جاوید که از مرگ ماما راضی است سلیم را می پذیرد، سلیم پس از این که جمال را می بیند به او دستور می دهد که او را با لاتیکا تنها بگذارد. وقتی جمال قبول نمی کند سلیم اسلحه را به سمت او می گیرد، لاتیکا به جمال اصرار می کند که برود و جمال می پذیرد.

سال ها بعد جمال در یک مرکز تلفن هندی کار می کند، او فرصتی به دست می آورد که شماره تلفن های دیتا بیس شرکت را جستجو کرده و شماره سلیم را پیدا کند. در قرار ملاقاتی که با هم می گذارند جمال می فهمد که سلیم از گذشته اش بسیار ناراحت است.

جمال برای دیدن لاتیکا وارد زندگی جاوید می شود و عشقش را به او ابراز می کند. لاتیکا از جاوید می ترسد و به جمال می گوید که فراموشش کند. با وجود امتناع لاتیکا جمال قول می دهد که هر روز پنج ساعت در ایستگاه قطار منتظر او خواهد بود.

لاتیکا یک بار تلاش می کند جمال را در ایستگاه قطار ملاقات کند اما توسط مردان جاوید دستگیر می شود. جمال در آخرین تلاش خود، تصمیم می گیرد که در مسابقه کی می خواد میلیونر بشه؟ شرکت کند زیرا می داند لاتیکا این برنامه را می بیند.

جمال در برنامه تلوزیونی موفق عمل می کند و به سوال ها پاسخ درست می دهد. او در سراسر هند محبوبیت زیادی پیدا کرده اما کومار، مجری برنامه به او شک کرده است.

در حین استراحت، کومار سعی می کند با گفتن جواب اشتباه برای سوال بعدی جمال را فریب دهد. اما جمال پاسخ نادرست کومار را در نظر نمی گیرد و جواب دیگر را انتخاب می کند، کومار از این کار او ناراحت می شود.

بعد از به پایان رسیدن آن قسمت از برنامه، کومار جمال را از استودیو بیرون می کشد و به پلیس تحویل می دهد. بازرس بازجو پس از ضرب و شتم، توضیحات جمال در مورد چگونگی پاسخ به هر سوال را می شنود.

بعد از پایان یافتن توضیحات، بازرس به این نتیجه می رسد که جمال فردی صادق است و آزادش می کند. سلیم برای اصلاح رفتارهای گذشته، تلفن همراه و کلید اتومبیل خود را به لاتیکا می دهد و به او می گوید که پیش جمال برود.

لاتیکا می گریزد و بعد از رفتن او سلیم وان حمام را با پول پر می کند و در آن می نشیند، او منتظر است که جاوید و افرادش به خیانت او پی ببرند.

سوال آخر نام سومین تفنگدار کتاب سه تفنگدار است. جمال جواب را نمی داد بنابراین از فرصت تلفن به دوست استفاده می کند. تنها شماره ای که جمال بلد است شماره سلیم است که او هم تلفن خود را به لاتیکا داده است.

لاتیکا تلفن را پاسخ می دهد اما جواب سؤال را نمی داند. جمال که خیالش از لاتیکا راحت شده شانسی جواب اول را انتخاب می کند، آرامیس. او درست حدس زده و جایزه بزرگ را به دست می آورد.

جاوید صدای لاتیکا را در تلویزیون می شنود و می فهمد که سلیم به او خیانت کرده است. او و مردانش درب حمام را می شکنند و سلیم که منتظر آن ها است با شلیک گلوله جاوید را می کشد و خودش توسط افراد جاوید کشته می شود.

جمال و لاتیکا یکدیگر را در ایستگاه قطار ملاقات می کنند و فیلم با موسیقی خاص بالیوودی به پایان می رسد.

نقد و بررسی فیلم میلیونر زاغه نشین

میلیونر زاغه نشین فیلمی کاملا هیجان انگیز و تأثیر گذار است. دقت کنید تأثیر گذاری و هیجان انگیز بودن دو مقوله کاملا جدا از هم هستند و اکثر فیلم ها به یکی از این دو ویژگی قناعت می کنند اما فیلم میلیونر زاغه نشین هر دو را هم زمان در خود جای داده است.

هیجان فیلم از همان ابتدا آغاز می شود و پس از هر صحنه هیجانی یک واقعیت تلخ و تأثیر گذار به شما نشان داده می شود، صحنه درگیری های مذهبی که طی آن مادر جمال کشته می شود یا نگهداری کودکان بی سرپرست توسط ماما واقعا ذهن تماشاگر را درگیر می کند.

نحوه روایت داستان در فیلمنامه یکی از نقاط قوت فیلم است، فلش بک ها که هر کدام هدفی خاص را دنبال می کنند به خوبی در کنار هم چیده شده و قالب اصلی فیلم را تشکیل می دهند.

یکی از جالب ترین نکات فیلم، شخصیت پردازی درست و شیمی میان شخصیت ها است که به طرز عجیبی، باور پذیر از آب در آمده است. به عنوان مثال در صحنه ای که جمال با هویتی ناشناس به برادرش زنگ می زند، سلیم در حالی که از دوران نوجوانی جمال را ندیده به راحتی و تنها پس از جمله او را می شناسد. این صحنه در حالت عادی کاملا غیر قابل باور است، اما فیلم به خوبی از پس روایت چنین روابطی بر آمده و تماشاگر به عمق رابطه برادری میان جمال و سلیم پی می برد.

موسیقی فیلم دقیقا همان چیزی است که باید باشد. صحنه حماسی مرگ سلیم، صحنه غم انگیز حمله به مادر جمال و شادی دو برادر پس از رهایی از چنگال ماما و غیره.

یکی از نکات بسیار جالب در مورد موسیقی فیلم غیر یکنواخت بودن آن است، به عنوان نمونه در صحنه پایانی که همزمان مرگ سلیم و پیروزی جمال در مسابقه را نشان می دهد از یک موسیقی استفاده شده و جالب آن که این موزیک خاص با هر دو صحنه مرگ سلیم و شادی پیروزی جمال هم خوانی دارد و همین نکات است که باعث می شود اسکار بهترین موسیقی به این فیلم برسد.

کارگردان بریتانیایی این فیلم توانسته واقعیت های زندگی مردم هندوستان را به زیبایی هر چه تمام تر در این فیلم به نمایش بگذارد به طوری که تا به حال حتی در فیلم های خود هند چنین صحنه هایی را ندیده بودم.

فروش فیلم میلیونر زاغه نشین

میلیونر زاغه نشین که با هزینه 15 میلیون دلاری ساخته شده توانست حدود 141 میلیون دلار در آمریکا و کانادا فروش داشته باشد، فروش جهانی این فیلم نیز به بیش از 378 میلیون دلار رسید.

دستاوردهای فیلم میلیونر زاغه نشین

جایزه اسکار بهترین فیلم
جایزه اسکار بهترین کارگردانی
جایزه اسکار فیلم‌نامه اقتباسی
جایزه اسکار بهترین تصویربرداری
جایزه اسکار بهترین تدوین فیلم
جایزه اسکار بهترین موسیقی متن
جایزه اسکار بهترین ترانه
جایزه گلدن گلاب بهترین فیلم سینمایی درام
جایزه گلدن گلاب بهترین کارگردان فیلم سینمایی
جایزه گلدن گلاب بهترین فیلمنامه
جایزه گلدن گلاب بهترین موسیقی متن

منابع: wikipediaboxofficemojo

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا