داستان کامل فیلم پدر خوانده 1 + نقد و بررسی

داستان و نقد فیلم پدر خوانده
داستان و نقد فیلم پدر خوانده

خلاصه داستان فیلم پدر خوانده | داستان کامل | نقد و بررسی | آمار فیلم و جوایز

پدرخوانده یک فیلم درام جنایی آمریکایی که در سال 1972 به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا و تهیه کنندگی آلبرت اس. ردی و براساس رمان پرفروش ماریو پوزو با همین نام ساخته شده است.

در این فیلم مارلون براندو (دون ویتو کورلئونه) و آل پاچینو (مایکل کورلئونه) به عنوان بازیگران اصلی و جیمز کان، رابرت دووال و دایان کیتن برای نقش های مکمل حضور داشته اند.

درجه فیلم: R (به دلیل خشونت)
ژانر: درام – جنایی
زمان فیلم: 177 دقیقه
تاریخ اکران: 24 مارس 1972
استودیو: پارامونت پیکچرز

خلاصه داستان فیلم پدرخوانده

پدرخوانده ” دون ویتو کورلئونه ” رئیس خانواده مافیای کورلئونه در نیویورک است، مرد قدرتمندی که با دوستانش مهربان و با دشمنان خشن رفتار می کند. در روز عروسی دخترش، پسر کوچک او مایکل کورلئونه از خدمت در جنگ جهانی دوم باز می گردد و به نظر می رسد که مایکل علاقه ای به شغل خانوادگی اش نداشته باشد.

یکی از رقیبان دون کورلئونه برای فروش مواد مخدر به نفوذ او نیاز دارد و وقتی که او از این کار سرباز می زند، درگیری هایی به وجود می آید که …

داستان کامل فیلم

خطر اسپویل و لو رفتن داستان:

فیلم در سال 1945، در روز عروسی کانی (تالیا شایر) دختر دون ویتو کارلئونه با کارلو ریتزی (جیانی روسو) شروع می شود.

مایکل (آل پاچینو) کوچکترین فرزند ویتو کارلئونه از خدمت در جنگ جهانی دوم بازگشته و به همراه نامزدش کی آدامز (دایان کیتن) در جشن حضور پیدا می کند.

جانی فونتین (ال مارتینو)، خواننده مشهور و پسر خوانده ویتو از او می خواهد که نقش اول یک فیلم را برایش به دست آورد. ویتو مشاور اصلی خود، تام هاگن (رابرت دووال) را به لس آنجلس اعزام می کند تا جک ولتز (جان مارلی)، رئیس استودیو فیلم سازی را راضی کند که نقش اصلی فیلم را به جانی بدهد، جک ولتز زیر بار نمی رود و روز بعد در حالی از خواب بیدار می شود که سر بریده ی اسب اصیل و گرانقیمتش در تخت کنار اوست.

قبل از کریسمس یک دلال مواد مخدر به نام ویرجیل سولوتزو (آل لتیری) از دوستان خانواده ی مافیایی تاتاگلیا، از ویتو می خواهد تا از طریق روابط سیاسی خود در زمینه ی تجارت مواد مخدر سرمایه گذاری کند اما او این پیشنهاد را رد می کند و این در حالی است که پسر بزرگش سانی (جیمز کان) نسبت به این پیشنهاد خوش بین است.

ویتو، لوکا براسی (انی مونتانا) گانگستر معروف را برای جاسوسی به خانواده ی تاتاگلیا می فرستد اما او لو رفته و کشته می شود، بعد از آن سولوتزو در خیابان به ویتو شلیک کرده و هاگن را می دزدد.

سولوتزو، هاگن را تحت فشار می گذارد تا سانی را برای تمضای این قرارداد متقاعد کند. ویتو زنده می ماند و مایکل در بیمارستان تلاش دیگری برای کشتن پدرش را خنثی می کند.

فک مایکل توسط کاپیتان مارک مک کلوزکی (استرلینگ هایدن) محافظ سولوزو شکسته شده است. مایکل توطئه قتل سولوزو و مک کلوزکی را می چیند؛ به آن ها خبر داده که ترجیح می دهد این اختلاف را دوستانه حل و فصل کند و در رستوران برانکس با هر دو قرار ملاقات می گذارد سپس آن ها را با اسلحه به قتل می رساند.

علی رغم برخورد شدید مقامات، پنج خانواده بزرگ مافیا با هم درگیری پیدا می کنند. مایکل به سیسیل پناه می برد و فردو (جان کازال) پسر دوم ویتو به کمک سانی در لاس وگاس پناه می گیرد.

سانی در خیابان به کارلو حمله کرده و او را به خاطر آزار و اذیت خواهرش تهدید می کند اما زمانی که در بزرگراه به سمت خانه اش در حرکت است مورد حمله قرار گرفته و به شکل فجیعی کشته می شود.

مایکل در سیسیل با آپولونیا ویتلی (سیمونتا استفانلی) ملاقات کرده و با او ازدواج می کند اما مدتی بعد آپولونیا در انفجار ماشین مایکل کشته می شود.

ویتو پس از مرگ سانی و فهمیدن اینکه مرگ او توسط دون املیو بارزینی (ریچارد کونته) برنامه ریزی شده، تلاش می کند به این دشمنی پایان دهد. مایکل در امنیت کامل برای ورود به شغل خانوادگی و ازدواج با کی به خانه باز می گردد.

با نزدیک شدن مرگ ویتو و بی کفایتی فردو، مایکل اداره ی امور را به دست می گیرد. در سال 1955، ویتو دچار حمله قلبی شده و می میرد. در مراسم تشییع جنازه، سالواتوره تسیو (ایب ویگودا) از مایکل می خواهد که با دون برزینی ملاقات کند و این جلسه را برای روز تعمید نوزاد کانی تنظیم می کند.

در حالی که مایکل به عنوان پدرخوانده کودک در محراب ایستاده، آدم کش های کورلئونه دون های دیگر نیویورک و مو گرین (الکس روکو) را به قتل می رسانند. تسیو به دلیل خیانت اعدام می شود و کارلو اعتراف می کند که با بارزینی در قتل سانی همدست بوده به همین دلیل مایکل او را می کشد.

کانی مایکل را به قتل متهم می کند و به کی می گوید که مایکل دستور داد همه قتل ها را داده اما مایکل آن را تکذیب می کند. کی خیالش از این بابت راحت می شود اما کلمنزا و روکو کاپورژیم از راه می رسند و مایکل را به عنوان دون کورلئونه خطاب می کنند. کی آن ها را می بیند که به مایکل به عنوان دون جدید احترام می گذارند و درها به روی او بسته می شوند.

+ دانلود آهنگ فیلم پدر خوانده

نقد و بررسی فیلم پدرخوانده

به ندرت می توان فیلمی را پیدا کرد که بتواند یک ژانر را تعریف کند اما در مورد پدرخوانده فرق دارد. از زمان انتشار این فیلم در سال 1972 تمام فیلم های گانگستری با توجه به معیار های این فیلم ساخته می شوند.

پدرخوانده داستان های متنوع و در عین حال بهم پیوسته از شخصیت ها را روایت می کند. بازی های عالی بازیگران، کارگردانی خوب و فیلمنامه قوی همه در موفقیت این فیلم نقش دارند و شاید مهم ترین نکته اینکه کلیشه ها جایی در فیلم کاپولا نداشتند.

بیشتر تمرکز فیلم بر روی شخصیت مایکل است، تغییر شخصیت او از فردی معصوم به رهبر گروه مافیا یادآور تراژدی شکسپیر است. در پایان، این مرد که ادعا می کرد با بقیه خانواده اش متفاوت است حتی از دون ویتو کارلئونه هم خشن تر می شود.

دون ویتو گنگستری پیچیده است. به قول خودش او قاتل نیست، هرگز تجارت را با امور شخصی قاطی نمی کند و همیشه خانواده را در درجه اول قرار می دهد.

نگاه ما به فیلم پدرخوانده مثل نگاه کی به خانواده ی کارلئونه است. خیلی طول نمی کشد که اسیر دنیای پیچیده و خشونت آمیز مافیا می شویم. وقتی درها به روی کی بسته می شوند یعنی تنها بخشی از داستان گفته شده است و سکانس آخر فیلم با آهنگ زیبای نینو روتا، این باور را القا می کند که قسمت بعدی حرف های بیشتری برای گفتن دارد.

حتما ببینید : دیالوگ های معروف فیلم پدر خوانده

فروش فیلم پدرخوانده

فیلم پدرخوانده با بودجه ی 5 تا 6.5 میلیون دلار ساخته شده است.

فروش این فیلم در ایالات متحده آمریکا در طی 18 هفته 101 میلیون دلار و در دیگر کشور ها 170 میلیون دلار بوده و در مجموع 270 میلیون دلار (معادل 713.3 میلیون دلار در سال 2019) فروش داشته است.

دستاوردهای فیلم پدرخوانده

  • برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای مارلون براندو
  • برنده جایزه اسکار بهترین فیلم برای آلبر اس. ردی
  • برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌ نامه اقتباسی برای فرانسیس فورد کوپولا و ماریو پوزو
  • برنده جایزه بفتا بهترین موسیقی فیلم برای نینو روتا
  • برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم درام
  • برنده جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی برای فرانسیس فورد کاپولا
  • برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر فیلم درام برای مارلون براندو
  • برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم نامه برای فرانسیس فورد کوپولا و ماریو پوزو
  • برنده جایزه گلدون گلوب بهترین موسیقی برای نینو روتا
  • برنده جایزه گرمی بهترین موسیقی متن فیلم برای نینو روتا
  • رتبه 2 لیست 250 فیلم برتر imdb با امتیاز 9.2

منابع : wikipediareelviews

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا