نقد و بررسی فیلم جودی + خلاصه داستان

نقد و تحلیل فیلم جودی
نقد و داستان فیلم جودی

خلاصه داستان فیلم جودی | داستان کامل | نقد و بررسی | فیلم را چه کسانی ببینن؟ | آمار فیلم و جوایز

جودی یک فیلم درام زندگینامه ای محصول سال 2019 درباره خواننده و بازیگر آمریکایی جودی گارلند به کارگردانی روپرت گولد است که با اقتباسی از فیلمنامه ی اند آف دی رین بو اثر پیتر کویلتر ساخته شده است.

در این فیلم رنی زلوگر، جسی باکلی، فین ویتراک، روفس سوئل و مایکل گمبون به ایفای نقش پرداخته اند.

درجه فیلم: PG-13
ژانر: زندگینامه – درام
زمان فیلم: 118 دقیقه
تاریخ اکران: 27 سپتامبر 2019
استودیو: ال دی اینترتیمنت – رودساید اترکشنز

خلاصه داستان فیلم جودی

این فیلم زندگی حرفه ای جودی گارلند در دوران کار خود در انگلیس را دنبال می کند. پس از موفقیت های اولیه برای اجرای کنسرت در لندن تلاش های او در نهایت متوقف شد و حتی بدلیل بیماری بدتر شد و ….

داستان کامل فیلم

خطر اسپویل و لو رفتن داستان:

در ابتدا، جودی گارلند 15 ساله (دارسی شاو) را می بینیم که مدیر استودیوی متروگلدوین مایر، لوئیس بی مایر (ریچارد کردری) به او می گوید که تو موهبتی داری که بقیه ندارند. استعداد جودی در آواز خواندن تقریبا بی همتاست در حالی که می تواند موفق تر از شرلی تمپل به عنوان یک نوجوان هالیوودی عمل کند.

پس از آن جودی را در دهه چهل زندگی می بینیم که با سیدنی لوفت (روفس سوئل) شوهر سومش ازدواج کرده و دو فرزند دارد. بعدا جودی و پسر و دخترش سعی می کنند هتل خود را چک کنند اما به دلیل عدم پرداخت قبلی رد می شوند به همین دلیل جودی مجبور به بازگشت به خانه لوفت می شود در حالیکه او را طلاق داده است.

در یک مهمانی جودی با میکی دینز (فین ویتراک)، صاحب یک کلوپ شبانه ملاقات می کند و آن ها به هم نزدیک می شوند.

در بازگشت به دوران نوجوانی جودی، میکی رونی (گاس بری) مدیر برنامه های استودیو به او آمفتامین می دهد تا بتواند اشتهای خود را کنترل کند.

دوباره به سال 1968 باز می گردیم، در آنجا یک نماینده به جودی می گوید که تو دیگر در آمریکا طرفدار نداری و برای اینکه بتواند شهرت بیشتری به دست بیاوری بهتر است که به بریتانیا بروی.

جودی تصمیم می گیرد که برای رفتن به بریتانیا دو فرزندش را در کنار لوفت ترک کند و به آنجا برود هر چند این تصمیم برای او بسیار دشوار است.

در بریتانیا مسائل مربوط به سو مصرف مواد مانع از اجرای قابل اعتماد بر روی صحنه می شود. جودی دیرهنگام بر روی صحنه می آید. از دستیار ها خواسته می شود تا سلامتی وی را بررسی کرده و آرایش وی را تمدید کنند. طرفداران مشتاق هستند چون عملکرد او عالی است.

مجددا به 14 سالگی جودی می رویم او از اینکه با قرص تغذیه می شود ناراضی است. در سال 1968 در لندن، دوباره اجرا شروع می شود و او شروع به خواندن اشعار Clang، clang، clang از The Trolley Song می کند.

جودی دو نفر از هواداران همجنسگرایش را ملاقات می کند و برای آخر شب در آپارتمان به آن ها می پیوندد. یکی از طرفداران پیانو می نوازد و او آهنگ “خوشحال شوید” را می خواند.

دینز در یک بازدید غافلگیرانه به لندن می آید که او را تشویق کند. جودی هنوز بخاطر مسائل مربوط به مصرف مواد و اضطراب، در اجرا های خود مشکل دارد.

یک فلش بک دیگر نشان می دهد که مایر در 15 سالگی با او صحبت می کند و با برنامه ریزی هایش جودی نوجوان را خسته می کند.

نماینده بریتانیایی طرفدار او، یک پزشک متخصص را برای معاینه می آورد. جودی می گوید که دو سال پیش دچار بریدگی نای شده و همین باعث کاهش صدای او شده است. پزشک خستگی جسمی و روانی را تشخیص می دهد که برای بهبودی به استراحت نیاز دارد.

رابطه او با دینز نزدیکتر می شود و آن ها ازدواج می کنند. او شوهر پنجم جودی ست.

جودی هنوز به فرزندان خود فکر می کند و از جدا شدن آن ها رنج می برد. با این حال، بچه ها از درس خواندن در مدرسه ای در کالیفرنیا خوشحال هستند.

دینز خبر های بدی درباره معاملاتش دارد و آن ها تصمیم می گیرند مدتی در انگلیس بمانند تا اهدافشان برآورده شوند. در اجرای بعدی، او روی صحنه می رود و طرفدارانش را مورد تمسخر قرار می دهد.

جودی آهنگ خود را به پایان رساند اما مجددا به صحنه بازگشت تا آخرین آهنگ خود را اجرا کند. او هنگام خواندن آهنگ اور دی رین بو حالش بد می شود اما با تشویق طرفداران بهبود می یابد و قادر به اجرای کامل می شود.

جودی می پرسد : مرا فراموش نخواهید کرد؟ اینطور نیست؟ و بعد آخرین جمله ی خود را بر زبان می آورد و صحنه را ترک می کند : قول دهید که فراموشم نمی کنید.

جودی شش ماه بعد، در تابستان 1969 در سن 47 سالگی درگذشت.

نقد و بررسی فیلم جودی

این فیلم بدون شک فیلم رنی زلوگر است. صدای زلوگر عالی است او همه آهنگ های جودی را خودش می خواند.

طبق قرارداد در متروگلدوین مایر، جودی جوان خسته و گرسنه است. او نمی تواند غذا بخورد، نمی تواند بخوابد، با قرص هایی که توسط استودیویی که فکر می کند او خیلی چاق است همیشه بیدار ماند. هر چند وقت یک بار، رئیس لوئیس بی مایر او را تهدید می کند.

فلاش بک های سال های ابتدایی زندگی جودی احساس خسارت وارده به او را خیلی خوب و ملموس به تصویر کشیده است. این ها جزئیاتی هستند که ممکن است سو استفاده از قدرت و قربانی کردن زنان در آن دوران را نشان دهند.

داستان جودی گارلند یک تراژدی عظیم است که فرد را توسط شهرت، سرگرمی، عادت تماشاگران و انتخاب های بد شخصی که توسط شهرت فریب خورده روبرو می کند.

فیلم مناسب چه کسانی است؟

به نظر نسیم (نقد کننده آماتور سایت کوکا)

این فیلم قطعا ارزش یک بار دیدن را دارد مخصوصا کسانی که به ژانر درام و بیوگرافی علاقه مند هستند.

همچنین اگر دوست دارید با زندگی واقعی سلبریتی ها و پستی و بلندی های زندگی آن ها آشنا شوید این فیلم می تواند انتخاب خوبی باشد.

رنی زلوگر فوق العاده نقش یک زن افسرده و رنج کشیده و معتاد را بازی کرده، مشکلات افراد مشهور و سلبریتی ها را به خوبی به نمایش گذاشته و نشان داده است که آن ها همیشه خوشحال و شاد نیستند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

رنی زلوگر به خوبی توانسته نقش یک خواننده را بازی کند و به نظر من صدای او بی نظیر است. کار گریم و میکاپ کاملا حرفه ای انجام شده و خیلی خوب توانسته رنی را به جودی گارلن شبیه کند.

فیلم بسیار کند و آهسته پیش می رفت اما خسته کننده نبود و به خوبی می توانست بیننده را سرگرم کند. فضای فیلم بسیار دلگیر است و افسردگی را به ببیننده القا می کند، همان طور که بازیگر نقش اصلی از این بیماری رنج می برد.

فروش فیلم جودی

این فیلم در ایالات متحده آمریکا و کانادا 24.3 میلیون دلار، در دیگر کشور ها 16.9 میلیون دلار و در مجموع 41.2 میلیون دلار فروش داشته است.

دستاوردهای فیلم جودی

  • برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برای رنی زلوگر در نقش جودی – سال 2020
  • برنده جایزه بفتا بهترین بازیگر نقش اصلی زن برای رنی زلوگر در نقش جودی – سال 2020
  • بهترین جایزه گلدن گلاب بازیگر زن فیلم درام برای رنی زلوگر در نقش جودی – سال 2020
  • جایزه انجمن بازیگران فیلم برای بهترین بازیگر نقش اول زن برای رنی زلوگر در نقش جودی – سال 2020

منابع : wikipedianytimes

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا