نقد و بررسی فیلم جنگوی زنجیر گسسته + خلاصه داستان

نقد داستان فیلم جانگوی رها شده
نقد و بررسی فیلم جنگوی زنجیر گسسته

خلاصه داستان فیلم جنگوی زنجیر گسسته | داستان کامل | نقد و بررسی | آمار فیلم و جوایز

جنگوی زنجیر گسسته فیلم وسترن محصول آمریکا به کارگردانی کوئنتین تارانتینو، کارگردان مشهور آمریکایی است.

از بازیگران این فیلم می توان به ساموئل جکسون، لئوناردو دی کاپریو، جیمی فاکس و کریستوف والتز اشاره کرد. در این فیلم کریستوف والتز برای دومین بار با تارانتینو همکاری می کند که نتیجه این همکاری دومین اسکار برای او است، تارانتینو برای نقش جنگو ابتدا ویل اسمیت و مایکل کی ویلیامز را در نظر گرفته بود اما در نهایت نقش را به فاکس واگذار کرد.

درجه فیلم: R
ژانر: وسترن
زمان فیلم: 165 دقیقه
تاریخ اکران: 11 دسامبر 2012
استودیو: کلمبیا پیکچرز

خلاصه داستان فیلم جنگوی زنجیر گسسته

فیلم جنگوی زنجیر گسسته داستان برده سیاه پوست آزاد شده ای به نام جنگو را روایت می کند که به همراه دکتر شولتز که یک شکارچی جایزه بگیر است برای آزادی همسرش با یک مزرعه دار بی رحم درگیر می شود …

داستان کامل فیلم

خطر اسپویل و لو رفتن داستان:

در اوایل سال 1858 در تگزاس، برادران ایس و دیکی اسپک گروهی از بردگان سیاه پوست را با پای پیاده از میان جنگل عبور می دهند.

در میان آن ها برده ای به نام جنگو حضور دارد که همسرش برومهیلدا را از او جدا کرده اند، برومهیلدا زنی سیاه پوست است که می تواند به زبان های آلمانی و انگلیسی صحبت می کند.

گروه بردگان توسط دکتر کینگ شولتز، یک شکارچی، جایزه بگیر آلمانی که دندانپزشک نیز می باشد متوقف می شوند، دکتر به دنبال اطلاعاتی درباره سه برادر تحت تعقیب است، آن سه برادر در مزرعه صاحب قبلی جنگو کار می کردند و به همین دلیل جنگو می تواند آن ها را شناسایی کند.

برادران اسپک پیشنهاد دکتر شولتز مبنی بر خرید جانگو را رد می کنند، ایس اسلحه خود را به سمت دکتر می گیرد و تهدیدش می کند، دکتر شولتز او را می کشد و اسب دیکی را هم با شلیک گلوله از پای در می آورد.

اسب بر زمین می افتد و دیکی زیر جسد آن گیر می کند. شولتز قبل از ترک دیکی زنجیر بردگان را باز می کند و به آن ها می گوید که می توانند با استفاده از ستاره شمالی مسیر خود را پیدا کنند، شولتز قیمت عادلانه ای برای جنگو می پردازد (پول را جلوی دیکی که همچنان زیر اسب گیر کرده بر زمین می ریزد).

جنگو لباس های ایس را می پوشد و صحنه با کشته شدن دیکی توسط بردگان و رهایی جنگوی سوار بر اسب پایان می یابد.

شولتز به جنگو پیشنهاد می دهد در ازای کمک به ردیابی برادران بریتل، آزادی خود و 75 دلار به عنوان پاداش به دست خواهد آورد.

جنگو و شولتز برادران بریتل را در مزارع اسپنسر “بابا بزرگ” بنت تنسی شناسایی کرده و می کشند. تنسی صاحب مزرعه که از این کار دکتر و جنگو عصبانی شده عده ای را جمع می کند تا شبانه به آن دو حمله کنند، دکتر دست او را خوانده و با دینامیت تله ای مهلک درست می کند.

در حالی که تنسی و افرادش به کالسکه حمله کرده اند، دکتر دینامیت را با شلیک از راه دور منفجر می کند، تنسی از انفجار جان سالم به در می برد اما جنگو با شلیکی دقیق او را می کشد. شولتز جنگو را به عنوان کارآموز گرفته و قبول می کند که در یافتن و نجات برومهیلدا به او کمک کند.

آن ها به تگزاس باز می گردند جایی که جنگو اولین درآمد خود را با دستگیر کردن مجرمان فراری به دست می آورد. او و شولتز قبل از بهار و هنگام سفر به می سی سی پی درآمد خوبی از این راه کسب می کنند و می فهمند که مالک جدید برمهیلدا کلوین جی. کندی، صاحب خوش چهره اما بی رحم مزارع کندی لند است، جایی که بردگان مجبور می شوند به طرز وحشیانه ای با هم مبارزه کنند.

شولتز و جنگو نقشه می کشند تا برومهیلدا را نجات دهند، آن ها می دانند که اگر از همان ابتدا پیشنهاد خرید برومهیلدا را بدهند کلوین قیمت گزافی به آن ها پیشنهاد می کند، پس آن ها پیشنهاد پرداخت 12000 دلار (تقریبا معادل 365،000 دلار در سال 2018) برای یکی از بهترین مبارزان کلوین می دهند، شولتز و جنگو قصد ندارند این مبلغ را پرداخت کنند، بلکه می خواهند با این بهانه وارد مزرعه کندی لند شده و با خرید برومهیلدا مزرعه را ترک کنند.

آن ها در باشگاه جنتلمنز با کلوین ملاقات کرده و راجع به این پیشنهاد وسوسه انگیز صحبت می کنند، کلوین فریب آن ها را خورده و شولتز و جنگو را به مزرعه کندی لند دعوت می کند.

در مسیر گروه با مزدوران و تفنگ داران کلوین رو به رو می شوند، آن ها یک برده فراری و جنگجو را تعقیب کرده و او را بالای درخت یافته اند، کلوین به مزدوران خود دستور می دهد که سگ ها را به جان برده فراری بیندازند، شولتز و جنگو از دیدن این صحنه آزرده و شوکه می شوند.

بعد از رسیدن به مزرعه با برومهیلدا ملاقات کرده و نقشه خود را به او می گویند، شولتز قصد دارد هنگام شام و طی مذاکره درباره قرارداد اولیه، برومهیلدا را به عنوان همراه خود خریداری کند.

استفان (با هنرنمایی ساموئل جکسون) که برده ای حراف اما زیرک در خانه کلوین است متوجه می شود که برومهیلدا جنگو را می شناسد و به نقشه جنگو پی می برد، او به کلوین هشدار می دهد که دکتر تنها قصد فریب او را دارد. کلوین به شدت عصبانی می شود و تهدید می کند که برومهیلدا را می کشد مگر این که دکتر او را به همان قیمت 12000 دلار خریداری کند.

دکتر با اکراه موافقت می کند، بعد از این که معامله انجام می شود کلوین دکتر را تهدید می کند که اگر با او دست ندهد معامله منتفی است و برومهیلدا را می کشد، دکتر در ابتدا از این کار ممانعت می کند اما وقتی اصرار متکبرانه کلوین را می بیند درخواستش را می پذیرد.

در صحنه ای تکان دهنده دکتر قبل از دست دادن اسلحه ای که در آستین پنهان کرده را بیرون می آورد و کلوین را می کشد، محافظ کلوین به دکتر شلیک می کند و او را از پای در می آورد، در طول درگیری جنگو تعدادی از تفنگ داران مزرعه را می کشد اما در نهایت استفان، برومهیلدا را گروگان می گیرد و جنگو مجبور به تسلیم می شود.

صبح روز بعد جنگو در حالی که از سقف آویزان است شکنجه می شود، استفان به او می گوید که افراد خانه در حال تصمیم گیری برای نحوه قتلش بوده اند اما خواهر کلوین، لارا، پیشنهاد استفان مبنی بر فروش جانگو به یک شرکت معدن را پذیرفته است.

استفان اشاره می کند که این تصمیم بسیار هولناک است چرا که در معدن تا سر حد مرگ از او کار می کشند.

هنگام سفر جنگو از آگهی که به همراه دارد استفاده کرده و به نگهبانان اثبات کند که یک شکارچی جایزه بگیر است، او ادعا می کند فردی که در آگهی برایش جایزه 7000 دلاری تعیین شده اکنون به همراه دوستانش در کندی لند است و به نگهبانان قول می دهد که می توانند مبلغ گزافی را به طور قانونی بدست آورند.

پس از آزادی، جنگو در اولین فرصت نگهبانان را می کشد و با یک کیسه دینامیت به کندی لند باز می گردد. در آن جا ابتدا به سراغ تفنگ داران کندی لند می رود، تفنگ داران غافلگیر شده و همه به هلاکت می رسند، سپس برگه های آزادی برومهیلدا را از جسد شولتز بر می دارد و برومهیلدا را آزاد می کند.

جنگو در عمارت به انتظار بازگشت عزاداران کالوین می نشیند. لارا و تفنگ دارانش (به غیر از استفان) را به قتل می رساند و دو برده زن همراه لارا را رها می کند، استفان را با شلیک به پاهایش زخمی کرده سپس از خانه (که در آن دینامیت قرار دارد) خارج می شود.

جنگو و برومهیلدا عمارت در حال انفجار را تماشا می کنند.

نقد و بررسی فیلم جنگوی زنجیر گسسته

فیلم جنگوی زنجیر گسسته یک شاهکار واقعی از کوئنتین تارانتینو است، تارانتینو در این فیلم نیز مانند دیگر آثار خود سنت شکنی کرده و سبک های مختلف را با هنرمندی با هم در می آمیزد.

این فیلم مخلوطی از سبک های طنز، خشونت آمیز، تراژدی، درام و … می باشد و کارگردان بسیار هنرمندانه این سبک ها را در کنار هم قرار داده است.

واضح است که تارانتینو آگاهانه این کار را انجام داده به عنوان مثال در اولین صحنه درگیری فیلم، ابتدا ما سیاه پوستان را در بند غل و زنجیر می بینیم که در وضعیتی رقت انگیز در سرمای شب حرکت می کنند، در همان لحظه دکتر شولتز از راه می رسد و با صدای نازک و لحن مسخره اش صحنه ای طنز را به وجود می آورد طوری که گویی با یک فیلم کمدی طرف هستیم اما این تصور درست زمانی که دکتر با شلیک گلوله، سر یکی از محافظان (و همچنین سر اسب دیگری) را می ترکاند از بین می رود، زیرا این فیلم اثر خاص دیگری از تارانتینو است!

بازی بازیگران بسیار زیبا و ستودنی است، جنگو همان چیزی است که باید باشد، دی کاپریو به خوبی یک مالک روانی و بی رحم را به ما نشان می دهد و ساموئل جکسون نیز با هنر نمایی تمام شخصیت دو گانه استفان (برده زیرک و باهوش) را برای ما به تصویر می کشد.

اما شاید بارزترین نکته فیلم بازی زیبای کریستوف والتز در نقش دکتر شولتز است که اسکار را به حق از آن خود می کند.

دکتر شولتر فردی محتاط، زیرک، باهوش، مودب، شجاع، مهربان، منصف و بی رحم است، چه کسی جز کریستوف والتز می تواند تمامی این خصوصیت های فردی را در یک فیلم به نمایش بگذارد؟ والتز با بازی زیبایش نشان داد که اسکار فیلم حرامزاده های لعنتی را با شانس به دست نیاورده است.

فیلمنامه به خوبی از پس تعریف شخصیت های چند لایه ای برآمده است، صحنه آرایی و نحوه خاص فیلمبرداری نیز در نوع خودش جالب است.

صحنه درگیری اول فیلم را دیده اید؟ در حالی که برده ها در شب حرکت می کنند واضح است که تارانتینو نورافکن بزرگی بالای سر آن ها قرار داده! شب را چه به نور افکن؟ اما این عمل به ظاهر غیر حرفه ای (!) تارانتینو در کمال تعجب بر گیرایی صحنه می افزاید.

موسیقی این فیلم همیشه به موقع عمل می کند و بر احساسات حاکم بر فیلم شدت می دهد به همین دلیل است که صحنه انتقام ابتدای فیلم که در آن جنگو شکنجه گران همسرش را می یابد کاملا حماسی به نظر می رسد.

جنگوی زنجیر گسسته به سبک خاص تارانتینو وفادار است و اگرچه هزینه ساخت آن نسبت به سایر فیلم های او بیشتر بوده اما فروش بالای آن نشان داده که کارگردان هرگز بی گدار به آب نمی زند.

فروش فیلم جنگوی زنجیر گسسته

این فیلم حدود 162.8 میلیون دلار در ایالات متحده و کانادا و حدود 262.6 میلیون دلار در دیگر کشورها فروش کرده است و فروش جهانی آن به حدود 425.4 میلیون دلار می رسد.

دستاوردهای فیلم جنگوی زنجیر گسسته

  • جایزه اسکار بهترین نقش مکمل مرد برای کریستوف والتز
  • جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اصلی برای کوئنتین تارانتینو
  • جایزه گلدن گلاب بهترین نقش مکمل مرد برای کریستوف والتز
  • جایزه گلدن گلاب بهترین فیلمنامه اصلی برای کوئنتین تارانتینو

در ادامه بخوانید : داستان فیلم 12 سال بردگی

منابع: wikipediaimdb

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا