تفاوت دارچین کاسیا و سیلان چیست؟ نحوه تشخیص آن ها چگونه است؟

تصویر تفاوت ظاهری دارچین سیلان و کاسیا
تفاوت ظاهری دارچین کاسیا و سیلان

دارچین ادویه ای بسیار محبوب با طعم بی نظیر است که به دلیل خواص و مزایای فوق العاده آن از دیرباز در طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته و در آشپزی به وفور استفاده می شده است.

دارچین قیمت ارزانی دارد و به همین دلیل به صورت گسترده در اغلب سوپرمارکت ها و عطاری ها در دسترس است اما این معمولا در مورد یک گونه دارچین صدق می کند.

بسیاری از مردم نمی دانند دارچین در واقع دو نوع اصلی کاسیا و سیلان دارد که هر دو نوع مفید هستند اما دارچین کاسیا حاوی نوعی سم است که در صورت مصرف بیش از حد می تواند به بدن آسیب برساند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع دارچین و مقایسه آن ها بپردازیم. با کوکا همراه باشید.

دارچین چیست؟

دارچین ادویه ای است که از پوست داخلی درخت سیناموم (Cinnamomum) به دست می آید، نوارهای باریک پوست داخلی پس از خشک شدن به شکل رول هایی که به چوب دارچین معروف است تبدیل می شود.

از چوب دارچین می توان پودر یا عصاره دارچین تهیه کرد.

خواص منحصر به فرد دارچین از روغن های ضروری و ترکیبات داخل آن بخصوص ماده ای به نام سینامالدئید نشات می گیرد. این ماده عامل طعم و عطر مطبوع دارچین نیز می باشد.

دارچین کاسیا

عکس دارچین کاسیا و دارچین سیلان
عکس دارچین کاسیا و دارچین سیلان

دارچین کاسیا از انواع دارچین است که از درخت سیناموم کاسیا (Cinnamomum cassia) دست می آید، این درخت بومی نواحی جنوبی چین است و به نام دارچین چینی نیز شناخته شده است.

اگرچه امروزه انواع مختلف آن در کشورهای آسیای جنوبی و شرقی نیز رشد می کند.

دارچین کاسیا رنگ تیره قهوه ای – قرمز داشته و چوب آن نسبت به دارچین سیلان ضخیم تر و بافت آن زبرتر است.

کاسیا رایج ترین نوع دارچین در جهان است که در اغلب سوپرمارکت ها به فروش می رسد، قیمت بسیار ارزانی دارد و کیفیت آن از دارچین سیلان کمتر است.

کاسیا از دیرباز در پخت و پز و طب سنتی چینی استفاده شده است و از آن جا که ماده سینامالدئید 95 درصد روغن آن را تشکیل می دهد عطر و طعم فوق العاده قوی ای دارد.

دارچین سیلان

تشخیص دارچین سیلان و کاسیا
تشخیص دارچین کاسیا و سیلان

دارچین سیلان که به نام دارچین اصل (واقعی) نیز شناخته شده بومی سریلانکا و نواحی جنوبی هند می باشد و از پوست داخلی درخت سیناموم وروم (Cinnamomum verum) به دست می آید.

رنگ دارچین سیلان قهوه ای مایل به زرد است و بافت نرم و نازک شبیه کاغذ دارد که بعد از رول شدن چندین لایه ایجاد می کند و همین ویژگی ها کیفیت بسیار خوبی برای این نوع دارچین فراهم کرده است.

استفاده از دارچین سیلان چندان رایج نیست اگرچه برای پخت و پز و آشپزی ارزش ویژه ای برای آن قائل هستند و قیمت آن نسبت به کاسیا بسیار گران تر است.

سیلان به دلیل طعم مطبوع و شیرینی ملایم آن برای دسرها بسیار مناسب است.

ماده سینامالدئید حدود 50 تا 63 درصد روغن های داخلی سیلان را تشکیل می دهد که این مقدار نسبت به کاسیا بسیار کمتر است و همین مسئله عطر و طعم ملایم آن را توجیه می کند.

سیلان و کاسیا هر دو برای دیابتی ها مفید هستند

عکس دارچین کاسیا (سمت راست) و دارچین سیلان (سمت چپ)
عکس دارچین کاسیا (سمت راست) و دارچین سیلان (سمت چپ)

از دیرباز دارچین به عنوان ادویه پرخاصیت شناخته و مصرف آن بخصوص برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت توصیه شده است.

بررسی 16 مطالعه انجام شده روی درمان های مرتبط با دیابت نشان می دهد پودر سیلان به عنوان مکمل در افراد دیابتی دارای فواید بسیاری است.

نتایج مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی حاکی از آن است که دارچین سیلان به کاهش قند خون، افزایش حساسیت انسولین و بهبود شاخص های متابولیک مرتبط با مقاومت به انسولین کمک می کند.

متاسفانه مطالعات انسانی برای تعیین اثربخشی یا دوز مناسب مصرف مکمل های دارچین سیلان انجام نشده است.

از سوی دیگر نتایج چندین مطالعه انسانی که درباره مصرف دارچین کاسیا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و افراد سالم انجام شده نشان داده است مصرف منظم کاسیا در طول چند ماه به کاهش سطح قند خون ناشتا کمک می کند.

دوز استاندارد کاسیای مورد آزمایش بین 1 تا 6 گرم در روز بوده است و مشخص شد این مقدار مصرف، معمولا فاقد عارضه خاصی بوده یا عوارض جانبی بسیار ناچیز به همراه دارد.

کدام نوع دارچین مفیدتر است: کاسیا یا سیلان؟!

دارچین کاسیا و سیلان احتمالا از نظر خواص دارویی تفاوت های اندکی با یکدیگر دارند زیرا نسبت ترکیبات روغن ضروری آن ها اندکی با هم متفاوت است.

با این وجود مطالعات منتشر شده تاکنون بین این دو تفاوتی قائل نشده اند.

برای مثال چندین ترکیب زیست فعال در دارچین وجود دارد که از تجمع پروتئینی به نام تاو – که از مشخصه های بیماری آلزایمر می باشد – در مغز جلوگیری می کند.

این خاصیت در هر دو نوع دارچین کاسیا و سیلان دیده شده، به همین دلیل مشخص نیست که آیا یکی از این دو نوع از این نظر نسبت به دیگری برتری دارد یا خیر.

بنابراین به طور کلی نمی توان گفت کدامیک از دارچین های سیلان یا کاسیا فواید بیشتری دارد اما به نظر می رسد مصرف منظم سیلان – به دلایلی که در ادامه بیان خواهیم کرد – عوارض کمتری برای بدن ایجاد می کند.

کاسیا ممکن است سمی باشد

دارچین کاسیا حاوی کومارین است که می تواند باعث ایجاد مسمومیت در بدن شود. کومارین ترکیبی است که به طور طبیعی در بسیاری از گونه های گیاهی یافت می شود و مصرف آن در دوزهای بالا مضر می باشد.

کومارین در جوندگان باعث آسیب های کلیوی، کبدی و ریه می شود که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، در انسان نیز اثرات مشابه اما در موارد کمتر دیده شده است.

در حقیقت مصرف روزانه توصیه شده کومارین که قبلا 0.5 میلی گرم / کیلوگرم بوده حالا به 0.1 میلی گرم / کیلوگرم کاهش یافته است.

کاسیا منبع غنی کومارین محسوب می شود، جالب است بدانید 1 درصد دارچین کاسیا و 0.004 درصد دارچین سیلان را کومارین تشکیل داده، به عبارت دیگر مقدار کومارین موجود در کاسیا 250 برابر بیشتر از سیلان می باشد.

بنابراین با مصرف مقداری دارچین کاسیا در طول روز – در بسیاری موارد مصرف تنها 1 تا 2 قاشق چایخوری – به راحتی مقدار مصرف روزانه کومارین از حد توصیه شده تجاوز می کند.

بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که به طور مرتب دارچین یا مکمل های حاوی آن را مصرف می کنند باید دارچین سیلان را جایگزین دارچین کاسیا کنید.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا