خیار میوه است یا سبزی؟

آیا خیار میوه است یا سبزی؟
خیار میوه است یا سبزی؟

خیار یکی از پرطرفدارترین محصولات کشاورزی است که در سراسر جهان کشت و برداشت می شود و کمتر کسی است که به این خوردنی دوست داشتنی با بافت ترد و عطر تازه و ملایم علاقه نداشته باشد!

اما سوالی که ممکن است به ذهن هریک از ما رسیده باشد این است که بالاخره خیار به گروه میوه ها تعلق دارد یا سبزیجات؟!

در این مقاله از کوکا قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

خیار چیست؟

خیار با نام علمی کوکومیس ساتیووس به خانواده کدوئیان تعلق دارد و اگرچه امروز در تمام نقاط جهان رشد می کند، اولین بار در بخش هایی از آسیای جنوب شرقی دیده شده است.

انواع مختلف خیار در اندازه و رنگ های متفاوت وجود دارد اما اغلب در میان مردم به عنوان خوردنی استوانه ای شکل و باریک با پوست سبز شناخته شده است.

این خوراکی خوشمزه که در همه میوه فروشی ها یافت می شود معمولا به صورت تازه و خام مصرف شده یا داخل سالاد از آن استفاده می کنند. اگرچه تهیه خیار شور نیز از کاربردهای محبوب این ماده غذایی محسوب می شود.

خیار؛ یک انتخاب سالم

خیار در واقع منبع چندان مناسبی برای بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی محسوب نمی شود زیرا بخش عمده آن را آب تشکیل داده است.

با این وجود نصف فنجان (52 گرم) خیار حدود 11 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تامین می کند و همانطور که می دانیم این ویتامین نقش مهمی در لخته شدن خون و سلامت استخوان ها ایفا می کند.

خیار همچنین منبع غنی چند ترکیب گیاهی منحصر به فرد مانند cucurbitacins و cucumegastigmanes است که هر دو دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی می باشند.

کالری، کربوهیدرات و چربی های موجود در خیار ناچیز هستند و به همین دلیل گزینه ای مناسب برای تقریبا هر رژیم غذایی محسوب می شود و از سوی دیگر طراوت و تردی خاصی به غذاهای مختلف می بخشد.

خیار؛ میوه یا سبزی؟!

اگرچه بسیاری از مردم گمان می کنند خیار به خانواده سبزیجات تعلق دارد اما از نظر گیاه شناسی و با توجه به تعاریف علمی، خیار در واقع نوعی میوه است.

این طبقه بندی بر اساس عملکرد بیولوژیکی خیار است. در گیاه شناسی میوه ها به گیاه گل دار امکان تکثیر می دهند، میوه از تخمدان – که درون گل قرار گرفته و دانه ها را در خود جا داده – تولید می شود، در حالی که سبزی اصطلاحی است که برای بخش های دیگر گیاه مانند برگ ها، ساقه ها یا ریشه گیاه استفاده شده است.

خیار از گل های گیاه به دست می آید که تعداد زیادی دانه داشته و می تواند برای تکثیر گیاه خیار در آینده استفاده شود. به همین دلیل از نظر علمی خیار جزو میوه ها محسوب می شود نه سبزیجات.

کاربردهای خیار در آشپزی

طبقه بندی میوه ها و سبزیجات در مصارف آشپزی ممکن است کمی متفاوت باشد زیرا در آشپزی، میوه ها و سبزیجات با توجه به طعم، بافت و کاربردهای آن ها در غذاهای مختلف دسته بندی می شوند.

میوه ها معمولا بسیار شیرین، ترش یا تند مطبوع هستند، بافت نرم تر و ظریف تر از سبزیجات داشته و اغلب برای درست کردن دسر، شیرینی جات، شربت ها، سس ها و اسموتی ها – که به آن طعم و بافت خاص نیاز دارند – استفاده می شوند.

از سوی دیگر سبزیجات معمولا بافت سخت تری داشته و به طور کلی از نظر طعم کمی به تلخی می زنند. این محصولات اغلب برای خوش طعم کردن غذاها مانند غذای اصلی، سوپ ها و سالادها استفاده می شوند.

خیار از نظر طعم و مزه، بین میوه ها و سبزیجات قرار دارد، هرچند در آشپزی بیشتر به عنوان سبزی از آن استفاده می شود و بافت ترد، طعم ملایم گوشت داخلی و تلخی خفیف پوست آن برای استفاده در طیف وسیعی از دستورالعمل های آشپزی مناسب است.

بنابراین به جز مواردی که با دیگر میوه های شیرین تر همچون توت ها یا ملون جفت شده و به عنوان میوه استفاده می شود در سایر موارد بهتر است آن را جزو سبزیجات در نظر بگیریم.

کاربردهای خیار در آشپزی و زیبایی

فارغ از این که خیار یک میوه است یا سبزی، این خوردنی خوش خوراک، همه کاره و پرخاصیت دارای کاربردهای متعددی در زمینه آشپزی و زیبایی می باشد.

خیار در آشپزی

همانطور که از قبل می دانید خیار از افزودنی های در دسترس و عالی برای تهیه سالادها است و از سوی دیگر بسیاری افراد نمی توانند دنیای بدون ترشی خیار را تصور کنند، اما کاربردهای خیار به همین موارد خلاصه نمی شود.

می توانید خیار را به صورت نوارهای نازکی برش داده و مقداری سبزیجات تازه، لیمو و خرده های پنیر فتا روی آن بپاشید.

در ماه های گرم تر سال خیار را به اسموتی اضافه کنید تا حس طراوت، تازگی و خنکی در شما ایجاد کند یا آن را به همراه خربزه تازه پوره کرده و برای تهیه بستنی یخی استفاده کنید.

اگرچه خیار اغلب تازه و خام مصرف می شود اما از پختن آن نترسید! می توانید آن را به تنهایی سرخ کرده و مقداری سبزیجات تازه، ادویه جات و فلفل روی آن بپاشید.

خیار در زمینه زیبایی

حتما شنیده اید خیار برای رفع سیاهی و پف دور چشم معجزه می کند، کافیست دو برش خیار را برای چند دقیقه روی چشم های بسته خود قرار دهید، این کار ورم اطراف چشم را خوابانده و به پوست طراوت می بخشد.

همچنین با افزودن خیار به ماسک های خانگی پوست و مو خاصیت مرطوب کنندگی ماسک افزایش می یابد.

برای تسکین علائم آفتاب سوختگی نیز می توان از خاصیت خنک کنندگی خیار بهره برده و برش های تازه خیار را روی نواحی آسیب دیده قرار داد.

در ادامه بخوانید : خواص خیار سبز برای سلامتی و پوست و مو

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا