خواص و مضرات گیاه نعناع چمنی چیست؟

عکس و خواص گیاه نعناع چمنی
خواص گیاه نعناع چمنی

نعناع چمنی (نام علمی : Prunella vulgaris) یک گیاه دارویی از خانواده نعناع است که برگ های سبز و گل های بنفش بزرگی دارد و بیشتر در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا رشد می کند.

گفته می شود که نعناع چمنی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها، تانن ها، اورسولیک اسید، رزماریک اسید، اولئانولیک اسید، ویتامین C و ویتامین K که دارد خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و برای پیشگیری و درمان سرطان مفید است.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید گیاه نعناع چمنی برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی نعناع چمنی برای بدن

1. قند خون و دیابت

مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده که گیاه نعناع چمنی به دلیل ترکیباتی که دارد، متابولیسم کربوهیدرات ها را در بدن مهار کرده و باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت می شود.

علاوه بر این نعناع چمنی با کاهش تری گلیسیرید و کلسترول خون بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی و تصلب شرایین در افراد مبتلا به دیابت را کاهش می دهد.

2. سرطان

برخی از ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در نعناع چمنی به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک می کنند، باعث مرگ (آپوپتوز) سلول های سرطانی شده و رشد تومور را کاهش می دهند.

یک مطالعه اولیه در 424 فرد مبتلا به سرطان سینه نشان داده افرادی که گیاه دارویی نعناع چمنی را همراه با داروی ضد سرطان مصرف می کردند، به طور قابل توجهی عمر طولانی تری داشته اند.

3. درمان تبخال

گیاه نعناع چمنی دارای ترکیباتی است که از تکثیر ویروس عامل تبخال (در اطراف دهان و دستگاه تناسلی) جلوگیری می کند.

علاوه بر این نعناع چمنی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و به این طریق باعث درمان تبخال می شود.

4. ضد التهاب گیاهی

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که ترکیبات نعناع چمنی فعالیت پروتئین های التهابی را در بدن را سرکوب کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن التهابی مانند بیماری های قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهند.

برخی مطالعات اولیه نشان داده که نعناع چمنی باعث کاهش التهاب روده (عامل کولیت و بیماری التهابی روده بزرگ که باعث اسهال، معده درد و خونریزی رکتوم می شود) در موش ها می شود.

خواص نعناع چمنی در طب سنتی

از گیاه نعناع چمنی در طب سنتی برای درمان زخم ها، عفونت های گلو، سردرد، آلرژی و حساسیت، کولیک، بیماری کرون، گاستروانتریت و کولیت اولسراتیو استفاده می شود.

عوارض و مضرات نعناع چمنی

دوران بارداری و شیردهی

هنوز تحقیقات دقیقی در مورد اثر نعناع چمنی بر روی زنان باردار و شیرده صورت نگرفته به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

نوزادان و کودکان

هنوز تحقیقات دقیقی در مورد اثر نعناع چمنی بر روی نوزادان و کودکان صورت نگرفته به همین دلیل توصیه می شود که از مصرف این گیاه دارویی جدا اجتناب کنید.

طریقه مصرف نعناع چمنی

برگ های خام گیاه نعناع چمنی را برای تهیه چای و دمنوش و همچنین سالاد سبزیجات استفاده می کنند.

امروزه عصاره ی مایع، قرص و پماد های موضعی نعناع چمنی هم به بازار عرضه شده اند.

توجه داشته باشید که : هنوز مطالعات دقیق انسانی در مورد اثرات گیاه نعناع چمنی صورت نگرفته است و بیشتر تحقیقات آزمایشگاهی بر روی حیوانات صورت گرفته است.

در ادامه بخوانید : خواص نعناع دشتی

منابع : healthlineverywellhealth

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا