گیاه بولدو چیست و چه فوایدی دارد؟

خواص و عکس گیاه بولدو
خواص دمنوش گیاه بولدو

دمنوش بولدو چیست؟ | خواص گیاه بولدو | عوارض جانبی | نحوه مصرف

دمنوش بولدو از دمنوش های گیاهی در آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی است که از برگ گیاه بولدو (نام علمی : Peumus boldus) به دست آمده و از گذشته تاکنون برای مصارف دارویی متعدد در طب سنتی استفاده شده است.

از جمله فواید احتمالی دمنوش بولدو می توان به کمک درمان مشکلات گوارشی، مشکلات کبدی، بیماری سالک و کاهش وزن اشاره کرد.

برای آشنایی با خواص و عوارض جانبی دمنوش بولدو در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

دمنوش بولدو چیست؟

چای بولدو از درختچه همیشه سبز بولدو که بومی کشور شیلی است و در سایر کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی مانند مکزیک و آرژانتین به خصوص در مناطق کوهستانی رشد می کند به دست می آید.

در این نواحی از دمنوش بولدو به عنوان داروی سنتی به ویژه برای درمان مشکلات گوارشی، سم زدایی کبد و کاهش وزن استفاده می شود.

ناگفته نماند مردم این مناطق به دمنوش بولدو به عنوان چای مصرفی روزانه خود نگاه نمی کنند بلکه به دلیل طعم و خواص دارویی برجسته ای که دارد تنها در زمان هایی که نیاز است به صورت دارو و نه یک نوع چای آن را می نوشند.

فواید و خواص دمنوش بولدو

  • چای بولدو در طول تاریخ برای درمان مشکلات گوارشی و کمک درمان مشکلات کبدی مورد استفاده قرار گرفته است
  • گفته شده این دمنوش دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و از بدن در برابر آسیب سلولی محافظت می کند
  • گیاه بولدو و دمنوش به دست آمده از آن حاوی یک ترکیب فرار به نام آسکاریدول هستند که به نظر می رسد در درمان بیماری سالک یا لیشمانیاز که نوعی بیماری ناشی از انگل های گرمسیری است مفید باشد
  • نوشیدن این دمنوش ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند

عوارض جانبی دمنوش بولدو

دمنوش بولدو احتمالا با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل دارد، در صورتی که از این داروها استفاده می کنید حتما قبل از نوشیدن این دمنوش با پزشک مشورت کنید.

مصرف بیش از حد آسکاریدول موجود در دمنوش بولدو می تواند به کبد آسیب بزند و قرار گرفتن پوست بدن در معرض آن نیز می تواند باعث ایجاد راش پوستی شود اما بعید است این اتفاق هنگام تهیه این دمنوش رخ دهد.

طرز تهیه دمنوش بولدو

دمنوش بولدو با خیساندن حدود 1 قاشق غذا خوری (6 گرم) برگ خشک بولدو در 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب جوش به دست می آید.

بعضی افراد معتقدند برای بی خطر بودن مصرف روزانه این دمنوش بهتر است آن را با دمنوش گیاهی دیگری به نام چای یربامیت رقیق کنید.

دوز مصرف دمنوش بولدو

از آن جا که دمنوش بولدو حاوی آسکاریدول – یک ترکیب معطر بالقوه مضر – است مصرف روزانه آن توصیه نمی شود.

برای به حداقل رساندن عوارض احتمالی این دمنوش توصیه می شود تنها زمانی که احساس نیاز می کنید 1 فنجان (240 میلی لیتر) از آن بنوشید.

همچنین فراموش نکنید اگرچه در طب سنتی گفته شده این دمنوش به مشکلات گوارشی کمک می کند اما از نظر علمی این مسئله اثبات نشده است.

اگر قصد دارید از این دمنوش به طور منظم استفاده کنید بهتر است مقدار کمی از آن را با چای یربامیت مخلوط کنید یا چای پرمادا که ترکیب دوزهای ایمن این دو دمنوش می باشد را امتحان کنید.

هنگام استفاده از مکمل های عصاره مایع حتما به دوز توصیه شده روی برچسب توجه کرده و از آن تجاوز نکنید. از آن جا که عصاره های مایع توسط سازمان غذا و دارو تنظیم نشده اند به دنبال محصولاتی باشید که خلوص و مواد به کار رفته در آن ها توسط موسسه یا آزمایشگاه معتبری تایید شده باشد.

در ادامه بخوانید : خواص دارویی گیاه شاه پسند

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا