کوهوش سیاه چیست و چه فوایدی دارد؟

خواص عکس گیاه کوهوش سیاه
خواص عکس گیاه کوهوش سیاه

کوهوش سیاه چیست؟ | فواید کوهوش سیاه | عوارض و مضرات | دوز مصرف مکمل | تداخلات دارویی

کوهوش سیاه از گیاهان گل دار بومی آمریکای شمالی است که در طب سنتی آمریکا به عنوان درمان طبیعی برخی بیماری های زنانه شناخته شده است.

متخصصان طب سنتی معتقدند این گیاه برای کاهش علائم یائسگی از جمله گر گرفتگی و اختلالات خواب مفید بوده و به باروری، پیشگیری از سرطان سینه و کاهش وزن زنان کمک می کند.

برای آشنایی با گیاه کوهوش سیاه و خواص و مضرات آن در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

کوهوش سیاه چیست؟

گیاه کوهوش سیاه که به نام بان بری، پری شمع و بوگبان سیاه نیز شناخته شده از گیاهان دارویی بومی آمریکای شمالی با نام های علمی Actaea racemosa و Cimicifuga racemosa است که از گل و ریشه آن معمولا در طب سنتی بومیان آمریکایی استفاده می شده است.

امروزه این گیاه اغلب به صورت مکمل برای درمان علائم یائسگی، باروری و تعادل هورمونی در زنان استفاده می شود، به نظر می رسد این گیاه به عنوان یک استروژن گیاهی عمل کرده و با تقلید از هورمون استروژن می تواند روی وضعیت هورمونی بدن اثر بگذارد.

اگرچه هنوز نمی توان با قطعیت آن را به عنوان یک استروژن گیاهی واقعی در نظر گرفت.

خواص و فواید کوهوش سیاه

1. کاهش علائم یائسگی

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از کوهوش سیاه در اکثر زنان کاهش علائم یائسگی می باشد زیرا به نظر می رسد مصرف مکمل های این گیاه می تواند به کاهش گر گرفتگی و سایر علائم یاسئگی کمک کند.

2. باروری

بسیاری از منابع ادعا کرده اند مصرف کوهوش سیاه برای بهبود باروری و کمک کردن به باردار شدن زنان مفید است، اگرچه این گیاه معجزه نمی کند اما ممکن است اثر داروی باروری کلومید (کلومیفن سیترات) در افراد نا بارور و شانس بارداری را افزایش دهد.

مصرف مکمل های کوهوش سیاه به همراه کلومید (زیر نظر پزشک) احتمالا تاثیر خوبی در تخمک گذاری زنانی که از نا باروری رنج می برند خواهد داشت.

3. سلامت زنان

علاوه بر موارد ذکر شده، مصرف مکمل های این گیاه ممکن است فواید زیر را برای سلامت زنان به دنبال داشته باشد:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): مصرف مکمل کوهوش سیاه ممکن است احتمال بارداری در زنان مبتلا به این عارضه را افزایش داده و به تنظیم سیکل زنان مبتلا کمک کند.
  • فیبروم رحم: مکمل کوهوش سیاه احتمالا برای کاهش اندازه فیبروم رحم در زنان مفید می باشد.
  • سندرم پیش از قاعدگی و اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی: ادعاهای زیادی درباره اثر مثبت مکمل کوهوش سیاه در کاهش علائم این موارد وجود دارد اما نمی توان با قطعیت درباره آن ها سخن گفت.
  • تنظیم سیکل قاعدگی: مصرف مکمل کوهوش سیاه در خانم های سالم یا کسانی که به PCOS مبتلا هستند و تحت درمان های باروری مانند کلومید قرار دارند احتمالا برای تنظیم سیکل قاعدگی مفید است.

4. سرطان

کوهوش سیاه دارای فعالیت بالقوه استروژنی بوده و مانند هورمون استروژن رفتار می کند، این خاصیت در حالت معمول ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه یا تشدید آن شود با این حال به نظر می رسد این گیاه چنین اثری ندارد و حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

در برخی موارد دیده شده عصاره کوهوش سیاه فعالیت ضد استروژنی از خود نشان داده و رشد سلول های سرطانی را کند کرده است.

5. سلامت روانی

کوهوش سیاه ممکن است اثر مثبت روی سلامت روان به ویژه در خانم های یائسه داشته باشد. اگرچه این مکمل در کاهش اضطراب اثری ندارد اما علائم روان شناختی را کاهش می دهد.

6. خواب

اگرچه به نظر می رسد این گیاه روی اختلالات خواب اثری نداشته باشد اما با کاهش علائم یائسگی مانند گر گرفتگی می تواند به اختلال خواب ناشی از آن ها در زنان یائسه کمک کند و حتی مدت و کیفیت خواب را بهبود ببخشد.

همچنین گفته شده ترکیب کوهوش سیاه و ترکیباتی همچون پنج انگشت، روی، زنجبیل و اسید هیالورونیک می تواند به درمان گر گرفتگی هایی که با بی خوابی و اضطراب مرتبط هستند کمک کند.

7. کاهش وزن

زنان یائسه به دلیل کاهش طبیعی سطح استروژن در بدن ممکن است در معرض خطر افزایش وزن ناخواسته قرار بگیرند در حالی که کوهوش سیاه با خاصیت استروژنی خود احتمالا به مدیریت وزن در زنان یائسه کمک خواهد کرد.

مضرات کوهوش سیاه

مصرف این گیاه معمولا برای اکثر افراد (به جز خانم های باردار، مادران شیرده و نوزادان) بی خطر است.

کوهوش سیاه دارای عوارض جانبی بالقوه ای است که معمولا خفیف می باشد. از جمله این علائم می توان به ناراحتی گوارشی، حالت تهوع، بثورات پوستی، عفونت، دردهای عضلانی، درد یا بزرگ شدن سینه، لکه بینی یا خونریزی خارج از دوره قاعدگی اشاره کرد.

با این حال در برخی موارد دیده شده مصرف این مکمل باعث برخی آسیب های جدی از جمله آسیب کبدی می شود بنابراین اگر به بیماری کبدی مبتلا هستید یا از مکمل ها یا داروهایی استفاده می کنید که ممکن است به کبد آسیب برسانند نباید از این گیاه استفاده کنید.

به علاوه مصرف کوهوش سیاه در مقادیر زیاد ممکن است به گلبول های قرمز خون آسیب زده و باعث بروز کم خونی شود.

افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید در مصرف این مکمل احتیاط کنند زیرا اطلاعات کمی درباره توانایی دفع بدن هنگام آسیب کلیه ها وجود دارد.

از آن جا که تحقیقات کافی درباره این گیاه انجام نشده ممکن است دچار عوارضی شوید که هنوز ناشناخته است، در این صورت به پزشک اطلاع دهید.

دوز مصرف مکمل کوهوش سیاه

کوهوش سیاه معمولا به صورت کپسول، عصاره مایع یا چای مصرف می شود و دوز مصرف توصیه شده در برندهای مختلف مکمل های آن در اکثر موارد بسیار متفاوت است.

دوز معمول روزانه اغلب بین 20 تا 120 میلی گرم عصاره یا پودر کوهوش سیاه استاندارد شده می باشد و برای کاهش علائم یاسئگی به نظر می رسد مصرف حداقل 20 میلی گرم در روز موثر باشد.

برخی متخصصان تغذیه معتقدند به دلیل احتمال آسیب کبدی نباید از این مکمل ها بیش از 6 ماه تا 1 سال استفاده کرد.

کوهوش سیاه ممکن است به صورت ترکیبات حاوی مکمل های گیاهی نیز به فروش برسد، از جمله:

  • شبدر قرمز و کوهوش سیاه را می توان برای کاهش علائم یائسگی با هم ترکیب کرد.
  • سویا نیز مانند کوهوش سیاه دارای استروژن های گیاهی می باشد و ممکن است ترکیب آن ها به بهبود مشکلات هورمونی یا علائم یائسگی کمک کند.
  • به نظر می رسد ترکیب کوهوش سیاه و مخمر سنت جان اثرات مفیدی روی علائم یائسگی دارد.
  • مکمل های پنج انگشت و کوهوش سیاه برای تسکین علائم یائسگی به فروش می رسند.
  • ترکیب کوهوش سیاه و دونگ کوای ممکن است علائم یائسگی را کاهش داده و در زنان باردار به زایمان منجر شود.

قطع ناگهانی مکمل کوهوش سیاه

به نظر نمی رسد قطع ناگهانی مصرف مکمل های این گیاه با عارضه خاص یا علائم ترک شناخته شده ای همراه باشد با این حال از آن جا که این گیاه روی هورمون ها اثر می گذارد با قطع مصرف آن ممکن است تغییراتی در سیکل قاعدگی مشاهده شود.

اگر در این مورد دچار مشکل شده اید با پزشک مشورت کنید.

مصرف بیش از حد مکمل کوهوش سیاه

برای اطمینان از ایمنی و به حداقل رساندن احتمال آسیب کبدی توصیه می شود هرگز در مصرف این مکمل زیاده روی نکنید و همواره طبق توصیه روی برچسب آن عمل کنید، برای این منظور لازم است مکمل را از مراکز معتبر خریداری کنید.

تداخلات دارویی مکمل کوهوش سیاه

کوهوش سیاه ممکن است با برخی داروها و تکنیک های درمانی تداخل داشته باشد، از جمله:

  • هورمون درمانی جایگزین: کوهوش سیاه احتمالا روی سطح هورمون ها به خصوص سطح استروژن اثر گذاشته که در صورت همزمان شدن با این تکنیک می تواند اثرات غیر منتظره ای داشته باشد.
  • قرص های جلوگیری از بارداری: بیشتر قرص های جلوگیری از بارداری از استروژن و یا پروژسترون ساخته شده اند، بنابراین کوهوش سیاه با تاثیر روی هورمون ها ممکن است در اثربخشی قرص های بارداری هورمونی تداخل ایجاد کند.
  • از آن جا که یکی از شدیدترین عوارض جانبی کوهوش سیاه آسیب کبدی می باشد لازم است در مصرف آن به همراه سایر مکمل ها و داروهایی که ممکن است به کبد آسیب برسانند احتیاط کنید.
  • کوهوش سیاه ممکن است با برخی داروهای دیگر نیز تداخل داشته باشد که هنوز مشخص نشده است، بنابراین توصیه می شود قبل از مصرف مکمل های آن با پزشک مشورت کنید.

نحوه نگهداری مکمل کوهوش سیاه

کوهوش سیاه را در ظروف در بسته و در دمای اتاق نگهداری کنید. معمولا مکمل های گیاهی تا 2 سال پس از تولید منقضی نمی شوند، برای ایمنی توصیه می شود آن ها را تا فرا رسیدن تاریخ انقضا مصرف کنید.

مضرات کوهوش سیاه برای بارداری و شیردهی

همان طور که قبلا گفتیم مکمل کوهوش سیاه احتمالا شانس بارداری در افراد نا بارور را افزایش می دهد، همچنین در طب سنتی بومی آمریکا از کوهوش سیاه برای افزایش شیر مادر استفاده می شود.

اگرچه عوارض جانبی این گیاه خفیف است اما به دلیل کامل نبودن اطلاعات در این زمینه، مصرف آن در زنان باردار، مادران شیرده و کودکان توصیه نمی شود.

گفته شده مصرف مکمل های کوهوش سیاه می تواند به زایمان زودرس و سقط جنین منجر شود.

از آن جا که این مکمل باعث تغییر سطح هورمون ها می شود نوجوانان تنها در مواردی که پزشک توصیه کرده مجاز به استفاده از آن هستند.

جایگزین های کوهوش سیاه

برخی گزینه های احتمالی جایگزین کوهوش سیاه شامل کوهوش آبی، ریواس راپنتیک و روغن گل مغربی می باشد.

کوهوش آبی با کوهوش سیاه هم خانواده نیست، این گیاه گل دار آمریکای شمالی برای سلامت زنان کاربرد دارد اما مانند کوهوش سیاه شواهد کمی درباره اثر بخشی آن وجود دارد و ممکن است عوارض جانبی شدید به همراه داشته باشد.

ریواس راپنتیک نیز از مواد موثر در برخی مکمل های یائسگی است و به نظر می رسد به درمان علائم یائسگی کمک می کند.

و در پایان روغن گل مغربی اثر مشابه کوهوش سیاه روی گر گرفتگی های یائسگی داشته و می تواند جایگزین خوبی باشد.

در ادامه بخوانید : خواص سنبل ختایی

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا