خواص و مضرات خوردن کشمش در دوران بارداری

فواید خوردن کشمش در بارداری
فواید خوردن کشمش در بارداری

خوردن کشمش در بارداری چه خاصیتی دارد؟ | فواید کشمش برای زنان باردار | مقدار مصرف | ارزش غذایی | عوارض جانبی

خانم های باردار توجه زیادی به تغذیه خود در دوره بارداری داشته و قبل از گذاشتن هر گونه خوراکی داخل دهان ابتدا به این فکر می کنند که این ماده چه تاثیری روی سلامت خود و نوزاد آن ها خواهد داشت، حتی اگر این خوراکی کشمش پر خاصیت و مفید باشد!

اگر در دوران بارداری به سر می برید احتمالا پزشک به شما توصیه کرده مصرف میوه های خشک و آجیل ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، اما آیا هر نوع میوه خشک از جمله کشمش یا انگور خشک برای دوران بارداری مفید است؟

برای پاسخ به این سوال و آشنایی با خواص و مضرات کشمش برای زنان باردار در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

آیا خوردن کشمش در دوران بارداری مفید و بی خطر است؟

مصرف کشمش در دوران بارداری کاملا بی خطر است، این ماده غذایی سالم و خوشمزه دارای مواد مغذی فراوان از جمله آهن، کلسیم و فیبر می باشد که نقش مهمی در سلامت زنان باردار و جنین ایفا می کنند.

مقدار مصرف کشمش در بارداری

مصرف روزانه یک مشت کشمش برای زنان باردار بسیار مفید است، از کشمش می توانید به عنوان یک میان وعده مغذی همراه چای یا در زمان هایی که دچار کاهش انرژی شده اید بهره ببرید.

با این حال کشمش نیز مانند هر ماده غذایی سالم دیگر باید به اندازه مناسب مصرف شود و زیاده روی در خوردن آن می تواند مضراتی به دنبال داشته باشد.

ارزش غذایی کشمش

برخی مواد مغذی موجود در 100 گرم کشمش به صورت زیر است:

کشمش (100 گرم)مقدار
کالری299
پروتئین3.1 گرم
کربوهیدرات79 گرم
قند59 گرم
فیبر3.7 گرم
چربی0.5 گرم

فواید کشمش برای دوران بارداری

برخی از مهم ترین فواید کشمش برای بارداری عبارتند از:

1. بهبود سلامت دندان

کشمش سرشار از کلسیم و اسید اولئانولیک است که هر دو برای سلامت دندان ها ضروری هستند. از آن جا که در دوران بارداری به دلیل عدم تعادل هورمونی ممکن است سلامت دندان ها به خطر بیفتد خوردن کشمش می تواند از این مسئله جلوگیری کند.

2. سلامت استخوان ها

کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی موجود در بدن و مسئول سلامت استخوان ها، دندان ها، جذب کلسترول، سلامت پوست و سلامت قلب می باشد که برای عملکرد بهتر بدن ضروری است.

کشمش منبع خوب کلسیم محسوب می شود و از آن جا که مصرف این ماده معدنی برای رشد استخوان های جنین، طبیعی بودن تراکم استخوانی و تضمین رشد مناسب کودک اهمیت زیادی دارد خوردن کشمش در دوران بارداری بسیار مفید خواهد بود.

3. تقویت سیستم گوارش

کشمش منبع غنی فیبر است که هضم آن آسان بوده و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند.

این ماده مغذی برای سلامت زنان باردار اهمیت زیادی دارد، در این دوره بدن خانم ها تلاش زیادی برای تجزیه مواد غذایی می کند و عدم تعادل هورمونی می تواند به مشکلات گوارش متعددی منجر شود در حالی که خوردن مواد غذایی سرشار از فیبر مانند کشمش برای پیشگیری و درمان این مشکلات و هضم بهتر مفید خواهد بود.

4. درمان یبوست

همان طور که گفتیم کشمش سرشار از فیبر است و خاصیت ملین دارد به همین دلیل مصرف این خشکبار برای درمان یبوست که از مشکلات شایع بارداری می باشد مفید بوده و از بروز یبوست های خفیف پیشگیری می کند.

5. افزایش سلول های خونی

خوردن کشمش می تواند به افزایش تعداد هموگلوبین در بدن کمک کرده و تولید گلبول های قرمز در خون را بهبود ببخشد.

در دوره بارداری بدن تغییرات زیادی را تجربه می کند که می تواند روی تولید گلبول های قرمز اثر منفی بگذارد در حالی که خوردن کشمش به راحتی این مشکل را برطرف می کند.

6. جلوگیری از کم خونی

یکی دیگر از مزایای خوردن کشمش تامین آهن مورد نیاز بدن می باشد که برای سلامت بدن بسیار مهم است و نقش مهمی در تنظیم گردش خون، حفاظت از سلامت قلب و بهبود عملکرد ریه ایفا می کند.

عدم تعادل هورمونی و کمبود آهن در بدن در دوران بارداری می تواند به کم خونی در این دوره منجر شود، از آن جا که کشمش منبع غنی آهن محسوب می شود افزودن آن به رژیم غذایی می تواند از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری کند.

7. تامین انرژی

کشمش منبع بسیار خوب گلوکز طبیعی است و مصرف آن در اوقات گرسنگی می تواند به تامین انرژی کمک کند.

عوارض جانبی کشمش برای دوران بارداری

اگرچه کشمش از مواد غذایی سالم به شمار می رود اما مصرف آن می تواند برای سلامتی زنان بارداری که از قبل دچار بیماری هایی همچون دیابت یا سایر بیماری های مرتبط با قند خون بوده اند مشکل زا شود.

اگر به دیابت حاملگی یا هر مشکل خاص دیگری در دوران بارداری مبتلا هستید توصیه می شود قبل از مصرف کشمش حتما با پزشک خود مشورت کنید.

از سوی دیگر زیاده روی در مصرف کشمش می تواند باعث افزایش قند خون شده و خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش دهد. همچنین مصرف بیش از حد کشمش در دوران بارداری ممکن است به بیماری دیابت نوع 2 در کودکان منجر شود.

اگر عاشق کشمش هستید و به بیماری خاصی مبتلا نمی باشید می توانید بدون نگرانی روزانه یک مشت کشمش میل کنید اما زیاده روی در مصرف این خشکبار هرگز توصیه نمی شود.

در ادامه بخوانید : فواید آب کشمش

منبع: parenting

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا