کره کوکوم چیست و چه فوایدی دارد؟

فواید کره کوکوم
فواید کره کوکوم

کوکوم باتر چیست؟

کوکوم باتر یا کره کوکوم روغنی است که از دانه های میوه ی درختی به نام کوکوم گرفته می شود. کوکوم باتر معمولا دارای رنگ خاکستری روشن یا زرد کمرنگ است و به طور عمده شامل یک نوع چربی اشباع شده است که به نام استئاریک اسید معروف می باشد.

ساختار شیمیایی چربی موجود در آن باعث می شود کوکوم باتر در دمای اتاق جامد بماند از این رو معمولا به جای روغن به آن کره گفته می شود.

درخت Kokum (نام علمی : Garcinia indica) در مناطق گرمسیری هند کشت می شود. میوه و دانه های درخت کوکوم برای انواع کاربرد های آشپزی، آرایشی و بهداشتی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرند.

کوکوم باتر خوراکی بوده و گهگاهی از آن برای تهیه شکلات و دیگر شیرینی ها استفاده می شود. با این حال، این ماده به عنوان یک عنصر در محصولات آرایشی و بهداشتی موضعی از جمله لوازم آرایش، لوسیون ها، صابون ها، بالم ها و پماد ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بر خلاف بسیاری دیگر از انواع کره های گیاهی، کوکوم باتر به طور طبیعی از بافت بسیار سختی برخوردار است که هنگام استفاده روی پوست به راحتی ذوب می شود.

کوکوم باتر دارای خاصیت مرطوب کنندگی قدرتمند است و اغلب برای درمان بیماری های پوستی مانند آکنه، شرایط التهابی جزئی و خشکی پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد.

با این حال، تحقیقات بسیار کمی برای پشتیبانی از توانایی آن در معالجه بیماری های خاص صورت گرفته است.

در ادامه با کوکا همراه باشید تا با تمامی فواید کوکوم باتر برای سلامتی پوست و مو و نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا شوید.

خواص کوکوم باتر برای پوست و مو

در این مقاله استفاده از کوکوم باتر فقط به صورت موضعی ست.

پوست ملتهب را تسکین می دهد

کوکوم باتر اغلب به صورت موضعی برای کاهش التهابات پوستی ناشی از بریدگی، سوختگی و زخم ها استفاده می شود.

یک مطالعه کوچک در 23 نفر دارای پاشنه های پای خشک و ترک خورده نشان می دهد استفاده ی دو بار در روز از کوکوم باتر به مدت 15 روز علائم را به طور قابل توجهی بهبود می دهد.

با این حال، تحقیقات رسمی در مورد اثربخشی کوکوم باتر برای این منظور عملا وجود ندارد.

برخی از کارشناسان تصور می کنند که طبیعت مرطوب کننده کوکوم باتر همراه با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی ترکیبات موجود در میوه کوکوم ممکن است دلیل پتانسیل قوی آن برای تسکین انواع التهابات پوستی باشد.

با این حال، تحقیقات بیشتری در انسان لازم است تا به نتیجه نهایی برسیم.

در حالی که احتمالا کوکوم باتر برای استفاده بیشتر در مورد ضایعات جزئی، سوختگی یا بثورات ناچیز نسبتا بی خطر است، بهتر است قبل از اقدام به استفاده از آن بر روی هرگونه زخم یا سوزش قابل توجه، با پزشک خود مشورت کنید زیرا هیچ مطالعه ای در مورد ایمنی بودن آن انجام نشده است.

آکنه و جوش صورت را درمان می کند

در حالی که هیچ تحقیق قوی برای پشتیبانی از توانایی کوکوم باتر در درمان آکنه و جوش صورت وجود ندارد، بسیاری از افراد با استفاده از آن به عنوان یک درمان موضعی برای این بیماری پوستی استفاده می کنند.

توانایی کوکوم باتر در درمان آکنه به احتمال زیاد با درمان خشکی پوست، کاهش تولید بیش از حد روغن در پوست، بهبود عدم تعادل هورمون ها یا کاهش رشد باکتری های صورت انجام می شود.

کوکوم باتر یک مرطوب کننده قوی است اما با وجود چرب بودن منافذ پوست را مسدود نمی کند. بنابراین، ممکن است برای بازگرداندن رطوبت به پوست خشک و تحریک شده موثر باشد و بعید به نظر می رسد که جوش های شما در این روند بدتر شوند.

اگر آکنه و جوش های شما مربوط به پوست خشک و یا استفاده بیش از حد از لوسیون های چرب و منافذ مسدود در اثر آرایش باشند کوکوم باتر ممکن است علائم شما را بهبود بخشد. با این حال، هیچ نتیجه خاصی را نمی توان تضمین کرد.

باعث جوان سازی پوست صورت می شود

افراد غالبا ادعا می کنند که کوکوم باتر ابزاری موثر برای معالجه و جلوگیری از علائم مشهود پیری پوست مانند چین و چروک، کاهش خاصیت ارتجاعی، افزایش شکنندگی و خشکی پوست است.

با توجه به اینکه کوکوم باتر دارای خواص نرم کنندگی است، ممکن است به بهبود رطوبت پوست شما کمک کند و باعث جوان تر شدن آن شود.

با این حال، برخی تحقیقات نشان می دهد که مزایای مرطوب کننده های موضعی گذرا هستند و فقط برای دوره های کوتاه مؤثر می باشند. بنابراین مشخص نیست که آیا مزایای افزایش رطوبت کوکوم باتر هنگام قطع مصرف باقی خواهد ماند یا نه.

درنهایت، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر چگونگی استفاده از کوکوم باتر برای تقویت سلامت پوست و جلوگیری از علائم بارز پیری لازم است.

مرطوب کننده طبیعی پوست و مو

کوکوم باتر احتمالا بیشتر به خاطر نقش خود به عنوان یک ماده نرم کننده یا مرطوب کننده قوی شناخته می شود.

این می تواند برای بهبود رطوبت تقریبا در هر قسمت از بدن از جمله پوست، لب، پا، پوست سر و مو استفاده شود.

بر خلاف سایر انواع مشابه کره های گیاهی، کوکوم باتر خیلی سنگین نیست، به راحتی در پوست جذب می شود بنابراین بعد از استفاده احساس چربی باقی نمی ماند.

اغلب گزارش می شود که کوکوم باتر گزینه مرطوب کننده خوبی برای افراد دارای پوست حساس است. با این حال شواهد چندان موثقی برای تایید چنین ادعاهایی وجود ندارد.

اگر پوست خشک و حساس دارید و می خواهید کوکوم باتر را امتحان کنید، شاید ایده خوبی باشد که با مقدار کمی شروع کنید.

مقایسه کوکوم باتر با انواع کره های گیاهی مانند کاکائو، شیا باتر و کره نارگیل

مزایا

بدون بو : کوکوم باتر به طور طبیعی عطر و بویی ندارد. کره کاکائو، کره نارگیل و شیا باتر به دلیل داشتن رایحه های متفاوت شان به خوبی شناخته شده اند. اگر به عطر حساس هستید، کوکوم باتر می تواند گزینه بهتری باشد.

به راحتی جذب می شود : بر خلاف اکثر کره های گیاهی کوکوم باتر به سرعت و به راحتی جذب می شود و چرب نیست. در مورد کره های نارگیل، شیا باتر و کره کاکائو اینگونه نیست.

منافذ را مسدود نمی کند : کوکوم باتر مانند کره های گیاهی دیگر منافذ شما را مسدود نمی کند و باعث ایجاد آکنه نمی شود. کره های کاکائو و نارگیل به احتمال زیاد منافذ را مسدود می کنند و بهتر است از آن ها برای صورت استفاده نکنید.

از نظر ساختاری بسیار پایدار است : کوکوم باتر یکی از با دوام ترین کره های گیاهی موجود است. این ماده به عنوان یک امولسیفایر طبیعی یا ماده سخت کننده مواد آرایشی خانگی بسیار مفید است.

معایب

گران قیمت است : در مقایسه با سایر کره های گیاهی، کوکوم باتر قیمت بالاتری دارد.

محبوبیت زیادی ندارد : کوکوم باتر به اندازه سایر کره های گیاهی شناخته شده نیست و محبوبیت ندارد.

خوب مخلوط نمی شود : بافت سفت و سخت کوکوم باتر می تواند کار با آن را دشوار کند.

طریقه مصرف کوکوم باتر

کوکوم باتر برای تهیه لوازم آرایشی، کره بدن، نرم کننده ها، پایه های آرایش، رژ لب ، مرطوب کننده ها، محصولات مراقبت از مو، لوازم آرایشی و بهداشتی و دارویی به عنوان کرم، تونیک پوست، لوسیون ها، محصولات آکنه، بالم ها، کرم های اصلاح کننده و صابون ها استفاده می شود.

در ادامه بخوانید : خواص کره کاکائو برای پوست

منابع : healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی