خواص شگفت انگیز چای سبز برای سلامتی و پوست و مو

خواص دمنوش چای سبز
خواص دمنوش چای سبز

چای سبز چیست؟

چای سبز سالم ترین نوشیدنی سیاره زمین است که از برگ های گیاه چای (نام علمی : Camellia sinensis) به دست می آید؛ یعنی همان گیاهی که برای تهیه انواع دیگر چای از جمله چای سفید، چای سیاه و چای اولانگ هم استفاده می شود.

چای سبز که نوشیدنی ضد پیری هم نامیده می شود از جوانه ها و گلبرگ های تازه گیاه چای تهیه می شود که در دمای بالا با بخار آب حرارت دیده اما تخمیر نشده اند.

چای سبز حاوی مقادیر بسیار بالای آنتی اکسیدان هاست که به تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز کمک می کند، باعث لاغری و کاهش وزن شده و خطر ابتلا به سرطان را از بین می برد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید چای سبز برای سلامتی بدن، لاغری و پوست و مو بیشتر آشنا شوید؛

خواص چای سبز برای پوست و مو

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

1. جوان سازی پوست صورت

چای سبز به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی که دارد به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با کاهش چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

ماسک چای سبز و عسل

یک چای سبز کیسه ای را به مدت 3 دقیقه در آب گرم (دمای 80 تا 85 درجه سانتیگراد) بیندازید و بگذارید تا دم بکشد، چای سبز دم کشیده را با 1 قاشق چای خوری عسل طبیعی ترکیب کرده و بر روی صورت و گردن بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

2. آکنه و جوش صورت

چای سبز به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی طبیعی که دارد به کاهش فعالیت باکتری ها بر روی پوست صورت کمک کرده و باعث درمان آکنه و جوش صورت می شود.

ماسک چای سبز برای جوش صورت

100 گرم برگ چای سبز را در نیم لیتر آب بریزید و بگذارید 30 تا 40 دقیقه بماند تا عصاره ی آن در بیاید. این محلول را هر روز بر روی پوست صورت بمالید تا آکنه، جوش و همچنین جای جوش درمان شوند.

3. لایه بردار طبیعی پوست

برگ های چای سبز به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارند، می تواند به عنوان یک لایه برداری ملایم پوست صورت عمل کنند.

ماسک پودر چای سبز و ماست

3 قاشق چای خوری ماست را با 1 قاشق چای خوری پودر چای سبز ترکیب کنید و به آرامی بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 5 دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

4. ضد آفتاب طبیعی

چای سبز به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

ماسک صورت چای سبز

دو فنجان آب را با نیم فنجان برگ های چای سبز ترکیب کنید و به مدت 5 تا 10 دقیقه بر روی حرارت بگذارید تا بجوشد. از صافی رد کنید و این محلول را با پد پنبه ای بر روی پوست صورت بمالید تا مانند کرم ضد آفتاب عمل کند.

5. سیاهی و پف زیر چشم

تانن و کافئین موجود در چای سبز به بهبود گردش خون در پوست زیر چشم کمک کرده و باعث درمان سیاهی و پف زیر چشم می شود.

ماسک چای سبز کیسه ای برای دور چشم

دو عدد چای سبز کیسه ای را به مدت 3 دقیقه درون یک فنجان آب گرم بیندازید و بگذارید بماند تا دم بکشد، چای های کیسه ای را خارج کرده و درون فریزر بگذارید تا یخ شوند. حالا هر کدام از کیسه ها را بر روی یک چشم بگذارید و اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه بماند سپس بردارید و صورت را با آب سرد بشویید.

6. تقویت و افزایش رشد مو

چای سبز به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و پلی فنول هایی که دارد به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد و نرم تر شدن آن ها می شود.

ماسک چای سبز برای مو

شما می توانید هر روز از نیم لیتر دمنوش چای سبز (2 قاشق چای خوری برگ چای سبز در نیم لیتر آب) برای شستشوی مو های خود استفاده کنید.

7. درمان شوره سر

چای سبز به دلیل خواص ضد التهابی طبیعی که دارد باعث کاهش التهاب پوست سر شده و شوره مو را درمان می کند.

فواید دارویی و درمانی چای سبز برای سلامتی

فواید دارویی و درمانی چای سبز
فواید دارویی و درمانی چای سبز

8. تقویت حافظه

مقادیر قابل توجه کافئین و ال تیانین موجود در چای سبز به بهبود عملکرد مغز کمک می کند، حافظه را تقویت کرده، باعث بهبود خلق و خو و همچنین افزایش هوشیاری در افراد می شود.

مطالعات متعدد نشان می دهد که مقادیر بالای کاتچین های موجود در چای سبز به تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد.

9. لاغری و کاهش وزن

مطالعات متعدد نشان می دهد که چای سبز با افزایش چربی سوزی و بهبود متابولیسم بدن در کوتاه مدت باعث لاغری و کاهش وزن به ویژه کاهش چربی شکم می شود.

یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 240 مرد و زن که چای سبز مصرف می کردند نشان داده که این افراد کاهش قابل توجهی در درصد چربی بدن، وزن بدن، دور کمر و چربی شکم نشان می دهند.

همچنین کافئین موجود در چای سبز به افزایش چربی سوزی بدن کمک کرده و از آن ها برای تولید انرژی بیشتر استفاده می کند.

10. سرطان

چای سبز یک منبع عالی از آنتی اکسیدان های قدرتمندی است که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان ها از جمله سرطان پستان، پروستات و کولورکتال را کاهش می دهند.

مقادیر بالای پلی فنول های موجود در چای سبز از جمله کاتچین ها و اپی گالوستاچین گالات (EGCG) به دلیل خواص ضد التهابی که دارند خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.

11. سلامت دهان و دندان

مطالعات متعدد نشان می دهد که مقادیر بالای کاتچین های موجود در چای سبز به دلیل خواص ضد میکروبی که دارند باعث از بین رفتن باکتری های دهان و دندان شده و خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و همچنین بوی بد دهان را کاهش می دهد.

چای سبز حاوی فلوراید است و استفاده از آن خطر سوراخ شدن و پوسیدگی دندان ها را کاهش می دهد.

12. قند خون و دیابت

مطالعات نشان می دهد که چای سبز می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را کاهش دهد. همچنین یک مطالعه در افراد ژاپنی نشان داده افرادی که چای سبز را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند تا 42٪ کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

پلی فنول های موجود در چای سبز باعث تنظیم میزان گلوکز خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت می شوند؛ آمیلاز آنزیمی است که نشاسته را تجزیه کرده و آن را به قند های ساده تبدیل می کند، چای سبز فعالیت آمیلاز را مهار می کند تا مقدار قند های آزاد شده در جریان خون را کاهش دهد.

13. کلسترول خون و قلب

مطالعات متعدد نشان می دهد که چای سبز به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و کاتچین هایی که دارد به کاهش چربی خون (کلسترول، کلسترول بد خون یا LDL و تری گلیسیرید خون) کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

14. فشار خون

مصرف منظم چای سبز به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک می کند؛ مطالعات نشان می دهد که نوشیدن 3 تا 4 فنجان چای سبز در روز باعث کاهش فشار خون بالا شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را از بین می برد.

فشار خون معمولا به وسیله آنزیم ACE (آنزیمی که توسط کلیه ها ترشح می شود) افزایش می یابد و جالب است بدانید که چای سبز یک مهار کننده طبیعی ACE است یعنی از عملکرد این آنزیم جلوگیری کرده و باعث کاهش فشار خون بالا می شود.

15. افزایش طول عمر

یک مطالعه در ژاپن نشان داده افرادی که روزانه تا 5 فنجان چای سبز مصرف می کنند طول عمر بیشتری دارند و کمتر به اعتیاد روی می آورند.

16. آرتریت روماتوئید

EGCG موجود در چای سبز به دلیل خواص ضد التهابی طبیعی که دارد به بهبود سلامت استخوان ها و غضروف ها کمک کرده و خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید و درد ناشی از آن را کاهش می دهد.

17. تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای کاتچین های موجود در چای سبز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و با افزایش تعداد سلول های T (انفوسیت های تی که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند) بدن خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی و بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

18. معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و کاتچین های موجود در چای سبز به بهبود هضم غذا و افزایش فعالیت آنزیم های گوارشی کمک می کنند.

همچنین EGCG موجود در چای سبز علائم بیماری کولیت یا التهاب روده را بهبود می بخشد.

19. استرس و افسردگی

مطالعات نشان می دهد افرادی که روزانه تا 4 فنجان چای سبز مصرف می کنند کمتر دچار استرس، اضطراب و افسردگی می شوند؛ گفته می شود که مقادیر بالای ال تیانین و کافئین موجود در چای سبز به افزایش تولید سروتونین و دوپامین کمک کرده و استرس، افسردگی و اضطراب را درمان می کند.

20. افزایش انرژی بدن

مقادیر بالای کاتچین های موجود در چای سبز به افزایش استقامت و سطح انرژی بدن ورزشکاران و بدنسازان کمک می کند.

عوارض و مضرات چای سبز

مسمومیت

زیاده روی در مصرف چای سبز (بیش از 4 تا 6 فنجان در روز) به دلیل کافئینی که دارد می تواند منجر به سردرد، اضطراب، بی خوابی، استفراغ، تپش قلب، سرگیجه و تشنج شود.

بارداری و شیردهی

نوشیدن بیش از 2 فنجان چای سبز در روز در دوران بارداری و شیردهی می تواند باعث تپش قلب در آن ها شود به همین دلیل توصیه می شود که زنان باردار و شیرده قبل از مصرف چای سبز با پزشک متخصص مشورت کنند.

اختلالات خونریزی

کافئین موجود در در چای سبز می تواند خونریزی را افزایش دهد به همین دلیل توصیه می شود که افراد مبتلا به اختلالات خونریزی از مصرف چای سبز اجتناب کنند.

بیماری چشمی

نوشیدن چای سبز می تواند در برخی افراد باعث ایجاد بیماری های چشمی شود، در صورت بروز هر نوع بیماری چشمی از مصرف چای سبز خودداری کنید.

بیماری کبد

گفته می شود که چای سبز باعث تشدید آسیب های کبدی می شود به همین دلیل توصیه می شود افرادی که به بیماری های کبدی مبتلا هستند از مصرف آن اجتناب کنند.

نارسایی کلیوی

متخصصان توصیه می کنند که افراد مبتلا به بیماری نارسایی کلیوی از مصرف چای سبز اجتناب کنند.

طبع چای سبز چیست؟

طبیعت چای سبز سرد و خشک می باشد. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها، منیزیم، کلسیم، منگنز، آهن، کروم، مس، روی، اپی‌گالوستاچین گالات، کاتچین، کورستین، لینولئیک اسید و کافئین است.

گفته می شود که چای سبز بومی چین بوده و مصرف آن در کشور چین از حدود 4000 سال پیش آغاز شده است. چای سبز صد ها سال است که در مراسم چای ژاپنی به عنوان نوشیدنی سرو می شود.

چین، کشور های شمال آفریقا، ایالات متحده آمریکا و اروپا در حال حاضر بیشترین چای سبز را در سراسر جهان مصرف می کنند.

طریقه مصرف چای سبز

چای سبز را برای تهیه انواع چای و دمنوش های گیاهی استفاده می کنند؛ چای سبز با دارچین (خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارد)، چای سبز با لیمو ترش (باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود هضم غذا می شود) و چای سبز با هل، نعناع، زنجبیل و زیره از آن جمله اند.

چای سبز تازه را برای تهیه چای ماچا استفاده می کنند.

پودر برگ های چای سبز را برای تهیه مافین، انواع اسموتی ها و دسر ها از جمله بستنی چای سبز به کار می برند.

چای سبز را با مواد دیگر (زردچوبه، عسل و غیره) ترکیب کرده و به عنوان ماسک صورت و موی سر استفاده می کنند.

بهترین زمان خوردن چای سبز

چای سبز را هرگز با معده خالی استفاده نکنید چون ممکن است به کبد آسیب برساند و همچنین مصرف آن بلافاصله بعد از غذا می تواند مانع جذب آهن شود.

در حالت ایده آل، می توانید چای سبز را 2 ساعت قبل یا بعد از هر وعده ی غذایی و 2 ساعت قبل از خواب مصرف کنید.

در ادامه بخوانید : طرز تهیه چای سبز خوشمزه

منابع : healthlinestylecrazedraxe

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا