هودیا گوردونی چیست و چه فوایدی دارد؟

خواص و عکس هودیا گوردونی
خواص گیاه هودیا گوردونی

هودیا چیست؟ | فواید و کاربردهای هودیا | عوارض جانبی

هودیا گوردونی (به انگلیسی : Hoodia gordonii) که به نام ملکه نامیب نیز شناخته شده از گیاهان گوشتی و آب دار متعلق به خانواده خر زهره ها است که طی صد سال گذشته از گیاهی بیابانی با بوی ناخوشایند به یک مکمل غذایی طبیعی برای کاهش اشتها و لاغری تبدیل شده است.

هودیا در طب محلی نواحی آفریقای جنوبی به عنوان گیاه لاغر کننده، درمان طبیعی برای سل و سرطان استفاده می شود اما آیا تحقیقات علمی نیز این فواید را تایید کرده اند؟

برای پاسخ به این سوال و آشنایی با گیاه هودیا و خواص، مضرات و کاربردهای آن در ادامه مطلب کوکا را همراهی کنید.

هودیا چیست؟

هودیا گروندی یک گیاه گوشتی خار دار شبیه کاکتوس است که در صحرای کالاهاری آنگولا، بوتسوانا، آفریقای جنوبی و نامیبیا رشد می کند.

این گیاه دارای ساقه های گوشتی پوشیده از خارهای کوچک و گل های گوشتی رنگی است و بوی شبیه گوشت فاسد شده می دهد که مگس ها را برای گرده افشانی به سوی گیاه جذب می کند.

مدت زیادی از شهرت گیاه هودیا نمی گذرد، این گیاه در اوایل دهه 2000 میلادی مورد توجه مردم جهان قرار گرفت اما شواهد نشان داده مردم خویسان آفریقای جنوبی و نامیبیا – یک گروه شکارچی چادر نشین – از سال 1930 از ساقه های این گیاه برای کاهش گرسنگی در شکارهای طولانی استفاده می کرده اند.

به همین دلیل طی چند سال اخیر عصاره این گیاه به صورت تجاری بهره برداری شده و به عنوان کاهنده اشتها و وزن عرضه می شود.

هودیا معمولا به صورت مکمل و در قالب قرص، دمنوش، عصاره مایع، پودر و پچ به فروش می رسد.

فواید و کاربردهای هودیا

همان طور که قبلا اشاره شد محبوب ترین مزیت هودیا توانایی آن در کاهش گرسنگی می باشد، به همین دلیل از آن به عنوان مکمل کاهش وزن استفاده می شود اما این که آیا واقعا تاثیری در این مورد داشته باشد هنوز قطعی نیست و مشخص نشده نحوه عملکرد آن در کاهش گرسنگی چگونه است.

به طور کلی به نظر می رسد این گیاه از دو جهت به کاهش وزن کمک می کند:

1. مولکول p57 موجود در هودیا با افزایش سطح آدنوزین تری فسفات در هیپوتالاموس – بخشی از مغز که فرایندهای متابولیک را تنظیم می کند – باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی می شود.

آدنوزین تری فسفات مولکولی است که انرژی لازم برای سلول های بدن را فراهم می کند، اعتقاد بر این است افزایش سطح این ماده ممکن است مغز را فریب دهد که به اندازه کافی غذا خورده اید و به این ترتیب احساس گرسنگی کاهش یابد.

با این حال از آن جا که اسید معده می تواند P57 را از بین ببرد مصرف خوراکی هودیا احتمالا اثری روی مغز نخواهد داشت.

2. هودیا حاوی دو مولکول اضافی به نام های H.g.-12 و H.g.-20 می باشد که احتمالا ترشح کوله سیستوکینین در روده را افزایش می دهند.

کوله سیستوکینین هورمون تنظیم کننده گرسنگی است که افزایش سطح آن باعث تحریک احساس سیری شده و از خوردن غذا جلوگیری می کند، کاهش سطح آن نیز می تواند احساس سیری را به تاخیر انداخته و باعث مصرف غذای بیشتر می شود.

با وجود همه آن چه گفته شد نتایج به دست آمده ضد و نقیض است، مثلا گفته شده این گیاه علاوه بر از بین بردن توده های چربی بدن می تواند توده های عضلانی را نیز که برای سلامتی بدن مهم هستند از بین ببرد.

لازم به ذکر است از هودیا در طب محلی برای درمان سل و از عسل گل های آن برای معالجه سرطان استفاده می کنند.

عوارض جانبی هودیا

هودیا نیز مانند بسیاری از مکمل های غذایی دیگر توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده است.

اگرچه از هودیا تازه در طب سنتی خویسان استفاده می شود و به نظر می رسد برای سلامتی بدن خطری نداشته باشد اما مصرف عصاره خالص آن می تواند به عوارض جانبی همچون حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و واکنش های پوستی منجر شود.

این گیاه ممکن است ضربان قلب و فشار خون را تا حد قابل توجهی افزایش دهد، به علاوه تاثیر آن روی اشتها و وزن می تواند نشانه عوارض جانبی ناشناخته جدی تر باشد.

با توجه به عدم وجود اطلاعات کافی، مصرف مکمل های این گیاه به خصوص برای خانم های باردار و مادران شیرده توصیه نمی شود.

مصرف مکمل هودیا در افرادی که برای کنترل قند خون و بیماری های قلبی یا کبدی دارو مصرف می کنند توصیه نمی شود زیرا ممکن است در درمان آن ها اختلال ایجاد کند.

در حال حاضر اطلاعی درباره دوز مناسب یا موثر هودیا وجود ندارد.

در ادامه بخوانید : خواص گیاه گندمک رایج

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا