خواص و مضرات نمک صورتی هیمالیا برای سلامتی

خواص و مضرات نمک صورتی هیمالیا چیست
خواص و مضرات نمک صورتی هیمالیا

نمک دریایی هیمالیا چیست؟

نمک دریایی هیمالیا یا سنگ نمک هیمالیا یکی از انواع نمک های دریایی منحصر به فرد است که اغلب به دلیل مقادیر بالای مواد معدنی به رنگ صورتی یا قرمز دیده می شود و در پنجاب پاکستان حدود 300 کیلومتری هیمالیا به دست می آید.

نمک هیمالیا فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص نمک هیمالیا را برای سلامتی، میگرن و پوست و مو شرح داده ایم.

خواص نمک دریایی هیمالیا برای پوست و مو

توجه : پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. آکنه و جوش صورت

نمک صورتی هیمالیا یک ضد باکتری و ضد عفونی کننده طبیعی است که با از بین بردن باکتری های پوست به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

ماسک نمک هیمالیا برای جوش صورت

1/2 قاشق سوپ خوری نمک صورتی هیمالیا را با نصف فنجان آب مقطر ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

2. لایه برداری پوست صورت و بدن

نمک دریایی هیمالیا یک اسکراب طبیعی صورت و بدن است که سلول های مرده را از بین می برد و باعث پاک سازی پوست می شود.

اسکراب طبیعی بدن با نمک هیمالیا

در یک کاسه بزرگ، یک فنجان نمک صورتی هیمالیا را با نصف فنجان روغن نارگیل 10 قطره گلاب ترکیب کنید و به مدت 5 دقیقه بر روی پوست صورت و بدن ماساژ دهید سپس با آب ولرم بشویید.

3. دئودورانت طبیعی

نمک هیمالیا یک دئودورانت ها طبیعی است که به رفع بوی بد عرق کمک می کند.

دئودورانت طبیعی نمک هیمالیا

در یک بطری اسپری 2 قاشق چای خوری نمک هیمالیا، 100 میلی لیتر آب مقطر و ½ قاشق چای خوری جوش شیرین و 10 قطره اسانس لیمو بریزید، خوب ترکیب کنید و از آن به عنوان دئودورانت استفاده کنید.

4. تونر طبیعی صورت

نمک هیمالیا یک تونر طبیعی برای صورت است که می تواند منافذ باز پوست را کاهش دهد و به روشن تر شدن رنگ پوست کمک کند.

طرز تهیه تونر طبیعی

½ قاشق چای خوری نمک هیمالیا را با 1 قاشق چای خوری روغن نارگیل، 2 قطره روغن لیمو و ½ فنجان آب مقطر در یک بطری بریزید و خوب ترکیب کنید، آن را بر روی صورت اسپری کنید، بگذارید خشک شود و سپس با یک دستمال پارچه ای تمیز از روی پوست پاک کنید.

5. درمان شوره سر با نمک

نمک هیمالیا به دلیل خواص ضد عفونی کننده که دارد برای درمان خارش پوست سر و شوره سر مفید می باشد.

ماسک ضد شوره نمک هیمالیا

2 قاشق چایخوری نمک هیمالیا را با 2 قاشق غذا خوری شامپو ترکیب کنید و آن را بر روی مو ها بمالید و خوب ماساژ دهید و سپس با آب ولرم بشویید.

فواید دارویی و درمان نمک هیمالیا برای بدن

6. میگرن

نمک صورتی و قرمز هیمالیا به دلیل مقادیر بالای مواد معدنی که دارد با افزایش هورمون سروتونین به درمان سریع میگرن کمک می کند، علاوه بر این نمک هیمالیا به دلیل خواص ضد التهابی و با بهبود گردش خون در بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن به درمان سردرد های شدید میگرنی کمک می کند.

درمان قطعی میگرن با نمک هیمالیا

2 قاشق چای خوری نمک صورتی هیمالیا را با آب دو لیمو ترش تازه و یک لیوان آب ترکیب کنید و در مواقع سردرد میگرنی بنوشید.

فراموش نکنید که این نوشیدنی می تواند باعث استفراغ شود، همچنین افراد مبتلا به فشار خون بالا نباید از این نوشیدنی استفاده کنند.

7. درمان بیماری های تنفسی

طبق گفته موسسه ریه، نمک دریایی هیمالیا به دلیل خواص ضد باکتری و ضد التهابی که دارد برای سلامتی سیستم تنفسی مفید بوده، به کاهش خلط گلو کمک می کند و استنشاق آن به درمان برونشیت مزمن کمک می کند.

علاوه بر این گفته می شود که خواص ضد التهابی نمک هیمالیا می تواند با پاک سازی ریه ها به درمان آسم کمک کند.

یک قاشق غذا خوری نمک هیمالیا را به یک ظرف بزرگ آب جوش اضافه کنید و در حالیکه سر خود را با یک حوله می پوشانید با آن بخور دهید تا بخار آب نمک به پاک سازی سیستم تنفسی کمک کند.

8. درمان سینوزیت

نمک هیمالیا به دلیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی به پاک سازی سینوس ها کمک کرده و برای درمان گرفتگی بینی و سینوزیت مفید می باشد.

یک قاشق غذا خوری نمک هیمالیا را به یک لیتر آب مقطر اضافه کنید و از آن به عنوان اسپری استفاده کنید؛ از این اسپری برای شستشوی بینی و غرغره برای درمان گلودرد هم می توان استفاده کرد.

همچنین می توانید 2 قطره از این اسپری آب نمک را در هر کدام از چشم ها بریزید تا باعث درمان حساسیت چشمی شود.

9. تعادل اسید و باز بدن

نمک هیمالیا به دلیل مقادیر بالای سدیم و الکترولیت هایی که دارد به حفظ تعادل اسید و باز بدن (PH خون) کمک کرده و به این ترتیب باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود هضم غذا می شود.

10. معده و دستگاه گوارش

یک متخصص طب سنتی معتقد است که مصرف نمک صورتی هیمالیا به تعادل اسید معده کمک می کند، تولید مایعات گوارش در کبد و پانکراس را افزایش می دهد و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

11. سلامت دندان ها

خواص ضد باکتری و مقادیر بالای مواد معدنی موجود در نمک هیمالیا از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کرده و بوی بد دهان را از بین می برد.

در یک بطری تمیز 1 قاشق چای خوری نمک هیمالیا، 1 فنجان آب مقطر و 5 قطره روغن نعناع را با هم ترکیب کنید و هر روز صبح با آن غرغره کنید.

12. درمان بی خوابی شبانه

یک تحقیق نشان داده که سطح پایین سدیم در خون سبب کاهش حجم خون شده و همین باعث فعالیت بیشتر سیستم عصبی سمپاتیک و بی خوابی شبانه می شود.

نمک هیمالیا به دلیل مقادیر بالای مواد معدنی و سدیمی که دارد باعث آرامش اعصاب شده و به درمان بی خوابی شبانه کمک می کند.

13. استرس و افسردگی

گفته می شود که مقادیر بالای مواد معدنی موجود در نمک دریایی هیمالیا با افزایش ترشح هورمون سروتونین در بدن به درمان استرس و افسردگی کمک می کند.

فواید دیگر نمک هیمالیا

  • کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت
  • درمان پا درد و کمر درد
  • بهبود گردش خون در بدن
  • جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی
  • درمان پوکی استخوان
  • درمان فشار خون بالا
  • لاغری و کاهش وزن
  • بهبود عملکرد غده تیروئید

فواید استفاده از لامپ نمک هیمایا

لامپ نمک هیمایا
لامپ نمک هیمایا

تصفیه کننده طبیعی هوا

امروزه در بسیاری از کشور ها از لامپ های ساخته شده از سنگ نمک هیمالیا برای تصفیه ی هوا استفاده می شود.

با داغ شدن لامپ به دلیل جریان برق موجود در آن بخار آب تشکیل می شود که آلودگی های موجود در فضا را به خود جذب می کند.

دیگر مزایای استفاده از لامپ نمک هیمالیا عبارتند از ؛ درمان آلرژی، حساسیت و آسم، درمان اختلالات افسردگی فصلی، درمان بی خوابی، افزایش سطح انرژی بدن و درمان سرفه.

عوارض و مضرات نمک دریایی هیمالیا

زیاده روی در مصرف نمک هیمالیا به دلیل مقادیر بالای سدیم باعث فشار خون بالا می شود.

زیاده روی در مصرف نمک قرمز هیمالیا باعث ادم در افراد مبتلا به نارسایی قلب، سیروز کبد و بیماری کلیوی می شود.

طبع نمک دریایی هیمالیا

طبیعت نمک دریایی هیمالیا گرم و خشک می باشد. نمک صورتی و قرمز هیمالیا 84 ماده معدنی از جمله سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، برومید، کلرید، آهن، مس و روی می باشد.

نمک هیمالیا را برای آشپزی، تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی، هالوتراپی (غارهای تشکیل شده از سنگ نمک برای درمان بیماری های تنفسی) و حمام نمک استفاده می کنند.

نمک هیمالیا به صورت سنگ های نمکی در عمق 8000 کیلومتری کوه هیمالیا به دست می آیند و رنگ آن ها به دلیل محتوای مواد معدنی به رنگ سفید، صورتی و گاهی قرمز دیده می شود.

نمک هیمالیا از نظر شیمیایی همان کلرید سدیم (NaCl) است، نمک معمولی حاوی 97 تا 99 درصد کلرید سدیم است در حالیکه نمک هیمالیا 87 درصد کلرید سدیم دارد.

توجه مهم : نمک هیمالیا فواید زیادی برای بدن دارد اما هنوز برخی از منابع علمی مصرف خوراکی این نمک را به دلیل نداشتن ید برای سلامتی بدن توصیه نمی کنند. بهتر است پیش از مصرف این نمک حتما با پزشک خود نیز در این زمینه مشورت کنید.

منابع : draxehealthlinebeautymunstasteptohealth

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا