گیاه نعناع گربه ای چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

عکس گیاه نعناع گربه ای
خواص چای نعناع گربه ای

نعناع گربه ای یا پونه سای گربه ای یک گیاه دارویی بومی اروپای مرکزی و متعلق به خانواده نعناع است که بوی قوی و تندی دارد، برگ های آن به رنگ سبز تیره و بیضی شکل بوده و شکوفه های گل سفید رنگ می باشند.

در طب سنتی از چای نعناع گربه ای برای درمان آرتروز، سرفه، کهیر، تب بالا و بیماری های ویروسی مانند آنفلونزا استفاده می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید دمنوش گیاه نعناع گربه ای برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی نعناع گربه ای برای سلامتی

1. آرام بخش طبیعی قوی

دمنوش نعناع گربه ای به دلیل مقادیر بالای ترکیبی به نام نپتالاکتون مانند یک آرامش بخش قوی عمل می کند؛ این ترکیب باعث افزایش اعتماد به نفس در افراد می شود، استرس و اضطراب را درمان کرده و بی قراری و عصبانیت را کاهش می دهد.

درمان بی خوابی شبانه : همچنین دمنوش نعناع گربه ای به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد به درمان بی خوابی ناشی از اضطراب کمک می کند.

2. درمان قاعدگی نامنظم

چای نعناع گربه ای می تواند انقباضات رحمی را تحریک کند به همین دلیل برای درمان قاعدگی نامرتب در زنان و دختران جوان مفید می باشد.

علاوه بر این دمنوش نعناع گربه ای به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی که دارد باعث کاهش کمردرد و دل درد شدید دوران پریودی می شود.

3. معده و دستگاه گوارش

دمنوش نعناع گربه ای به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد ممکن است برای درمان سو هاضمه، ناراحتی معده و گرفتگی و احتباس گاز در روده ها مفید باشد.

4. ادرار آور طبیعی

دمنوش نعناع گربه ای یک مدر طبیعی قوی است که با افزایش ادرار باعث کاهش احتباس آب در بدن می شود.

خواص نعناع گربه ای برای پوست

5. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش نعناع گربه ای به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با کاهش چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

عوارض و مضرات نعناع گربه ای

آلرژی و حساسیت

یکی از رایج ترین عوارض جانبی دمنوش نعناع گربه ای این است که باعث خواب آلودگی در برخی افراد می شود به همین دلیل توصیه می شود که هر شب قبل از خواب این دنوش را استفاده کنید.

همچنین این دمنوش گیاهی مدر است و باعث ادرار مکرر و تعریق شدید می شود.

چای نعناع گربه ای ممکن است در بعضی از افراد باعث سردرد و ناراحتی گوارشی شود.

نوزادان و کودکان

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر دمنوش نعناع گربه ای بر روی نوزادان و کودکان منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که از استفاده ی این چای گیاهی برای نوزادان و کودکان جدا اجتناب کنید.

دوران بارداری و شیردهی

دمنوش نعناع گربه ای باعث انقباضات رحمی و در نتیجه منجر به زایمان زودرس در زنان باردار می شود به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

چون نعناع گربه ای باعث انقباضات رحمی و شروع قاعدگی می شود، استفاده از آن در زنانی که در دوران قاعدگی خونریزی شدید دارند ممنوع می باشد.

جراحی

استفاده از نعناع گربه ای به دلیل خواص آرام بخش که دارد و همچنین تاثیری که بر روی سیستم عصبی مرکزی می گذارد، قبل از جراحی ممنوع می باشد.

تداخل دارویی

نعناع گربه ای ممکن است با برخی دارو های ضد افسردگی تداخل دارویی داشته باشد.

طریقه مصرف نعناع گربه ای

برگ ها و گل های سفید خشک شده ی نعناع گربه ای (به انگلیسی : Catnip) و (نام علمی : Nepeta cataria) را برای تهیه چای یا دمنوش و همچنین روغن آن به کار می برند.

از برگ و شاخه های نعناع گربه ای به عنوان طعم دهنده انواع سس ها، سوپ، خورش و نوشیدنی استفاده می شود.

در ادامه بخوانید : خواص چای نعناع فلفلی

منابع : healthline – drugs

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا