خواص دارویی قارچ یال شیر برای سلامتی و طریقه مصرف آن

خواص قارچ یال شیر چیست
خواص قارچ یال شیر

قارچ یال شیر چیست؟

قارچ یال شیر (با نام علمی :Hericium erinaceus) نوعی قارچ خوراکی بزرگ، سفید و رشته رشته است که شبیه یال شیر به نظر می رسد و در کشور های آسیایی از جمله چین، هند، ژاپن و کره در آشپزی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. مزه ی این نوع قارچ شبیه غذا های دریایی به نظر می رسد.

قارچ یال شیر به دلیل مقادیر بالای مواد زیستی فعال که دارد برای سلامتی مغز، قلب و روده ها مفید بوده و به درمان استرس و افسردگی کمک می کند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید قارچ یال شیر برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی قارچ یال شیر برای بدن

1. جلوگیری از زوال عقل

مطالعات نشان داده اند که قارچ یال شیر دارای ترکیبات خاصی است که رشد سلول های مغز را تحریک کرده و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

در واقع، عصاره قارچ یال شیر به تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز کمک کرده و از آسیب های عصبی ناشی از پلاک های آمیلوئید بتا که در بیماری آلزایمر در مغز انباشته می شوند، جلوگیری می کند.

مطالعه ای در سالمندان مبتلا به فراموشی خفیف نشان داد که مصرف روزانه 3 گرم قارچ یال شیر به مدت چهار ماه به طور قابل توجهی باعث بهبود عملکرد مغز می شود.

2. استرس و افسردگی

تحقیقات جدید نشان داده است که عصاره قارچ یال شیر دارای اثرات ضد التهابی قوی است و می تواند به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک کند.

یک مطالعه کوچک در زنان یائسه نشان داده که خوردن کوکی های حاوی قارچ یال شیر به مدت یک ماه باعث کاهش احساس تحریک پذیری و اضطراب در آن ها می شود.

3. درمان آسیب های مغزی و نخاعی

تحقیقات نشان داده که عصاره قارچ یال شیر ممکن است با تحریک رشد و ترمیم سلول های عصبی به بهبود آسیب های مغزی و نخاعی کمک کند.

عصاره قارچ یال شیر همچنین ممکن است به کاهش شدت آسیب مغزی پس از سکته مغزی کمک کند؛ یک مطالعه نشان می دهد که استفاده از دوز های بالای عصاره قارچ یال شیر به موش ها بلافاصله پس از سکته مغزی، باعث کاهش التهاب و کاهش میزان آسیب مغزی ناشی از سکته به میزان 44 درصد می شود.

4. معده و دستگاه گوارش

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که عصاره قارچ یال شیر می تواند با مهار رشد باکتری هلیکو باکتر پیلوری خطر ابتلا به زخم معده را کاهش دهد.

عصاره قارچ یال شیر همچنین از التهاب و آسیب های بافت روده جلوگیری می کند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند کولیت اولسراتیو و کرون را کاهش می دهد.

یک مطالعه در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو نشان داده که مصرف یک مکمل حاوی عصاره قارچ یال شیر باعث بهبود 14 درصدی علائم این بیماری می شود.

5. سلامت قلب

مطالعات نشان داده که عصاره قارچ یال شیر باعث بهبود متابولیسم چربی و کاهش سطح تری گلیسیرید خون می شود.

از آنجایی که چاقی و تری گلیسیرید بالا هر دو عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند، پس می توان نتیجه گرفت که قارچ یال شیر خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

مطالعات آزمایشگاهی همچنین نشان داده که عصاره قارچ یال شیر می تواند به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول در جریان خون کمک کند؛ مولکول های کلسترول اکسید شده به دیواره های شریان ها چسبیده و خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهند.

6. قند خون و دیابت

مطالعات متعدد حیوانی نشان داده که قارچ یال شیر می تواند باعث کاهش سطح قند خون در موش های نرمال و دیابتی شود.

قارچ یال شیر با مسدود کردن فعالیت آنزیم آلفا گلوکوزیداز، هضم و جذب کربوهیدرات ها را کاهش داده و به این ترتیب باعث کاهش قند خون می شود.

علاوه بر کاهش قند خون، عصاره ی قارچ یال شیر ممکن است درد دست و پا در افراد مبتلا به دیابت را کاهش دهد.

7. سرطان

برخی از تحقیقات نشان می دهد که قارچ یال شیر به دلیل مقادیر بالای ترکیبات منحصر به فردی که دارد، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

در واقع، عصاره قارچ یال شیر باعث افزایش مرگ سلول های سرطانی کبد، روده بزرگ، معده و سرطان خون در لوله آزمایش می شود.

علاوه بر این یک مطالعه نشان داده که عصاره قارچ یال شیر احتمال متاستاز سلول های سرطانی را کاهش داده و باعث کاهش رشد تومور می شود.

8. ضد التهاب طبیعی

تحقیقات نشان می دهد که قارچ یال شیر حاوی ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدان قوی است که خطر ابتلا به بیماری التهابی را کاهش می دهد.

مطالعات متعدد حیوانی نشان داده که عصاره قارچ یال شیر، نشانگر های التهاب و استرس اکسیداتیو در جوندگان را کاهش می دهد و ممکن است خطر ابتلا به بیماری های التهابی روده، آسیب کبدی و سکته مغزی را از بین ببرد.

9. تقویت سیستم ایمنی بدن

تحقیقات حیوانی نشان می دهد که قارچ یال شیر می تواند با افزایش باکتری های مفید روده به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد.

10. درمان سریع زخم های پوستی

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که استفاده موضعی از عصاره قارچ یال شیر به درمان سریع تر زخم های پوستی کمک می کند.

عوارض و مضرات قارچ یال شیر

آلرژی و حساسیت

افرادی که به قارچ حساسیت دارند، بهتر است از مصرف قارچ یال شیر هم خودداری کنند. آلرژی به قارچ یال شیر می تواند به صورت تنگی تنفس و بثورات پوستی بروز کند.

روش مصرف قارچ یال شیر

قارچ یال شیر تازه و خشک شده را به صورت خام و پخته برای تهیه چای و دمنوش استفاده می کنند.

امروزه عصاره و مکمل های قارچ یال شیر (در فرم های کپسول، قرص، پودر و قطره) بدون نسخه در داروخانه ها به فروش می رسند.

قارچ یال شیر را می توان پخت تا لایه ی بیرونی آن ترد شده و طعم تلخ آن از بین برود، سپس آن را برای تهیه انواع غذا و خوراک به کار برد.

منابع : healthlinemedicalnewstoday

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی