خواص تخم رازیانه برای درمان گاز گوارشی و نحوه مصرف آن

فواید رازیانه نفخ معده
خواص و طریقه مصرف رازیانه برای نفخ شکم

تخم رازیانه چیست؟

رازیانه گیاهی است که از بخش های مختلف از جمله تخم یا بذرهای آن در پخت و پز استفاده می شود، تخم رازیانه دانه های کشیده به رنگ سبز کمرنگ یا قهوه ای هستند که طعم شیرین شبیه شیرین بیان داشته و معمولا به صورت خشک و دانه کامل یا پودر رازیانه عرضه می شوند.

از تخم رازیانه اغلب برای خوش طعم و عطر شدن خورش ها، نان، دسرها و نوشیدنی ها استفاده می شود.

مردم برخی نقاط دنیا تخم رازیانه ساده یا قندی بعد از وعده های غذایی می جوند و بر این باور هستند که این کار به هضم بهتر غذا کمک کرده و از تولید گاز در دستگاه گوارشی جلوگیری می کند.

اما آیا تخم رازیانه واقعا برای پیشگیری و کاهش گاز مفید است؟ تحقیقات مختلف این موضوع را تایید کرده و ما در ادامه قصد داریم آن را به طور کامل بررسی کنیم. با کوکا همراه باشید.

نحوه عملکرد و فواید تخم رازیانه

1. سرشار از فیبر است

تخم رازیانه سرشار از فیبر است و 1 قاشق غذاخوری (6 گرم) از این دانه های خشک حاوی حدود 2 گرم فیبر می باشد، لازم به ذکر است بدن ما در طول روز به 25 تا 30 گرم فیبر نیاز دارد.

مصرف فیبر در بیماران مبتلا به آنفلوآنزای معده به درمان اسهال آبکی کمک کرده و برای درمان یبوست و سایر مشکلات گوارشی که ممکن است از عوامل بروز گاز باشند نیز مفید است.

2. خاصیت ضد میکروبی دارد

طبق بررسی های انجام شده در سال 2016 ترکیبات طبیعی موجود در گیاه رازیانه و تخم آن دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی هستند، به همین دلیل مصرف رازیانه به از بین رفتن باکتری عامل بروز گاز در مسمومیت های غذایی یا ناراحتی معده کمک می کند.

3. خاصیت ضد التهابی دارد

همان طور که قبلا اشاره کردیم تخم رازیانه خاصیت ضد التهابی دارد که از آتنول موجود در این ماده غذایی نشات گرفته و به کاهش ورم یا تحریکات روده کمک می کند و هضم غذا را بهبود می بخشد.

تخم رازیانه همچنین با شل کردن عضلات روده ای به درمان یبوست کمک می کند و همان طور که می دانید آرامش عضلات روده و معده برای درمان گاز ناشی از یبوست و رفلاکس اسید مفید است.

نحوه استفاده از تخم رازیانه

روغن موجود در تخم رازیانه نسبت به روغن موجود در گیاه رازیانه قوی تر است، به همین دلیل در اکثر دستورالعمل های غذایی استفاده از 1 قاشق چای خوری تا 1 قاشق غذاخوری (حدود 2 تا 6 گرم) تخم رازیانه خشک و دانه کامل خشک کافی می باشد، به عنوان مثال برای تهیه دمنوش تخم رازیانه کافی ست از 1 قاشق چای خوری تخم رازیانه استفاده کنید.

همچنین توصیه می شود:

  • قبل از استفاده تخم رازیانه در غذا یا دمنوش، آن را خرد کرده یا آسیاب کنید. این کار باعث آزاد شدن طعم و روغن بیشتری از دانه ها می شود
  • برای افزودن طعم شیرینِ شیرین بیانی به غذای خود، به آن تخم رازیانه برشته شده اضافه کنید
  • برای تهیه دمنوش کافیست 1 قاشق تخم رازیانه را خرد کرده و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید
  • می توانید 1 قاشق غذاخوری تخم رازیانه به خمیر شیرینی جات اضافه کنید
  • تخم رازیانه به عنوان مکمل و در قالب کپسول نیز عرضه می شود. طبق گفته یکی از تولید کنندگان مکمل، دوز مناسب برای مصرف مکمل رازیانه 3 عدد کپسول (480 میلی گرم) در روز می باشد

برخی افراد از رازیانه و تخم آن برای درست کردن گرایپ واتر طبیعی برای کودکان استفاده می کنند که به تسکین علائم گاز یا کولیک در نوزادان کمک می کند.

عوارض جانبی تخم رازیانه

روغن موجود در تخم رازیانه همانند همه انواع روغن های طبیعی، حاوی ترکیبات شیمیایی قوی می باشد که در صورت مصرف بیش از حد می تواند با عوارض جانبی همراه باشد.

مطالعات حیوانی نشان داده مصرف مقادیر زیاد روغن تخم رازیانه باعث افزایش هورمون های مادگی در موش ها شده است اگرچه مشخص نیست آیا تخم رازیانه روی انسان نیز همین تاثیر را داشته باشد و این که مجاز به مصرف چه مقدار از آن هستیم.

علاوه بر این مصرف تخم رازیانه در برخی افراد باعث بروز حساسیت می شود.

در مورد فواید و عوارض جانبی تخم رازیانه نیاز به تحقیقات بیشتری است.

در ادامه بخوانید : بهترین دمنوش ها برای درمان نفخ شکم و معده

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا