طرز تهیه و خواص عالی روغن جعفری برای سلامتی و پوست و مو

خواص و طرز تهیه روغن جعفری
خواص و طرز تهیه روغن جعفری

روغن جعفری یکی از انواع روغن های ضروری است که از دانه، ریشه و برگ های سبزی جعفری به دست می آید و به رنگ زرد یا بی رنگ بوده و عطر و طعمی قوی تری از گیاه جعفری دارد.

در ادامه همراه ما باشید تا با نحوه تهیه روغن جعفری در منزل و فواید آن برای سلامتی، پوست صورت و موهای سر بیشتر آشنا شوید؛

خواص روغن جعفری برای پوست و مو

توجه : پیش از گذاشتن هرگونه ماسک یا روغن بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. آکنه و جوش صورت

روغن جعفری با متعادل کردن سطح چربی پوست و همچنین به دلیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قوی که دارد به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

2. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید های موجود در روغن جعفری به بازسازی سلول های پوست کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

3. درمان لک های قهوه ای پوست

قرار گرفتن در معرض نور خورشید با افزایش تولید بیش از حد ملانین، باعث لک های قهوه ای پوست می شود. روغن جعفری به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به روشن تر شدن رنگ پوست و درمان لک های قهوه ای کمک می کند.

4. درمان ریزش مو

ماساژ مو ها و پوست سر با روغن جعفری باعث افزایش گردش خون شده و با تقویت فولیکول های مو از ریزش مو جلوگیری می کند.

5. درمان شوره سر

روغن جعفری دارای خواص ضد میکروبی قوی بوده که می تواند به درمان شوره سر کمک کند.

فواید دارویی و درمانی روغن جعفری برای بدن

6. روماتیسم و ​​آرتروز

روماتیسم، آرتروز و نقرس از جمله بیماری هایی هستند که به علت انباشت اسید اوریک در خون ایجاد می شوند. روغن جعفری با بهبود گردش خون و به دلیل خواص دیورتیک طبیعی که دارد به سم زدایی و پاک سازی بدن کمک کرده و با دفع اسید اوریک اضافی بدن خطر ابتلا به روماتیسم، آرتروز و نقرس را کاهش می دهد.

7. معده و دستگاه گوارش

بوی روغن جعفری باعث تحریک اشتها شده و هضم غذا را بهبود می بخشد. علاوه بر این مصرف خوراکی روغن جعفری به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید هایی که دارد به درمان معده درد، حالت تهوع و استفراغ و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

8. یبوست

روغن جعفری یک ملین طبیعی بوده که با بهبود حرکات روده به سم زدایی و چاک سازی روده ها کمک کرده و با افزایش مدفوع باعث درمان یبوست می شود.

9. سرطان و تومور

مطالعات نشان داده که فلاونوئید های موجود در جعفری به مهار تشکیل تومور، به ویژه در ریه ها کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

10. جلوگیری از عفونت های میکروبی

روغن جعفری دارای خواص ضد میکروبی قوی بوده که از رشد آن ها جلوگیری کرده و با از بین بردن میکروب های بیماری زا خطر ابتلا به عفونت های میکروبی و عفونت خونی (آنتی سپسیس) را کاهش می دهد.

11. سم زدایی بدن

روغن جعفری یکی از بهترین روش های طبیعی برای سم زدایی و پاک سازی بدن می باشد؛ روغن جعفری در مرحله ی اول خون را از آلودگی ها، پاک سازی می کند و سپس با بهبود گردش خون و افزایش اکسیژن رسانی به بافت های بدن باعث سم زدایی و پاک سازی بدن می شود.

12. سنگ کلیه

روغن جعفری دارای خواص دیورتیک طبیعی بوده که با افزایش ادرار به پاک سازی و سم زدایی کلیه ها و دستگاه ادراری کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت ادراری و سنگ کلیه را کاهش می دهد.

13. قاعدگی و پریود شدن

روغن جعفری با افزایش ترشح هورمون های خاص مانند استروژن قاعدگی را تحریک کرده و به درمان قاعدگی نامنظم، سندروم پیش از قاعدگی و کمر درد و دل درد پریود کمک می کند.

علاوه بر این روغن جعفری با تنظیم تعادل هورمون ها به سلامت رحم کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های رحم را کاهش می دهد.

14. درمان تب بالا

تب یکی از بیماری هایی است که در اثر تجمع بیش از حد سموم در بدن ایجاد می شود؛ روغن جعفری یک تب بر طبیعی بوده و با سم زدایی بدن به درمان تب بالا کمک می کند.

15. فشار خون

روغن جعفری به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید های موجود در آن به درمان فشار خون بالا کمک می کند.

عوارض و مضرات روغن جعفری

زیاده روی در مصرف روغن جعفری می تواند باعث فشار خون بالا، سرگیجه، ناشنوایی و کاهش شدید ضربان قلب شود.

کبد

زیاده روی در مصرف خوراکی روغن جعفری ممکن است باعث آسیب شدید کبد شود.

دوران بارداری و شیردهی

پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار و شیرده نباید به هیچ وجه از روغن جعفری استفاده کنند؛ روغن جعفری قاعده آور است و می تواند خطر سقط جنین در زنان باردار را افزایش دهد.

نوزادان و کودکان

روغن جعفری را به صورت موضعی برای نوزادان و کودکان خود استفاده نکنید چون ممکن است باعث واکنش های آلرژیک و حساسیت پوستی شود.

طبع روغن جعفری

طبیعت روغن جعفری گرم و خشک می باشد. روغن جعفری حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید هاست.

از روغن جعفری در مصارف صنعتی برای ساخت لوازم آرایشی و صابون، ادکلن و عطر به خصوص عطر های مردانه استفاده می شود.

روغن جعفری را به صورت موضعی برای پوست و مو و به صورت خوراکی برای تهیه انواع سوپ و سالاد استفاده می کنند.

طرز تهیه روغن جعفری در خانه

روش اول

در کارخانه ها روغن جعفری را از دانه ها، ریشه و برگ های جعفری از طریق تقطیر بخار آب به دست می آورند.

روش دوم

  • 3 فنجان برگ جعفری
  • 3 فنجان روغن زیتون یا روغن نارگیل

برگ های پاک شده و شسته شده ی جعفری را به مدت 10 ثانیه در آب جوش بریزید تا کمی نرم شود، از صافی رده کرده و با یک پارچه ی تمیز کامل خشک کنید.

روغن زیتون را در مخلوط کن ریخته و جعفری ها را به آن اضافه کنید و بگذارید هم بخورد تا خوب با هم ترکیب شوند. روغن جعفری شما آماده است، اگر دوست داشته باشید، می توانید از صافی رد کنید و در یک شیشه تیره بریزید و به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

در ادامه بخوانید : خواص جعفری برای لاغری

منابع : mercolaorganicfacts

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی