آیا سیب برای کاهش وزن و لاغری مفید است؟

خواص سیب برای لاغری
خواص سیب برای لاغری

سیب از میوه های دوست داشتنی و مفید است که همه ما از فواید فراوان آن برای سلامتی بدن آگاه هستیم که از آن جمله می توان به سلامت قلب، خاصیت ضد سرطانی، ارزش غذایی بالا و شاخص گلیسمی پایین اشاره کرد، اما آیا این میوه خوشمزه برای لاغری نیز مفید است؟

متخصصان تغذیه که کاهش وزن تدریجی و آهسته را توصیه کرده اند بر این باور هستند خوردن منظم و روزانه سیب می تواند به کاهش دریافت کالری، کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن کمک کند.

در ادامه قصد داریم به این موضوع پرداخته و درباره فواید خوردن سیب برای لاغری صحبت کنیم، با کوکا همراه باشید.

فواید سیب برای لاغری

1. میوه کم کالری

سیب دارای مقدار زیادی آب است که حدود 86 درصد وزن این میوه را تشکیل داده است. مواد غذایی سرشار از آب معده را پر می کنند و باعث کاهش قابل توجه کالری دریافتی روزانه بدن می شوند.

آب نه تنها پر کننده است بلکه چگالی کالری موجود در مواد غذایی را نیز کاهش می دهد، گفته شده هر چه چگالی کالری خوراکی ها کمتر باشد به سیری طولانی مدت، کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن کمک بیشتری می کند.

مواد غذایی با چگالی کالری کم مانند سیب از نظر آب و فیبر سرشار هستند، به عنوان مثال یک عدد سیب متوسط تنها 95 کالری دارد اما آب و فیبر فراوانی در خود گنجانده است.

جالب است بدانید سیب نسبت به کوکی جو دوسر که از نظر کالری و فیبر مشابه هستند چگالی کالری کمتری داشته و در نتیجه تاثیر بیشتری روی کاهش وزن و کاهش کالری دریافتی روزانه به جا می گذارد.

2. سرشار از فیبر

یک عدد سیب متوسط حدود 4 گرم فیبر در خود گنجانده است، این مقدار حدود 16 درصد نیاز روزانه بدن زنان و 11 درصد نیاز روزانه بدن مردان به این ماده را تامین می کند که با توجه به کالری کم آن رقم بالایی محسوب می شود، به همین دلیل سیب به عنوان ماده غذایی عالی برای تامین فیبر مورد نیاز بدن شناخته شده است.

همان طور که می دانید مصرف فیبر فراوان اثر خوبی روی کاهش وزن و پیشگیری از چاقی دارد، فیبر هضم غذا را کندتر کرده و با وجود کالری کمتر احساس سیری بیشتر در فرد ایجاد می کند که به کاهش کالری دریافتی روزانه منجر خواهد شد.

از دیگر فواید فیبر می توان به بهبود سلامت دستگاه گوارش و تغذیه باکتری های مفید روده اشاره کرد که برای سلامت متابولیک و کنترل وزن مفید هستند.

3. پر کننده معده

حضور آب و فیبر فراوان در سیب باعث شده این میوه به یکی از خوراکی های پر کننده معده تبدیل شود، گفته شده سیب در مقایسه با مواد غذایی فاقد فیبر به سیری طولانی مدت، کاهش اشتها و کاهش وزن کمک بیشتری می کند.

لازم به ذکر است خوردن سیب کامل قبل از وعده غذایی نسبت به مصرف پوره یا آب میوه سیب احساس سیری بیشتری ایجاد می کند، یکی از دلایل آن مدت زمان خوردن است زیرا آب میوه یازده برابر سریع تر از سیب کامل مصرف می شود.

جالب است بدانید سیب تقریبا سه برابر بار شکلاتی سیر کننده است و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

4. سایر فواید سیب برای کاهش وزن

  • سیب به کاهش کلسترول و سلامت قلب که از مشکلات رایج افراد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن است کمک می کند.
  • سیب باعث افزایش سطح هورمون سرکوب گرسنگی GLP-1 شده و احتمال پرخوری در افراد را کاهش می دهد.
  • سیب از شاخص گلیسمی پایین برخوردار است، به عبارت دیگر اگرچه قند طبیعی زیادی در آن وجود دارد اما خوردن این میوه باعث نوسانات شدید قند خون نمی شود.
  • سیب علاوه بر تاثیر خوبی که در کاهش وزن دارد کیفیت کلی رژیم غذایی را بهبود بخشیده و خطر چاقی در کودکان را کاهش دهد.

نحوه مصرف سیب برای کاهش وزن

افزودن یک عدد سیب به فرنی صبحانه می تواند شما را از میان وعده صبحگاهی بی نیاز کند.

هر روز یک عدد سیب قبل از وعده غذایی خود میل کنید تا احساس سیری ناشی از آن از پرخوری در وعده غذایی جلوگیری کند.

بسیاری از افراد معتقدند خوردن سیب قبل از خواب برای لاغری مفید است، با توجه به فواید فراوان این میوه خوشمزه انتخاب آن به عنوان یک میان وعده شبانه مناسب به نظر می رسد.

در ادامه بخوانید : ارزش غذایی سیب درختی

منابع: healthlineexpress

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا