خواص سوپ گوجه فرنگی برای سلامتی

خواص سوپ گوجه فرنگی
خواص سوپ گوجه فرنگی

خواص سوپ گوجه فرنگی | مضرات سوپ گوجه فرنگی | کالری سوپ گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از مواد غذایی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی مختلف است که همگی فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند و از بدن در برابر بیماری های مختلف از جمله بیماری قلبی و سرطان محافظت می کنند.

یکی از راه های بهره بردن از خواص گوجه فرنگی مصرف سوپ گوجه فرنگی است که مصرف آن به خصوص برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، پیشگیری از سرطان، سلامت چشم و پوست، سلامت استخوان ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و باروری مردان مفید می باشد.

خواص و فواید سوپ گوجه فرنگی

برای آشنایی با خواص سوپ گوجه فرنگی در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

1. ارزش غذایی بالا

گوجه فرنگی از مواد غذایی کم کالری و در عین حال سرشار از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید است.

از مهم ترین ترکیبات موجود در گوجه فرنگی می توان به کارتنوئیدهایی همچون لیکوپن اشاره کرد، گفته شده یک عدد گوجه فرنگی بزرگ حدود 80 درصد نیاز روزانه بدن به لیکوپن را برطرف می کند. این ماده عامل رنگ قرمز خوش رنگ گوجه فرنگی است و به پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف کمک می کند.

جالب است بدانید گرما قابلیت جذب لیکوپن را افزایش می دهد، به همین دلیل بدن ما لیکوپن پخته را بهتر جذب می کند و سوپ گوجه فرنگی یکی از بهترین منابع آن محسوب می شود.

2. سرشار از آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به خنثی سازی اثرات مضر استرس اکسیداتیو که در اثر تجمع مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد رخ می دهد کمک می کنند.

سوپ گوجه فرنگی منبع عالی آنتی اکسیدان های مختلف از جمله لیکوپن، فلاونوئیدها، ویتامین های C و E و غیره می باشد. این آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به سرطان و بیماری های مرتبط با التهاب مانند چاقی و بیماری قلبی را کاهش می دهند و عملکرد آنتی اکسیدانی ویتامین C و فلاونوئیدها احتمالا از بدن در برابر دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و مغزی محافظت می کند.

لازم به ذکر است ویتامین E به تقویت اثر آنتی اکسیدانی ویتامین C کمک می کند.

3. ضد سرطان

به نظر می رسد گوجه فرنگی به دلیل سطح بالای لیکوپن موجود در آن با برخی انواع سرطان از جمله سرطان پروستات و سرطان سینه مقابله می کند. ناگفته نماند سرطان پروستات پنجمین علت اصلی مرگ و میر در جهان و دومین سرطان رایج در میان مردان محسوب می شود.

لیکوپن سلول های سرطانی را از بین می برد و طی فرایند مهار رگ زایی رشد تومورها را کند می کند.

گفته شده مصرف زیاد کاروتنوئیدهایی همچون آلفا کاروتن، بتا کاروتن و لیکوپن خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 28 درصد کاهش می دهد.

با همه این ها خاصیت ضد سرطانی لیکوپن به اندازه ای قوی نیست که بتوان از آن به تنهایی و به عنوان یک داروی ضد سرطان استفاده کرد. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی این ماده ممکن است در شیمی درمانی و پرتو درمانی اختلال ایجاد کند.

4. سلامت پوست

یک کاسه سوپ گوجه فرنگی علاوه بر طعم فوق العاده خوشمزه ای که دارد برای سلامت پوست نیز بسیار مفید می باشد.

گفته شده بتاکاروتن و لیکوپن موجود در گوجه فرنگی با جذب نور فرا بنفش از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت کرده و از آسیب های پوستی ناشی از اشعه فرا بنفش جلوگیری می کنند. با این وجود نباید مصرف سوپ گوجه فرنگی را جایگزین تکنیک های محافظت از پوست و ضد آفتاب ها کنید.

5. سلامت چشم

مواد غذایی همچون گوجه فرنگی سرشار از کاروتنوئیدها و ویتامین A هستند که هر دو برای سلامت چشم ضروری می باشند.

خوردن گوجه فرنگی خطر دژنراسیون ماکولای وابسته به سن یا از دست دادن بینایی ناشی از افزایش سن را کاهش می دهد. به نظر می رسد اثر محافظتی این ماده غذایی از خواص آنتی اکسیدانی آن نشات گرفته که باعث کاهش استرس اکسیداتیو در ماکولا که از قسمت های اصلی چشم است می شود.

علاوه بر این بتا کاروتن موجود در گوجه فرنگی در بدن ما به رتینول تبدیل می کند که برای بینایی ضروری می باشد.

6. سلامت استخوان ها

پوکی استخوان یک بیماری مزمن است که با افزایش شکنندگی و شکستگی استخوان ها مرتبط بوده و از مهم ترین عوارض یائسگی محسوب می شود.

به نظر می رسد لیکوپن با افزایش تراکم مواد معدنی استخوان خطر شکستگی را کاهش داده و نقش مهمی در تنظیم متابولیسم بدن دارد.

تعادل بین سلول های استئو بلاست و استئو کلاست از دیگر موارد مهم در متابولیسم استخوان است، استئو بلاست ها وظیفه ساخت استخوان ها را بر عهده دارند و استئو کلاست ها عامل تجزیه و تحلیل استخوان ها می باشند.

گفته شده لیکوپن با تحریک فعالیت استئو بلاست برای ساختن استخوان ها و کاهش فعالیت تجزیه استئو کلاست ها روی متابولیسم استخوان ها تاثیر می گذارد.

7. کاهش خطر بیماری قلبی

مصرف زیاد مجصولات حاوی گوجه فرنگی از جمله سوپ گوجه فرنگی باعث کاهش سطح کلسترول کل و کلسترول بد خون می شود که هر دو از عوامل موثر در ابتلا به بیماری های قلبی می باشند.

این خاصیت گوجه فرنگی احتمالا به لیکوپن و ویتامین C موجود در آن بر می گردد که هر دو از اکسیداسیون کلسترول بد که از عوامل خطر زای آترواسکلروز می باشند جلوگیری می کنند.

لیکوپن میزان جذب کلسترول در روده را نیز کاهش داده و عملکرد کلسترول خوب را بهبود می بخشد.

کاروتنوئیدهای موجود در گوجه فرنگی نیز احتمالا تاثیر خوبی در کاهش فشار خون دارند، فشار خون بالا یکی دیگر از عوامل خطر زای بیماری های قلبی محسوب می شود.

8. افزایش قدرت باروری مردان

استرس اکسیداتیو از علل اصلی نا باروری در مردان می باشد که می تواند به آسیب اسپرم و کاهش زیست پذیری و تحرک آن منجر شود.

به نظر می رسد مصرف مکمل های لیکوپن تاثیر خوبی در درمان بالقوه باروری داشته باشند زیرا خواص آنتی اکسیدانی این ماده به افزایش تولید اسپرم سالم کمک می کند.

مصرف محصولات گوجه فرنگی مانند آب یا سوپ گوجه فرنگی نیز به دلیل سطح بالای لیکوپن موجود در آن ها می توانند به بهبود تحرک اسپرم و درمان ناباروری کمک کنند.

همچنین گفته شده لیکوپن آسیب ناشی از پرتو درمانی را که در اکثر موارد باعث کاهش تعداد اسپرم در مردان می شود کاهش می دهد.

9. تقویت سیستم ایمنی

در برخی نواحی از سوپ گوجه فرنگی به عنوان داروی خانگی سرماخوردگی استفاده می شود زیرا ویتامین C و کاروتنوئید موجود در آن می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

همان طور که می دانید ویتامین C تاثیر خوبی در جلوگیری از سرماخوردگی و همچنین کاهش مدت و شدت علائم آن دارد.

10. سایر خواص سوپ گوجه فرنگی

برخی افراد و منابع ادعا می کنند سوپ گوجه فرنگی برای موارد زیر نیز مفید است:

  • تقویت رشد موها: اگرچه برخی مدعی هستند مصرف سوپ گوجه فرنگی رشد موها را افزایش می دهد اما پروتئین موجود در یک عدد گوجه فرنگی بزرگ (182 گرم) بسیار کم و حدود 1.6 گرم می باشد، به همین دلیل بعید است این سوپ پروتئین کافی برای تقویت رشد موها را فراهم کند.
  • از بین بردن چربی ها: برای کاهش چربی های بدن نیاز به کاهش کالری دریافتی بدن می باشد، اگرچه مصرف سوپ گوجه فرنگی ممکن است به کاهش کالری دریافتی بدن کمک کند اما به خودی خود چربی ها را از بین نمی برد.
  • کاهش وزن: مصرف سوپ های مختلف از جمله سوپ گوجه فرنگی با کاهش مصرف چربی باعث افزایش کیفیت رژیم غذایی شده و با کاهش وزن ارتباط دارد.

مضرات سوپ گوجه فرنگی

سوپ گوجه فرنگی اگرچه فواید زیادی برای سلامتی دارد اما مصرف آن گاهی با مضراتی نیز همراه می باشد، از جمله:

  • با این که گوجه فرنگی یک ماده غذایی بی خطر است می تواند به عنوان یک محرک غذایی برای بیماری رفلاکس معده عمل کند که با علائمی همچون سوزش معده، مشکل بلع و درد قفسه سینه همراه است. اگر به این بیماری مبتلا هستید باید از مصرف سوپ گوجه فرنگی اجتناب کنید.
  • سوپ های کنسرو شده معمولا سرشار از نمک هستند که ممکن است باعث افزایش فشار خون در کودکان و بزرگسالان شود. به عنوان مثال یک قوطی سوپ گوجه فرنگی حدود 48 درصد نیاز روزانه بدن به نمک را برطرف می کند که می تواند دردسر ساز شود!
  • استفاده از خامه در هر نوع سوپ از جمله سوپ گوجه فرنگی می تواند به افزایش چربی و کالری سوپ و در نهایت افزایش وزن ناخواسته منجر شود. سعی کنید سوپ گوجه فرنگی را با مواد مرغوب و با کیفیت تهیه کنید تا میزان نمک، چربی و کالری موجود در آن کنترل شود.

ارزش غذایی سوپ گوجه فرنگی

برخی از مهم ترین مواد مغذی موجود در یک عدد گوجه فرنگی خام بزرگ (182 گرم) به صورت زیر می باشد:

کالری: 33
کربوهیدرات: 7 گرم
فیبر: 2 گرم
پروتئین: 1.6 گرم
چربی: 0.4 گرم
ویتامین C: حدود 28 درصد نیاز روزانه
ویتامین K: حدود 12 درصد نیاز روزانه
ویتامین A: حدود 8 درصد نیاز روزانه
پتاسیم: حدود 9 درصد نیاز روزانه

در ادامه بخوانید : طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی ایتالیایی

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا