خواص روغن کنجد؛ 30 خاصیت روغن کنجد برای سلامتی و پوست و مو

خواص روغن کنجد برای پوست صورت و موهای سر
خواص روغن کنجد

روغن کنجد یکی از بهترین و سالم ترین روغن های گیاهی برای پخت و پز و زیبایی پوست و مو می باشد که در سال های اخیر نیز طرفداران بسیاری در سراسر جهان پیدا کرده است.

کنجد یکی از مقوی ترین دانه های خوراکی می باشد که بیش از 5000 سال است در مصر، چین و روم باستان برای افزایش انرژی بدن مورد استفاده قرار گرفته است.

در ادامه این مقاله می خواهیم شما را با خواص جادویی روغن کنجد برای پوست صورت، تقویت موهای سر، رشد ابرو و مژه ها آشنا کنیم.
همچنین به برخی از فواید دارویی و درمانی روغن کنجد برای سلامتی بدن و لاغری اشاره کرده ایم، پس در ادامه با کوکا همراه باشید :

خواص روغن کنجد برای پوست صورت و بدن

توجه : پیش از گذاشتن هرگونه ماسک یا روغن بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. درمان اگزما و پسوریازیس

روغن کنجد به دلیل خواص ضد باکتری و ضد التهابی که دارد به عنوان یکی از بهترین روغن های گیاهی برای درمان اگزما و پسوریازیس شناخته می شود.

2. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای ویتامین E موجود در روغن کنجد از اکسیداسیون سلول های پوست جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان سزامول موجود در روغن کنجد باعث رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت می شود.

طریقه مصرف روغن کنجد برای پوست صورت

ماسک روغن کنجد برای پوست صورت

یک قاشق غذاخوری روغن کنجد را با 5 قطره روغن اسطوخودوس ترکیب کنید و هر شب قبل از خواب در حرکات دایره ای بر روی پوست صورت و دور چشم ها ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب سرد خوب بشویید.

3. آکنه و جوش صورت

خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی روغن کنجد به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند. همچنین مقادیر بالای ویتامین E، ویتامین D و ویتامین های B موجود در روغن کنجد برای درمان جای جوش مفید هستند.

ماسک روغن کنجد و زردچوبه

8 قاشق غذا خوری پودر زردچوبه را با 5 قاشق غذا خوری روغن کنجد مخلوط کنید، این مخیوط را بر روی پوست صورت بمالید و بگذارید 15-20 دقیقه بماند سپس با آب ولرم بشویید.

ماسک روغن کنجد و شکر

2 قاشق چای خوری روغن کنجد را با 10 قطره روغن اوکالیپتوس و 2 قاشق شکر ترکیب کنید، این ترکیب را به آرامی بر روی پوست بمالیدو بگذارید 15-20 دقیقه بماند سپس با آب بشویید.

4. مرطوب کننده طبیعی پوست

روغن کنجد یکی از بهترین مرطوب کننده ها و نرم کننده های طبیعی پوست صورت و بدن است که شما بدون ترس از عوارض جانبی می توانید از آن استفاده کنید.

5. ضد آفتاب طبیعی

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موجود در روغن کنجد آن را به یکی از بهترین ضد آفتاب های طبیعی تبدیل کرده که از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند.

ماسک روغن کنجد و سرکه سیب برای آفتاب سوختگی

4 قاشق غذا خوری سرکه سیب سرخ شده را با 4 قاشق غذا خوری آب و 5 قاشق غذا خوری روغن کنجد مخلوط کنید، آن را بر روی آفتاب سوختگی ها بمالید و بگذارید 15-20 دقیقه بماند، سپس با آب سرد بشویید.

6. درمان سیاهی دور چشم

روغن کنجد یک آبرسان قوی است که با بهبود گردش خون در زیر چشم به درمان سیاهی دور چشم کمک می کند.

7. چاقی صورت

گفته می شود که ماساژ صورت با روغن کنجد یک یا دو مرتبه در روز باعث چاقی صورت می شود.

8. ماساژ

روغن کنجد به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی که دارد یکی از بهترین روغن های گیاهی برای ماساژ است که با بهبود گردش خون در پوست صورت و بدن باعث پاک سازی و سم زدایی پوست می شود.

خواص روغن کنجد برای موهای سر

9. سفیدی زودرس موی سر

اسید های چرب و ویتامین های موجود در روغن کنجد رنگ موی طبیعی را حفظ می کند، از سفیدی زودرس موی سر جلوگیری کرده و حتی رنگ مو را تیره تر می کند.

10. تقویت و افزایش رشد مو

روغن کنجد با بهبود جریان خون در پوست سر باعث تقویت فولیکول های مو شده و به افزایش رشد مو کمک می کند.

ماسک روغن کنجد برای موی سر

مقداری روغن کنجد را در ظرفی بریزید و کمی حرارت دهید تا گرم شود، این روغن را بر روی پوست سر و مو ها ماساژ دهید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

11. درمان شوره سر

روغن کنجد یک مرطوب کننده طبیعی پوست و مو می باشد که خارش پوست سر را کاهش داده و به درمان شوره سر کمک می کند.

همچنین خواص ضد التهابی، ضد قارچی و اسیدهای چرب و ویتامین های موجود در روغن کنجد هم برای درمان شوره سر مفید هستند.

12. ریزش مو و طاسی

روغن کنجد با بهبود گردش خون در پوست سر و با تقویت فولیکول های موی سر از ریزش مو و طاسی جلوگیری می کند.

13. درمان شپش

روغن کنجد یک روش طبیعی برای درمان شپش سر محسوب می شود، در واقع روغن کنجد با از بین بردن شپش و تخم شپش به درمان این بیماری کمک می کند.

14. تقویت و افزایش رشد ابرو

روغن کنجد با بهبود گردش خون در ابرو ها باعث تقویت و افزایش رشد ابرو ها شده و به پرپشت شدن ابرو ها کمک می کند.

هر شب قبل از خواب مقداری روغن کنجد را بر روی ابرو ها به صورت دایره ای ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب ولرم بشویید.

رو روشی دیگر 2 قاشق غذاخوری روغن کنجد را با نصف قاشق غذا خوری آب لیموترش تازه و 5 قطره روغن اسانس رزماری ترکیب کنید و بر روی ابرو ها ماساژ دهید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب خوب بشویید. از این روش 2 بار در روز استفاده کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

15. تقویت و افزایش رشد مژه

گفته می شود که روغن کنجد با افزایش جریان خون در مژه ها در 2 تا 3 هفته باعث تقویت و افزایش رشد مژه می شود.

هر شب قبل از خواب یک قطره روغن کنجد را با یک تکه پنبه بر روی مژه ها بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب گرم بشویید.

فواید دارویی و درمانی روغن کنجد

فواید دارویی و درمانی روغن کنجد
فواید دارویی و درمانی روغن کنجد

16. کبد چرب

روغن کنجد یکی از بهترین روغن های گیاهی برای سم زدایی و پاک سازی کبد است که به درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب کمک می کند.

17. نوزادان و کودکان

ماساژ نوزادان و کودکان با روغن کنجد باعث افزایش رشد و بهبود خواب آن ها می شود.

ماساژ پوست کشاله ران با روغن کنجد به درمان سوختگی پوشک نوزادان کمک می کند.

18. لاغری و کاهش وزن

مطالعات نشان داده که اسید چرب غیر اشباع موجود در روغن کنجد می توانند باعث افزایش سطح پروتئین لپتین شوند، این هورمون با کاهش اشتها از پرخوری جلوگیری کرده و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

19. زخم معده

روغن کنجد به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد باعث از بین رفتن هلیکوباکتر پیلوری که یکی از عوامل ایجاد کننده ی زخم معده است، می شود.

20. یبوست

روغن کنجد از زمان های گذشته به عنوان یک ملین طبیعی و ملایم شناخته می شود که با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست و هموروئید یا بواسیر کمک می کند.

برای درمان یبوست روزی 2 قاشق روغن کنجد بکر مصرف کنید.

21. کلسترول خون و قلب

روغن کنجد مانند انواع روغن های گیاهی به دلیل مقادیر بالای ویتامین های B و اسید های چرب مفیدی که دارد به کاهش کلسترول بالای خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، آترواسکلروزیس و حمله ی قلبی را کاهش می دهد.

22. فشار خون

روغن کنجد به دلیل محتوای پایین سدیم موجود در آن به کاهش فشار خون بالا کمک می کند. یک مطالعه در هند نشان داده که اگر افراد مبتلا به فشار خون بالا روغن کنجد را به مدت 45 روز استفاده کنند، نه تنها فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آن ها کاهش می یابد بلکه لاغرتر هم می شوند.

23. دیابت و قند خون

مقادیر بالای منیزیم موجود در روغن کنجد باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود. مطالعات نشان داده که روغن کنجد باعث کاهش گلوکز پلاسما در افراد مبتلا به دیابت می شود.

24. پوکی استخوان

مس، روی و کلسیم موجود در کنجد به رشد و تقویت استخوان های بدن کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان به ویژه در زنان یائسه را کاهش می دهند.

25. استرس، اضطراب و افسردگی

مقادیر بالای آمینواسید تیروزین موجود در روغن کنجد به طور مستقیم باعث افزایش سروتونین در مغز شده و با بهبود خلق و خو به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

26. سلامت دهان و دندان

روغن کنجد دارای خواص ضد باکتری قوی بوده و به همین دلیل برای سلامت دهان و رفع بوی بد دهان مفید می باشد.

روغن کنجد یکی از بهترین روغن هایی است که متخصصان دندانپزشکی استفاده از آن را توصیه می کنند، روغن کنجد با کاهش پلاک بر روی دندان ها، خطر پوسیدگی را کاهش داده و باعث سفیدتر شدن دندان می شود.

برای سفید تر شدن دندان ها هر روز صبح به مدت 10 دقیقه روغن کنجد را در دهان خون نگهدارید و پس از آن دندان ها مسواک کنید.

27. سرطان

روغن کنجد حاوی مقادیر بالای فیتیک اسید است که به طور مستقیم با کاهش رشد سرطان ارتباط دارد. همچنین مقادیر بالای منیزیم و کلسیم موجود در روغن کنجد خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

28. کم خونی

مقادیر بالای مس و روی موجود در روغن کنجد گردش خون را بهبود بخشیده و با افزایش گلبول های قرمز در بدن به درمان کم خونی کمک می کنند.

29. روماتیسم، آرتروز و نقرس

روغن کنجد حاوی مقادیر بالای مس که یک ماده ضد التهابی طبیعی است، می باشد به همین دلیل روغن کنجد را برای درمان روماتیسم، آرتروز و نقرس استفاده می کنند.

گفته می شود که روغن کنجد تورم مفاصل را کاهش می دهد و استخوان ها و رگ های خونی را تقویت می کند.

30. سرماخوردگی و سردرد

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در روغن کنجد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به درمان سرماخوردگی، سردرد و تب بالا کمک می کند.

روغن کنجد به دلیل خواص ضد ویروسی که دارد از ابتلا به آنفلونزا و سینوزیت پیشگیری می کند. یک مطالعه در سوئد نشان داده که استفاده از روغن کنجد به عنوان قطره بینی به درمان خشکی و گرفتگی بینی در سرماخوردگی کمک می کند.

31. درمان ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس

تحقیقات نشان داده که روغن کنجد به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای پیشگیری و درمان بیماری ام اس (MS) مفید می باشد.

عوارض و مضرات روغن کنجد

روغن کنجد به ویژه روغن کنجد بکر و بابو می تواند در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود.

روغن کنجد باعث کاهش فشار خون بالا می شود به همین دلیل ممکن است با دارو هایی که برای کاهش فشار خون استفاده می شوند، تداخل دارویی ایجاد کند.

زنان باردار و شیرده

گفته می شود که روغن کنجد با افزایش تولید هورمون ها باعث انقباض رحم شده و خطر ابتلا به سقط جنین و زایمان زودرس در زنان باردار را افزایش می دهد به همین دلیل بهتر است که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف روغن کنجد اجتناب کنند.

زیاده روی در مصرف روغن کنجد باعث چاقی و افزایش وزن و همچنین اسهال می شود.

طبع روغن کنجد

طبیعت روغن کنجد گرم و خشک می باشد. روغن کنجد سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین E، ویتامین D، ویتامین های B از جمله تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانوتنیک اسید، پیریدوکسین و اسید فولیک، آهن، مس، کلسیم، منگنز، منیزیم، سلنیوم، فسفر و روی می باشد.

ارزش غذایی روغن کنجد (100 گرم)

  • کالری : 884
  • چربی : 100 گرم

قیمت روغن کنجد

در حال حاضر در بازار ایران هر لیتر روغن کنجد حدود 32000 تومان می باشد.

دانستنی های جالب درباره روغن کنجد

  • کنجد ماده غذایی بسیار مقوی و سالمی است که بیش از 5000 سال است که استفاده می شود. علاوه بر دانه های کنجد، روغن کنجد هم دارای خواص غذایی بی شماری می باشد
  • مصری های باستانی از روغن کنجد برای کاهش درد استفاده می کردند
  • در چین از کنجد به عنوان غذا، دارو و جوهر استفاده شده است
  • سربازان یونانی و رومی از آن برای افزایش انرژی بدن در جنگ استفاده می کردند
  • علاوه بر این ها روغن کنجد به عنوان اکسیر جوانی و زیبایی شناخته می شود

در ادامه بخوانید : خواص روغن بنفشه

منابع : organicfactscurejoygoodhealthacademy

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی