خواص روغن زنیان؛ 10 خاصیت روغن زنیان، نحوه مصرف و طرز تهیه آن

عکس و خواص روغن زنیان
خواص روغن زنیان

روغن زنیان در واقع یکی از انواع روغن های ضروری یا فرار است که دارای خواص ضد درد طبیعی است و در طب سنتی برای درمان سریع دندان درد استفاده می شود. همچنین روغن زنیان برای درمان جوش صورت مفید بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با برخی از خواص روغن زنیان برای سلامتی، پوست و مو و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

خواص روغن زنیان برای پوست و مو

نکته مهم (تست عدم حساسیت) : برای استفاده موضعی از روغن زنیان توصیه شده است که پیش از مالیدن آن به نقاط حساس بدن مانند پوست صورت، ابتدا مقداری از آن را بر روی پوست دست خود بمالید و حداقل 24 ساعت صبر کنید تا از عدم داشتن حساسیت به آن مطمئن شوید.

1. آکنه و جوش صورت

روغن زنیان دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که به پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

2. ضد عفونی کننده زخم های پوستی

روغن زنیان دارای خواص ضد عفونی کننده ی قوی است و مالیدن آن بر روی زخم های پوستی به ضد عفونی کردن و درمان سریع تر آن ها کمک می کند.

فواید دارویی و درمانی زنیان برای بدن

3. سلامت دهان و دندان

روغن زنیان دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده قوی است که به از بین رفتن باکتری های عامل بوی بد دهان کمک کرده و خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

روغن زنیان دارای خواص ضد درد طبیعی بوده و یکی از بهترین روش های خانگی برای درمان سریع دندان درد شناخته می شود.

4. آرتروز

ماساژ مفاصل با روغن زنیان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی که دارد، یک روش بسیار مفید برای درمان درد ناشی از آرتروز می باشد.

5. درد قاعدگی و پریود

روغن زنیان دارای خواص ضد درد و ضد اسپاسم است و ماساژ با آن به درمان کمردرد و دل درد دوران قاعدگی و پریود کمک می کند.

6. درمان ناشنوایی گوش

در طب سنتی از روغن زنیان برای درمان ناشنوایی گوش استفاده می شد؛ توصیه می شود که به مدت چندین شب، چند قطره روغن زنیان را در گوش ها بچکانید تا این مشکل برطرف شود.

7. پاک سازی دستگاه تنفسی

روغن زنیان به دلیل مقادیر بالای تیمول موجود در آن، دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی قوی است که به پاک سازی ریه ها و مجاری تنفسی کمک کرده و خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا، برونشیت و آسم را کاهش می دهد.

همچنین بوییدن روغن زنیان یکی از بهترین روش های طبیعی برای پاک سازی سینوس ها و درمان گرفتگی و احتقان بینی محسوب می شود.

برای پاک سازی سیستم تنفسی توصیه می شود که چند قطره روغن زنیان را در یک دستگاه بخور بریزید تا باعث درمان سرفه و گرفتگی بینی شود.

8. درمان بی اشتهایی

برخی تحقیقات نشان داده که بوییدن روغن زنیان باعث تحریک اشتها شده و بی اشتهایی را درمان می کند.

9. یبوست

روغن زنیان یکی از بهترین روش های طبیعی و خانگی برای درمان یبوست مزمن است؛ یک یا دو قطره روغن زنیان را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و صبح ناشتا بنوشید تا یبوست شما درمان شود.

10. ماساژ درمانی

روغن زنیان دارای خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی است و ماساژ با آن به درمان درد های مزمن بدن کمک می کند.

پیشنهاد می کنیم که چند قطره روغن زنیان را به یک قاشق چای خوری روغن جوجوبا (روغن حامل) اضافه کنید و از آن برای ماساژ بدن استفاده کنید.

عوارض و مضرات روغن زنیان

تاکنون هیچ گونه گزارشی از عوارض و مضرات روغن زنیان گزارش نشده با این وجود توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن جدا اجتناب کنند.

نوزادان و کودکان سیستم ایمنی ضعیف تری دارند به همین دلیل توصیه می شود که از مصرف روغن زنیان برای آن ها خودداری کنید چون ممکن است باعث واکنش های آلرژیک و حساسیت شود.

طبع روغن زنیان

طبیعت روغن زنیان در طب سنتی گرم می باشد. روغن زنیان حاوی مقادیر بالای تیامین، نیاسین، کلسیم، پتاسیم، سدیم، فسفر، آهن، تیمول و اسید های چرب است.

طرز تهیه روغن زنیان

روغن زنیان را به روش تقطیر بخار و با استفاده از میوه یا دانه های زنیان، برگ و گل این گیاه به دست می آورند. این روغن به رنگ زرد تیره یا قهوه ای دیده می شود و بوی آن شبیه بوی آویشن است.

منابع : stylecraze – purearomaoils

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی