خواص روغن دارچین برای سلامتی و پوست و مو

خواص روغن دارچین
خواص روغن دارچین

روغن دارچین یکی از بهترین انواع روغن های ضروری سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، به درمان کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به افزایش قند خون و دیابت را کاهش می دهد.

دو نوع اصلی روغن دارچین در بازار به فروش می رسد؛ روغن پوست دارچین که از پوست خارجی درخت دارچین به دست می آید، عطر و بوی قوی تری دارد، رنگ آن قرمز قهوه ای است و گران تر می باشد. روغن برگ دارچین که از برگ های درخت آن تهیه می شود، به رنگ زرد دیده می شود و عطر و بوی ملایم تری دارد.

هر دو نوع روغن دارچین خواص و فواید مشابهی دارند اما روغن پوست دارچین قوی تر و موثرتر می باشد. در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید روغن دارچین و طریقه مصرف آن به صورت موضعی و خوراکی بیشتر آشنا شوید!

خواص روغن دارچین برای پوست و مو

نکته مهم (تست عدم حساسیت) : پیش از مصرف موضعی روغن دارچین و مالیدن آن بر روی نقاط حساس بدن مانند پوست صورت، ابتدا مقداری از آن را بر روی پوست دست خود بمالید و پس از گذشت 24 ساعت اگر واکنش آلرژیک نداشتید از آن بر روی سایر نقاط استفاده کنید.

فراموش نکنید که : استفاده موضعی از روغن دارچین در برخی افراد ممکن است باعث واکنش آلرژیک و حساسیت شود که با علائمی مانند خارش و جوش های پوستی مشخص می شود.

1. جوان سازی پوست صورت

روغن دارچین به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به سفت تر شدن پوست کمک کرده و با کاهش چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

2. آکنه و جوش صورت

مطالعه ای که در سال 2017 منتشر شده نشان می دهد که روغن پوست دارچین به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی که دارد به درمان مشکلات پوستی ناشی از التهاب مانند آکنه و جوش صورت کمک می کند.

ماسک روغن دارچین برای صورت

5 قطره روغن دارچین را با یک قاشق غذا خوری روغن حامل (روغن نارگیل) مخلوط کنید و آن را بر روی پوست بمالید، بگذارید 2 تا 3 دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

ماسک روغن دارچین برای قرمزی جوش

1 قاشق غذا خوری روغن نارگیل را با 3 قاشق غذا خوری عسل طبیعی، 1 قاشق غذا خوری سرکه سیب و 20 قطره روغن دارچین ترکیب کنید، در یک ظرف شیشه ای بریزید و از آن برای درمان قرمزی و التهاب ناشی از جوش صورت استفاده کنید.

3. تقویت و افزایش رشد مو

روغن دارچین حاوی مقادیر بالای مواد مغذی است که به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد موی سر می شود.

ماسک مو با روغن دارچین

چند قطره روغن دارچین را با یک روغن حامل مانند روغن بادام ترکیب کنید و بر روی پوست سر و مو ها خوب ماساژ دهید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

4. درمان شوره سر

روغن دارچین بع دلیل خواص ضد قارچی و ضد میکروبی که دارد باعث درمان خارش و شوره مو می شود.

ماسک ضد شوره با روغن دارچین

2-3 قطره روغن دارچین را به مقداری روغن نارگیل اضافه کنید و آن را بر روی پوست سر ماساژ دهید، بگذارید 1 تا 2 ساعت بماند و سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

5. لب

روغن دارچین یکی از بهترین روش های طبیعی و خانگی برای بزرگ تر کردن لب ها محسوب می شود. در واقع روغن دارچین با بهبود گردش خون در لب ها به بزرگ تر شدن آن ها کمک می کند.

بزرگ شدن لب با روغن دارچین

دو قطره روغن دارچین را با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل ترکیب کنید و بر روی لب ها بمالید.

6. ناخن

بر اساس تحقیقات منتشر شده در سال 2016، روغن دارچین دارای خواص ضد قارچی و ضد میکروبی قوی بوده و خطر ابتلا به قارچ ناخن و سایر عفونت های قارچی را کاهش می دهد.

برای درمان قارچ ناخن، چند قطره روغن دارچین را با روغن زیتون ترکیب کنید و آن را بر روی ناخن ها بمالید.

فواید دارویی و درمانی روغن دارچین برای بدن

طرز استفاده و طریقه مصرف روغن دارچین
طرز استفاده و طریقه مصرف روغن دارچین

7. کلسترول خون و قلب

روغن دارچین به طور طبیعی می تواند به کاهش کلسترول خون بالا و تقویت سلامت قلب کمک کند؛ یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد که روغن دارچین با کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خوب خون (HDL)، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

همچنین دارچین برای بهبود تولید اکسید نیتریک در خون افراد مبتلا به بیماری های قلبی مفید می باشد و ترکیبات ضد التهابی موجود در آن به سلامت رگ های قلب کمک می کنند.

8. مردان

در طب سنتی از روغن دارچین برای درمان اختلالات جنسی در آقایان استفاده می شود؛ تحقیقات انجام شده در سال 2013 نشان می دهد که روغن دارچین به درمان اختلالات نعوظ در مردان کمک کرده و باعث افزایش میل جنسی و درمان ناتوانی جنسی و ناباروری در آن ها می شود.

9. قند خون و دیابت

تحقیقات نشان می دهد که روغن دارچین به افزایش تولید انسولین کمک می کند که باعث کنترل سطح قند خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 می شود.

توصیه می شود که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهتر است روغن دارچین را به روغن خوراکی خود اضافه کرده و برای طبخ غذا از آن استفاده کنند. البته توصیه می کنیم که قبل از استفاده از روغن دارچین خوراکی با پزشک خود مشورت کنید.

10. لاغری و کاهش وزن

همه ی ما می دانیم که دارچین یکی از بهترین ادویه های چربی سوز است که به بهبود متابولیسم بدن کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

یک مطالعه منتشر شده در مجله متابولیسم نشان داده که ترکیب سینامالدئید موجود در روغن دارچین به افزایش چربی سوزی بدن کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

استفاده از روغن دارچین به صورت موضعی برای لاغری شکم و پهلو مفید می باشد. استفاده از روغن دارچین به صورت خوراکی هم به کاهش قند خون ناشتا کمک کرده و احتمال چاقی و افزایش وزن را کاهش می دهد.

11. درمان زخم معده

یک تحقیق نشان داده که استفاده از 40 میلی گرم روغن دارچین، دو بار در روز برای چهار هفته به درمان سریع زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری کمک می کند؛ گفته می شود که ترکیب اوژنول موجود در روغن دارچین عامل از بین برنده ی باکتری محسوب می شود.

12. درمان انگل های روده ای

مطالعات در ایران نشان داده که ترکیب روغن دارچین و روغن زنجبیل مانع از رشد برخی انگل های روده ای مانند ژیاردیا می شود که عامل عفونت روده ای هستند؛ محققان دریافته اند که روغن دارچین می تواند با بر هم زدن بیوسنتز آمینو اسید ها که برای بقای انگل ضروری هستند، آن ها را از بین می برد.

13. تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در روغن دارچین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های عفونی مانند گلودرد را کاهش می دهند.

14. تقویت حافظه

مطالعات نشان داده که روغن دارچین یکی از بهترین روش های طبیعی برای افزایش عملکرد مغز و تقویت حافظه است که خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

15. درمان افسردگی

روغن دارچین دارای خواص آرام بخش طبیعی است که افکار منفی، استرس و اضطراب را از بین می برد و به درمان افسردگی کمک می کند.

16. ضد التهاب طبیعی

روغن دارچین دارای خواص ضد درد و ضد التهاب طبیعی است که خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند روماتیسم، آرتریت و التهاب مفاصل را کاهش می دهد.

طریقه استفاده از روغن دارچین برای آرتروز

4-5 قطره روغن دارچین را با مقداری روغن نارگیل به عنوان روغن حامل ترکیب کنید و هر روز بر روی مفاصل دردناک خود ماساژ دهید.

17. دهان و دندان

روغن دارچین یکی از بهترین روش های طبیعی برای ضد عفونی کردن دهان است که به خوشبو شدن آن کمک می کند.

اوژنول موجود در روغن دارچین به سلامت دندان ها و لثه ها کمک کرده و دندان درد را سریع تر درمان می کند.

روش استفاده از روغن دارچین برای دندان درد

یک توپ پنبه حاوی چند قطره روغن دارچین را بر روی دندانی که درد می کند، بگذارید تا درد آن تسکین پیدا کند.

عوارض و مضرات روغن دارچین

روغن دارچین را به هیچ وجه با چشم، گوش ها و بینی تماس ندهید و فراموش نکنید که همیشه قبل از استفاده، آن را با یک روغن حامل (روغن نارگیل و روغن زیتون) ترکیب کنید.

دوران بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعاتی از اثر روغن دارچین بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف این روغن اجتناب کنند.

نوزدان و کودکان

روغن دارچین به هیچ عنوان برای نوزادان و کودکان زیر 6 سال مناسب نمی باشد.

آلرژی و حساسیت

استفاده موضعی از روغن دارچین در برخی افراد ممکن است باعث واکنش آلرژیک و حساسیت شود که با علائمی مانند خارش و جوش های پوستی مشخص می شود.

مسمومیت

استفاده خوراکی روغن دارچین ممکن است باعث مسمومیت شود که با علائمی مانند تهوع، معده درد و اسهال مشخص می شود.

تداخل دارویی

روغن دارچین ممکن است با دارو هایی که برای بیماری های قلبی مصرف می شوند، تداخل داشته باشد.

طبع روغن دارچین

طبیعت روغن دارچین گرم و خشک می باشد. روغن دارچین سرشار از آنتی اکسیدان ها، سینامالدئید، اوژنول و لینالول است.

روش های استفاده از روغن دارچین

روغن دارچین را برای آروماتراپی و همچنین به عنوان خوشبو کننده هوا استفاده می کنند؛ چند قطره روغن دارچین را در یک دستگاه بخور بریزید تا به خوشبو شدن و ضد عفونی کردن محیط کمک کند.

روغن دارچین را به صورت موضعی برای درمان بیماری های پوستی و همچنین لاغری موضعی استفاده می کنند؛ توصیه می شود که روغن دارچین و روغن نارگیل را با نسبت های 1:1 ترکیب کرده و از آن استفاده کنید.

روغن دارچین را به عنوان روغن ماساژ برای درمان درد مفاصل و گرفتگی های عضلاتی استفاده می کنند.

روغن دارچین را به صورت خوراکی هم استفاده می کنند؛ شما می توانید چند قطره روغن دارچین را به روغن خوراکی مصرفی خود اضافه کنید اما زیاد آن را داغ نکنید چون آنتی اکسیدان های آن از بین می روند. همچنین توصیه می شود که یک قطره روغن دارچین را را به آب، آب میوه و اسموتی های خود بیفزایید.

خرید روغن دارچین

روغن دارچین را بهتر است به صورت خالص و ارگانیک از عطاری ها و فروشگاه های بزرگ و معتبر شهر خود خریداری کنید.

منابع : draxe – stylecraze

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی