خواص درمانی ترب کوهی برای سلامتی + عوارض

خواص و شکل ترب کوهی
خواص درمانی ترب کوهی

ترب کوهی چیست؟

ترب کوهی که در ایران به نام ترب سمنانی شناخته می شود و در ژاپن به آن واسابی (ترب ژاپنی) غربی می گویند یکی از انواع سبزیجات ریشه ای است که به دلیل طعم و بوی تندی که دارد شناخته می شود.

ترب کوهی به دلیل مقادیر بالا ترکیبات گیاهی که دارد خطر ابتلا به سرطان و عفونت ها را کاهش داده و بیماری های تنفسی را درمان می کند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با فواید ترب کوهی برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی ترب کوهی برای بدن

1. سرطان

مقادیر بالای گلوکوزینولات ها و ایزوتیوسیانات های موجود در ترب کوهی رشد سلول های سرطانی را مهار کرده و باعث مرگ سلول های سرطانی (آپوپتوز) می شود.

برخی از ترکیبات ترب کوهی مانند سینیگرین موجود در آن خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند و با کاهش رادیکال های آزاد بدن خطر ابتلا به بیماری هایی از جمله سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ، ریه و معده را کاهش می دهند.

2. ضد میکروب طبیعی

ایزوتیوسیانات آلیل (روغنی که هنگام قطع ریشه ترب کوهی آزاد می شود) موجود در ترب کوهی ممکن است دارای خواص ضد باکتری قوی باشد که خطر ابتلا به بیماری های ناشی از باکتری های هلیکوباکتر پیلوری، اشرشیا کلی و سالمونلا را کاهش می دهد.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که ایزوتیوسیانات ها رشد قارچ هایی که ممکن است منجر به عفونت مزمن ناخن شوند را کاهش می دهند.

3. درمان عفونت ادراری

ترب کوهی دارای خواص آنتی بیوتیکی قوی بوده و چون یک دیورتیک طبیعی است می تواند با افزایش دفع ادرار به درمان عفونت دستگاه ادراری کمک کند.

4. سلامت دستگاه تنفسی

مطالعات نشان می دهد که ترب کوهی برای تسکین سرماخوردگی و مشکلات تنفسی مانند عفونت های حاد سینوس و برونشیت مفید می باشد.

5. معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر و برخی آنزیم های موجود در ریشه ترب کوهی می توانند باعث افزایش هضم غذا، بهبود حرکات روده و سلامت دستگاه گوارش شوند.

خواص ترب کوهی برای پوست و مو

6. درمان ملاسمای پوست

ملاسما شرایطی است که در اثر قرار گیری طولانی مدت در نور خورشید، لکه های قهوه ای روی پوست بدن و صورت ظاهر می شوند. ریشه ترب کوهی خاصیت سفید کنندگی دارد و می تواند به درمان این بیماری پوستی کمک کند.

ریشه ترب کوهی را برش بزنید و مستقیم بر روی پوست خود بمالید، بگذارید خشک شود و سپس با آب ولرم بشویید.

7. تقویت و افزایش رشد مو

گفته می شود که ترب کوهی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و با تقویت فولیکو های مو باعث افزایش رشد آن ها می شود.

عوارض و مضرات ترب کوهی

آلرژی و حساسیت

ترب کوهی مزه ای تند دارد و زیاده روی در مصرف آن ممکن است دهان، بینی یا معده را در افراد مبتلا به زخم معده و بیماری التهاب روده تحریک کند.

دوران بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر ترب کوهی بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

نوزادان و کودکان

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر ترب کوهی بر روی نوزادان و کودکان منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که به بچه ی خود ترب کوهی ندهید.

تیروئید

ترب کوهی هم مانند سایر اعضای خانواده کلم ممکن است بر روی عملکرد غده ی تیروئید اثر بگذارد؛ در واقع ترب کوهی توانایی تیروئید برای استفاده از ید را کاهش داده و باعث کم کاری این غده می شوند.

طبع ترب کوهی چیست؟

طبیعت و مزاج ترب کوهی گرم و خشک می باشد. ترب کوهی سرشار از آنتی اکسیدان ها، گلوکوزینولات ها، ایزوتیوسیانات ها، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و فولات است.

  • ترب کوهی دارای برگ های بلند سبز و ریشه ای مخروطی شکل سبز یا سفید رنگ می باشد.
  • توجه داشته باشید که ترب کوهی با ترب ژاپنی کاملا متفاوت می باشد.
  • ترب کوهی (به انگلیسی: Horseradish) و (نام علمی: Armoracia rusticana) گیاهی از تیره شب بویان و هم خانواده انواع گل کلم، کلم بروکلی، بروکسل، کلم پیچ، کلم برگ و کلم بوک چوی می باشد.

طریقه مصرف ترب کوهی

  1. ترب کوهی را بیشتر رنده کرده و به عنوان چاشنی غذا به کار می برند؛ ترشی یا شور ترب کوهی را با استفاده از سرکه، شکر و نمک تهیه کرده و در کنار انواع غذا استفاده می کنند
  2. برگ های ترب کوهی را به صورت خام یا پخته شده برای تهیه انواع غذا و سالاد به کار می برند.
  3. سس ترب کوهی را با استفاده از ترب کوهی رنده شده و مایونز یا خامه ترش تهیه می کنند که بسیار محبوب است
  4. از ترب کوهی برای تهیه چای و دمنوش استفاده می شود
  5. امروزه مکمل های ترب کوهی هم به بازار عرضه شده اند

ارزش غذایی ترب کوهی (15 گرم)

  • کالری : 7
  • چربی : 1 گرم
  • کربوهیدرات : 2 گرم
  • پروتئین : 1 گرم
  • فیبر : 0.5 گرم

در ادامه بخوانید : خواص ترب سفید و خواص ترب سیاه

منابع : healthlinestylecraze

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا