8 خاصیت فوق العاده بلوبری برای سلامت پوست

خواص بلوبری برای پوست
خواص بلوبری برای پوست

بلوبری یا زغال اخته آبی از میوه های خوشمزه و شیرینی است که به دلیل خواص فوق العاده اش به عنوان ابر فود شناخته شده است و همه ما درباره فواید بی نظیر آن برای سلامتی بدن چیزهای زیادی شنیده ایم اما آیا می دانستید این میوه برای پوست نیز مفید است؟

بلوبری دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی است که با مقابله با رادیکال های آزاد و پیشگیری از آسیب سلول های پوست از پیری زودرس جلوگیری کرده و به بهبود زخم ها، تقویت کلاژن پوست و درمان آکنه کمک می کند.

برای آشنایی کامل با خواص بلوبری برای پوست در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

فواید بلوبری برای پوست

1. مقابله با پیری زودرس

بلوبری به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و خنثی کردن فعالیت رادیکال های آزاد روند پیری را کند می کند.

از جمله آنتی اکسیدان های برجسته موجود در بلوبری می توان به آنتوسیانین ها اشاره کرد که بسیار قوی بوده و رنگ آبی بنفش طبیعی به بلوبری می بخشند.

لازم به ذکر است با افزایش سن، توانایی بدن برای مقابله با رادیکال های آزاد کاهش می یابد و همین مسئله به افزایش سطح رادیکال های آزاد در بدن و از بین رفتن سلول های پوستی بیشتر منجر می شود.

به علاوه، قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش و دستگاه های برنزه، دود سیگار، آلودگی و استفاده از رژیم غذایی ضعیف می تواند تولید رادیکال های آزاد در پوست را افزایش دهد. هنگامی که تعداد رادیکال های آزاد بدن نسبت به سطح آنتی اکسیدان ها بیشتر شود سلول های پوستی تضعیف شده و علائم پیری به مرور ظاهر می شوند.

سبک زندگی نادرست می تواند به پروتئین های کلاژن و الاستین که ساختار پوستی را تشکیل می دهند نیز صدمات زیادی وارد کرده و به افتادگی پوست و افزایش چین و چروک منجر شوند در حالی که یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها مانند ترکیبات موجود در آب بلوبری با از بین بردن رادیکال های آزاد موجود در پوست به بهبود سلامت پوست و کاهش نشانه های پیری زودرس کمک می کنند.

2. بهبود گردش خون

بلوبری به سلامت قلب و جریان خون کمک می کند و این مسئله برای سلامتی پوست اهمیت زیادی دارد زیرا قلب از پمپاژ خون برای انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سلول ها و همچنین دفع ضایعات بدن استفاده می کند.

از آن جا که پوست در معرض عوامل خارجی از جمله اشعه ماورا بنفش، آلودگی ها و جراحات قرار دارد برای بهبود و ترمیم سلول های خود به مواد مغذی و اکسیژن نیاز دارد.

گفته شده مصرف یک فنجان (148 گرم) بلوبری در روز با بهبود گردش خون به ارسال کاراتر مواد مغذی و اکسیژن به پوست و سایر سلول ها کمک کرده و تاثیر خوبی در جوانسازی پوست دارد.

3. تقویت کلاژن پوست

بلوبری از نظر محتوای آنتوسیانین ها در سطح بالایی قرار دارد، آنتی اکسیدان هایی که احتمالا به سنتز کلاژن کمک کرده و باعث کاهش تجزیه کلاژن و افزایش تولید آن در بدن می شوند.

از سوی دیگر بلوبری حاوی مقادیر خوب ویتامین C است که نقش مهمی در تولید کلاژن داشته و برای سلامت پوست حیاتی می باشد. این ویتامین به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و از کلاژن پوست در برابر آسیب ها محافظت می کند.

4. بهبود زخم

اگر دچار بریدگی، سوختگی خفیف یا زخم های پوستی شده اید خوردن بلوبری احتمالا به درمان آن ها کمک خواهد کرد زیرا این میوه سرشار از ویتامین های C و K است که هر دو برای بهبود زخم ها مفید می باشند.

گفته شده یک فنجان بلوبری حداقل 16 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C و 24 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین K را برطرف می کند.

به علاوه زمانی که پوست آسیب می بیند دچار التهاب حاد و تشدید استرس اکسیداتیو می شود و این یعنی سطح رادیکال های آزاد نسبت به آنتی اکسیدان ها افزایش یافته است در حالی که محتوای آنتی اکسیدانی بلوبری می تواند با رادیکال های آزاد مقابله کرده و سرعت درمان را افزایش دهد.

با این وجود هرگز توصیه نمی شود بلوبری یا دیگر مواد غذایی را به طور مستقیم روی بریدگی یا سوختگی قرار دهید زیرا می تواند به عفونت باکتریایی منجر شود.

5. درمان آکنه

آکنه از بیماری های پوستی التهابی رایج است و بلوبری منبع خوب فیبر و کربوهیدرات های کم گلیسمی می باشد که باعث کاهش التهاب ناشی از آکنه می شوند در حالی که استفاده از رژیم های غذایی گلیسمی بالا با افزایش خطر بروز آکنه همراه است.

به نظر می رسد رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر که هر دو به وفور در بلوبری یافت می شوند با کاهش التهاب همراه بوده و تورم و تغییر رنگ پوست ناشی از التهاب را کاهش می دهند.

هشدار: اعمال مستقیم بلوبری روی پوست می تواند آکنه را بدتر کند.

6. سلامت روده

مصرف فیبر برای سلامت باکتری های روده بسیار مهم است و همان طور که می دانید سلامت روده و پوست رابطه نزدیکی با هم دارند، به خصوص دیسبیوزیس باکتریایی که نوعی عدم تعادل باکتری ها در روده می باشد ممکن است با مشکلات پوستی مانند آکنه، پسوریازیس، اگزما، روزاسه و پیری زودرس رابطه داشته باشد.

بلوبری منبع عالی فیبر است و هر فنجان آن تقریبا 4 گرم فیبر دارد که به سلامت باکتری های روده و سلامت پوست کمک می کند.

7. پسوریازیس و اگزما

پسوریازیس و اگزما هر دو بیماری های التهابی پوست هستند که باعث بروز لک های خارش دار و تغییر رنگ پوستی می شوند و معمولا افرادی که بدن آن ها سطح آنتی اکسیدانی پایینی دارد به این بیماری ها مبتلا می شوند.

به نظر می رسد یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها با کاهش استرس اکسیداتیو به کاهش علائم پسوریازیس و اگزما کمک می کند.

8. سلامت پوست با محصولات موضعی

بسیاری از تولید کنندگان محصولات مراقبت از پوست از آنتوسیانین های موجود در این میوه در محصولات خود استفاده می کنند، ادعا شده اعمال موضعی برخی کرم های حاوی آنتوسیانین روی پوست به تسریع درمان زخم ها کمک می کند.

به علاوه محصولات موضعی حاوی آنتوسیانین، به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی در کاهش روند پیری زودرس اثر مثبت دارند.

نحوه مصرف بلوبری برای سلامت پوست

استفاده موضعی

بسیاری از تولیدکنندگان محصولات مراقبت از پوست از بلوبری در سرم ها، کرم ها و ماسک های خود استفاده می کنند و ادعا دارند این محصولات برای جوان سازی پوست مفید بوده و از پیری زودرس جلوگیری می کنند.

با این حال توصیه می شود خودتان از بلوبری برای درست کردن محصولات مراقبت از پوست استفاده نکنید زیرا بلوبری حاوی یک رنگدانه قوی است که ممکن است به طور موقت رنگ پوست را تغییر داده و حتی باعث تشدید مشکلات پوستی شود.

افزودن به رژیم غذایی

بلوبری در تمام طول سال در دسترس است و به عنوان یک افزودنی عالی برای رژیم های غذایی سالم شناخته شده که به صورت تازه یا منجمد در فروشگاه ها به فروش می رسد.

برای افزودن بلوبری به برنامه غذایی خود می توانید از ایده های زیر استفاده کنید:

  • بلوبری را به صورت کامل و ساده بخورید
  • این میوه را روی سالاد اضافه کنید
  • بلوبری را با ماست یونانی مخلوط کنید
  • از بلوبری برای تهیه مربا استفاده کنید
  • این میوه را به اسموتی بیفزایید
  • از آن به عنوان افزودنی در پنکیک استفاده کنید
  • آن را به غلات جو دو سر اضافه کنید
  • از بلوبری برای تهیه کلوچه استفاده کنید
  • آن را پوره کرده و برای تهیه سس یا سس سالاد به کار ببرید

در ادامه بخوانید : خواص دمنوش بلوبری

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا