خواص برنج قهوه ای؛ 30 خاصیت بی نظیر این برنج سبوس دار برای سلامتی

خواص برنج قهوه ای
خواص برنج قهوه ای

برنج قهوه ای همان برنج سبوس دار است که پوسته ی خارجی و غیر خوراکی آن گرفته شده و به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد به کاهش قند خون کمک می کند، چربی و کلسترول خون را کاهش داده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

در ادامه همراه ما باشید تا با تمامی فواید و خواص برنج قهوه ای برای سلامتی بدن، لاغری و بدنسازی، کودکان و زنان باردار بیشتر آشنا شوید؛

خواص دارویی و درمانی برنج قهوه ای برای بدن

1. دیابت و قند خون

برنج قهوه ای شاخص گلیسمی پایینی دارد که می تواند به کاهش انسولین خون کمک کرده و باعث تثبیت سطح قند خون در بدن می شود؛

مطالعات نشان داده که مقادیر بالای فیتیک اسید، فیبر و پلی فنول های موجود در برنج قهوه ای به کاهش سرعت آزاد شدن قند در بدن کمک می کند و مانند برنج سفید باعث افزایش سریع قند خون در افراد مبتلا به بیماری دیابت نمی شود.

انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که افراد دیابتی بهتر است برنج قهوه ای را جایگزین برنج سفید در رژیم غذایی خود کنند.

2. بدنسازی

مقادیر بالا پروتئین موجود در برنج قهوه ای باعث افزایش انرژی ورزشکاران شده و به تقویت عضلات و ماهیچه ها در بدنسازی کمک می کند.

برنج قهوه ای مقادیر بالایی کربوهیدرات دارد، کربوهیدرات به ریکاوری عضلات ورزشکاران پس از تمرینات بدنسازی کمک می کند.

3. لاغری و کاهش وزن

برنج قهوه ای حاوی مقادیر بالای منگنز است که باعث افزایش متابولیسم بدن شده و با افزایش چربی سوزی باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

فیبر موجود در برنج قهوه ای باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری باعث کاهش کاهش شاخص توده بدنی و در نتیجه لاغری و کاهش وزن خواهد شد.

4. نوزادان و کودکان

برنج قهوه ای یکی از انواع غلات کامل است و به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها، مواد معدنی و چربی های طبیعی که دارد به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می کند.

آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و ویتامین E موجود در برنج قهوه ای خطر ابتلا به آسم در نوزادان و کودکان را کاهش می دهد.

فیبر موجود در برنج قهوه ای احتمال ابتلای نوزادان و کودکان به یبوست را کاهش می دهد.

توصیه می شود که برنج قهوه ای را از سن 6 ماهگی به رژیم غذایی نوزاد خود اضافه کنید. (با مشورت پزشک)

5. جنین و زنان باردار

مقادیر بالای فولات موجود در برنج قهوه ای از نقایص عصبی جنین در دوران بارداری جلوگیری کرده و خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد.

فیبر موجود در برنج قهوه ای از ابتلای زنان باردار به یبوست دوران حاملگی، پیشگیری می کند.

6. دوران شیردهی

تحقیقات جدید نشان داده که برنج قهوه ای باعث تقویت سیستم ایمنی زنان شیرده شده، به افزایش شیر مادر در دوران شیردهی کمک می کند و احتمال ابتلای آن ها به استرس و افسردگی را کاهش می دهد.

7. یائسگی

تحقیقات نشان می دهد که مصرف برنج قهوه ای در دوران یائسگی به فشار خون و کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در آن ها کاهش می دهد.

8. معده و دستگاه گوارش

مطالعات نشان می دهد که فیبر موجود در برنج قهوه ای به بهبود هضم غذا کمک می کند، خطر ابتلا به کولیت را کاهش داده و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

9. یبوست

مقادیر بسیار بالای فیبر موجود در برنج قهوه ای به بهبود حرکات روده کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان یبوست و هموروئید یا بواسیر می شود.

10. کبد چرب

مقادیر بالای فیبر و مواد معدنی موجود در برنج قهوه ای به سم زدایی و پاک سازی کبد کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های کبدی مانند کبد چرب را کاهش می دهد.

11. سنگ کیسه صفرا

تحقیقات نشان می دهد که فیبر موجود در برنج قهوه ای به پاک سازی روده ها کمک می کند و به این ترتیب با کاهش ترشح اسید های صفراوی خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد.

12. آلزایمر

برنج قهوه ای حاوی ترکیبات مفیدی مانند ویتامین های B، منیزیم و منگنز است که به مهار یک آنزیم مضر به نام پرولیل اندوپتیدیداز کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

13. فشار خون و قلب

تحقیقات نشان داده که مواد مغذی موجود در برنج قهوه ای به کاهش فشار خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهد.

علاوه بر این، برنج قهوه ای غنی از سلنیوم است که به سلامت قلب کمک می کند.

14. کلسترول خون

برنج قهوه ای کلسترول ندارد، تحقیقات نشان می دهد که برنج قهوه ای به افزایش متابولیسم چربی در بدن کمک کرده و باعث کاهش کلسترول بالای خون می شود.

15. سرطان

برنج قهوه ای حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فیبر می باشد که در جلوگیری از ابتلا به سرطان کولون، سرطان پستان و لوسمی مفید است.

یک مطالعه نشان داده که برنج قهوه ای خواص ضد تومور داشته و باعث آپوپتوز یا مرگ سلول های سرطانی می شود.

16. درمان افسردگی

تحقیقات نشان می دهد که برنج قهوه ای به دلیل مقادیر بالای اسید آمینه گلوتامین، گلیسیرین و گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) که دارد، خطر ابتلا به استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد.

17. درمان بی خوابی

برنج قهوه ای یکی از بهترین منابع طبیعی ملاتونین است که بی خوابی شبانه را درمان کرده و باعث بهبود کیفیت خواب می شود.

18. تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در برنج قهوه ای به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

19. پوکی استخوان

مقادیر بالای منیزیم و کلسیم موجود در برنج قهوه ای به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

20. سلیاک

برنج قهوه ای، گلوتن ندارد و سبب التهاب روده نمی شود، به همین دلیل یکی از بهترین مواد غذایی برای افرادی است که به گلوتن حساسیت دارند و یا بیماری سلیاک دارند.

21. درمان قارچ کاندیدا

برنج قهوه ای شاخص گلیسمی پایین و خواص ضد التهابی دارد به همین دلیل به درمان عفونت های ناشی از قارچ کاندیدا کمک می کند.

22. آسم

تحقیقات نشان داده که مصرف برنج قهوه ای به درمان آسم کمک کرده و خس خس سینه در افراد مبتلا به آسم را تا 50 درصد کاهش می دهد.

فواید برنج قهوه ای برای پوست و مو

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

فواید برنج قهوه ای
فواید برنج قهوه ای

23. پاک سازی پوست صورت

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در برنج قهوه ای به افزایش گردش خون در پوست کمک کرده و باعث پاک سازی و درمان لکه های تیره پوست صورت می شود.

ماسک صورت با برنج قهوه ای

هر روز نصف فنجان برنج قهوه ای را به مدت 15 دقیقه در آب خیس کنید، این آب را از برنج جدا کرده و با پد پنبه ای بر روی صورت بمالید. بگذارید 10 دقیقه بماند تا خشک شود و سپس با آب سرد خوب بشویید.

24. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای پروتئین و سلنیوم موجود در برنج قهوه ای به حفظ الاستیسیته و کاهش التهاب پوست کمک کرده و با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

ماسک برنج قهوه ای و ماست

دو بار در هفته، 2 قاشق غذا خوری پ.در برنج قهوه ای را با 1 قاشق غذا خوری ماست ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

25. درمان آکنه و جوش صورت

برنج قهوه ای حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و منیزیم است که به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کنند.

برنج قهوه ای دارای خواص ضد التهابی است و برای درمان قرمزی و التهاب ناشی از جوش صورت مفید می باشد.

ماسک برنج قهوه ای برای جوش قرمز

نصف فنجان برنج قهوه ای را به مدت 15 دقیقه در آب خیس کنید، این آب را از برنج جدا کرده و با پد پنبه ای بر روی صورت بمالید. بگذارید 15 دقیقه بماند تا خشک شود و سپس با آب سرد خوب بشویید.

26. درمان اگزما

محتوای نشاسته بالای موجود در برنج قهوه ای به درمان اگزما کمک می کند.

نصف فنجان برنج قهوه ای را به مدت 15 دقیقه در آب خیس کنید، این آب را از برنج جدا کرده و با پد پنبه ای بر روی صورت بمالید. بگذارید 15 دقیقه بماند تا خشک شود و سپس با آب سرد خوب بشویید.

این کار را دو بار در روز و به مدت 10 روز انجام دهید تا زودتر نتیجه بگیرید.

27. درمان آفتاب سوختگی

برنج قهوه دارای خواص ضد التهابی و خنک کنندگی بالا است و یکی از بهترین و ساده ترین روش های طبیعی برای درمان آفتاب سوختگی محسوب می شود.

فقط یک بار در روز، آب برنج قهوه ای را بر روی مناطقی که دچار آفتاب سوختگی شده اند بمالید تا نتیجه بگیرید.

28. درمان موهای آسیب دیده

برنج قهوه ای حاوی پروتئین هایی است که باعث رشد سلول و ذخیره خون در پوست سر شده و به درمان مو های آسیب دیده کمک می کنند.

ماسک برنج قهوه ای برای موی سر

3-4 قاشق غذا خوری پودر برنج قهوه ای را با یک سفیده تخم مرغ و یک فنجان آب ترکیب کنید و بر روی مو ها و پوست سر بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

این روش را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید تا موهای آسیب دیده درمان شوند.

29. نرم کننده موی سر

برنج قهوه ای پر از مواد مغذی، فیبر و نشاسته است که می تواند باعث نرم تر و براق تر شدن موی سر شود.

ماسک نرم کننده مو

1 فنجان آب برنج قهوه ای را با  3 قطره روغن رزماری، 3 قطره روغن اسطوخودوس و آب یک گوجه فرنگی تازه را بعد از شامپو کردن، بر روی مو ها بمالید، بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید.

30. درمان شوره سر

برنج قهوه ای بسیار غنی از سلنیوم است که به طور طبیعی باعث درمان شوره سر می شود.

دو بار در هفته مو ها و پوست سر خود را با آب برنج قهوه ای بشویید.

عوارض و مضرات برنج قهوه ای

هنوز هیچ گزارشی از عوارض جانبی و مضرات برنج قهوه ای گزارش نشده است.

طبع برنج قهوه ای

طبیعت و مزاج برنج قهوه ای سرد و خشک می باشد. برنج قهوه ای سرشار از آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6، فولات، ویتامین E (آلفا توکوفرول)، ویتامین K، منگنز، آهن، روی، فسفر، کلسیم، سلنیوم، منیزیم، پتاسیم و فیبر می باشد.

برنج قهوه ای یکی از بهترین و کامل ترین انواع غلات است که پوسته خارجی آن گرفته شده ولی ارزش غذایی آن کاملا حفظ می شود. برنج قهوه ای سه برابر برنج سفید فیبر دارد و در مقایسه با برنج سفید دیرتر پخته می شود ولی طعم و عطر بهتر و لذیذ تری دارد.

ارزش غذایی برنج قهوه ای (100 گرم پخته شده)

  • کالری : 111
  • چربی : 0.9 گرم
  • کربوهیدرات : 23 گرم
  • پروتئین : 2.6 گرم
  • فیبر : 1.8 گرم
  • قند : 0.4 گرم

در ادامه : خواص برنج قهوه ای برای لاغری

منابع : organicfacts – stylecraze

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا