بادمجان نخودی چیست و چه خواصی دارد؟

گیاه بادمجان نخودی یا بادمجان تایلندی
گیاه بادمجان نخودی یا بادمجان تایلندی

بادمجان نخودی یا ترکی بری (به انگلیسی : Turkey berry) از گیاهان بسیار مشهور و رایج در نقاط مختلف جهان است که به عنوان یک ماده غذایی پر کاربرد و داروی گیاهی در طب سنتی شناخته شده است اما بسیاری از ما ایرانی ها نام آن را نشنیده ایم و درباره خواص و کاربردهای آن چیزی نمی دانیم.

از جمله خواص بادمجان نخودی می توان به کاهش فشار خون بالا، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سریع زخم ها اشاره کرد.

برای آشنایی با خواص و نحوه مصرف بادمجان نخودی در ادامه مطلب کوکا را همراهی کنید.

بادمجان نخودی چیست؟

گیاه بادمجان نخودی یا بادمجان تایلندی با نام علمی Solanum torvum از گیاهان متعلق به خانواده بادنجانیان است، این درختچه گل دار و خار دار میوه هایی به شکل خوشه های بزرگ از توت های زرد مایل به سبز دارد که از نظر اندازه شبیه نخود فرنگی هستند.

بادمجان نخودی به نام هایی همچون انجیر شیطان و بادمجان وحشی نیز شهرت دارد و در زمینه های مختلف آشپزی، کشاورزی و اهداف دارویی استفاده می شود.

این گیاه دوست داشتنی به راحتی و مانند علف هرز در نواحی مختلف رشد می کند اما نواحی آفتابی و معتدل را ترجیح می دهد و امروزه در سراسر جهان از جمله آمریکا، آفریقا، آسیا و جزایر اقیانوس آرام یافت می شود.

به دلیل گسترش زیاد بادمجان نخودی در نقاط مختلف، مشخص نیست این گیاه بومی چه منطقه ای است اما بسیاری از کارشناسان معتقدند احتمالا به نواحی آمریکای مرکزی و جنوبی تعلق داشته باشد.

خواص و فواید بادمجان نخودی

از جمله خواص بادمجان نخودی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. پیشگیری و درمان کم خونی

کمبود آهن یکی از شایع ترین کمبودهای مواد مغذی در سراسر دنیا است و کم خونی ناشی از فقر آهن یک بیماری شایع است که ممکن است در نتیجه جذب نا کافی آهن در بدن ایجاد شود.

بادمجان نخودی از منابع غنی آهن گیاهی است که اغلب برای درمان یا پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن شناخته و مصرف می شود اما دقت داشته باشید احتمالا این آهن گیاهی به خوبی توسط دستگاه گوارش جذب نشده و تاثیر مورد انتظار در درمان کم خونی را نداشته باشد.

2. کاهش فشار خون

فشار خون بالا یکی از رایج ترین مشکلات قلبی و از مهم ترین عوامل ایجاد کننده بیماری قلبی و سکته مغزی می باشد.

ترکیبات موجود در بادمجان نخودی احتمالا به کاهش طبیعی فشار خون کمک می کنند. این توت ها دارای ترکیبات منحصر به فرد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی همچون اسید گالیک و اسید فرولیک می باشند.

3. تقویت سیستم ایمنی

بادمجان نخودی دارای خواص ضد میکروبی قوی است و می تواند از چند جهت عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

به نظر می رسد این توت ها اثر خوبی روی ویروس هرپس سیمپلکس داشته باشند و برای تمیز نگه داشتن زخم ها و بهبود جراحات و بریدگی ها مفید باشند.

عوارض جانبی بادمجان نخودی

تمام بخش های گیاه بادمجان نخودی از جمله ریشه، ساقه، برگ و میوه آن در سراسر دنیا برای اهداف دارویی و آشپزی استفاده می شود.

توت های این گیاه اغلب در روغن یا کره سرخ شده و به صورت کامل مصرف می شوند در حالی که برگ ها، ساقه ها و ریشه ها را معمولا خشک کرده و به صورت پودر یا دمنوش استفاده می کنند.

گرچه بادمجان نخودی جزو گیاهان پر مصرف است و معمولا خطر خاصی به همراه ندارد اما درباره دوز ایمن دقیق و خطرات احتمالی آن اطلاعاتی در دسترس نیست.

این گیاه هم خانواده سیب زمینی، فلفل، گوجه فرنگی و بادمجان است و مانند این خوراکی ها و سبزیجات حاوی ترکیباتی به نام گلیکو آلکالوئیدها می باشد، مصرف دوز بالای این ترکیبات می تواند به مشکلات هضم و عصبی مانند تهوع، دل درد، اسهال، سرگیجه و گیجی منجر شود.

لازم به ذکر است غلظت این ترکیبات در بادمجان نخودی با بالغ شدن گیاه به طور طبیعی کاهش می یابد بنابراین برای کاهش عوارض احتمالی آن توصیه می شود تنها توت های کاملا رسیده را مصرف کنید.

برخی افراد خاص ممکن است نسبت به عوارض این ترکیبات حساس تر از دیگران باشد، اگر سابقه مشکل هضم سبزیجات خانواده بادنجانیان را دارید ممکن است بادمجان نخودی انتخاب خوبی برای شما نباشد.

شواهد کافی در مورد بی خطر بودن بادمجان نخودی در زنان باردار و مادران شیرده وجود ندارد، با این حال در برخی کشورها مانند غنا از بادمجان نخودی خام برای افزایش سطح آهن بدن و شیر مادر در این گروه استفاده می شود.

از آن جا که تشخیص انواع سمی و غیر سمی بادمجان نخودی کار چندان ساده ای نیست بهتر است قبل از افزودن آن به رژیم غذایی با پزشک مشورت کنید، این مسئله به خصوص برای زنان باردار، مادران شیرده و کسانی که از بیماری خاص رنج می برند اهمیت زیادی دارد.

در ادامه بخوانید : خواص بادمجان

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا