خواص انگور فرنگی هندی (آمله) برای سلامتی و نحوه مصرف آن

خواص انگور فرنگی هندی
خواص انگور فرنگی هندی

گیاه آمله چیست؟ | خواص دارویی انگور فرنگی هندی | مضرات و عوارض جانبی | نحوه مصرف

انگور فرنگی هندی یا آملا از میوه های بومی برخی نواحی آسیا است که به خصوص در فرهنگی هندی ها در زمینه های مختلف آشپزی و طب سنتی کاربردهای زیادی دارد.

این میوه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است و به عنوان خوراکی آنتی اکسیدان و ضد التهاب شناخته شده است، از جمله فواید احتمالی آملا می توان به درمان سوزش سر دل، سلامت پوست و مو، کاهش قند خون، پیشگیری از بیماری قلبی، سلامت کبد و چشم اشاره کرد.

برای آشنایی با خواص، مضرات و نحوه استفاده از آملا در ادامه با کوکا همراه باشید.

آمله چیست؟

انگور فرنگی هندی که به نام های آملا، املا یا آمله نیز شناخته شده دارای دو نام علمی Phyllanthus emblica و Emblica officinalis می باشد.

درخت آملا گل های زرد مایل به سبز و میوه های گرد خوراکی هم رنگ گل ها دارد که به اندازه توپ گلف هستند و هسته بزرگی داخل آن ها قرار گرفته است. این میوه ها پوست نازک و طعم ترش، تلخ و گس دارند.

میوه آملا به خصوص در غذاهای هندی به وفور استفاده می شود و مکمل های آن به صورت پودر، میوه خشک و عصاره میوه در بازار یافت می شود.

از کل بخش های درخت آملا از جمله میوه، برگ و دانه ها در طب سنتی هندی استفاده می شود.

خواص دارویی آمله برای سلامتی

1. درمان سوزش سر دل

به نظر می رسد مصرف مکمل های میوه آملا به کاهش شدت و تکرر سوزش سر دل و استفراغ در بیماران مبتلا به رفلاکس اسید کمک کند.

توصیه می شود قبل از مصرف مکمل حتما با پزشک مشورت کنید.

2. سلامت چشم

عصاره انگور فرنگی هندی احتمالا تاثیر خوبی روی سلامت میتوکندری سلول های چشم در برابر دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن دارد.

3. ضد سرطان

به نظر می رسد مصرف عصاره آملا روی برخی سلول های سرطانی خاص از جمله سرطان سینه، دهانه رحم، تخمدان و ریه تاثیر گذاشته و آن ها را از بین می برد.

آملا خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و به همین دلیل ممکن است با جلوگیری از جهش سلولی که منجر به رشد تومور و پیشرفت سرطان می شود در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد.

به طور کلی تصور می شود برخی ترکیبات شیمیایی از جمله تانن ها و فلاونوئیدهای موجود در انگور فرنگی هندی به همراه ویتامین C و خاصیت آنتی اکسیدانی آن برای پیشگیری از سرطان مفید باشند.

4. سلامت قلب

یکی از رایج ترین ویژگی های آملا تاثیر مثبت آن روی سلامت قلب است. آملا احتمالا به شیوه های مختلف خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد، از جمله:

  • این میوه آنتی اکسیدان قوی است و عصاره آن از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو مرتبط با آسیب های قلبی محافظت می کند.
  • به نظر می رسد مصرف 1 گرم انگور فرنگی هندی می تواند به اندازه داروی آتورواستاتین به بهبود عملکرد لایه درون رگی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.
  • انگور فرنگی هندی می تواند تا حد قابل توجهی در کاهش التهاب بدن موثر باشد، همان طور که می دانید التهاب از عوامل اصلی بروز بیماری های قلبی می باشد.
  • مصرف مکمل انگور فرنگی هندی احتمالا به کاهش چربی خون از جمله تری گلیسیرید و کلسترول بد خون و همچنین افزایش کلسترول خوب کمک می کند.
  • انگور فرنگی هندی به عنوان گشاد کننده عروق خونی عمل کرده و به کاهش فشار خون بالا کمک می کند، فشار خون بالا نیز از دیگر عوامل خطر زای بیماری های قلبی محسوب می شود.
  • مکمل انگور فرنگی هندی دارای خاصیت ضد پلاکت است و احتمالا با جلوگیری از تشکیل لخته های خون از انسداد سرخرگ ها که می توانند به حمله قلبی یا سکته منجر شوند جلوگیری می کند.

5. قند خون و دیابت

به نظر می رسد مصرف آملا به کاهش قند خون کمک کرده و مصرف منظم آن می تواند تاثیر خوبی روی کاهش قند خون ناشتا و قند خون بعد از غذا داشته باشد که هر دو برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت نوع 2 مفید هستند.

6. سلامت کبد

گفته شده عصاره انگور فرنگی هندی از کبد در برابر آسیب ناشی از رژیم غذایی پر چرب یا ان-نیتروسودیتلامین که ماده ای سمی برای کبد است محافظت می کند. این خاصیت احتمالا از خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آملا نشات گرفته است.

7. سلامت ایمنی

انگور فرنگی هندی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که حدود 600 تا 800 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند و برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است، ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که به کاهش آسیب سلولی و التهاب کمک می کند.

اگرچه التهاب کوتاه مدت پاسخ طبیعی بدن به بیماری ها است اما مزمن شدن آن می تواند به سلامتی آسیب رسانده و خطر ابتلا به بیماری هایی همچون دیابت نوع 2، بیماری های قلبی یا اختلالات خود ایمنی را افزایش دهد.

ویتامین C احتمالا با تقویت تکثیر سلول های ایمنی خاص در سیستم ایمنی به نام فاگوسیت ها و همچنین افزایش تولید آنتی بادی های محافظ بدن به تقویت این سیستم کمک می کند.

8. خاصیت ضد پیری

میوه آملا دارای مقادیر فراوان ویتامین C است، این ویتامین دارای خاصیت ضد پیری و آنتی اکسیدانی بوده و می تواند از آسیب سلول ها جلوگیری و سرعت روند پیری طبیعی بدن را کاهش دهد.

به نظر می رسد انگور فرنگی هندی علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی از تجزیه کلاژن پوست که نقش مهمی در سفت شدن و انعطاف پذیری پوست و بافت های نرم بدن دارد جلوگیری می کند.

9. جلوگیری از ریزش مو

در تایلند معمولا به طور سنتی از عصاره آملا برای تقویت رشد مو استفاده می شود، گفته شده این میوه می تواند آنزیم عامل ریزش مو را مهار کند.

مضرات و عوارض جانبی آملا

مصرف مکمل آملا ممکن است عوارض جانبی زیر را به همراه داشته باشد:

  • انگور فرنگی هندی به دلیل خاصیت ضد پلاکت می تواند خون را رقیق کرده و از لخته شدن طبیعی خون جلوگیری کند. بنابراین اگر به اختلال خونریزی مبتلا هستید یا داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید باید قبل از خوردن آن – چه به صورت تازه، دمنوش یا مکمل – با پزشک مشورت کنید.
  • به دلیل تاثیر این میوه روی رقیق شدن خون، نباید قبل و بعد از عمل جراحی مصرف شود.
  • به نظر می رسد این میوه سطح قند خون را کاهش می دهد و ممکن است با داروهای قند خون تداخل داشته باشد.
  • با توجه به نا کافی بودن اطلاعات درباره آملا و مکمل های آن، در صورت بارداری، شیردهی یا قصد باردار شدن از مصرف آن اجتناب کنید.

نحوه مصرف آملا

میوه آملا اگرچه به صورت تازه و خام قابل مصرف است اما طعم بسیار ترش دارد و ممکن است برخی مردم این طعم را دوست نداشته باشند.

به علاوه پیدا کردن انگور فرنگی هندی تازه در نقاط مختلف جهان – به جز بازارهای خاص هندی یا آسیایی – معمولا کار دشواری است در حالی که میوه خشک آن در بسیاری از نقاط یافت می شود.

در هند اغلب از آملا برای تهیه یک شربت ساده یا ترشی استفاده می کنند. در برخی نواحی نیز آن را به غذای دال (نوعی غذای سنتی با عدس) اضافه می کنند.

آملا معمولا به صورت پودر یا کپسول حاوی پودر در بازار عرضه می شود. از این پودر می توان برای تهیه چای استفاده کرده یا آن را به نوشیدنی ها و اسموتی ها افزود. بسیاری از مکمل ها حاوی 500 تا 1000 میلی گرم پودر آملا هستند.

پودر آملا به دلیل مقدار فراوان ویتامین C موجود در آن معمولا در محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می شود. همچنین می توانید روغن آن را خریداری کرده و برای این منظور استفاده کنید.

به دلیل کمبود تحقیقات در مورد دوز ایمن و موثر مکمل های آملا، توصیه می شود از مصرف مکمل بیش از دوز توصیه شده روی برچسب اجتناب کنید.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا