خوابیدن روی شکم چه مضراتی دارد؟

خطرات خوابیدن روی شکم
خطرات خوابیدن روی شکم

آیا خوابیدن روی شکم بد است؟ پاسخ کوتاه بله است! اگرچه خوابیدن بر روی شکم شما باعث کاهش خروپف و کاهش آپنه خواب می شود اما یکی از علل کمر درد و گردن درد است و باعث خستگی و بی حالی در طول روز می شود.

اگر باردار هستید باید در مورد وضعیت خواب خود مراقب باشید و در صورت امکان از خوابیدن روی شکم خودداری کنید.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی عوارض خوابیدن روی شکم بیشتر آشنا شوید؛

مشکلات ستون فقرات را ایجاد می کند

بسیاری از افراد که بر روی شکم می خوابند دچار درد در ناحیه ی گردن، کمر و یا مفاصل می شوند، این درد می تواند بر میزان خواب افراد تاثیر بگذارد. درد بیشتر بدان معنی است که شما احتمالا در طول شب از خواب بیدار می شوید و در صبح احساس آرامش ندارید.

طبق مطالعات مایو کلینیک، خوابیدن بر روی شکم یک فشار را روی کمر و ستون فقرات شما ایجاد می کند. دلیل این است که بیشتر وزن انسان در میانه ی بدن قرار دارد و خوابیدن بر روی شکم باعث می شود که ستون فقرات در وضعیت دشواری قرار گیرد.

استرس روی ستون فقرات باعث افزایش استرس بر روی سایر ساختار های بدن می شود. علاوه بر این، از آنجا که ستون فقرات خط لوله اعصاب انسان است، استرس بر روی آن می تواند باعث درد در هر نقطه از بدن شما شود.

شما همچنین می توانید سوزن و گزگز را تجربه کنید، گویی قسمت هایی از بدن خواب رفته اند.

گردن را درگیر می کند

هنگام خوابیدن بر روی شکم باید سر خود را بر روی بالش بچرخانید تا بتوانید به راحتی نفس بکشید و این وضعیت باعث می شود که سر و ستون فقرات هم تراز نباشند. با گذشت زمان این می تواند باعث گردن درد در افراد شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است افراد را درگیر کند، دیسک گردن است. این مشکل زمانی رخ می دهد که دیسک ژلاتینی بین مهره های گردن پاره شود و اعصاب را تحریک کند.

عوارض خوابیدن روی شکم در زنان باردار

وقتی دو نفر هستید که می خوابید به همان اندازه استراحت با کیفیت بالایی را نیاز دارید. تصور خوابیدن بر روی شکم در اواخر دوران بارداری خنده دار است اما توجه داشته باشید که در همان ماه های اول بارداری هم خوابیدن بر روی شکم باعث افزایش فشار در ستون فقرات خواهد شد.

همچنین اگر بر روی شکم نخوابید جنین فضای بیشتری دارد و نیازی ندارد که برای راحت خوابیدن به فضای بین ستون فقرات شما و تشک فشار بیاورد.

یک مطالعه پزشکی در سال 2012 نشان می دهد که خوابیدن بر روی سمت چپ بدن در هنگام بارداری می تواند جریان خون سالم را افزایش داده و میزان بهینه اکسیژن را برای مادر و کودک فراهم کند.

نکاتی برای خوابیدن روی شکم

اگر همیشه بر روی شکم خوابیده اید و حالا دیگر نمی توانید عادت خود را ترک کنید، در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است در جلوگیری از عوارض احتمالی به شما کمک کند :

از بالش نازک استفاده کنید یا اصلا بالش استفاده نکنید : هرچه بالش صاف تر باشد، زاویه سر و گردن شما کمتر می شود.

یک بالش را در زیر لگن خود قرار دهید : این به شما کمک می کند تا کمر را در وضعیت خنثی تری نگه داشته و فشار کمتری را به ستون فقرات وارد کنید.

صبح ها حرکات کششی انجا دهید : چند دقیقه کشش به شما کمک می کند تا بدن در تراز قرار بگیرد و عضلات پشتی را تقویت کند. حتما قبل از شروع حرکات کششی ابتدا بدن را گرم کنید و سپس به آرامی حرکات را شروع کنید!

در ادامه بخوانید : علت درد شکم چیست؟

منبع : healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی