خلاصه کتاب صد سال تنهایی نوشته گابریل گارسیا مارکز

خلاصه کتاب صد سال تنهایی
خلاصه کتاب صد سال تنهایی

درباره کتاب | خلاصه ای از کتاب صد سال تنهایی | کتاب صد سال تنهایی اثر کیست؟

کتاب صد سال تنهایی (One Hundred Years of Solitude) اثر ارزشمند گابریل گارسیا مارکز نویسنده مشهور کلمبیایی و از دستاوردهای ماندگار ادبیات جهان است که جایزه نوبل ادبی را برای نویسنده کتاب به ارمغان آورده است، این کتاب از سال 1967 تاکنون به 46 زبان ترجمه شده و بیش از 50 میلیون نسخه از آن به فروش رفته است.

سبک کتاب صد سال تنهایی تلفیقی از واقعیت و جادو است و در بخش های مختلف رمان می توان رد پای تخیل، جادو و ماورا طبیعه در آمیخته با واقعیت های مدرن را دنبال کرد.

در ادامه خلاصه ای از این شاهکار ادبی را قرار داده ایم، با کوکا همراه باشید.

درباره کتاب صد سال تنهایی

کتاب صد سال تنهایی هم تاریخ شهر ماکوندو است که به شرح فراز و نشیب ها و تحولات صد ساله این شهر کوچک – در منطقه ای بی نام در آمریکای جنوبی – از ابتدای تاسیس آن توسط خانواده بوئندیا تا هفت نسل بعد پرداخته است.

یکی از ویژگی های بارز کتاب تنوع شخصیت ها در قالب اسم های تکراری است که این کتاب را به یکی از پیچیده ترین رمان های تاریخ تبدیل کرده است تا جایی که برای جلوگیری از سردرگمی خواننده در ابتدای کتاب شجره نامه صد ساله خانواده بوئندیا ترسیم شده است.

مارکز برای پیوند جهان واقعی و دنیای جادو از حضور کولی ها در ماکوندو بهره برده و اتفاقات ماورای طبیعی همچون ارتباط با ارواح، بارش باران طولانی مدت و پیش گویی های عجیب را به تصویر کشیده است.

شرح جزئیات این رمان در یک مطلب کوتاه نمی گنجد و ما تنها داستان کلی از کتاب را در ادامه بیان کرده ایم.

بیشتر : جملات زیبا و ماندگار کتاب صد سال تنهایی

خلاصه ای از کتاب صد سال تنهایی

بزرگ خانواده بوئندیا یعنی خوزه آرکادیو بوئندیا قصد ازدواج با دختر عمویش اورسلا را دارد اما خانواده اورسلا به دلیل نسبت فامیلی آن ها مخالف این ازدواج است زیرا در گذشته حاصل ازدواج خاله اورسلا و پسر دایی خوزه کودکی با دم خوک بوده و آن ها می ترسند فرزند آن ها نیز به چنین سرنوشتی دچار شود.

خوزه در نهایت خانواده اورسلا را راضی می کند اما اورسلا به توصیه مادرش تا مدت ها بعد از ازدواج باردار نمی شود تا این که یک روز در مسابقه خروس بازها خروس جنگی خوزه خروس رقیب را می کشد، این مسئله باعث نزاع بین آن ها شده و خوزه رقیبش را به قتل می رساند.

بعد از این ماجرا خوزه و همسرش به همراه تعدادی دیگر از مردم، شهر را به مقصد نا معلوم ترک می کنند.

بعد از دو سال سرگردانی زمانی که کنار رودخانه ای چادر زده بودند خوزه رویای ماکوندو که شهری پر رونق است را می بیند و بعد از بیدار شدن تصمیم می گیرد همان جا این شهر را پایه گذاری کند اما ماکوندو بستر حوادثی می شود که تا نسل ها خانواده بوئندیا را دنبال می کند و افراد این خانواده نمی توانند از بدبختی هایی که بر سر آن ها نازل می شود رهایی پیدا کنند.

اورسلا و خوزه در طول سفر فرزند پسری به نام خوزه آرکادیو به دنیا آورده اند که خوشبختانه دم ندارد.

اهالی دهکده ماکوندو تا مدت ها به دور از هر گونه ارتباط با دنیای خارج به زندگی خود ادامه می دهند، تنها راه ارتباطی آن ها با خارج کولی هایی هستند که همه ساله به ماکوندو می آیند و فناوری های جدید شهر نشینی مانند آهن ربا، تلسکوپ و یخ را به آن ها معرفی می کنند.

رهبر کولی ها که ملکیادس نام دارد رابطه دوستی نزدیکی با خوزه برقرار می کند و اطلاعات زیادی درباره علوم مختلف به خوزه می دهد. علاقه خوزه به اسرار جهان و علوم باعث می شود پول زیادی را صرف خریدن این لوازم کند و به کلی از خانواده اش غافل بماند.

در این مدت اورسلا که صاحب پسر دیگری به نام اورلیانو شده است تمام بار مسئولیت خانواده را به دوش می کشد.

پس از مرگ ملکیادس، خوزه تصمیم می گیرد برای کسب علم به شهر برود اما اورسلا با این تصمیم مخالفت می کند. از دنیا رفتن و زنده شدن دوباره ملکیادس و باقی ماندن روحش در میان اعضای خانواده بوئندیا از دیگر موارد ماورا طبیعی رمان می باشد.

بعد از تولد دختر خانواده، آمارانتا، خوزه آرکادیوی جوان دل به دختر جادوگری به نام پیلار ترزا می بندد و به دنبال شنیدن خبر بارداری ترزا از ده فرار می کند. اورسلا برای جستجویش می رود اما چند ماه بعد بدون پسرش و با افراد غریبه به دهده باز می گردد.

نوزه اورسلا و خوزه به نام خوزه آکاردیو به دنیا می آید و نزد آن ها بزرگ می شود.

سال ها می گذرد و خوزه پیر که بیشتر از قبل سعی در کشف اسرار جهان دارد تا حدی در علوم غرق می شود که همه او را دیوانه می پندارند و در نهایت او را به درخت شاه بلوطی می بندند و تا پایان عمرش به همان صورت می ماند.

در طول سال هایی که فرزندان خوزه و اورسلا به مسائل عاشقانه و شکست های عشقی مشغول هستند به تدریج دهکده با سایر شهرهای منطقه ارتباط برقرار کرده، جنگ های داخلی شروع می شود و خشونت و مرگ را برای ماکوندو که تا پیش از این هرگز طعم آن ها را نچشیده بود به ارمغان می آورد.

پسر دوم خوزه یعنی اورلیانو وارد سیاست می شود و با نام سرهنگ اورلیانو بوئندیا، رهبری شورشیان لیبرال را به عهده می گیرد. نوه خوزه که هم نام پدر بزرگش است حکمرانی ماکوندو را به عهده می گیرد اما حکومت دیکتاتوری ایجاد کرده و در نهایت تیر باران می شود.

دولت ماکوندو در طول جنگ و پس از آن چندین بار تغییر می کند و سرانجام جنگ های داخلی با امضای پیمان صلح به پایان می رسد. سرهنگ اورلیانو بعد از پایان جنگ اقدام به خودکشی می کند اما ناکام می ماند و پس از آن اوقاتش را در آزمایشگاه قدیمی پدرش می گذراند.

اقدامات پسران اورلیانو به بهسازی و رونق ماکوندو کمک می کند و باعث جذب هر چه بیشتر افراد غریبه به این دهکده می شود. سرمایه گذاران شروع به ایجاد مزارع موز و سوء استفاده از ساکنان ماکوندو می کنند، کارگران در اعتراض به این مسائل اعتصاب می کنند اما همگی توسط دولت قتل عام می شوند.

در روز قتل عام بارش باران غیر عادی در مانوکو شروع می شود و اورسلا پیش بینی می کند بعد از قطع باران از دنیا می رود. این بارش سه سال طول می کشد و با قطع شدن باران اورسلا که بیش از صد سال سن دارد از دنیا می رود و همزمان آخرین فرزند نسل بوئندیا به نام اورلیانو بابیلونیا به دنیا می آید.

سال ها می گذرد، افراد خانواده بوئندیا کم کم از ماکوندو مهاجرت می کنند. اورلیانو بابیلونیا شروع به رمز گشایی نوشته های ملکیادس می کند و در این حین به دنبال یک ازدواج فامیلی صاحب فرزندی با دم خوک می شود.

اورلیانو همسر و فرزندش را از دست می دهد و پس از کند و کاو در نوشته های مرموز ملکیادس متوجه می شود داستان زندگی خانواده بوئندیا در این نوشته ها روایت شده است. پیشگویی گفته است زمانی که آخرین نسل این خانواده موفق به کشف رمز نوشته ها می شود طومار این خاندان در هم پیچیده خواهد شد.

با مرگ اورلیانو صد سال تنهایی به پایان می رسد.

درباره نویسنده کتاب

گابریل گارسیا مارکز نویسنده و روزنامه نگار کلمبیایی و خالق اثر پر فروش صد سال تنهایی است که در سال 1982 موفق به دریافت جایزه نوبل ادبی شده است.

مارکز کتاب صد سال تنهایی را سال 1967 و بعد از دو سال نگارش آن منتشر کرد، کتابی که به اعتقاد بسیاری از منتقدان بهترین اثر این نویسنده می باشد. از دیگر آثار او می توان به پاییز پدر سالار، عشق سال های وبا و ژنرال در هزارتوی خود اشاره کرد.

گابریل گارسیا مارکز که در اواخر عمرش به بیماری آلزایمر مبتلا شده بود سال 2014 و در سن 87 سالگی دار فانی را وداع گفت.

کتاب صد سال تنهایی در ایران توسط مترجم هایی همچون بهمن فرزانه، کیومرث پارسای، اسماعیل قهرمانی پور و چند تن دیگر ترجمه و به چاپ رسیده است.

در ادامه بخوانید : خلاصه کتاب عشق سال های وبا

منابع: gradesaver

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا