خلاصه کتاب خودت را به فنا نده اثر گری جان بیشاپ

خلاصه کتاب خودت را به فنا نده
خلاصه کتاب خودت را به فنا نده

خلاصه ای از کتاب خودت را به فنا نده | جملات زیبا | درباره نویسنده | بهترین ترجمه های فارسی

کتاب خودت را به فنا نده یا خودت را تباه نکن (Unfu*k Yourself) نوشته گری جان بیشاپ از کتاب های مشهور و پر فروش در زمینه موفقیت و خود باوری است که طرح ساده ای از چگونگی دستیابی به موفقیت در زندگی به خوانندگان ارائه می دهد.

بیشاپ در کتاب خودت را به فنا نده بر اهمیت اقدام کردن به جای صرفا تمرکز روی تغییر افکار یا احساسات تاکید می کند. خواندن این کتاب برای همه افراد به خصوص کسانی که رداشتن قدم اول در مسیر موفقیت را به تاخیر می اندازند یا عوامل بیرونی و دیگران را عامل شکست ها و عدم موفقیت های خود می دانند مفید خواهد بود.

در ادامه خلاصه ای از این کتاب به همراه جملات زیبا و انگیزشی آن را قرار داده ایم، با کوکا همراه باشید.

خلاصه ای از کتاب خودت را به فنا نده

فصل اول: مشتاق هستم

گری بیشاپ در این فصل توضیح می دهد بسیاری از افراد به دلیل عدم تمایل در برداشتن اولین قدم برای تغییر زندگی خود متوقف می شوند.

در اولین قدم ممکن است برخی موارد معدود شما را از رسیدن به اهداف خود باز دارند. یکی از متداول ترین آن ها احساس فقدان مهارت است و هر بار که به خود بگویید مهارت لازم را ندارید خودتان را متقاعد می کنید این کار غیر ممکن است.

حداقل کاری که می توانید انجام دهید این است که به جای توقف کردن حداقل یک بار آن را امتحان کنید.

به عنوان مثال حتی اگر نمی دانید چطور یک تصویر را نقاشی کنید باید آن را امتحان کنید، صرف نظر از این که مهارت شما برای این کار کافی باشید یا نباشد. خوشبختانه اکثر کارها تا آن حدی که فکر می کنید دشوار نیستند، به علاوه تلاش مهم تر از داشتن مهارت های تخصصی است.

مشتاق بودن به انجام یک کار یا به ثمر رساندن یک ایده، به شما امکان می دهد به سوی تحقق رویاهای خود قدم بردارید. اما اگر تمایلی به کاری ندارید نباید خود را سرزنش کنید، سرزنش کردن حس منفی ایجاد می کند که می تواند به افزایش نا امیدی و عدم اقدام کردن در آینده منجر شود.

فصل دوم: برای پیروزی مصمم هستم

تنها با اقدام کردن و مصمم بودن است که می توانید به پیروزی دست پیدا کنید. ضمیر نا خودآگاه نقش مهمی در پیروزی های روزمره دارد و مسئول 95 درصد کارهایی است که در طول روز انجام می دهید. برای همین است که باید یاد بگیرید چگونه از ذات عادت کننده ناخودآگاه خود جدا شده و دست به اقدام بزنید.

نویسنده کتاب در این فصل به شما نشان می دهد چگونه مشکلات خود را به چیزی تغییر دهید که بتوانید با آن کنار بیایید. در مرحله اول نیاز به برنامه دقیق درباره نحوه تغییر وضعیت می باشد که شامل تعیین دقیق آن چه می خواهید تغییر دهید، نحوه ایجاد تغییر و نتیجه است.

برای این منظور باید روی مهم ترین مواردی که پیروزی در آن ها اهمیت زیادی برای شما دارد تمرکز کنید.

فصل سوم: من از عهده این کار بر می آیم

این فصل روی عدم اهمیت ادراک تمرکز دارد. نویسنده به خوانندگان هشدار می دهد نباید زندگی خود را بر اساس ادراک خود پایه گذاری کنند.

در زندگی واقعی هیچ چیز کامل نیست، اگر ادراک شما این باشد که دنیا می تواند کامل و ایده آل باشد فقط اوضاع برای شما سخت تر خواهد شد.

به علاوه اگر در اوضاع دشوار زندگی نسبت به خود ترحم نشان دهید انرژی منفی در زندگی تان باقی خواهد ماند که نوعی واکنش زنجیره ای منفی ایجاد می کند.

بنابراین به جای این که بگذارید ذهنیت منفی و نا امیدی در زندگی تان جاری شود بهتر است به توصیه های نویسنده در این فصل توجه کنید. بیشاپ یک رویکرد دو مرحله ای برای تغییر ادراک درباره هر وضعیت و جلوگیری از منفی نگری ارائه داده است:

1. نگاه خوش بینانه داشته باشید
2. دیدگاه خود را کاملا تغییر دهید

همه انسان ها در زندگی خود با مشکلاتی مواجه می شوند و در حال حاضر افراد زیادی در این کره خاکی هستند که با مشکلات بیشتری نسبت به مشکلات شما دست و پنجه نرم می کنند. شاید بهتر باشد نگاهی به مشکلاتی که در گذشته داشته اید نیز بیندازید، احتمالا بسیاری از آن ها در مقایسه با مشکلات فعلی اهمیت چندانی ندارند، این مسئله درباره مشکلات آینده نیز صدق می کند.

بنابراین به جای آن که اجازه دهید مشکلات، شما را تحت تاثیر قرار دهد لازم است با دید مثبت با آن ها مقابله کنید.

فصل چهارم: عدم قطعیت را در آغوش می کشم

همه انسان ها در طول زندگی خود احساس عدم اطمینان و عدم قطعیت را تجربه می کنند در حالی که تمایل طبیعی انسان قطعیت و ایمنی می باشد به همین دلیل سعی می کند درباره هر آن چه که اتفاق می افتد یا قرار است رخ بدهد اطلاعات بیشتری کسب کند.

شما از دانش به دست آمده به عنوان شاخص برای کنترل زندگی خود استفاده می کنید با این وجود نویسنده یادآوری می کند خطر کردن و ریسک یکی از ضروریات مهم زندگی است. اگر انسان ها در طول تاریخ ریسک پذیر نبودند هنوز در غار خود گیر کرده بودند اما ریسک پذیری به پیشرفت جوامع بشری کمک کرده است.

ریسک کردن منطقی، زندگی را به سمت و سوی بهتری سوق داده و پذیرفتن عدم قطعیت در زندگی باعث شکوفایی پتانسیل ها می شود. موفقیت شما به این بستگی دارد که آیا می خواهید برخی ریسک ها را بپذیرید یا خیر.

به علاوه ترس از عدم قطعیت می تواند تا حدی ناشی از ترس از قضاوت شدن و نظرات دیگران باشد در حالی که پذیرفتن نظرات دیگران درباره خودتان باعث می شود درک از خود موفق تان را از دست بدهید.

بنابراین از آن جا که عدم قطعیت اجتناب ناپذیر است باید آن را بپذیرید.

فصل پنجم: من حاصل اقداماتم هستم نه افکارم!

شما افکار خود نیستید. افکار می تواند به اندازه نظرات دیگران مضر باشد و شما نباید اجازه دهید هیچ یک از آن ها شما را از رسیدن به اهداف تان منع کند.

این افکارتان نیستند که به موفقیت یا عدم موفقیت شما منجر می شوند بلکه اقداماتی که انجام می دهید مهم هستند. تلاش برای کنترل افکار اتلاف وقت است، به جای این کار باید بهترین افکارتان را جدا کرده و به اقدامات تبدیل کنید.

همه انسان ها درگیر افکار منفی هستند اگرچه برخی بیشتر از سایرین از این افکار رنج می برند، نکته مهم این است که افکار روی نحوه عملکرد و اقدام شما تاثیر بسزایی دارد و از آن جا که اقدامات، شما را تعریف می کند باید افکار منفی خود را نادیده گرفته و تنها به افکار مثبت خود اجازه جولان و عملی شدن دهید تا زندگی بهتری داشته باشید.

نگرانی درباره افکار، شما را دچار تردید می کند در حالی که تبدیل افکار مثبت به اقدامات باعث رفع هر گونه شک و تردید خواهد شد. توصیه می شود با اعتماد به توانایی های خود کارهایی که قبلا درباره انجام آن ها دچار تردید بودید را انجام دهید، این کار باعث می شود تمایل شما به ریسک کردن در آینده افزایش یابد.

از سوی دیگر ما موجودات ذاتا احساسی هستیم و خواسته ها و اقدامات ما تا حد زیادی تحت تاثیر احساسات می باشد. اگرچه نمی توانید احساسات خود را به طور کامل مسدود کنید اما باید سعی کنید آن ها را کنترل کنید.

توصیه می شود احساسات خود را پذیرفته و با وجود احساسی که در آن لحظه دارید کاری که لازم است انجام دهید، این طرز عملکرد به اتخاذ تصمیمات منطقی منجر خواهد شد.

فصل ششم: من مصمم هستم

نویسنده در این فصل از خوانندگان می خواهد موفقیت های قبلی و نحوه دستیابی به آن ها را تجسم کنند. بدون شک هر پیروزی که در گذشته به دست آورده اید با تحمل مشکلات، ریسک کردن، فداکاری و تمایل و اشتیاق شدید همراه بوده است.

مصمم بودن یعنی بتوانید از موانعی که در طول مسیر رسیدن به اهداف باعث می شود حواس شما پرت شود عبور کنید.

برخی از چالش بر انگیزترین موانع، عدم خود باوری و سردرگمی می باشد. در صورت برخورد با این موانع باید مصمم باشید و به خودتان یادآوری کنید که چرا قدم به این راه گذاشته اید و هدف نهایی شما چیست.

موضوع دیگر این که همه افراد ممکن است در طول مسیر خود دچار اشتباهاتی شوند اما نباید بگذارید این مسئله باعث دلسردی شما شود یا شما را از مسیر موفقیت منحرف کند.

این سفر ممکن است دقیقا همان گونه که انتظارش را داشته اید نباشد. مهم نیست چه می کنید اما هرگز متوقف نشوید، ادامه دهید، پا فشاری کنید و مصمم باشید. فراموش نکنید زندگی مکث نمی کند، منتظر شما نمی ماند و به این که چه احساسی دارید یا کجا هستید اهمیت نمی دهد.

این وظیفه شما است که اقدامات لازم برای تحقق اهداف تان را انجام دهید و به خاطر داشته باشید به تعویق انداختن کارها درست مثل عقب گرد کردن است.

فصل هفتم: من انتظار خاصی ندارم و همه چیز را می پذیرم

همواره ممکن است در زندگی اتفاقات غیر منتظره ای رخ دهد و همه چیز طبق برنامه پیش نرود، شاید نتوانیم اتفاقاتی که رخ می دهد را کنترل کنیم اما می توانیم نحوه واکنش به شرایط را تحت کنترل خود بگیریم.

این که انتظار داشته باشید اتفاق خاصی بیفتد تنها باعث نا امیدی شما خواهد شد، شاید حتی متوجه انتظارات خود نباشید اما همه ما تقریبا همیشه انتظاراتی داریم که می توانند ما را از سایر اتفاقات احتمالی مثبت دور کنند.

انتظار شرایط غیر منتظره را داشته باشید و در صورت رخ دادن، آن ها را بپذیرید و به مسیر خود ادامه دهید. ادامه دادن شامل تلاش آگاهانه برای جلوگیری از افتادن در تله نا امیدی است.

فراموش نکنید تحقق هدف همیشه مهم ترین جنبه مسیر نیست بلکه مهم تر این است که سفرتان را تمام کنید.

یکی از موانع راه موفقیت انتظاراتی است که نسبت به دیگران دارید و گاهی با امتناع از پذیرش اشتباهات خود، به دنبال مقصر در دنیای بیرون می گردید در حالی که این کار شما را از آموختن چیزهای جدید باز می دارد.

جملات طلایی کتاب

  • ما اغلب خود را به عنوان یک شخص تنبل یا بی انگیزه یا کسی که کارها را به تعویق می اندازد می شناسیم در حالی که در واقع ما فقط مشتاق نیستیم! ما کارها را به تعویق می اندازیم یا از انجام آن ها اجتناب می کنیم چون به خودمان می گوییم نمی خواهیم این کار را انجام دهیم یا اصلا نمی توانیم آن را انجام دهیم.
  • شما 100 درصد مسئول آن چه در زندگی خود انجام می دهید هستید.
  • شما زندگی خود را با اقدام کردن و نه صرفا فکر کردن به اقدامات تغییر می دهید.
  • به خاطر داشته باشید همه چیز قابل حل است، اگر نمی توانید راه حلی ببینید یعنی هنوز آن را حل نکرده اید.
  • بزرگ ترین موفقیت های ما ناشی از عدم راحتی، عدم اطمینان و ریسک کردن است.
  • زندگی برای مکث و تعلل شما متوقف نخواهد شد. برای سردرگمی یا ترس های شما نیز متوقف نخواهد شد. زندگی بدون شما ادامه خواهد داد، خواه نقش فعال داشته باشید یا خیر، نمایش ادامه خواهد داشت.
  • آن چه بیشتر باعث نگرانی شما می شود تلاش برای پیش بینی آینده و سپس امتناع از قبول چیزهایی است که هم جهت شما حرکت نمی کنند.

درباره نویسنده کتاب

گری جان بیشاپ نویسنده اسکاتلندی و از برجسته ترین مربیان رشد شخصی در دنیا است که تاکنون زندگی بسیاری از مردم دنیا را تغییر داده است.

او سال های زیادی از زندگی اش را صرف تحقیق و مطالعه آموزه های فیلسوفان و روانشناسان مطرح دنیا کرده و با کمک همین آموخته ها و همچنین تجربیات شخصی خود موفق شده است به زبانی ساده و روان به بررسی نحوه دستیابی به موفقیت و فائق آمدن بر موانع و مشکلات مسیر بپردازد.

کتاب خودت را به فنا نده یکی از پر فروش ترین کتاب های نیویورک تایمز است که در ایران توسط مترجم هایی همچون حسین گازر و محمد جواد شجاعی به فارسی ترجمه شده است.

منبع: getstoryshots

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا