با “روش 90 ثانیه ای” به راحتی لغات انگلیسی را به خاطر بسپارید و هرگز از یاد نبرید!

بهترین روش حفظ لغات انگلیسی

معلم و زبان شناس، آنتون برجستووسکی، با توصیف شیوه خود می گوید:

من خودم همیشه و همه وقت از این روش استفاده می کنم و این روش همیشه برای من جواب داده

گاهی اوقات جادویی به نظر می رسه: می تونید هر عبارتی رو جوری تو 90 ثانیه یاد بگیرید که برای همیشه تو ذهن تون باقی بمونه”. وی با استفاده از این روش تا کنون بیش از 10 زبان را یاد گرفته است.

ما در این جا تصمیم داریم به گفته های خالق “روش 90 ثانیه” گوش کنیم. می خواهیم از استراتژی وی سر در بیاوریم و ببینیم فرآیند یادگیری یک زبان جدید می تواند به همان سادگی و جالبی که خودش توصیف می کند باشد.

رایج ترین اشتباهات ما زمانی که در حال یادگیری یک زبان جدید هستیم

در مدرسه، به ما یاد می دهند که کلمات جدید را در دفتر لغات خود بنویسیم. ما این کار را انجام می دهیم و … هرگز دفتر را دوباره باز نمی کنیم. نتیجه اینکه، کلمات و عبارات روی کاغذ می مانند نه در ذهن ما.

فکر می کنید اگر یک عبارت جدید را 20 تا 50 بار تکرار کنید، آن را برای همیشه به خاطر خواهید سپرد؟ نه، این طور نخواهد شد. بعد از چند بار تکرار، مغز به خاطر سپاری را متوقف می سازد.

بهترین مثال مقایسه ای این است که اگر یک لیوان آب را پای یک گلدان گل بریزید، برای گیاه مفید خواهد بود و تمام آن را به مصرف می رساند، اما گر یک سطل آب را داخل گلدان خالی کنید، تمام آب اضافی از آن خارج خواهد شد. گیاه قادر به جذب تمام آب نخواهد بود چرا که یک سطل آب، خارج از ظرفیت گلدان است.

استراتژی ساده و کاربردی “روش 90 ثانیه”

  1. زمانی که یک کلمه جدید را می بینید، باید آن را در دفترچه یاد داشت خود بنویسید. اما نه فقط خود کلمه را. کمی زمینه، بافت و مفهوم به آن بدهید. برای مثال، فقط ترجمه مربوط به آن را ننویسید.
    بهتر است اصطلاح و عبارتی را که کلمه مورد نظر را در آن دیدید یا همراه با کلمه شنیدید یادداشت کنید. به این ترتیب، شما به مجموعه ای از جزئیات مفید در مورد کلمه مورد نظر دست خواهید یافت (حروف اضافه، حروف تعریف، ترتیب واژگان، و خیلی چیزهای دیگر)، و از همه مهم تر اینکه وقتی به گفتن یک عبارت نیاز پیدا می کنید، بلافاصله قادر به گفتن آن خواهید بود. باید خود کلمه را در عبارت مربوطه با ماژیک مشخص کنید یا زیر آن خط بکشید.
  2. این اصطلاح یا عبارت را باید به مدت 7 روز، 1 تا 2 بار با صدای بلند بخوانید. لزوما خود را مجبور به حفظ کردن آن نکنید، فقط روی آن تمرکز کنید و تلاش کنید بفهمید واقعا در حال گفتن چه چیزی هستید. دو مرتبه خواندن یک عبارت، 10 ثانیه زمان می برد.
  3. بعد از 7 روز از تکرار هر روزه، باید یک هفته وقفه ایجاد کنید. بعد از وقفه یک هفته ای، عبارت را در 10 ثانیه، 3 مرتبه بخوانید. باید این کار را با صدای بلند انجام دهید، واضح و با احساس، با تمرکز کامل.
  4. 2 هفته بعد، دوباره عبارت مورد نظر را با صدای بلند بخوانید (3 مرتبه طی 10 ثانیه).

70+10+10= 90 s

این استراتژی به شما کمک می کند تا عبارت مورد نظر را در ذهن خود حک کنید. تمامی مراحل این استراتژی توسط خالق این روش مورد بررسی قرار گرفته است.

اوایل کار با حجمی از عبارات جدید و بیگانه مواجه می شوید که ممکن است برای شما خسته کننده باشند. برای آن که کم نیاورید، باید به تدریج دایره لغات خود را گسترش دهید: نه هر روز، بلکه تقریبا 3 بار در هفته.

البته، همیشه با کلمات و عبارات سخت روبرو خواهید بود. اگر وقت کافی برای آنها ندارید، باید سخت تر کار کنید. این روش نیازمند تمرکز، وضوح، و تکرار 10 تا 15 باره هر عبارت همراه با ابراز احساسات و هیجان به مدت 2 تا 3 روز است.

راز کارساز بودن این روش چیست؟

حافظه ما ویژگی بسیار جالب توجهی دارد. اگر ما اطلاعات را در 7 تا 9 حالت و موقعیت متفاوت ببینیم یا بشنویم، آنها را بهتر به خاطر می سپاریم.

این تعداد دفعاتی است که نورون های مغز نیاز به ساختن ارتباطات قوی با یکدیگر دارند. اگر دفعات تکرار کمتر باشد، ارتباطات نورونی به اندازه کافی قوی نیستند و ما اطلاعات را فراموش می کنیم.

نکته مهم! سیر تکرار خود را حفظ کنید

یک نمودار مخصوص برای حفظ دوره تکرار هر عبارت درست کنید؛ یعنی دقیقا بدانید یک عبارت مشخص را کلا چند بار تکرار کرده اید.

مثلا می توانید این طور عمل کنید: بعد از گفتن یک عبارت، یک علامت کنار آن بگذارید. بعد از 7 روز، آن را با ماژیک صورتی رنگ مشخص کنید. بعد از 2 هفته، آن را با رنگ زرد علامت بزنید.

تصور کنید می خواهید ملکه الیزابت را ملاقات کنید

مادامی که کلمات را تکرار می کنید، فقط به 2 چیز نیاز دارید:

تمرکز کامل

در طول 10 ثانیه تکرار باید کاملا روی عبارت جدید متمرکز شوید. باید دقیقا بدانید عبارت مورد نظر چه معنایی می دهد.

اگر متوجه شدید دارید یک عبارت را به طور خودکار تکرار می کنید، قضیه تمام است. حالا تکرار را متوقف کنید و سراغ بخشی از عبارت بروید که تمرکز خود را روی آن از دست دادید.

خودتان را با احساس درگیر یادگیری کنید

زمانی که یک عبارت جدید را تکرار می کنید، تصور کنید در حال صحبت کردن با ملکه الیزابت هستید، گپ زدن با جورج کلونی یا گشت زدن با هری پاتر در یک سفینه. احساس شما نقش مهمی در یادگیری شما دارد. احساسات، شتاب دهنده ای قوی در فرآیند به خاطر سپاری هستند.

“روش 90 ثانیه” به طرز باور نکردنی خوب جواب می دهد. اما اگر شما عمدا شروع به استفاده از الفاظ در واژگان خود کنید، الفاظ واقعا در ذهن شما نقش خواهند بست. این یکی از رموز اصلی فرآیند به خاطر سپاری است.

“اگر این کار را نکنید، فراموش می کنید. دفعه بعد سعی کنید انگلیسی صحبت کنید، از واژگان جدید به جای کلماتی که مدت مدیدی است آنها را می شناسید استفاده کنید.

در غیر این صورت، با حجم بزرگی از کلمات روبرو خواهید بود که هرگز از آنها استفاده نکردید. این حجم از کلمات از این که بلا استفاده مانده اند و به فراموشی سپرده خواهند شد غصه خواهند خورد….”

در ادامه بخوانید : بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در منزل

منبع : brightside

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا