تیپ شخصیتی INTP چیست؟ + (افراد مشهور، شغل و ازدواج)

تیپ شخصیتی INTP
تیپ شخصیتی INTP

خصوصیات تیپ شخصیتی INTP چیست؟ | افراد مشهور | شغل و رشته مناسب | روابط عاطفی و ازدواج

INTP که مخفف لاتین ویژگی های درونگرایی، شهودی، منطقی و ادراکی می باشد، یکی از 16 تیپ شخصیتی است که توسط آزمون شخصیت مایرز-بریگز (MBTI)، معرفی شده است.

افرادی که نتیجه آزمون شان تیپ شخصیتی INTP را نشان می دهد، معمولا به عنوان افرادی ساکت و تحلیلی توصیف می شوند.

آن ها از تنها بودن و وقت گذراندن با خود، تفکر درباره نحوه عملکرد چیزها و پیدا کردن راه حل برای مسائل و مشکلات، لذت می برند.

INTP ها، دارای یک دنیای غنی درونی هستند و تمایل دارند به جای دنیای بیرونی، بر تفکرات درونی شان تمرکز کنند.

آن ها اصولا دایره اجتماعی گسترده ای ندارند، اما با گروه کوچکی از دوستان شان، نزدیک و صمیمی هستند.

بر اساس گفته های دیوید کِرسی، روانشناسی که طبایع چهارگانه کِرسی را ارائه داد، تقریبا 1 تا 5% از جمعیت، دارای تیپ شخصیتی INTP هستند.

ویژگی های کلیدی تیپ شخصیتی INTP

  • افراد دارای تیپ شخصیتی INTP، افرادی ساکت، تودار و متفکر می باشند. از آنجا که درونگرا هستند، ترجیح می دهند تنها با گروه کوچکی از دوستان صمیمی شان که با یکدیگر علایق مشترک دارند، ارتباط داشته باشند.
  • آن ها از تفکر درباره مفاهیم نظری لذت می برند، و هوش را بر عواطف و احساسات، مقدم می دانند. INTP ها، منطقی هستند و تصمیمات خود را به جای احساسات ذهنی، بر اساس اطلاعات عینی می گیرند.
  • آن ها هنگام تجزیه و تحلیل اطلاعات و تصمیم گیری، شدیدا منطقی و عقلانی عمل می کنند.
  • آن ها در امر تفکر خارج از چارچوب، بسیار انعطاف پذیر و عالی هستند.
  • افراد دارای این تیپ شخصیتی، به جای تمرکز بر جزئیات بسیار ریز، یک تصویر کلی در ذهن دارند و در واقع «کل نگر» هستند.
  • این افراد، دوست دارند همیشه گزینه های پیش رویشان باز باشد و با برنامه ریزی و ساختارها، احساس محدودیت می کنند.

 نقاط ضعف و قوت تیپ شخصیتی INTP

نقاط قوت: منطقی و عقلانی بودن، دارای تفکر انتزاعی، داشتن استقلال، وفاداری و مهربانی با عزیزان

نقاط ضعف: به سختی می توان آن ها را شناخت؛ می توانند بی احساس باشند؛ مستعد شک و تردید نسبت به خود هستند؛ در پیروی از قوانین دچار مشکل هستند؛ در ابراز احساسات نیز، دچار مشکل اند.

عملکردهای شناختی

آزمون شخصیت مایرز-بریگز (MBTI)، بر اساس نظریه روانکاوی به نام کارل یونگ است که نشان داده هر شخصیت، متشکل از عملکردهای شناختی متفاوت می باشد.

سلسله مراتب این عملکردها، همین چیزی است که شخصیت و الگوهای رفتاری یک فرد را می سازد. عملکرد غالب، عملکردی است که نقش عمده ای در شخصیت یک فرد ایفا می کند. اگرچه این عملکرد، توسط عملکرد کمکی پشتیبانی می شود.

عملکرد درجه دوم، عملکردی کم تر توسعه یافته است، اما با این حال، تا حدودی تاثیرگذار بوده، و فرد با قدرت بخشیدن به آن، می تواند آن را پر رنگ تر کند.

عملکرد درجه سوم (نادر)، عمدتا ناخودآگاهانه بوده، و ضعیف تر از بقیه عملکردهاست.

عملکرد غالب: منطقی درونگرایانه

این عملکرد بر نحوه دریافت اطلاعات در مورد جهان پیرامون تمرکز دارد. افراد دارای تیپ شخصیتی INTP، با تلاش برای درک نحوه کارکرد هر چیز، این عملکرد را بروز می دهند.

آن ها اغلب دوست دارند هر چیز را به اجزای کوچک تر تقسیم کنند، تا بتوانند به هر جزء نگاه دقیق تری داشته باشند و بفهمند که این اجزا، چگونه در کنار هم قرار می گیرند و با هم کار می کنند.

INTPها، شدیدا منطقی بوده، و متفکرانی کارآمد هستند. آن ها دوست دارند قبل از نظر دادن یا اقدام کردن برای هر چیز، ابتدا به درک کاملی از آن دست یابند.

عملکرد کمکی: شهودی برونگرایانه

افراد دارای این تیپ شخصیتی، با جستجوی اما و اگرها و امکان پذیری ها، این عملکرد را بروز می دهند. آن ها برای ایجاد یک ایده، بینش، تخیل و تجربیات گذشته خود را به کار می گیرند.

آن ها دانسته های خود را مرور می کنند و به دنبال الگوها می گردند تا بتوانند در خصوص یک مسئله، به الهام یا بینشی مناسب دست یابند.

آن ها برای تفکر در مورد آینده و تجسم همه امکان پذیری ها، وقت زیادی صرف می کنند.

 عملکرد درجه دو: حسی درونگرایانه

افراد دارای تیپ شخصیتی INTP، گرایش کمی هم به ریزبینی دارند، و دوست دارند تمام حقایق و تجربیاتی را که در اختیار دارند، به دقت دسته بندی کنند!

به محضی که اطلاعات جدیدی دریافت می کنند، آن را با اطلاعاتی که از قبل دارند مقایسه کرده، تا بتوانند پیش بینی های خود را درباره نتیجه احتمالی ارائه دهند.

عملکرد درجه سه (نادر): احساسی برونگرایانه

INTPها، در گروه ها به دنبال هماهنگی هستند. اگرچه آن ها افرادی درونگرا هستند، اما در کنار افرادی که با آن ها آشنا و راحت اند، می توانند بسیار اجتماعی و خونگرم باشند.

این افراد، تحت شرایط پر فشار، احساسات خود را خاموش می کنند و به سختی با دیگران ارتباط برقرار می کنند. آن ها در شرایط پر فشار، به جای احساسات بر منطق شان تکیه می کنند.

افراد برجسته دارای تیپ شخصیتی INTP که ممکن است بشناسید

  • آلبرت انیشتین، دانشمند
  • دوایت آیزنهاور، رئیس جمهور آمریکا
  • کارل یونگ، روانکاو
  • تایگر وود، گلف باز
  • شلدون کوپر، نظریه بیگ بنگ

روابط شخصی

از آنجا که افراد دارای تیپ شخصیتی INTP درونگرا هستند، بیش تر وقت خود را تنها می گذرانند. بر خلاف افراد برونگرا که از تعامل با گروه وسیعی از افراد انرژی می گیرند، درونگراها در موقعیت های اجتماعی انرژی از دست می دهند.

بنابراین، این افراد بعد از وقت گذرانی با دیگران، نیاز دارند تنها باشند و با خود خلوت کنند تا انرژی شان تجدید و متعادل شود.

اگرچه آن ها در کنار افرادی که نمی شناسند، خجالتی هستند، اما با دوستان صمیمی و اعضای خانواده خود، کاملا گرم و صمیمی اند.

از آنجا که INTPها از تنهایی و تفکر عمیق لذت می برند، اغلب توسط دیگران به عنوان افرادی گوشه گیر و جدا از جمع تلقی می شوند.

گاهی اوقات ممکن است آنچنان در تفکرات خود غرق شوند و خود را گم کنند، که کاملا از دنیای بیرون جدا شوند. آن ها عاشق ایده ها هستند و برای هوش و دانش، ارزش زیادی قائلند.

افراد داری تیپ شخصیتی INTP، در موقعیت های اجتماعی، خونسرد و بردبار هستند. با این حال، وقتی اعتقادات آن ها به چالش کشیده می شود، هرگز کوتاه نمی آیند.

آن ها چنان منطقی هستند که اگر کسی بحث غیر منطقی به راه بیاندازد، هرگز نمی توانند جلوی خود را بگیرند و حرف های او را اصلاح نکنند! این افراد تنها بر افکار خودشان تکیه می کنند، نه دیگران؛ از این رو، متقاعد کردن ان ها نیز، دشوار است.

مسیرهای شغلی

از آنجا که افراد دارای تیپ شخصیتی INTP، از مفاهیم نظری و انتزاعی لذت می برند، معمولا در مشاغل علم محور، خوب عمل می کنند. آن ها منطقی هستند و مهارت های استدلالی قوی دارند؛ اما در تفکر خلاقانه نیز، عالی هستند.

این افراد گرایش به مستقل بودن دارند و بر خودمختاری و آزادی فردی، ارزش زیادی می گذارند. در برخی موارد، می توانند از شخصیت های دارای قدرت، حسابی خشمگین شوند؛ خصوصا کسانی که بخواهند توانایی تفکر و عمل آزادانه آن ها را سرکوب کنند.

به همین دلیل، افراد دارای تیپ شخصیتی INTP، در مشاغلی که دارای انعطاف پذیری و آزادی عمل زیادی باشند، بهترین عملکرد را دارند.

مشاغل رایج برای تیپ شخصیتی INTP

  • شیمی دان
  • فیزیکدان
  • برنامه ریزی کامپیوتری
  • دانشمند پزشکی قانونی
  • مهندسی
  • داروسازی
  • توسعه نرم افزار
  • زمین شناسی

نکاتی برای تعامل با افراد دارای تیپ شخصیتی INTP

روابط دوستانه

به اشتراک گذاری علایق، بهترین راه برای ایجاد رابطه دوستی با فرد دارای تیپ شخصیتی INTP می باشد. آن ها برای هوش، نسبت به هر چیز دیگری ارزش بیش تری قائلند و در ایجاد ارتباط دوستی، خیلی کُند عمل می کنند.

اگرچه این خصلت به دوستی های کمی می انجامد، اما کسانی که این افراد به عنوان دوست خود می پذیرند، برای آن ها بسیار نزدیک و صمیمی خواهند بود.

یادتان باشد که دوست INTP شما، شاید از افراط در عواطف و احساسات خوشش نیاید، اما عاشق گفتگوهای عمیق و به اشتراک گذاری علایق می باشد.

روابط والدینی

اگر فرزند شما دارای تیپ شخصیتی INTP است، بهتر است یادتان باشد که او به دلیل و منطق، بهتر از عواطف و احساسات پاسخ می دهد.

فرزند خود را به توسعه علایق هوشی اش تشویق کنید، اما حواس تان به موقعیت های مناسب برای دوست یابی او نیز، باشد. زیرا فرزند شما در این حوزه می تواند دچار مشکل باشد. بنابراین، بهتر است کاری کنید تا او با دیگر کودکانی که علایق مشترکی با او دارند، ارتباط برقرار کند.

روابط عاطفی

افراد دارای این تیپ شخصیتی، تمایل دارند در ذهن و افکار خود زندگی کنند؛ از این رو، خیلی سخت می شود آن ها را شناخت. حتی در روابط عاطفی نیز، تا زمانی که مطمئن نشوند طرف مقابل شان شایسته شنیدن افکار و احساسات شان می باشد، خود را عقب می کشند.

یکی از نکاتی که باید به خاطر داشته باشید، این است که اگرچه این افراد از رابطه عاطفی در بستر تعهدی عمیق لذت می برند، اما هرگز بازی نمی خورند! باید با آن ها کاملا صادق و روراست باشید.

از آنجا که این افراد نمی توانند نیازهای عاطفی دیگران را به خوبی درک کنند، بایستی مستقیما و کاملا صریح، نیاز عاطفی خود را بیان کنید.

این افراد همچنین در ابراز احساسات و عواطف خود نیز، دچار مشکل هستند؛ بنابراین، باید به سیگنال های ضعیف و غیر مستقیم آن ها توجه کنید.

منبع: www.verywellmind.com

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا