تیپ شخصیتی INFP چیست؟ + (افراد مشهور، شغل و ازدواج)

تیپ شخصیتی INFP
تیپ شخصیتی INFP

خصوصیات تیپ شخصیتی INFP چیست؟ | افراد مشهور | شغل و رشته مناسب | روابط عاطفی و ازدواج

INFP که به لاتین مخفف ویژگی های درونگرا، شهودی، احساسی و ادراکی می باشد، یکی از 16 تیپ شخصیتی است که به کمک آزمون شخصیت مایرز-بریگز (MBTI) مشخص می شود.

تیپ شخصیتی INFP، معمولا به عنوان شخصیتی «ایده آل گرا» یا «میانجی» شناخته می شود. افراد دارای این تیپ شخصیتی، تمایل به درونگرایی، ایده آل گرایی و خلاقیت بوده، و تحت تاثیر ارزش های والا قرار دارند.

افراد تیپ INFP، همچنین علاقمندند که جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند. آن ها علاوه بر این که دوست دارند به درک بیش تری از خود برسند، علاقمندند تا به بهترین شکل ممکن به دیگران کمک کنند.

این افراد، زمان زیادی را صرف جستجوی اهداف خود در زندگی، و تفکر در خصوص نحوه به کار گیری مهارت ها و استعدادهایشان برای خدمت به بشریت می کنند.

تیپ شخصیتی INFP، درست در مقابل تیپ شخصیتی ESTJ قرار دارد. تیپ های شخصیتی INTP و ENFJ شباهت بیش تری به این تیپ شخصیتی دارند.

ویژگی های کلیدی تیپ شخصیتی INFP

  • INFPها تمایل به درونگرایی، سکوت و توداری دارند. بودن در موقعیت های اجتماعی، انرژی آن ها را تخلیه می کند و ترجیح می دهند تنها با گروه کوچکی متشکل از دوستان صمیمی شان در تعامل باشند.

اگرچه عاشق تنهایی هستند، اما نباید این ویژگی آن ها را با کم رویی و خجالتی بودن اشتباه گرفت! برعکس، این ویژگی بدین معناست که این افراد از تنهایی و گذران وقت با خود، انرژی می گیرند. از طرفی دیگر، آن انرژی را در موقعیت های اجتماعی تخلیه می کنند.

  • افراد دارای این تیپ شخصیتی، معمولا بر شهود خود تکیه می کنند و بیش تر کلی نگر هستند تا جزئی نگر. آن ها می توانند در چیزهایی که واقعا برایشان مهم است، یا پروژه ای که دارند روی آن کار می کنند، بسیار دقیق باشند اما اصولا جزئیات اضافی و خسته کننده را نادیده می گیرند.
  • این افراد، تاکید زیادی بر احساسات شخصی دارند و تصمیمات شان بیش تر تحت تاثیر احساسات است تا اطلاعات عینی.
  • هنگام تصمیم گیری، دوست دارند گزینه های پیش رویشان باز باشد. آن ها حتی تصمیم گیری های مهم را به تعویق می اندازند تا مگر چیزی تغییر کند! تصمیماتی که می گیرند نیز، معمولا بر اساس ارزش های شخصی است تا منطق.

نقاط ضعف و قوت افراد INFP

وفاداری و از خود گذشتگی، درک احساسات، دلسوزی و علاقمندی به دیگران، عملکرد بهتر در حالت انفرادی، ارزش گذاری بر روابط صمیمانه و کل نگری، از نقاط قوت این افراد می باشد.

از طرفی، آن ها بیش از حد ایده آل گرا هستند، همه چیز را به خود می گیرند، سخت می شود آن ها را شناخت، گاهی اوقات حواس شان به چیزهای کوچک نیست و جزئیات را نادیده می گیرند، که این موارد، از جمله نقاط ضعف این افراد به شمار می روند.

عملکردهای شناختی

آزمون شخصیت مایرز-بریگز (MBTI)، خود بر پایه نظریه روانکاو سوئیسی، کارل یونگ است. او اظهار داشت که چهار نوع ویژگی روانشناختی وجود دارد: احساسی بودن، منطقی بودن، حسی بودن و شهودی بودن.

افراد، هر یک از این عملکردهای روانشناختی را به صورت برونگرایانه (در افراد برونگرا) و یا درونگرایانه (در افراد درونگرا) بروز می دهند.

در آزمون شخصیت MBTI، هر یک از تیپ های شخصیتی، از سلسله مراتب این عملکردها تشکیل شده است.

عملکرد غالب، همان عملکردی است که بخش عمده شخصیت فرد را کنترل می کند. اگرچه این عملکرد، توسط عملکرد کمکی (که گاها بروز می کند)، پشتیبانی می شود. عملکردهای درجه دوم و سوم نیز، عملکردهایی هستند که کم تر و به ندرت بروز می کنند و عمدتا ناخودآگاهانه هستند.

افراد دارای تیپ شخصیتی INFP، دارای عملکردهای شناختی زیر هستند:

عملکرد غالب: احساسی درونگرایانه

افراد دارای این تیپ شخصیتی، احساسات عمیقی را تجربه می کنند، اما از آنجا که درونگرا هستند، این احساسات را به صورت درونی پردازش می کنند.

آن ها احساس شگفتی عمیقی نسبت به جهان داشته، و شفقت و دلسوزی عجیبی نسبت به دیگران دارند.

با اینکه این احساسات، احساساتی قوی هستند، اما آن ها هیچ یک از این احساسات را به طور برونگرایانه بروز نمی دهند. به همین دلیل معمولا به اشتباه، گوشه گیر تلقی می شوند.

عملکرد کمکی: شهودی برونگرایانه

افراد دارای تیپ شخصیتی INFP، قبل از اقدام کردن برای هر چیز، با استفاده از قدرت تخیل و اما و اگرها، به امکان پذیری های مختلف فکر می کنند.

زندگی درونی آن ها، نیروی غالب شخصیت آن هاست. آن ها با شهود خود با دنیای بیرون ارتباط برقرار می کنند.

آن ها بر روی تصویر کلی و چیزهایی که مسیر آینده را شکل می دهند، تمرکز می کنند. همین قابلیت، باعث می شود تا این افراد، به رهبرانی انقلابی تبدیل شوند که در خصوص ایجاد تغییرات مثبت در جهان، هیجان زده اند.

عملکرد درجه دو: حسی درونگرایانه

افراد دارای تیپ شخصیتی INFP، هنگام دریافت اطلاعات، تصویر روشنی از وقایع را به خاطر می سپارند. در موقعیت های کم فشارتر، این وقایع را جهت تجزیه و تحلیل تجربیات، مجددا در ذهن شان مرور می کنند.

این خاطرات، معمولا با عواطف قوی در ارتباط اند؛ بنابراین، تنها به خاطر آوردن خاطرات، آن چنان برایشان با عواطف و احساسات همراه است که گویی دوباره همان وقایع را تجربه می کنند!

عملکرد درجه سه (نادر): منطقی برونگرایانه

این عملکرد شناختی، شامل سازماندهی و درک جهان به صورت عینی و منطقی است. اگرچه این عملکرد به صورت ناخودآگاهانه بر شخصیت افراد INFP تاثیر می گذارد، اما می تواند در مواقع پر فشار و پر استرس بروز کند.

افراد دارای این تیپ شخصیتی در مواقع پر استرس، ناگهان واقع بین و جزئی نگر می شوند و به جای عواطف و احساسات، بر منطق تمرکز می کنند.

از آنجا که این افراد عمدتا تحت کنترل شهود و عواطف شان قرار دارند، گاهی اوقات ممکن است برای داشتن احساس بهره وری و کارآمدی، تلاش زیادی کنند.

یادگیری توسعه این عملکرد، می تواند به این افراد کمک کند تا تعادل بیش تری در شخصیت خود ایجاد نمایند.

افراد برجسته دارای تیپ شخصیتی INFP که ممکن است بشناسید

  • آدری هپبورن، بازیگر
  • جی آر آر تالکین، نویسنده
  • پرنسس دایانا، عضو خانواده سلطنتی بریتانیا
  • ویلیام شکسپیر، نمایشنامه نویس
  • فرد راجرز، شخصیت تلویزیونی

روابط شخصی

افراد دارای تیپ شخصیتی INFP، ایده آل گرا هستند و به همین دلیل، در همه چیز خصوصا در روابط خود، انتظارات بالایی دارند.

به عنوان مثال، آن ها ممکن است در روابط عاطفی خود، چنان تصویر ایده آلی از شریک عاطفی خود در ذهن داشته باشند، که برآورده کردن آن برای هر کسی دشوار باشد!

افراد دارای این تیپ شخصیتی، عمیقا به دیگران اهمیت می دهند؛ اما از آنجا که درونگرا هستند، ممکن است شناختن آن ها کار دشواری باشد. این افراد، به معدود کسانی که رابطه نزدیکی با ان ها دارند، عمیقا متعهد هستند.

آن ها همچنین از درگیری و مشاجره دوری می کنند. وقتی بحث و کشمکشی ایجاد می شود، به جای تمرکز بر جزئیات حقیقی ماجرا، بر احساسی که آن مشاجره در آن ها ایجاد کرده، تمرکز می کنند.

در بحث و مجادله، ممکن است بیش از حد احساسی و حتی بی منطق به نظر برسند. با این حال، وقتی مجادله ای بین دیگران اتفاق می افتد، می توانند با کمک به طرفین در شناسایی و بروز احساسات شان، به خوبی میانجی گری کنند.

از آنجا که این افراد بسیار تودار هستند، ممکن است شناخت آن ها برای دیگران سخت باشد. آن ها برای دایره محدود دوستان صمیمی و اعضای خانواده شان، بسیار فداکار هستند، و برای احساسات و عواطف عزیزان شان، اهمیت ویژه ای قائلند.

عمده انرژی آن ها درونی بوده، و با احساسات شدید و ارزش های قوی مشخص می شود. آن ها به کسانی که عاشق شان هستند و همچنین به اعتقادات و ارزش هایی که برایشان مهم است، بسیار وفادار و پایبندند.

مسیرهای شغلی

INFP ها، معمولا در مشاغلی که بتوانند در آن ها خلاقیت و تصویر ذهنی خود را بروز دهند، بسیار خوب عمل می کنند. اگرچه آن ها به خوبی می توانند با دیگران کار کنند، اما ترجیح می دهند به تنهایی و انفرادی کار کنند.

این افراد خلاق، هنرمند و معنوی هستند. اغلب در سخنگویی ماهرند اما ممکن است ترجیح دهند به جای صحبت کردن، افکار و احساسات شان را از طریق نوشتن بروز دهند.

از آنجا که این افراد دارای ارزش ها و اصول اخلاقی قوی هستند، دوست دارند از باورهایشان دفاع و طرفداری کنند.

اگرچه نسبت به ارزش های خود حساسیت قوی دارند، اما دوست دارند درباره دیگران نیز، بیش تر بدانند و جوانب مختلف هر مسئله را در نظر بگیرند.

مشاغل رایج برای تیپ شخصیتی INFP

  • هنر
  • مشاوره
  • طراحی گرافیک
  • کتابداری
  • روانشناسی
  • فیزیوتراپی
  • فعال اجتماعی
  • نویسنده

نکاتی برای تعامل با افراد دارای تیپ شخصیتی INFP

روابط دوستانه

افراد دارای این تیپ شخصیتی، روابط صمیمی معدودی دارند اما همین روابط معدود، ماندگار و پایدار هستند. اگرچه این افراد می توانند خیلی خوب عواطف دیگران را درک کنند، اما در ابراز احساسات و به اشتراک گذاری عواطف خود با دیگران، دچار مشکل هستند.

با وجود اینکه این افراد به دنبال صمیمیت عاطفی و روابط عمیق هستند، اما برقراری ارتباط اجتماعی برای آن ها دشوار است.

شناختن یک فرد INFP، شاید به کمی زمان و تلاش نیاز داشته باشد؛ اما برای افرادی که درک بالایی دارند و صبور هستند، نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت.

روابط والدینی

افراد دارای این تیپ شخصیتی، معمولا حامی، دلسوز و گرم و صمیمی اند. آن ها در ایجاد دستورالعمل ها کمک به کودکان شان در توسعه ارزش های والا، خوب عمل می کنند.

هدف آن ها به عنوان پدر یا مادر، این است که فرزندان شان مانند هر فردی خوب رشد کنند و شگفتی های جهان را کاملا درک کنند. این افراد ممکن است نتوانند احساسات شان را به خوبی با فرزندان شان به اشتراک بگذارند و معمولا بر ایجاد هماهنگی در خانه تمرکز می کنند.

روابط عاطفی

در روابط عاطفی، این افراد ممکن است در نزدیک شدن به شریک عاطفی بالقوه، دچار مشکل باشند. اما وقتی یک رابطه عاطفی شکل بگیرد، با احساس قوی وفاداری، روز به روز بیش تر به شریک عاطفی شان نزدیک می شوند.

آن ها گاهی دیدگاه های بیش از حد عاشقانه و انتظارات بسیار بالایی در روابط عاطفی خود دارند، که شریک عاطفی شان باید برای برآورده کردن آن ها بسیار تلاش کنند.

این افراد با این که همیشه سعی می کنند از بحث و مجادله دوری کنند، اما معمولا هر تعبیری را به خودشان می گیرند!

اگر شریک عاطفی شما دارای تیپ شخصیتی INFP می باشد، باید درک کنید که ممکن است مدتی طول بکشد تا با شما راحت شود. همچنین، باید درک کنید که او نسبت به انتقادها بیش از حد حساس است و معمولا شادی و خوشحالی شما را به شادی خود ترجیح می دهد.

منبع: www.verywellmind.com

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا