تیپ شخصیتی ESTP چیست؟ + (افراد مشهور، شغل و ازدواج)

تیپ شخصیتی ESTP
تیپ شخصیتی ESTP

خصوصیات تیپ شخصیتی ESTP چیست؟ | افراد مشهور | شغل و رشته مناسب | روابط عاطفی و ازدواج

ESTP، یکی از 16 تیپ شخصیتی است که توسط آزمون شخصیت مایرز-بریگز (MBTI)، قابل تشخیص می باشد. افراد دارای این تیپ شخصیتی، معمولا به عنوان افرادی اجتماعی، عمل گرا و هیجانی توصیف می شوند.

این افراد، بسیار اجتماعی هستند و از وقت گذرانی با دایره گسترده ای از دوستان و آشنایان، لذت می برند. آن ها علاقمند به لحظه حال و اکنون هستند، و معمولا روی جزئیات تمرکز می کنند تا کلیات.

افراد تیپ شحصیتی ESTP، منطقی هستند. آن ها هنگام تصمیم گیری، به جای احساسات شخصی، بر اطلاعات عینی تکیه می کنند.

آن ها دوست ندارند با برنامه ریزی های افراطی خود را محدود کنند. برعکس، دوست دارند همیشه بداهه عمل کنند و گزینه های پیش رویشان باز باشد.

طبق گفته دیوید کِرسی، روانشناسی که نظریه طبایع چهارگانه را ارائه داد، حدود 4 تا 10% افراد جمعیت، دارای تیپ شخصیتی ESTP هستند. اعتقاد بر این است که این تیپ، جزو رایج ترین تیپ های شخصیتی به شمار می رود.

ویژگی های کلیدی تیپ شخصیتی ESTP

افراد دارای این تیپ شخصیتی، ویژگی هایی را از خود بروز می دهند که مبتنی بر گرایش آن ها به حسی بودن و برونگرایی می باشد. آن ها متفکرانی قاطع با مهارت های قوی انسانی هستند.

آن ها همچنین:

  • سریع تصمیم گیری می کنند: این افراد در برخورد با مشکل، فورا به حقایق می اندازند و سریعا راه حلی را پیدا می کنند. آن ها به جای این که زمان زیادی را صرف برنامه ریزی کنند، بیش تر بداهه عمل می کنند.
  • مفاهیم کاربردی را به انتزاعی ترجیح می دهند: ESTPها، از مفاهیم و نظریه های انتزاعی، کم تر استفاده می کنند. آن ها بیش تر به دنبال اطلاعات کاربردی هستند تا بتوانند به طور منطقی درباره آن ها تفکر کنند و فورا طبق آن دست به اقدام بزنند.
  • دارای مهارت های اجتماعی قوی هستند: آن ها بسیار ناظر هستند و معمولا متوجه جزئیاتی می شوند که شاید خیلی از افراد توجهی به آن ها نکنند.

از نظر دیگران، آن ها بسیار تند صحبت می کنند و شدیدا مجاب کننده و متقاعد کننده هستند. در موقعیت های اجتماعی، به نظر می رسد که آن ها در مکالمات، چندین قدم جلوتر از بقیه هستند!

  • آنی عمل می کنند: افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP، برنامه ریز نیستند. آن ها در لحظه واکنش نشان می دهند و اغلب واکنش های آنی دارند و ریسک پذیرند. این ویژگی می تواند گاهی مشکل ساز باشد و باعث شود چیزی بگویند یا کاری انجام دهند که بعدا پشیمان شوند.

نقاط ضعف و قوت تیپ شخصیتی ESTP

نقاط قوت: جمع دوست، سرگرم کننده و پر انرژی، تاثیرگذار و متقاعد کننده، عمل گرا، سازگار و وفق پذیر، نظاره گر و هوشیار

نقاط ضعف: بداهه گرا، رقابت جو و گاهی بیش از حد هیجانی هستند؛ خیلی زود کسل می شوند و حوصله شان سر می رود؛ بی احساس اند.

عملکردهای شناختی

آزمون شخصیت مایرز-بریگز (MBTI) نشان می دهد که شخصیت هر فرد، ترکیبی از چند عملکرد ذهنی مختلف (حسی، منطقی، شهودی، احساسی) است، که یا به صورت برونگرایانه (در افراد برونگرا)، و یا به صورت درونگرایانه (در افراد درونگرا) بروز می کنند.

غالب ترین این عملکردها، عمده ترین نقش را در شخصیت فرد ایفا می کند؛ در حالی که عملکرد ثانویه یا کمکی، نقش مکمل دارد. عملکردهای درجه دوم و سوم نیز، به ترتیب اثرگذاری کم تری بر روی شخصیت فرد دارند.

عملکرد غالب: حسی برونگرایانه

افراد برونگرا، از بودن در اجتماع و وقت گذرانی با دیگران، انرژی می گیرند. به همین دلیل، اجتماعی، جذاب و نو طلب هستند. از آنجا که آن ها برونگرا می باشند، از طریق حواس، تحریک می شوند.

  • تمرکز بر واقعیت: از آنجا که این افراد تمرکز زیادی بر زمان حال دارند، واقع گرا هستند. آن ها علاقمند به تصاویر،صداها و تجربیاتی هستند که در لحظه در پیرامون شان اتفاق می افتد، و کم تر در مورد آینده رویاپردازی می کنند.
  • حس گرایی: این افراد به عنوان افرادی حسی، دوست دارند هر چیزی را که توجه شان را جلب می کند، لمس کنند، احساس کنند، بشنوند، مزه کنند و ببینند.

آن ها هنگام یادگیری چیزهای جدید، صرفا خواندن مطالب یا گوش دادن به سخنرانی، برایشان کافی نیست؛ بلکه باید خودشان آن را تجربه کنند و به صورت عملی یاد بگیرند.

  • انرژی بالا: افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP، اساسا «انجام دهنده» هستند. آن ها مستقیما سراغ یک کار می روند و هر ریسکی را برای به اتمام رساندن آن کار، می پذیرند.
  • عمل گرایی: آن ها از فعال بودن لذت می برند اما دوست دارند فعالیتی که انجام می دهند، کاربردی و موثر نیز، باشد. به عنوان مثال، ممکن است تمرینات ورزشی روتین، یا دویدن روی تردمیل حوصله شان را سر ببرد؛ ترجیح می دهند به دنبال فعالیت های تازه باشند و یا کاری مفید انجام دهند.

 عملکرد کمکی: منطقی درونگرایانه

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP، هنگام قضاوت کردن به طور درونی متمرکز می شوند و اطلاعات را به طور منطقی و استدلالی پردازش می کنند. از آنجا که این ویژگی، یک ویژگی درونگرایانه است، ممکن است مورد توجه دیگران قرار نگیرد.

  • نظم بالا: این حس کنترلگری درونی، به این افراد نظم می بخشد. آن ها در کار مستقل مهارت دارند و وقتی می خواهند به هدفی دست یابند، تمام حواس شان معطوف به آن هدف است.
  • نظاره گری: افراد دارای این تیپ شخصیتی، مهارت های مشاهده ای قوی دارند و متوجه جزئیاتی می شوند که شاید از دید دیگران پنهان بمانند. آن ها هنگام دریافت اطلاعات، منطق خود را به کار می گیرند تا به راه حلی عملی و کاربردی دست یابند.

عملکرد درجه دو: احساسی برونگرایانه

این عملکرد بر ایجاد هماهنگی اجتماعی و روابط با دیگران تمرکز دارد. اگرچه افراد دارای این تیپ، عواطف قوی ندارند، اما نیاز زیادی به مشارکت اجتماعی دارند.

  • اجتماعی بودن: آن ها از بودن در مرکز توجهات، لذت می برند و در ایجاد رابطه دوستی با دیگران، خوب هستند.
  • خشنود کردن دیگران: اگرچه افراد تیپ ESTP اجتماعی هستند، اما گاهی اوقات از به اشتراک گذاشتن نظرات خود با دیگران، احساس راحتی نمی کنند.

آن ها دوست دارند دیگران را راضی و خشنود سازند و توازن و هماهنگی را حفظ کنند. حتی ممکن است گاهی از نیازهای خود بگذرند تا دیگران را خوشحال و خشنود سازند.

  • انسان دوستی: این جنبه از شخصیت باعث می شود تا یک فرد ESTP بخواهد تمام مهارت هایش را به کار گیرد تا به دیگران کمک کند و دنیا را به جای بهتری تبدیل کند. آن ها در مورد دیگران احساس نگرانی می کنند و قادرند برای مشکلات، راه حل مناسب پیدا کنند.

عملکرد درجه سه (نادر): شهودی درونگرایانه

این جنبه شخصیتی بر بررسی اطلاعات جهت یافتن الگوها و دستیابی به شهود و الهام در خصوص شرایط تمرکز دارد. این عملکرد، افراد تیپ ESTP را قادر می سازد تا برداشت مناسبی از اطلاعات دریافتی داشته باشد و درباره آینده، به حس هایی دست یابد.

  • جستجوی ارتباط: آن ها ممکن است به دنبال ارتباطاتی باشند که به آن ها کمک می کند تا به درکی از اتفاقات آینده برسند.
  • گاهی بی اعتماد به واکنش های غریزی: شهود، همیشه در این افراد پیروز نمی شود! آن ها گاهی اوقات واکنش های شهودی را بروز می دهند که ممکن است نادرست باشند. به همین دلیل، ممکن است گاهی به شهود و غرایز خود بی اعتماد می شوند.

از آنجا که این جنبه شخصیتی آنچنان قوی و تاثیرگذار نیست، گاهی به یک نقطه ضعف تبدیل می شود. اما وقتی شهود خود را پرورش می دهند و آن را تقویت می کنند، از این توانایی برای درک الگوها و ایجاد ارتباطات استفاده می کنند.

اما وقتی این توانایی کم تر توسعه یابد، برداشت هایی خواهند داشت که اغلب بر پایه شواهد محکمی نمی باشند.

افراد برجسته دارای تیپ شخصیتی ESTP که ممکن است بشناسید

  • دونالد ترامپ، تاجر و رئیس جمهور آمریکا
  • مدونا، خواننده
  • ارنست همینگوی، رمان نویس
  • توماس ادیسون، مخترع
  • کاپیتان جیمز تی کرت، شخصیت تخیلی

روابط شخصی

به این دلیل که افراد تیپ شخصیتی ESTP  برونگرا هستند، از بودن در کنار دیگران انرژی می گیرند. در موقعیت های اجتماعی، این افراد معمولا سرگرم کننده، صمیمی و دلربا به نظر می رسند.

  • مهارت های اجتماعی قوی: طبق گفته کِرسی، افراد دارای این تیپ شخصیتی، مهارت ویژه ای در تاثیرگذاری بر دیگران دارند. این افراد، نه تنها در تعامل با دیگران، بلکه در درک و تفسیر ارتباطات غیر کلامی نیز، مهارت بالایی دارند.
  • مشکل در تعهد: با اینکه این افراد با دیگران خیلی خوب هستند، اما ترجیح می دهند در لحظه زندگی کنند؛ این امر باعث می شود پایبندی و تعهد به یک رابطه، برایشان دشوار باشد. از آنجا که آن ها بسیار در زمان حال متمرکز هستند، معمولا برایشان سخت است که به برنامه های بلند مدت فکر کنند.
  • بی احساس به نظر می رسند: افراد دارای تیپ ESTP، برای هماهنگ شدن با فکر و احساس دیگران، به زمان و تلاش زیادی نیاز دارند.

در نتیجه، گاهی ممکن است چیزهایی بگویند که «بی احساس» تلقی شوند. آن ها ممکن است برای توجه به دوستان و شریک عاطفی شان، به تلاش زیادی نیاز داشته باشند.

مسیرهای شغلی

آزمون شخصیت MBTI، همچنین نشان می دهند که هر تیپ شخصیتی، ممکن است ترجیحات و نقاط قوتی داشته باشد که آن ها را برای مشاغل خاصی مناسب می کنند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP، از تعامل با طیف گسترده ای از افراد، لذت می برند؛ بنابراین، آن ها در مشاغلی که با دیگران تعامل زیادی دارند، بهترین عملکرد را دارند. آن ها همچنین از روتین و یکنواختی خوش شان نمی آید؛ لذا مشاغل پر سرعت برایشان ایده آل است.

افراد دارای این تیپ شخصیتی، ویژگی های شخصیتی گوناگونی دارند که آن ها را برای مشاغل خاصی، مناسب می سازد. آن ها به خاطر مهارت های اجتماعی قوی خود، در مشاغلی که با فروش و بازاریابی سر و کار دارند، بهترین عملکرد را دارند.

از آنجا که این افراد عمل گرا هستند، در پست هایی که نیازمند پاسخگویی، تفکر و عملکرد سریع هستند (نظیر پرسنل اورژانس و مامورین پلیس)، بسیار عالی عمل می کنند.

مشاغل رایج برای تیپ شخصیتی ESTP

  • تکنسین پشتیبانی کامپیوتری
  • کارآگاه
  • کارآفرینی
  • بازاریابی
  • امدادگری
  • افسر پلیس
  • نماینده فروش

نکاتی برای تعامل با افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP

اگر دوست، همکار، شریک عاطفی یا عشق شما دارای تیپ شخصیتی ESTP  می باشد، نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن آن ها می توانید رابطه خود را با آن ها بهبود ببخشید؛ نکاتی که باعث می شود این تیپ شخصیتی را بهتر درک کنید.

روابط دوستانه

افراد دارای این تیپ شخصیتی، تشنه ماجراجویی و هیجان اند. اگر همواره آماده یک تجربه جدید باشید، یا برنامه های هیجان انگیز، نو و چالش برانگیز بچینید، دوست خوبی برای این افراد خواهید بود!

روابط والدینی

کودکان دارای تیپ شخصیتی ESTP، می توانند ماجراجو و مستقل باشند؛ بنابراین، والدین آن ها باید برایشان حد و مرز قائل شوند و قوانین و مقررات محکم اما عادلانه ای را تعیین نمایند.

کودکان دارای این تیپ، باید دائما سرگرم فعالیت باشند؛ به همین دلیل، ممکن است در بستر کلاس درس، از یکنواختی کلافه شوند!

روابط عاطفی

این افراد، هیجان انگیر و عاشقانی سرگرم کننده هستند؛ اما خیلی زود از یکنواختی و روتین، خسته می شوند. آن ها از گفتگوهای طولانی و فلسفی لذت نمی برند اما اگر گفتگو درباره علایق مشترک باشد، دوست دارند بحث تمام نشود.

حواس تان باشد که شریک عاطفی شما دوست دارد هر مسئله ای در همان روز مطرح شود و فقط برای همان روز برنامه ریزی و تصمیم گیری شود؛ برنامه ریزی برای آینده، برای او امری دشوار است.

منبع: www.verywellmind.com

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا