تیپ شخصیتی ESTJ چیست؟ + (افراد مشهور، شغل و ازدواج)

تیپ شخصیتی ESTJ
تیپ شخصیتی ESTJ

خصوصیات تیپ شخصیتی ESTJ چیست؟ | افراد مشهور | شغل و رشته مناسب | روابط عاطفی و ازدواج

تیپ شخصیتی ESTJ، یکی از 16 تیپ شخصیتی است که به کمک آزمون شخصیت مایرز-بریگز (MBTI) قابل تشخیص است.

افراد دارای این تسپ شخصیتی، معمولا به عنوان افرادی منطقی و مسئولیت پذیر توصیف می شوند. آن ها بسیار قاطع بوده، و سعی می کنند مطمئن شوند که همه چیز خوب و ظبق قوانین پیش می رود.

آن ها پایبند به سنت ها، استانداردها و قوانین هستند. این افراد، باورهای محکمی دارند، از حس قضاوتی معقولی برخوردارند و انتظار دارند که دیگران نیز، از اصول مشابهی برخوردار باشند.

طبق نظر دیوید کِرسی، خالق نظریه طبایع چهارگانه کِرسی، تیپ شخصیتی ESTJ، «سرپرست نگهبانان» است؛ یکی از چهار کهن الگوی «نگهبان» (یعنی سرپرست، بازرس، مهیا کننده، محافظ).

ویژگی های کلیدی تیپ شخصیتی ESTJ

  • افراد با این تیپ شخصیتی، ارزش زیادی برای سنت ها، قوانین و امنیت قائل هستند. حفظ پایداری شرایط برای این افراد از اهمیت زیادی برخوردار است. آن ها معمولا در وظایف مدنی، شاخه های دولتی و سازمان های اجتماعی مشارکت می کنند.
  • آن ها نسبت به زندگی یک رویکرد سنتی دارند و به همین دلیل، گاهی ممکن است سرسخت و غیر قابل نفوذ به نظر برسند. ویژگی مسئولیت پذیری آن ها باعث می شود آن ها به دنبال پست های رهبری باشند.
  • اعتماد به نفس و اعتقادات قوی این افراد، باعث می شود فورا برنامه ریزی ها را به مرحله عمل برسانند اما گاهی اوقات بسیار منتقد و بیش از حد پرخاشگر می شوند؛ خصوصا زمانی که دیگران نتوانند به طبق استانداردهای آن ها رفتار کنند.
  • افراد دارای تیپ شخصیتی ESTJ، به عنوان افرادی قابل پیش بینی، با ثبات، متعهد و عمل گرا شناخته می شوند. هنگام به اشتراک گذاری نظرات، کاملا رک و صادق هستند و به همین دلیل ممکن است گاهی خشن و بیش از حد انتقادی به نظر برسند.

نقاط ضعف و قوت تیپ شخصیتی ESTJ

نقاط قوت: عمل گرایی و واقع بینی، قابل اطمینان، اعتماد به نفس بالا، سخت کوشی، سنت گرایی، مهارت های رهبری بالا

نقاط ضعف: بی احساسی، انعطاف ناپذیری، ضعف در ابراز احساسات، استدلالی، ریاست مآب

عملکردهای شناختی

آزمون شخصیت MBTI، نشان می دهد که هر تیپ شخصیتی، از چند عملکرد شناختی تشکیل شده است (حسی، منطقی، احساسی، شهودی) که هر یک از آن ها یا به صورت برونگرایانه و یا به صورت درونگرایانه بروز می کنند.

عملکرد غالب، عملکردی است که نقش اصلی را در شخصیت فرد ایفا می کند؛ اگرچه عملکرد کمکی نیز، نقش پشتیبانی داشته و بسیار حائز اهمیت است.

عملکردهای درجه دو و سه نیز، به ترتیب از اهمیت کم تری برخوردارند اما با این حال، باز هم بر نوع رفتار فرد و تعامل او با جهان اطرافش تاثرگذارند.

عملکرد غالب: منطقی برونگرایانه

  • افراد تیپ ESTJ، هنگام تصمیم گیری به جای احساسات شخصی شان، بر اطلاعات عینی و منطق تکیه می کنند. آن ها در تصمیم گیری های عینی، غیر شخصی و بی طرف، مهارت بالایی دارند.

این افراد، هنگام قضاوت به جای تمرکز بر احساسات ضمنی خود، حقایق و منطق را در نظر می گیرند تا تصمیمات منطقی گرفته شود.

  • افراد دارای این تیپ شخصیتی، بسیار عمل گرا هستند. آن ها علاقمند به یادگیری چیزهایی هستند که بتوان سریعا در دنیای واقعی به کار گرفت و از آن ها استفاده کرد.

اما به هیچ وجه علاقمند به مفاهیم انتزاعی و نظری نیستند. آن ها حقایق محکم را به اطلاعات انتزاعی ترجیح می دهند.

  • این افراد، در تصمیم گیری سریع و قاطعانه، عالی هستند اما ممکن است گاهی پیش از آن که همه اطلاعات را در مورد یک موقعیت در نظر بگیرند، به قضاوت بنشینند.

این ویژگی از یک طرف از آن ها رهبران خوبی می سازد، و از طرف دیگر، ممکن است باعث شود تا خشن و تندخو به نظر برسند.

عملکرد کمکی: حسی درونگرایانه

  • افراد دارای تیپ شخصیتی ESTJ، همه چیز را با جزئیات کامل به خاطر دارند. خاطرات گذشته آن ها بسیار زنده و واضح است و اغلب از تجربیات گذشته خود استفاده می کنند و آن ها را به وقایع حال، ربط می دهند.
  • از آنجا که عملکرد حسی آن ها درونگرایانه است، گرایش کم تری به چیزهای نو و بدیع دارند، و بیش تر بر چیزهای آشنا تمرکز می کنند.

آن ها از داشتن عادات و روتین ها لذت می برند. اگرچه این ویژگی نوعی ثبات و پیش بینی پذیری به آن ها می دهد، اما باعث می شود که سرسخت و نفوذ ناپذیر نیز، به نظر برسند.

عملکرد درجه دو: شهودی برونگرایانه

  • این جنبه از شخصیت آن ها به دنبال ایده های نو و امکان پذیری هاست. این عملکرد، افراد دارای این تیپ شخصیتی را ترغیب می کند تا در خلاقیت خود کاوش کنند.
  • آن ها هنگام پردازش ایده ها و اطلاعات جدید، به دنبال معانی احتمالی هستند تا ارتباطات و الگوهای جدید را تشخصی دهند.

این ویژگی آن ها را قادر می سازد تا اطلاعات ورودی را خوب بررسی کنند و تشخیص دهند که آیا تفسیر دیگر یا نتیجه احتمالی دیگری وجود دارد یا خیر.

عملکرد درجه سه (نادر): احساسی درونگرایانه

  • وقتی این عملکرد بروز می کند، ممکن است باعث شود افراد تیپ ESTJ تصمیمات خود را بیش تر بر پایه احساسات بگیرند تا منطق! معمولا این احساسات، حس ششم یا ندای درونی در مورد یک موقعیت است.

اگرچه این عملکرد زیاد بروز نمی کند، اما گاهی اوقات فرد اجازه می دهد تا احساسات ضمنی اش بر تفسیر عینی از یک موقعیت غلبه کند.

  • افراد ESTJ، بیش تر منطقی هستند تا احساسی؛ لذا این عملکرد عمدتا به صورت ناخودآگاهانه بروز می کند.

افراد برجسته دارای تیپ شخصیتی ESTJ که ممکن است بشناسید

  • لیندون جانسون، رئیس جمهور سابق آمریکا
  • مگان کلی، خبرنگار
  • بیلی گراهام، انجیل نویس
  • الک بالدوین، بازیگر
  •  دارث ویدر، شخصیت «جنگ ستارگان»

روابط شخصی

از آنجا که افراد دارای این تیپ شخصیتی برونگرا هستند، بسیار اجتماعی بوده و از بودن در کنار دیگران و همراهی آن ها لذت می برند.

آن ها در موقعیت های اجتماعی می توانند بسیار سرگرم کننده و مفرح باشند و معمولا از این که در مرکز توجه قرار بگیرند، لذت می برند.

خانواده، مهم ترین چیز برای این افراد است. آن ها نهایت تلاش خود را می کنند تا تعهدات خود را نسبت به خانواده انجام دهند.

رویدادهای اجتماعی نیز، برای این افراد حائز اهمیت است و رویدادهای مهم نظیر جشن تولدها و سالگردها را به خوبی به خاطر دارند.

آن ها نسبت به شرکت در عروسی ها، دورهمی های خانوادگی، جشن های آخر هفته و سایر مناسبت ها، بسیار مقید هستند.

یکی از نقاط ضعف افراد تیپ شخصیتی ESTJ، این است که نسبت به روتین ها و قوانین، بسیار سرسخت هستند. آن ها نظر و عقیده خود را بسیار جدی می گیرند و اغلب به نظرات دیگران اهمیتی نمی دهند.

مسیرهای شغلی

از آنجا که افراد دارای این تیپ شخصیتی به نظم و ترتیب اهمیت زیادی می دهند، در نقش های سرپرستی و نظارتی بسیار بهتر عمل می کنند.

در چنین جایگاهی، آن ها تمام تلاش خود را می کنند تا افراد گروه حتما از قوانین و مقرراتی که توسط مافوق شان تعیین می گردد، پیروی کنند.

در موقعیت های کاری یا تحصیلی، این افراد بسیار سخت کوش و قابل اطمینان هستند. آن ها کاملا طبق دستورات و قوانین عمل می کنند و به مقامات بالا احترام می گذارند.

آن ها در به اتمام رساندن کارهای خود بسیار دقیق و حساس هستند و به ندرت درباره انجام کارهایشان شکایت کرده یا سوال می پرسند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTJ، طیف وسیعی از ویژگی های شخصیتی را دارا می باشند که باعث می شود در مشاغل مختلفی بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند.

تاکید آن ها بر قوانین و مقررات، آن ها را برای پست های مدیریتی و نظارتی مناسب می کند. همچنین، احترام آن ها نسبت به قوانین، مقامات و نظم و ترتیب، باعث می شود در نقش های مربوط به اجرای قوانین نیز، عملکرد عالی داشته باشند.

مشاغل رایج برای تیپ شخصیتی ESTJ

  • افسر پلیس
  • نظامی
  • قاضی
  • سیاستمدار
  • معلم
  • مدیر مدرسه
  • مدیر کسب و کار
  • حسابدار
  • کارمند بانک

نکاتی برای تعامل با افراد دارای تیپ شخصیتی ESTJ

روابط دوستانه

افراد دارای این تیپ شخصیتی، اجتماعی هستند و از این که دوستان شان را در فعالیت های مورد علاقه شان شریک کنند، لذت می برند.

این افراد، «قابل اطمینان بودن» را به هر چیز دیگری ترجیح می دهند. اگر شما فردی با ثبات و متعهد هستید، بنابراین می توانید رابطه دوستانه خوبی با یک فرد ESTJ باشید.

روابط والدینی

کودکان دارای تیپ شخصیتی ESTJ، گرایش زیادی به مسئولیت پذیری و هدف محوری دارند. اما حواس تان باشد که انتظارات تان از ان ها بیش از حد نباشد و مسئولیت زیادی را بر دوش آن ها نگذارید.

آن ها از ساختارها و روتین ها لذت می برند. این کودکان اگرچه خودمحور هستند، اما باز هم نیاز دارند تا آن ها را راهنمایی کنید و قوانین و مقرراتی برایشان وضع کنید تا در امنیت باشند.

روابط عاطفی

افراد دارای این تیپ، کاملا قابل اعتماد هستند و به تعهدات شان با جدیت عمل می کنند. به محضی که خود را متعلق به یک رابطه بدانند، یک عمر به آن پایبند خواهند بود.

آن ها معمولا از عواطف و احساسات دوری می کنند، که معمولا این ویژگی ممکن است برای شریک عاطفی شان کمی سخت باشد.

اگرچه این افراد ممکن است احساسات خود را به صورت کلامی بروز ندهند، اما یادتان باشد که همیشه احساسات و عواطف خود را در عمل نشان می دهند.

منبع: www.verywellmind.com

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا