تیپ شخصیتی ESFP چیست؟ + (افراد مشهور، شغل و ازدواج)

تیپ شخصیتی ESFP
تیپ شخصیتی ESFP

خصوصیات تیپ شخصیتی ESFP چیست؟ | افراد مشهور | شغل و رشته مناسب | روابط عاطفی و ازدواج

ESFP که به لاتین مخفف ویژگی های برونگرایی، حسی، احساسی و ادراکی است، یکی از 16 تیپ شخصیتی می باشد که توسط آزمون شخصیت مایرز-بریگز (MBTI) قابل تشخیص است.

افراد دارای این تیپ شخصیتی، معمولا به عنوان افرادی خودجوش، مدبر و اجتماعی توصیف می شوند.

آن ها عاشق این هستند که در مرکز توجه باشند و اغلب سرگرم کننده و به اصطلاح «دلقک» هستند. تیپ شخصیتی ESFP دقیقا در مقابل تیپ شخصیتی INTJ می باشد.

طبق گفته روانشناس دیوید کِرسی، خالق نظریه طبایع چهارگانه کِرسی، حدود 4 الی 10 درصد افراد، از تیپ شخصیتی ESFP برخوردارند.

ویژگی های کلیدی تیپ شخصیتی ESFP

افراد دارای این تیپ شخصیتی، عمل گرا و مدبر هستند. آن ها ترجیح می دهند از طریق تجربه یاد بگیرند و از یادگیری از طریق کتاب و بحث های نظری، خوش شان نمی آید.

به همین خاطر، دانش آموزان دارای این تیپ شخصیتی، معمولا با محیط های سنتی مدرسه و کلاس، مشکل دارند. آن ها در موقعیت هایی که قادر باشند با دیگران تعامل داشته و یا از طریق تجربه مستقیم به یادگیری بپردازند، بسیار سریع تر یاد می گیرند.

افراد تیپ ESFP، در لحظه حال زندگی می کنند و کم تر به این فکر می کنند که اعمال فعلی شان، چه پیامدهایی در آینده خواهد داشت.

آن ها در هر موقعیتی خیلی سریع متوجه همه چیز می شوند و هر اتفاقی که رخ می دهد، فورا از آن سر در می آورند. آن ها همچنین علاقمند به روتین نیستند، از تجربیات جدید لذت می برند و همواره به دنبال ماجراجویی های جدید هستند.

این افراد، علاوه بر آگاهی قوی از پیرامون شان، در برخورد با دیگران بسیار درک بالایی دارند. آن ها قادرند احساسات دیگران را حس کنند و به آن پاسخ دهند. از نظر دیگران، آن ها افرادی گرم و صمیمی، همدل و آسان گیر هستند.

آن ها عاشق تفریح و سرگرمی هستند و بیش تر علاقمندند در لحظه زندگی کنند و همان کاری را انجام دهند که در لحظه فکر می کنند درست است.

نقاط ضعف و قوت تیپ شخصیتی ESFP

نقاط قوت: مثبت نگر و جمع دوست اند، از اجتماع و بودن با دیگران لذت می برند، بر زمان حال تمرکز دارند و خودجوش هستند، عمل گرا هستند.

نقاط ضعف: از نظریه های انتزاعی خوش شان نمی آید، زود کسل می شوند، برنامه ریزی برای آینده ندارند، به طور بداهه عمل می کنند.

عملکردهای شناختی

آزمون شخصیت مایرز-بریگز (MBTI)، نشان می دهد که شخصیت هر فرد، با عملکردهای شناختی مختلفی از جمله حسی، منطقی، احساسی و شهودی شکل می گیرد.

برخی از این عملکردها غالب تر از بقیه هستند و ترتیب آن ها بر نحوه ادراک فرد و ارتباطش با جهان تاثیر می گذارد.

این عملکردها، یا به صورت برونگرایانه و یا به صورت درونگرایانه بروز می کنند. عملکردهای برونگرایانه، بر تعامل فرد با محیط پیرامونش تمرکز دارند، درحالی که عملکردهای درونگرایانه، بر انعکاس ها و تجزیه و تحلیل های درونی متمرکز هستند.

عملکرد غالب: حسی برونگرایانه

  • افراد دارای تیپ شخصیتی ESFP، ترجیح می دهند به جای این که به آینده ای دور فکر کنند، بر لحظه حال و اکنون تمرکز کنند. آن ها همچنین ترجیح می دهند به جای ایده های نظری، در مورد حقایق محکم یاد بگیرند.
  • این افراد، وقت زیادی را صرف برنامه ریزی و سازمان دهی نمی کنند. در عوض، آن ها دوست دارند گزینه هایشان همیشه باز باشد و همواره حق انتخاب داشته باشند.
  • افراد دارای این تیپ، هنگام حل مسئله به غرایزشان تکیه می کنند و برای یافتن راه حل، به توانایی های خود ایمان می آورند.

اگرچه منطقی و عمل گرا هستند، اما با ساختار، نظم و ترتیب و برنامه ریزی، میانه خوبی ندارند! در عوض، خودجوش عمل می کنند و مدت زمانی زیادی را صرف برنامه ریزی نمی کنند.

عملکرد کمکی: احساسی درونگرایانه

افراد دارای این تیپ شخصیتی، هنگام تصمیم گیری بر احساسات شخصی تاکید می کنند تا منطق و حقایق.

آن ها دارای یک سیستم ارزشی درونی هستند که تصمیمات شان را بر پایه آن می گیرند. آن ها از عواطف خود کاملا آگاهند و نسبت به دیگران حس همدلی و دلسوزی دارند؛ به قول معروف، خیلی خوب می توانند خود را جای دیگران قرار دهند.

عملکرد درجه دو: منطقی برونگرایانه

  • این عملکرد، باعث می شود فرد به زور بخواهد جهان اطرافش روی نظم و ترتیب باشد. این عملکرد بر بهره وری، منطق و نتیجه محوریت دارد.
  • از آنجا که این عملکرد جنبه ضعیف تری از شخصیت این افراد را تشکیل می دهد، شاید باعث شود همیشه دوست نداشته باشند قضاوت ها و نظرات شان را به اشتراک بگذارند؛ خصوصا اگر احساس کنند که ممکن است توازن گروه بر هم بخورد.

عملکرد درجه سه (نادر): شهودی درونگرایانه

  • اگرچه این عملکرد، ضعیف ترین جنبه شخصیت افراد دارای تیپ ESFP را تشکیل می دهد، به آن ها کمک می کند تا الگوها را شناسایی کرده، و با چیزهایی که مشاهده کرده اند، ارتباط برقرار کنند.
  • ESFPها معمولا در استفاده از منطق، برای مرتب سازی مفاهیم انتزاعی مهارت چندانی ندارند؛ اما این حس، گاهی می تواند باعث ایجاد بینش و چشم اندازهایی در مورد خودشان و جهان اطراف شان شود.

افراد برجسته دارای تیپ شخصیتی ESFP که ممکن است بشناسید

  •  بیل کلینتون، رئیس جمهور آمریکا
  • پابلو پیکاسو، نقاش
  • مارک کیوبن، کارآفرین
  • ویل اسمیت، بازیگر
  • فرد و جورج ویسلی، شخصیت های تخیلی هری پاتر

روابط شخصی

از آنجا که این افراد برونگرا هستند، از وقت گذرانی با دیگران لذت می برند، و از مهارت های بین فردی بالایی برخوردارند.

آن ها در درک احساس دیگران بسیار خوب عمل می کنند و می توانند به عواطف و احساسات آن ها، پاسخ موثر بدهند.

به همین دلیل، این افراد می توانند رهبران خوبی باشند و در بسیج کردن، ایجاد انگیزه و ترغیب اعضای گروه، استعداد خوبی دارند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ESFP، به عنوان افرادی گرم، مهربان و متفکر شناخته می شوند، و همین ویژگی ها باعث می شود آن ها در بین مردم محبوب و دوست داشتنی باشند.

آن ها از ملاقات با افراد جدید لذت می برند اما تشنه تجربیات جدید نیز، هستند. به طور کلی بر زمان حال متمرکزند و در امتحان کردن چیزهای جدید یا فعالیت های ماجراجویانه، اولین نفر هستند!

مسیرهای شغلی

با توجه به عدم علاقمندی آن ها به روتین، بهتر است این افراد وارد شغل هایی شوند که دارای تنوع هستند. مشاغلی که با مهارت های اجتماعی بالا سر و کار دارند و باعث می شوند تا این افراد، از این مهارت های قابل توجه خود، نهایت استفاده را بکنند.

مشاغلی که بیش از حد دارای ساختار و نظم و ترتیب و انزوا باشند، برای این افراد دشوار بوده و حوصله شان را سر می برند.

مشاغل رایج برای تیپ شخصیتی ESFP

  • نقاش
  • بازیگر
  • مشاور
  • مددکار اجتماعی
  • مربی ورزش
  • ارائه دهنده خدمات مراقبتی کودکان
  • موسیقیدان
  • روانشناس
  • متخصص منابع انسانی
  • طراح مد

نکاتی برای تعامل با افراد دارای تیپ شخصیتی ESFP

روابط دوستانه

افراد دارای این تیپ شخصیتی، علاقمند به روتین ها نیستند و همواره برای یک ماجراجویی جدید آماده اند.

برای سازگاری با این تیپ شخصیتی، باید شما هم همیشه برای تجربیات جدید آماده باشید؛ از جستجو در مکان های جدید گرفته، تا ملاقات با افراد جدید!

آن ها دوست دارند دوستی ماجراجو و پر جنب و جوش داشته باشند که مانند خودشان، همیشه برای تفریح و سرگرمی آماده باشد.

روابط والدینی

کودکان دارای تیپ شخصیتی ESFP، مشتاق و پر انرژی هستند که این ویژگی، برای والدین آن ها هم می تواند جالب و مفرح باشد، و هم خسته کننده.

می توانید برای تخلیه انرژی آن ها، خروجی هایی به آن ها ارائه دهید؛ ورزش ها، سرگرمی ها و ماجراجویی های خارج از خانه، همگی منبع تفریح و تخلیه انرژی برای این کودکان هستند.

با وجود این که این کودکان، کودکانی برونگرا و اجتماعی هستند، اما ممکن است هنگام ناراحتی، برای کار کردن روی احساسات شان نیاز به تنهایی داشته باشند.

پس دقت کنید که پیش از آن که آن ها را وادار به صحبت درباره احساسات شان کنید، کمی به آن ها زمان دهید.

روابط عاطفی

افراد دارای تیپ شخصیتی ESFP، در روابط عاطفی خود صادق و روراست هستند. آن ها نقش بازی نمی کنند و در مسائل عاطفی گرم و مشتاق هستند.

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که افراد تیپ ESFP، از کشمکش خوش شان نمی آید و هر اظهار نظری را به خود می گیرند.

اگرچه بسیار مهم است که در رابطه با این افراد روراست باشید، اما سعی کنید از رک بودن بیش از حد و رفتارهای مقابله ای بپرهیزید.

منبع: www.verywellmind.com

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا